Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Module Arbhin  (gelezen 9891 keer)

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Module Arbhin
« Gepost op: 12 januari 2017, 11:25:56 »
Tja, het is een korte beschrijving, maar ik denk dat het een lange weg gaat zijn voor ik daadwerkelijk aan de modules kan gaan beginnen.
Na veel wikken en wegen heb ik iets besloten en ik ben door diverse mensen beïnvloed in mijn keuze: Allereerst dacht ik aan FiNescale, alles zelfbouwen en het nabouwen van een stukje praktijk. Hier ben ik echter op terug gekomen om diverse redenen: de werkelijkheid nabouwen vraagt om ruimte. Tevens heb ik diverse locaties bekeken waar ik eventueel een baantje op zou kunnen nabouwen en ik kon niet goed kiezen uit alle mogelijkheden.
Toen dacht ik aan het bouwen van diverse locaties door elkaar. Elke module een eigen thema. Ik heb zelfs een hele eisenblad opgezet om te zorgen dat elke module op elkaar aan kan sluiten. Maar ook hier kwam ik niet uit want: FiNescale en een locatie op 1200mm terug zetten komen niet goed samen, de meeste stations heb je toch aardige lengtes nodig waardoor je op modules van 2 meter lang uitkomt. Leuk, maar onhandig.
Na veel denkwerk en ideeën bij elkaar voegen ben ik tot deze slotsom gekomen: Ik ga een fantasy-baan maken.
Nu hoor ik veel reacties van 'fantasy baan is wel heel makkelijk' en 'het ziet er vaak wat rommelig uit'.
Hier ga ik een tweede hobby van mij toevoegen: Schrijven.
Alvorens te bouwen ga ik een verhaal schrijven, of meer een beschrijving van een locatie, een land, een stad en de mensen van waaruit ik landkaarten kan genereren en die omzetten naar modelbouw.

Mochten jullie geïnteresseerd zijn, zal ik de stukjes verhaal hier posten.
(en houden jullie natuurlijk ook in de gaten dat wat ik uiteindelijk vertel ook klopt met het uiteindelijk resultaat gaat zijn)
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Module Arbhin
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2017, 12:02:41 »
Is de BNLS forum baan wellicht iets voor je dan?

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Module Arbhin
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2017, 12:20:24 »
Heb ik aan zitten denken. En misschien dat ik in de toekomst nog wel eens een BNLS module wil opzetten, maar momenteel ben ik eigenlijk bezig met mijn eigen idee.
Door ruimte en tijdgebrek ben ik beperkt in mijn mogelijkheden.

Ik zou het wel leuk vinden inderdaad om een leuke BNLS module neer te zetten. Een van mijn 'problemen' is een creatief brein: Ik zie overal mogelijkheden en ik krijg vaak veel ideeën over van alles.
Maar ik moet realistisch blijven: Ik kan niet alles.
En ik heb een leuk idee voor een nieuw module-systeem en wil daar graag wat in gaan uitwerken.
Ook omdat ik iets wil neerzetten waar ik thuis iets mee kan. Nou hoeft het niet zo te zijn dat je met een BNLS module thuis niks kan, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Module Arbhin
« Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2017, 13:55:53 »
Een begin, om de sfeer van de modules aan te geven:

