Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Bad im Wald - (Baanplan H0)  (gelezen 1673 keer)

treintjesgek

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Bad im Wald - (Baanplan H0)
« Gepost op: 27 November 2007, 09:28:45 »
Klik voor banenplan Bad im Wald

Bad im Wald is een klein kuuroord ergens in de heuvels van West-Duitsland. Naast de gasten levert de houtkap een substantieel deel van de inkomsten.

Het station van Bad im Wald heeft twee perron sporen en een drietal goederen sporen. Het tweede perron kan gelijkvloers worden bereikt (aangezien ik een hekel heb aan trappen lopen).

Het tijdperk is in principe de overgang van III naar IV zodat zowel oudere als de (in die dagen) nieuwere kleurschemas gebruikt kunnen worden. Ik ben er echter niet heel erg strikt in.

Exploitatie 1: kopstation aan een enkelsporige lijntje

Een (nog aan te schaffen) railbus onderhoudt een uurs dienst met een in het westen gelegen metropool. In de spits en rondom het middaguur wordt de dienst versterkt met een sneltrein bestaande uit een setje zilverlingen, getrokken door een V160 / 215 (ik wacht nog op het stuurstand rijtuig). Deze personentreinen komen in principe binnen op spoor 1.

In de weekenden tijdens het hoogseizoen brengt een intercity, getrokken door een V200 / 220, gasten uit heel Europa naar Bad im Wald; in de week gaat deze trein slechts tot de nabijgelegen metropool. Na aankomst op spoor 2 loopt de locomotief om via spoor 1 en zet zich aan het andere eind van de trein, klaar voor de terugreis. Spoor 2 wordt in dit geval gebruikt zodat de passagiers nog steeds spoor 1 kunnen oversteken om bij de trein te komen; als deze lange intercity op spoor 1 zou staan, is de toegang tot perron 2 geblokkeerd.

Een buurtgoederentrein verzorgt de aanvoer van het natje en droogje van de inwoners en gasten van Bad im Wald en zorgt voor de afvoer van het hout. Deze komt binnen op spoor 2 en de locomotief loopt om via spoor 1. Vervolgens wordt de goederentrein het uithaalspoor op getrokken en verdeeld over de sporen 4 (kop en zijlading) en 5 (goederenloods). De lokomotief zal ook gebruikt worden voor eventuele rangeer activiteiten en kan overnachten in de lokloods aan de oostzijde van spoor 2. Spoor 3 wordt gebruikt om afgehandelde wagens op te stellen. Het buurtgoederenverkeer wordt afgehandeld door een V100 / 211 of een 290.

Exploitatie 2: doorgangsstation aan een hoofdlijn.

Een tweedelig treinstel (614, stoptrein) en de bovengenoemde zilverlingen (sneltrein) doen Bad im Wald aan. In principe komen deze treinen binnen op spoor 2 zodat spoor 1 vrij blijft voor het doorgaande verkeer (intercities en goederentreinen); dit hangt echter af van de dienstregeling.
Er is wat extra rollend materiel aanwezig om in het hoogseizoen een extra trein in te lassen.
 
De in exploitatie 1 genoemde buurtgoederentrein komt nu van de in het oosten gelegen metropool en stopt op spoor 2. Na het loskoppelen van de voor Bad im Wald bestemde wagens zet de buurtgoederentrein haar weg voort naar het westen. Een lokaal gestationeerde rangeerlocomotief (V100 / 211 of 290) die al klaar staat op het uithaalspoor zet zich nu voor de wagens trekt deze vervolgens het uithaalspoor op en verdeelt deze zoals eerder beschreven. Op de terugweg stopt de uit het westen komende buurtgoederentrein weer op spoor 2. De rangeerlocomotief zal nu de goederenwagens aan het eind van de trein plaatsen waarna de goederentrein verder gaat.
Het doodlopende spoor aan de oostzijde van spoor 2 eindigt in een lokloods waar 1e lijns onderhoud aan de rangeerlocomotief kan worden gepleegd.

Groet WimS
« Laatst bewerkt op: 27 November 2007, 14:09:54 door treintjesgek. Reden: plaatje toegevoegd en weer verwijderd wegens slechte kwaliteit »

treintjesgek

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Bad im Wald - ontwerp overwegingen
« Reactie #1 Gepost op: 27 November 2007, 09:30:23 »
Ik heb geen permanente ruimte tot mijn beschikking en heb dit ontworpen als een modulaire baan zodat ik het kan opzetten als ik eens ‘treintje wil spelen’. Het emplacement van Bad im Wald is 3m60 lang met in het geval van exploitatie 1 een extra 20 cm (30 cm is misschien beter) in het oosten (getekend) zodat locomotieven kunnen omlopen. De sporen 1 en 2 hebben een effectieve lengte van ongeveer 2m40 zodat een intercity met 7x 1:87 wagens en een V200 er op past. Bij spoor 2 is dit mogelijk aangezien een binnenkomende trein net voor het meest oostelijke wissel tot stilstand kan komen.

Aan de westzijde is het bovenste spoor (in lijn met spoor 1) de vrije baan en het onderste (in lijn met spoor 2) het uithaalspoor.

De afmetingen van de modules zijn op dit moment vastgesteld op 90 cm x 60 cm. De wisselstraten zijn zo ontworpen dat ze op een module van 90 cm lengte passen. Indien de ruimte het toelaat kan een extra module van bv 45 cm of 90 cm worden toegevoegd. De derde module (vanaf het westen geteld) kan eventueel nog gedeeld worden in 2x 45 cm waarbij de wisselstraat in de sporen 3 en 4 vervalt indien de beschikbare ruimte dit vereist.

De gehele baan is in een U-vorm (exploitatie 1) of een ovaal (exploitatie 2) gedacht. Op de ‘arm’ tegenover Bad im Wald bevinden zich opstel sporen die de metropool / metropolen voorstellen en waar treinen kunnen worden samengesteld.

Het railmateriaal is Peco code 75 en in pricipe worden alleen de wissels met grote radius gebruikt (voor het emplacement). Uitzondering is (helaas) het drieweg wissel. Indien ik ruimte had zou dat vervangen worden door twee normale wissels; ik heb overwogen om inderdaad een wissel te plaatsen in het uithaalspoor maar dit maakt het uithaalspoor korter.

De wissels zullen ‘analoog’ worden aangestuurd. De treinen zullen (uiteindelijk) digitaal worden gestuurd (min of meer een noodzaak voor het buurtgoederenverkeer zoals beschreven voor exploitatie 2).

Aan de westzijde zullen armseinen worden gebruikt. De oostzijde is enigzins problematisch aangezien er voor exploitatie 1 geen seinen nodig zijn en voor exploitatie 2 wel. Het idée is om bij exploitatie 2 slechts een sein na het meest oostelijke wissel te plaatsen, maar ik weet niet zeker of dit conform de werkelijkheid is (technisch toegestaan)? Kan iemand hier adviseren?

Tot zover de beschrijving. Of het ooit gebouwd gaat worden weet ik niet. Het is altijd leuk om te dromen maar dit is iets dat praktisch haalbaar lijkt zodat een droom werkelijkheid kan worden.

Commentaar op dit plan is welkom.

Groet WimS
« Laatst bewerkt op: 27 November 2007, 09:33:07 door treintjesgek. Reden: Typo gefixed »