Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: Module Arbhin  (gelezen 9940 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
    • Rangeerbanen
Re: Module Arbhin
« Reactie #15 Gepost op: 26 januari 2017, 10:03:39 »
Maar de vraag blijft: Wat is wijsheid. Op oude voet verder gaan, of verder kijken en nieuwe elementen leren. Ook van dit laatste ben ik niet vies.
Gezien je hele verhaal lijkt het me dat je de keuze al hebt gemaakt.

Groet,
Michel

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Module Arbhin
« Reactie #16 Gepost op: 27 januari 2017, 08:03:28 »
Ik zou het geen antwoord willen noemen. Als herintreder was ik uitgegaan van de enige mogelijkheid die ik ken: Analoog.
Maar ik zie en hoor graag alle voors en tegens van andere mogelijkheden.
De kans bestaat dat er betere mogelijkheden zijn voor de ideeën die ik heb, dan simpelweg analoog.

Ik hoor dus graag van alle mogelijkheden omtrent modelspoorweg aansturing.
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1409
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Module Arbhin
« Reactie #17 Gepost op: 27 januari 2017, 09:56:57 »
Als je nieuw begint, ga dan voor digitaal.
De initiële startkost mag dan misschien wel hoger liggen, de mogelijkheden die zich gaandeweg aanbieden zijn enorm. Zeker als je gaat rangeren op een baantje is het een stuk eenvoudiger digitaal dan analoog.
Hoever je digitaal moet worden, is een ander verhaal.
Je kan het beperken tot het rijden en de rest volgens de aude getrouwe manier doen, of je kan ook voor de "full monty" gaan.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Module Arbhin
« Reactie #18 Gepost op: 27 januari 2017, 10:20:39 »
Hoever is digitaal een voordeel tov analoog?
En welk systeem zou je aanraden?
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1409
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Module Arbhin
« Reactie #19 Gepost op: 27 januari 2017, 21:15:08 »
Het geeft je bijvoorbeeld de mogelijkheid om op gelijk welk spoor met gelijk welke locomotief aan gelijk welke snelheid in gelijk welke richting te rijden en dit zonder dat je de boel in een ontelbaar aantal secties moet verdelen.
loc's in treinschakeling zetten en terug uit elkaar halen, begin er maar aan op een analoge baan.

Ik zei het: als je een rangeerbaantje maakt zijn de voordelen legio. Een gewone rondrijdende 'koers)baan geeft je minder voordeel.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Ferry_H

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
  • 01-1066
Re: Module Arbhin
« Reactie #20 Gepost op: 27 januari 2017, 23:11:16 »
Hallo,

voor digitale besturingen heb je meerdere systemen / merken. Als je didgitaal wil met volledige besturing via PC kan je de nieuwe centrale van Digikeijs kunnen nemen Deze dient dan alleen als interface tussen PC en baan. Met deze centrale kan je ook zelf de baan besturen. Verder heeft roco / fleischmann de Z 21 deze centrale is prima geschikt voor het besturen van kleine banen.
De voeding aan de baan is maar een klein vermogen. Een echte topper voor besturing van je baan is een ESU Ecos centrale. deze centrale is ook een PC waar je ook een stuk baan automatisering in zou kunnen programmeren. Maar deze centrale is ook flink duurder dan boven genoemde centrales. Waar je wel op moet letten bij iedere centrale dat je de baan spanning afstelt tussen de 15 en 16 volt voor N spoor. Wanneer je een hogere spanning aan legt kan je met de tijd wachten op schade aan je locomotieven.
Dus mijn advies, is laat je goed informeren over de verschillende soorten centrales en hun mogelijkheden.
Met vriendelijke groet, / Kind regards, / Mit freundliche grüßen,
Ferry Hoogvorst
The Netherlands

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Module Arbhin
« Reactie #21 Gepost op: 31 januari 2017, 09:18:22 »
Die schakeling met PC klinkt wel interessant. Ik heb de website van Digikeijs bekeken, maar wordt er nog niet veel wijzer van: Hoe werkt het, en hoe werkt de koppeling met PC/Laptop?
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

MennoW

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Module Arbhin
« Reactie #22 Gepost op: 31 januari 2017, 13:24:45 »
Hoi,

Wat uitermate geschikt is voor N-spoor is Dynamo, is te besturen via de PC. En het is mogelijk om analoge en digitale locomotieven door elkaar te laten rijden. Dit kan door het hele plan in blokken in te delen, Dinamo stuurt dan de blokken (railstukken) aan, kun je met een stuk software (iTrain bv) een heel mooi treinenbeeld creëren.

Om je nog iets te denken te geven. Veel plezier, groet Menno.