Arahn, een wereld van industrie en mensen. Kapitalisme viert hoogtij, gestaafd op het idee dat de aarde bronnen onuitputtelijk zijn.
Basis transport is railtransport, omdat voor veel mensen een eigen vervoer onbetaalbaar is.
De stad Dublan heeft Ierse roots, maar is volledig geïndustrialiseerd en heeft grote kantoren.
Dat deze over gekapitaliseerde wereld geen stand kan houden is duidelijk. Sommige bronnen zijn al uitgeput en enkele mensen staan op straat om hun ongenoegen te uiten.
Dublan ligt in de luwte van enkele metaalbronnen welke verantwoordelijk zijn voor de rijkdom van Dublan en zijn inwoners.
Aan de andere zijde van Dublan liggen vele boerderijen die verantwoordelijk zijn voor de voedsel industrie van deze stad. Veel kassen, welke verwarmd worden met stoom apparaten, en net als vele andere vormen van industrie doen machines het massa transportwerk.
Hoewel Dublan een grote stad is, is dit niet de hoofdstad van Arahn. De hoofdstad ligt enkele kilometers van Dublan verwijderd. Er zijn mensen die deze afstand lopen of fietsen, een enkele rijke ondernemer kan deze afstand per eigen transport afleggen, maar de meeste mensen moeten deze afstand toch echt per massa transport overbruggen.
Tussen Dublan en Benelus liggen veel voedselindustrie bedrijven, een paar verlaten kolenmijnen en verder een aantal hectares aan natuur. Oude gebouwen van waar ooit eerder een dorp of kleine stad heeft gestaan liggen er verlaten bij. Ze zijn overgeleverd aan de grillen van de natuur en elke vorm van geschiedenis wordt langzaam aan het oog onttrokken.
Een verdwaalde wandelaar heeft nog de mogelijkheid om tussen de struiken en overhangende groen ander leven te ontdekken. Sommige dorpen zijn nog niet helemaal verlaten omdat een nostalgisch persoon zijn eigen wieg niet wil verlaten, of omdat een ondernemer die de weg is kwijt geraakt denkt aan de achtergelaten goederen nog iets te kunnen verdienen.
Vanuit Dublan vertrekken in drie richtingen treinen. Een in oostelijke richting, een richting het noorden en een westwaarts naar Benelus. Deze richting is een dubbellijn verbinding. De andere richtingen zijn enkel spoor, er moet natuurlijk wel naar de kosten gekeken worden.
Aan de oostelijke zijde van Dublan ligt een grote staal fabriek, deze is een van de grootste ondersteuning van de stad. Veel mensen hebben hier hun werk voor weinig geld. Als je de arbeider arm houdt en weinig leert komt deze niet vlug klagen. Ze hebben hun handen vol aan gezin en huis en zullen het wel laten om een gok te wagen en zonder werk te komen zitten.
De staalfabriek wordt met ijzererts voorzien via spoor en scheepstransport.
Een middelgroot stoomschip legt wekelijks aan om hoeveelheden ijzererts uit andere landen te lossen.
Het spoor dat hier ligt is geschikt voor het transport van de zware balken en het aanvoeren van de kolenvoorraad. Ook uit eigen land komen ijzererts transporten naar de fabriek.


Zo wil ik de omgeving en de mensen beschrijven ten einde tot een mooi concept te komen.

Groet,
Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Module Arbhin
« Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2017, 14:57:43 »
maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Tuurlijk begrijp ik het. :) No worries.

Veel succes en plezier en wie weet bouw je ooit nog een leuke BNLS module. :)

Gr.

Edsko

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Module Arbhin
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2017, 19:42:37 »
Een van mijn 'problemen' is een creatief brein: Ik zie overal mogelijkheden en ik krijg vaak veel ideeën over van alles.
Maar ik moet realistisch blijven: Ik kan niet alles.

Inderdaad. Maar ik zie 't (zelf) niet als probleem. Je pakt het beste idee er uit en begint :)

....Allereerst dacht ik aan FiNescale, alles zelfbouwen en het nabouwen van een stukje praktijk. Hier ben ik echter op terug gekomen om diverse redenen: de werkelijkheid nabouwen vraagt om ruimte.

....Maar ook hier kwam ik niet uit want: FiNescale en een locatie op 1200mm terug zetten komen niet goed samen, de meeste stations heb je toch aardige lengtes nodig waardoor je op modules van 2 meter lang uitkomt.

Hmmm..... niet helemaal met je eens. In de afgelopen jaren genoeg gezien waarbij (fine)scale baantjes op vrij kleine oppervlakten gerealiseerd waren. Op je 120cm zou best wat kunnen ontstaan.

