Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door RieX
21 December 2025, 23:58:41
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door Dave.......
21 December 2025, 23:47:42
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 December 2025, 23:41:15
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
21 December 2025, 23:39:09
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 December 2025, 23:32:02
Goede wensen voor 2026 door Ferdinand Bogman
21 December 2025, 23:30:50
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Schachbrett
21 December 2025, 23:28:59
Revier Rheinbrenner (H0) door Schachbrett
21 December 2025, 23:26:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
21 December 2025, 23:25:31
Modelspoorbaan van Einte door Schachbrett
21 December 2025, 23:24:38
Sankt Georgen. door Schachbrett
21 December 2025, 23:21:37
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
21 December 2025, 23:19:59
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
21 December 2025, 23:19:32
Rondom Charlois door Schachbrett
21 December 2025, 23:16:02
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
21 December 2025, 22:57:38
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
21 December 2025, 22:42:44
herrmann door grossraumwagen
21 December 2025, 22:25:46
Werkplaats Wael en Bosch door NS264
21 December 2025, 22:15:27
Raadplaatje door Sikko
21 December 2025, 21:51:54
Zwederbaan door nighttrain1
21 December 2025, 21:34:20
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
21 December 2025, 21:25:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
21 December 2025, 21:06:29
Printplaatje van Fleischmann Piccolo 9369 stuk door richardvandijk
21 December 2025, 20:42:47
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
21 December 2025, 20:09:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door DJV
21 December 2025, 19:54:43
Welke BR 218 van Fleischmann heb ik? Ik zoek de handleiding. door Gabriël Bergsma
21 December 2025, 19:53:39
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door VictorPM
21 December 2025, 19:02:20
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
21 December 2025, 18:34:41
Molenbaan (werktitel) door puntenglijder
21 December 2025, 18:21:48
Anyrail 7; aansluiten draaischijf door VictorPM
21 December 2025, 18:19:23
  

Auteur Topic: Bad im Wald - (Baanplan H0)  (gelezen 1718 keer)

treintjesgek

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Bad im Wald - (Baanplan H0)
« Gepost op: 27 November 2007, 09:28:45 »
Klik voor banenplan Bad im Wald

Bad im Wald is een klein kuuroord ergens in de heuvels van West-Duitsland. Naast de gasten levert de houtkap een substantieel deel van de inkomsten.

Het station van Bad im Wald heeft twee perron sporen en een drietal goederen sporen. Het tweede perron kan gelijkvloers worden bereikt (aangezien ik een hekel heb aan trappen lopen).

Het tijdperk is in principe de overgang van III naar IV zodat zowel oudere als de (in die dagen) nieuwere kleurschemas gebruikt kunnen worden. Ik ben er echter niet heel erg strikt in.

Exploitatie 1: kopstation aan een enkelsporige lijntje

Een (nog aan te schaffen) railbus onderhoudt een uurs dienst met een in het westen gelegen metropool. In de spits en rondom het middaguur wordt de dienst versterkt met een sneltrein bestaande uit een setje zilverlingen, getrokken door een V160 / 215 (ik wacht nog op het stuurstand rijtuig). Deze personentreinen komen in principe binnen op spoor 1.

In de weekenden tijdens het hoogseizoen brengt een intercity, getrokken door een V200 / 220, gasten uit heel Europa naar Bad im Wald; in de week gaat deze trein slechts tot de nabijgelegen metropool. Na aankomst op spoor 2 loopt de locomotief om via spoor 1 en zet zich aan het andere eind van de trein, klaar voor de terugreis. Spoor 2 wordt in dit geval gebruikt zodat de passagiers nog steeds spoor 1 kunnen oversteken om bij de trein te komen; als deze lange intercity op spoor 1 zou staan, is de toegang tot perron 2 geblokkeerd.

Een buurtgoederentrein verzorgt de aanvoer van het natje en droogje van de inwoners en gasten van Bad im Wald en zorgt voor de afvoer van het hout. Deze komt binnen op spoor 2 en de locomotief loopt om via spoor 1. Vervolgens wordt de goederentrein het uithaalspoor op getrokken en verdeeld over de sporen 4 (kop en zijlading) en 5 (goederenloods). De lokomotief zal ook gebruikt worden voor eventuele rangeer activiteiten en kan overnachten in de lokloods aan de oostzijde van spoor 2. Spoor 3 wordt gebruikt om afgehandelde wagens op te stellen. Het buurtgoederenverkeer wordt afgehandeld door een V100 / 211 of een 290.

Exploitatie 2: doorgangsstation aan een hoofdlijn.