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Module Arbhin
« Reactie #23 Gepost op: 01 februari 2017, 09:08:39 »
Klinkt inderdaad heel interessant!
Zijn er ook mogelijkheden om een modelspoor direct vanuit de computer te besturen, of moet er altijd een apparaat tussen?
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

MennoW

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Module Arbhin
« Reactie #24 Gepost op: 01 februari 2017, 13:03:39 »
Dag Arbhin,

Vrees van wel, je hebt een apparaat (als vertaalmachien naar de PC) nodig om de bezetmelders uit te lezen, de wisseldecoders aan te sturen en zo verder.
En of je nu volledig digitaal gaat of de combi kiest van analoog en digitaal, een "centrale" heb je altijd nodig. ;D

Succes, groet, Menno.

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Module Arbhin
« Reactie #25 Gepost op: 01 februari 2017, 13:32:37 »
De wissels wil ik eigenlijk wel handmatig overzetten. Ik heb wat gezien aan handmatige wissel overzetters, met lange ijzerdraadjes, en dat vond ik zo leuk. Dat houdt de baan ook interactief. En ik wil de baan wel interactief houden.
Dus misschien moet ik wel gewoon de aansturing dan ook analoog houden. Dan blijft alles binnen handbereik, niet dat je voor de trein besturing naar je laptop moet rennen, om vervolgens de wissels handmatig ook nog om te moeten zetten.
Maar ik ben wel heel benieuwd naar alle mogelijkheden en hoe het dan allemaal werkt.
Bij Miniworld Rotterdam heb ik Koploper in werking gezien, en dat lijkt mij wel leuk.
Maar misschien moet ik eerst elke module analoog opzetten, om, als er later veel modules zijn, alle modules in koploper te zetten ivm de aansturing.
Maar: al mijn modules moeten onafhankelijk van elkaar te koppelen zijn, misschien is dat digitaal gezien niet zo handig.
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1877
Re: Module Arbhin
« Reactie #26 Gepost op: 01 februari 2017, 13:59:31 »
Hallo Arbhin,

Koploper is zeker een mooi programma, maar eigenlijk bedoeld om volledig automatisch (via de PC) te rijden. Daar kun je dan overigens nog steeds wel interactieve elementen inbouwen. Als je je modules in verschillende samenstellingen wilt gebruiken zal je in Koploper voor elke configuratie verschillende databases moeten aanmaken of eventueel in een netwerk gaan werken, waarbij elke module zijn eigen PC heeft. Dat laatste lijkt me echter wel weer behoorlijk kostbaar.
Miniworld gebruikt trouwens ook Dinamo. Zelf vind ik het wel wat storingsgevoelig, zeker op de grote baan van Miniworld.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

MennoW

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Module Arbhin
« Reactie #27 Gepost op: 01 februari 2017, 14:28:12 »
De wissels wil ik eigenlijk wel handmatig overzetten. Ik heb wat gezien aan handmatige wissel overzetters, met lange ijzerdraadjes, en dat vond ik zo leuk. Dat houdt de baan ook interactief. En ik wil de baan wel interactief houden.
Dus misschien moet ik wel gewoon de aansturing dan ook analoog houden. Dan blijft alles binnen handbereik, niet dat je voor de trein besturing naar je laptop moet rennen, om vervolgens de wissels handmatig ook nog om te moeten zetten.
Maar ik ben wel heel benieuwd naar alle mogelijkheden en hoe het dan allemaal werkt.
Bij Miniworld Rotterdam heb ik Koploper in werking gezien, en dat lijkt mij wel leuk.
Maar misschien moet ik eerst elke module analoog opzetten, om, als er later veel modules zijn, alle modules in koploper te zetten ivm de aansturing.
Maar: al mijn modules moeten onafhankelijk van elkaar te koppelen zijn, misschien is dat digitaal gezien niet zo handig.
Hoi Arbhin,

Zo gelezen denk ik dat bv een Lokmuis beter zal werken, digitaal rijden met handmatige controle over de bewegingen van de treinen, eindeloos en onafhankelijk van volgorde, modules koppelen en de mogelijkheid van de ijzerdraad bediening van seinen en wissels.
Koploper is volautomatisch inderdaad, dus valt naar mijn idee af.

Groet Menno.

Verstuurd vanaf mijn NX505J met Tapatalk


Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Module Arbhin
« Reactie #28 Gepost op: 03 februari 2017, 11:22:23 »
Ik heb al vaker iets gelezen hier over lokmous, of iets dergelijks. Waar kan ik wat meer te weten komen over dit systeem?
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

MennoW

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Module Arbhin
« Reactie #29 Gepost op: 03 februari 2017, 11:44:19 »
Ik heb al vaker iets gelezen hier over lokmous, of iets dergelijks. Waar kan ik wat meer te weten komen over dit systeem?
Hoi,
Google en dan intypen "Roco lokmuis". Komt de handleiding boven borrelen als eerste, iets om te lezen.

Verstuurd vanaf mijn NX505J met Tapatalk