Je hebt trouwens geen schaal genoemd maar ik ga uit van H0 ;)

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Module Arbhin
« Reactie #6 Gepost op: 13 januari 2017, 07:11:27 »
Oh, sorry. Nee ik werk met N. vandaar mijn hoofdletter N bij FiNescale.
En ik zie het ook niet altijd als een probleem, sterker: Ik denk niet in problemen maar in oplossingen.
Toch heb ik wel eens last van het feit dat mijn hoofd allerlei dingen bedenkt op momenten dat het even niet uitkomt.
Eniehoe: Ik ben benieuwd wat jullie van deze nieuwe manier van opzetten van een modelbaan vinden.
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Module Arbhin
« Reactie #7 Gepost op: 18 januari 2017, 12:34:33 »
Deel 2:
De kranten rapporteren dagelijks van de politieke winstpunten en de vondst van nieuwe bronnen voor metaal, water, of andere noodzakelijke materialen. De bewakingsploegen doen goed werk bij het verdedigen van de politieke belangen tegenover de opdringerige stemmen af en toe op straat.
Wie zich niet handhaaft wordt beboet en wie het geld niet kan opbrengen wordt meegenomen.
Zwaar vergrijp wordt direct beboet met oppakken.
In Dublan zijn eigenlijk geen oproerkraaiers bekend. Af en toe hoor je mensen mopperen op de politiek, op het vroege opstaan of om andere redenen, maar niemand hier durft zijn baan op te geven. Want voor elke werknemer staan er vele anderen om zijn of haar werk over te nemen.
Scholen zijn onderdeel van de industrie. De bedrijven bieden de kinderen van de werknemers onderwijs bij het werk. Op die manier heeft iedereen een aandeel in het bedrijfsleven. Wanneer een leerling genoeg geleerd heeft wordt hij of zij in het bedrijf aan het werk gezet en leert de kneepjes van het vak met de vingers, in plaats van het hoofd.
In de schoolbanken worden de leerlingen aangespoord zoveel mogelijk nieuwe methodes te bedenken, maar in de fabriek moet er gewerkt worden zoals altijd. Wie met nieuwe ideeën komt wordt gehoord maar veranderen doet er weinig. De productie mag niet lijden onder veranderingen.
En ook vandaag weer gaat de productie gewoon door. De trossen in de haven zijn losgegooid en het schip dat regelmatig aanmeert verlaat de kade.
Een kleine loc rangeert de lege wagons uit de loodsen en zet ze klaar op het zijspoor.