Een tweedelig treinstel (614, stoptrein) en de bovengenoemde zilverlingen (sneltrein) doen Bad im Wald aan. In principe komen deze treinen binnen op spoor 2 zodat spoor 1 vrij blijft voor het doorgaande verkeer (intercities en goederentreinen); dit hangt echter af van de dienstregeling.
Er is wat extra rollend materiel aanwezig om in het hoogseizoen een extra trein in te lassen.
 
De in exploitatie 1 genoemde buurtgoederentrein komt nu van de in het oosten gelegen metropool en stopt op spoor 2. Na het loskoppelen van de voor Bad im Wald bestemde wagens zet de buurtgoederentrein haar weg voort naar het westen. Een lokaal gestationeerde rangeerlocomotief (V100 / 211 of 290) die al klaar staat op het uithaalspoor zet zich nu voor de wagens trekt deze vervolgens het uithaalspoor op en verdeelt deze zoals eerder beschreven. Op de terugweg stopt de uit het westen komende buurtgoederentrein weer op spoor 2. De rangeerlocomotief zal nu de goederenwagens aan het eind van de trein plaatsen waarna de goederentrein verder gaat.
Het doodlopende spoor aan de oostzijde van spoor 2 eindigt in een lokloods waar 1e lijns onderhoud aan de rangeerlocomotief kan worden gepleegd.

Groet WimS
« Laatst bewerkt op: 27 November 2007, 14:09:54 door treintjesgek. Reden: plaatje toegevoegd en weer verwijderd wegens slechte kwaliteit »

treintjesgek

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Bad im Wald - ontwerp overwegingen
« Reactie #1 Gepost op: 27 November 2007, 09:30:23 »
Ik heb geen permanente ruimte tot mijn beschikking en heb dit ontworpen als een modulaire baan zodat ik het kan opzetten als ik eens ‘treintje wil spelen’. Het emplacement van Bad im Wald is 3m60 lang met in het geval van exploitatie 1 een extra 20 cm (30 cm is misschien beter) in het oosten (getekend) zodat locomotieven kunnen omlopen. De sporen 1 en 2 hebben een effectieve lengte van ongeveer 2m40 zodat een intercity met 7x 1:87 wagens en een V200 er op past. Bij spoor 2 is dit mogelijk aangezien een binnenkomende trein net voor het meest oostelijke wissel tot stilstand kan komen.

Aan de westzijde is het bovenste spoor (in lijn met spoor 1) de vrije baan en het onderste (in lijn met spoor 2) het uithaalspoor.

De afmetingen van de modules zijn op dit moment vastgesteld op 90 cm x 60 cm. De wisselstraten zijn zo ontworpen dat ze op een module van 90 cm lengte passen. Indien de ruimte het toelaat kan een extra module van bv 45 cm of 90 cm worden toegevoegd. De derde module (vanaf het westen geteld) kan eventueel nog gedeeld worden in 2x 45 cm waarbij de wisselstraat in de sporen 3 en 4 vervalt indien de beschikbare ruimte dit vereist.

De gehele baan is in een U-vorm (exploitatie 1) of een ovaal (exploitatie 2) gedacht. Op de ‘arm’ tegenover Bad im Wald bevinden zich opstel sporen die de metropool / metropolen voorstellen en waar treinen kunnen worden samengesteld.

Het railmateriaal is Peco code 75 en in pricipe worden alleen de wissels met grote radius gebruikt (voor het emplacement). Uitzondering is (helaas) het drieweg wissel. Indien ik ruimte had zou dat vervangen worden door twee normale wissels; ik heb overwogen om inderdaad een wissel te plaatsen in het uithaalspoor maar dit maakt het uithaalspoor korter.

De wissels zullen ‘analoog’ worden aangestuurd. De treinen zullen (uiteindelijk) digitaal worden gestuurd (min of meer een noodzaak voor het buurtgoederenverkeer zoals beschreven voor exploitatie 2).

Aan de westzijde zullen armseinen worden gebruikt. De oostzijde is enigzins problematisch aangezien er voor exploitatie 1 geen seinen nodig zijn en voor exploitatie 2 wel. Het idée is om bij exploitatie 2 slechts een sein na het meest oostelijke wissel te plaatsen, maar ik weet niet zeker of dit conform de werkelijkheid is (technisch toegestaan)? Kan iemand hier adviseren?

Tot zover de beschrijving. Of het ooit gebouwd gaat worden weet ik niet. Het is altijd leuk om te dromen maar dit is iets dat praktisch haalbaar lijkt zodat een droom werkelijkheid kan worden.

Commentaar op dit plan is welkom.

Groet WimS
« Laatst bewerkt op: 27 November 2007, 09:33:07 door treintjesgek. Reden: Typo gefixed »