Vanuit zijn klas kan Diovan kijken hoe de machinist de wagons klaarzet. Het is een interessante hoeveelheid bewegingen. Eigenlijk is hij klaar met leren, want hij kent alle lessen al van binnen en buiten. En steeds vaker mag hij de fabriekshallen in om met de grote mensen mee te draaien en diverse ploegen leren kennen. Ook vandaag is Diovan klaar met leren. Eigenlijk is hij er al heel lang klaar mee, maar hij moet nog even volhouden. Pas als de diploma’s binnen zijn kan hij de banken pas echt vaarwel zeggen, maar dat duurt nog even.
Door de gesloten ramen komt gedempt de geluiden van de ijzer fabriek het klaslokaal binnen. Een vertrouwd geluid. De geluiden van de locomotief die bezig is met de wagons komen niet binnen. Maar de bewegingen zijn des te interessant.
Voor Diovan, op zijn bureau liggen vellen papier. Ze zijn volgeklad met allerlei berekeningen en lijntjes. Zijn laatste examen voor dit jaar. Zijn laatste examen voor altijd. Tenminste als het aan hem ligt. Maar het ligt niet altijd aan hem. Hij heeft zijn best gedaan, geleerd wat er te leren valt en naar beste kunnen heeft hij op elke vraag antwoord gegeven. Toch hoe goed hij zijn best ook doet, bij sommige leraren kun je het gewoon nooit goed doen.
Diovan steekt even zijn vinger in de lucht. Niet te ver, hij wil de andere leerlingen niet afleiden. En hij wil ook niet dat andere kinderen door hebben hoe vlug hij het allemaal af had. Hij wacht even tot de leraar zijn opgestoken hand door heeft dan laat hij zijn vinger vlug weer zakken.
De leraar komt naar hem toegelopen. Zijn stem is zacht als hij Diovan te woord staat.
“Kom je er niet uit?”
Diovan trekt even zijn wenkbrauw omhoog.
“Nee. Ik ben klaar. Ik heb het nagekeken en ik denk niet dat ik nog iets kan toevoegen, of dat ik iets vergeten ben.”
“Goed zo. Dan kun je je tas pakken en heel zachtjes vertrekken.”
Dit laat Diovan geen tweede keer zeggen, met hoge snelheid en proberend zo minmogelijk geluid te maken met zijn bewegingen, pakt hij zijn spullen.
“Ga maar even naar Galle, hij vroeg mij of je bij hem wilde komen na het examen.”
Galle is de ploegleider van het laden en lossen.
Samen met Prot. Prot is niet een echte naam, de ploegleden hebben hem die naam gegeven en niemand weet meer waarom. Prot en Galle wisselen elkaar af in twee ploegen. In de nacht wordt er niet geladen of gelost, wel worden grondstoffen geladen en gelost, maar hiervoor worden hele treinen de loods binnen gebracht en hoeft er verder niet meer gerangeerd te worden. De ochtendploeg echter moet zorgen dat de wagons weer klaarstaan voor de volgende trein komt. En zorgen dat de ploeg voor het ijzererts bevoorraad blijft met kolen en erts. De loods heeft ruimte voor twee sporen, waarbij een spoor gebruikt wordt voor het ijzererts, deze komt in bakken binnen en deze bakken worden in de hal geloosd op een transportband.
Het staal dat na productie gereed is om naar de klant te gaan gaat naar het tweede spoor. Hier staan diverse lorrie wagons klaar. Wanneer een wagon vol is, word deze direct weggehaald en klaar gezet voor vertrek.
Alles draait om efficiëntie. Wachten is tijdverspilling en moet zoveel mogelijk worden voorkomen.


Wordt Vervolgd...
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Module Arbhin
« Reactie #8 Gepost op: 20 januari 2017, 08:19:14 »
...ik hoop niet dat jullie dit erg vinden, zo'n verhaal, wordt vervolgd verhaal. Het gaat de basis zijn van mijn modelbaan en modules. En het verhaal gaat behoorlijk veel met treinen te maken hebben, dus ik dacht dat het wel leuk zou zijn.
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Module Arbhin
« Reactie #9 Gepost op: 25 januari 2017, 08:22:35 »
Diovan loopt langzaam het schoolgebouw uit. Hij is blij dat hij naar buiten kan, weg van de banken, de lessen en de leraren maar hij is niet al te happig om Galle te helpen. Galle staat garant voor veel werk en weinig tijd om te praten met de andere mensen uit de ploeg.
Nou is de transport ploeg niet de meest gezellige ploeg. Iedereen werkt op een ander deel binnen het complex.
Sommigen werken in de buitenlucht, bij het rangeren, anderen zijn verantwoordelijk voor de aanvoer en afvoer van materialen en weer andere mensen van de ploeg werken met kleinschalig onderhoud.
Een scherpe claxon doet Diovan weer beseffen waar hij loopt.
Met een haastige stap gaat hij tussen de rails uit waar de locomotief hem passeert om meer wagons te halen uit de loods.
De locomotief rijd niet snel, dus Diovan doet een paar stappen met de trein mee, pakt de railing en gaat met een been op het opstapje staan.
Wanneer de trein bij de loods is laat Diovan weer los. Hij zwaait naar de machinist, bedankt hem voor de rit, hoewel deze hem binnen in de cabine niet hoort maar hij zwaait terug.
Buiten de loods om loopt Diovan opzoek naar Galle.
Hij vind Galle uiteindelijk bij de hoogovens. Achter het glas staat Galle te kijken naar de enorme emmers vloeibaar ijzer waaruit geel en rode vloeibare massa in profielen wordt uitgegoten.
Galle draait zich naar Diovan.
“Ah, goed dat je er bent. Ik heb even iemand nodig die kan helpen met de bovenkraan bij het laden van de wagons.”
Diovan voelt zich opeens belangrijk.
“Dat is wel leuk werk. Ik trek mijn overall even aan en daarna zal ik helpen bij de wagons.”
“Bedankt jongen.” Zegt Galle.
Met flinke stappen begeeft Diovan zich naar zijn kastje waar zijn overall hangt om even later terug te keren bij het laadspoor.
Zojuist is de locomotief gearriveerd om de eerste wagon geladen met diverse metalen vormen.
Diovan ziet de locomotief achteruit de hal verlaten als hij geroepen wordt. In de hal liggen vele staven ijzer in een stapel, naast die stapel staat Galle naar Diovan te roepen dat hij moet opschieten.
“Er komt een nieuwe lading aan. Er is hier geen plek meer!”
Even later staat Diovan te zweten terwijl hij de staven met bundels tegelijk wagon na wagon laadt.
Als Diovan thuis komt is hij moe en bijna vergeten dat hij een examen heeft gemaakt, tot zijn moeder hem ernaar vraagt.
“Ik had niks anders verwacht dan dat je het gemakkelijk zou halen.” Zegt ze.
“Morgen je laatste examen, daarna is het wachten tot de uitslag.”
Het huis was druk, klein maar gezellig. Diovan wist geen betere plek ter wereld dan bij zijn ouders thuis.
De zachte donker gebeitste houten vloer gaf het interieur een gele kleur in zonlicht, nu ’s avonds bij het licht van olie lampen viel de vloer minder op. De metalen stoelen bij de eettafel, welke gemaakt was van een donker houten blad met zwarte ijzeren onderstel weerkaatsten nu het licht van de lampen op enkele plekken waardoor ze om aandacht vroegen. De lichte geur van geboend hout en geolied metaal verdreef de geur van bewerkt staal uit Diovans neus.
Hij ging de trap op naar de bovenste verdieping en maakte met een beetje water zijn handen en gezicht schoon. Daarna was het tijd voor avond eten.
Beneden zaten zijn broers Eddy en Mahon al aan tafel, terwijl zijn zusje Erin bezig was met het dekken van de tafel. Eddy en Mahon lijken veel op elkaar. Eddy is drie jaar jonger dan Diovan, Mahon bijna vier. Allebei hebben ze blond haar en
Voorzichtig zette zij de borden een voor een op tafel. Elke keer de onderste van de stapel, zo werd de stapel borden elke keer een beetje lichter. Zo doet zijn zusje dat altijd. En bovenop de stapel borden lag het bestek. Maar terwijl ze aan het tafeldekken was werd ze geplaagd door een van de broertjes waardoor zij bestek uit haar handen verloor.
Zonder iets te zeggen zette ze de stapel borden tussen de broertjes op tafel en pakte ze het bestek rustig weer op. Nadat ze het bestek terug op de stapel borden heeft gelegd laat ze alles staan en gaat rustig op haar plek zitten.
“Hee. Je moet wel het werk afmaken.” Zegt een van Diovans broertjes, “Jij moest de tafel dekken.”
“Als jij zo stoer bent om mij te plagen, mag je het zelf doen.” Zegt Erin.
“Daarin heeft ze gelijk.” Zegt moeder plotseling. De broertjes kijken op. Ze hebben moeder niet zien aankomen vanuit de andere kant van de kamer. Met rode wangen beginnen zij met het afmaken van het dekken van de tafel.
Diovan gaat naast zijn zusje zitten. Hier zit hij altijd.
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Module Arbhin
« Reactie #10 Gepost op: 25 januari 2017, 15:32:38 »
Ondanks het verhaaltje ter voorbereiding van het bouwen van de module('s) even een vraagje: Wat is het beste om mee te rijden: Analoog, digitaal, pulsbreedte?
Wens: Meerdere treinen (ongeveer 2 per module), onafhankelijk; zelf regelen van stoppen/optrekken of doorstomen; er gaat gerangeerd worden en doorgestoomd.
Zijn er nog meer dingen om over na te denken?
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Module Arbhin
« Reactie #11 Gepost op: 25 januari 2017, 15:35:16 »
Toen ik in 2010 begon ben ik gelijk digitaal gegaan, had verder toch nog niets. Heb er geen spijt van..

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Module Arbhin
« Reactie #12 Gepost op: 26 januari 2017, 07:39:45 »
Maar wat zijn de voordelen van digitaal ten opzichte van analoog de baan in verschillende vakken opgedeeld hebben? Dan kun je ook met meerdere treinen rijden toch?
En kun je met pulsbreedte ook je baan in baanvakken opdelen?
Zover ik nu weet zijn er drie mogelijkheden bij baanbesturing: Analoog - volt-niveau, Analoog - Pulsbreedte en Digitaal. Maar ben ik er dan?
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Module Arbhin
« Reactie #13 Gepost op: 26 januari 2017, 08:04:50 »
Je keuze is afhankelijk van vele zaken. Veel dingen zijn mogelijk in de drie mogelijkheden die jij opnoemt. Dus ook een baan opdelen in verschillende vakken. Dat kan digitaal, maar ook analoog. Zo kan je bijvoorbeeld met  Cabcontrol  met twee loks onafhankelijk rangeren op een analoge baan.

Wat belangrijk is om te weten voor jou is waar jij de meeste aandacht aan wilt besteden. Ben je een landschapsbouwer of een technisch bouwer, of juist daar tussen in? Welke eisen stel je aan je baan en denk je daarin lol te hebben om dat uit te kunnen zoeken? Er is  zowel digitaal als analoog veel mogelijk. Zoek iets dat bij jou past.

Bijvoorbeeld dit werk aan een lokje. Dit is knap en zorgvuldig uitgevoerd, je ziet de lol in de afweking. Maar dit is ook iets dat bij digitaal rijden hoort. Net zoals alle bedrading die je mag aanleggen, ongeveer hetzelfde als bij een analoge baan. Het is meer de vraag of je dat trekt.

Na een aantal jaren gestoeit te hebben met digitaal rijden ben ik overgestapt naar ik analoog met Pulsbreedte sturing en dat bevalt mij prima. Het gaat op mijn baan slechts om het rijgedrag (puzzelen met rangeren) en niet om al die andere digitale extra's. Sinds dien rijdt bij mij alles zoals ik vind dat het hoort te doen en is ook het technische onderhoud een minder grote bron van ergernis geworden. En daardoor houd ik meer tijd over om te bouwen aan het landschap, juist datgene dat ik het leukst vind.

Kortom, het is maar wat je belangrijk vindt en wat je wilt bereiken.

Groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2017, 08:46:18 door tothebeach. Reden: Tekst aangepast »

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Module Arbhin
« Reactie #14 Gepost op: 26 januari 2017, 09:21:24 »
Sinds enige tijd ben ik digitaal aan het rijden. Daarmee bedoel ik: via een Sim-programma: Rail3d.
Hierin werk je met control-points waarop je treinen laat 'stoppen' of 'omkeren' maar ook 'ontkoppelen' en meer.
De seinen en wisselstanden besturen de treinen en laten de treinen 'op elkaar reageren'. En dit wilde ik terug laten komen op de baan.
Nou kom ik zelf vanuit het analoge werk en heb dus 'geleerd' om te denken via analoog. En was dus voor de bouw van mijn modules ook uit gegaan van analoog knutsel en soldeer werk en dacht erover om een 'standaard spanning' op mijn modules te zetten, met op elke baandeel (bv spoor 1 of spoor 2 in het station) zijn eigen mogelijkheid om dingen te regelen. Maar natuurgetrouwheid is ook iets waar ik op wil letten. Dus wanneer een trein stopt bij perron 1, hoeft niet direct ook de verlichting in de trein uit te gaan. Ook zou ik de huizen en gebouwen graag verlichten.
Maar hoewel ik een modelbouwer ben van treinen, houd ik van een goede scenery op de baan. Ik zie liever een spoor door het landschap, dan veel spoor waar landschap omheen gebouwd is.

Maar de vraag blijft: Wat is wijsheid. Op oude voet verder gaan, of verder kijken en nieuwe elementen leren. Ook van dit laatste ben ik niet vies.
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506