Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ijzeren Rijn: militair transport
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's
door
Keska
Vandaag
om 19:20:28
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
MartinRT
Vandaag
om 19:04:37
19 Toen
door
defender
Vandaag
om 19:01:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Cegielski
Vandaag
om 18:16:38
20 en 21 april MobExpo
door
class 37
Vandaag
om 18:16:26
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
door
Frank 123
Vandaag
om 17:50:26
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
bellejt
Vandaag
om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 17:45:39
Al mijn goede ideeën...
door
maartenvdb
Vandaag
om 17:22:59
Raadplaatje
door
Benelux795
Vandaag
om 17:18:39
diorama, voor lange treinen.
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
bask185
Vandaag
om 15:50:37
Station Roodeschool
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
mass am see
Vandaag
om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
Vandaag
om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf
door
AlbertG
Vandaag
om 12:10:11
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
RBlok
Vandaag
om 10:23:55
Cranicher Altbahn
door
Eric v C
Vandaag
om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn
door
Eric v C
Vandaag
om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
3dbuildr
Vandaag
om 09:55:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U. (gelezen 5818 keer)
Michel van den Hof
Offline
Berichten: 1490
Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
«
Gepost op:
09 januari 2017, 01:14:50 »
Hallo,
Ik wil een doorgangsstation bouwen aan een NS diesel nevenlijn, zich afspelend in 1982.
Daarbij ben ik er nog niet uit of dit (deels?) op een echt voorbeeld gebaseerd zal/kan worden of dat het (grotendeels) een fictieve locatie zal worden.
Passagierstreinen worden gevormd door DE2 in rood, rood met reclamebanen en geel, Plan U in geel.
Goederentreinen worden gereden door 2200 en 2400, deels nog in bruin maar merendeels al in geel/grijs.
Voor lokaal rangeerwerk is er een 500 geel/grijs.
Er komt VAM vervoer langs en ook (omgeleid?) PTT vervoer (indien omgeleid, met Motorpost op sleep?).
Ik heb minimaal 3 doorgaande perronsporen in gedachten, mogelijk nog een perronloos doorgaand 4e spoor. Een paar opstel sporen en naar beide zijden bedrijfsaansluitingen die buiten beeld verdwijnen.
Ma/Vr zullen de 2 aanwezige Plan U stellen alleen of gekoppeld de diverse Sneltreinen uitbeelden en de DE2's de Stoptreinen. In het weekend rijden in principe alleen de gele stellen.
Het is een wat groter doorgangsstation. Naast de Stoptreinen stoppen de Sneltreinen er ook. Soms 3 treinen tegelijk. Het is het enige Sneltreinstation tussen de 2 eindpunten en ook een iets grotere plaats.
De baan wordt ongeveer 6,5 meter lang (mogelijk 10 meter als ik een muur wegbreek) en 0,8 tot 1,2 meter diep.
Hebben jullie locaties of regio's in gedachten waar dit kan/voorkwam of op z'n minst het meest logisch is?
Mvg,
Michel
Verstuurd vanaf mijn SM-N910C met Tapatalk
«
Laatst bewerkt op: 09 januari 2017, 13:58:55 door Reinout van Rees. Reden: Ampersand in titel gefixt
»
Gelogd
Bart spruitje
Offline
Berichten: 509
Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
«
Reactie #1 Gepost op:
09 januari 2017, 05:50:45 »
Hoi Michel,
Klinkt als een leuk baanplan, succes met de verdere uitwerking
.
Hopelijk komt het tot een goed bouwplan en uitvoering.
Groeten Bart
«
Laatst bewerkt op: 09 januari 2017, 09:38:15 door Edsko Hekman. Reden: Titel herstelt
»
Gelogd
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996
Michel van den Hof
Offline
Berichten: 1490
Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
«
Reactie #2 Gepost op:
09 januari 2017, 07:58:08 »
Dank je Bart.
Ik heb nu bewust iets kleinschaligs gekozen. Op 1 of 2 locs na heb ik alle treinen al aangeschaft. Daar struikelde het voorheen op.
Mvg,
Michel
Verstuurd vanaf mijn SM-N910C met Tapatalk
«
Laatst bewerkt op: 09 januari 2017, 10:23:25 door Michel van den Hof. Reden: Titel herstelt
»
Gelogd
Chris2412
Offline
Berichten: 1523
Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
«
Reactie #3 Gepost op:
09 januari 2017, 09:42:01 »
Dag michiel,
Komt je toch al gauw uit in de richting van Leeuwarden.
Vam voor Harlingen.PTT voor Leeuwarden of omgeleid voor Groningen via Leeuwarden.
DE 2 voor diensten Harlingen en Stavoren.....plan U voor Groningen.
Direct op nevenlijnen lijkt me moeilijk te worden.
Zou eventueel een station aan de lijn Meppel- Leeuwarden kunnen maken bijvoorbeeld Wolvega of een station aan de lijn Meppel - Groningen bijvoorbeeld Beilen.
Dieseltreinen zijn dan onderweg naar de toenmalige lijnwerkplaats Zwolle.
Groeten chris
Gelogd
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10232
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
«
Reactie #4 Gepost op:
09 januari 2017, 09:52:37 »
Hoi Michel,
Kijk eens naar de stations van NOLS of GOLS of de oude Betuwelijn.
Dat waren bij uitstek de diesellijnen die er in de jaren tachtig nog over waren.
Tip voor de NOLS: Station Vroomshoop:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,40641.msg638557.html#msg638557
dit is wel het sporenplan rond ca. 1950. Maar dat is dan een knipoog naar de werkelijkheid
Ipv de haven zou je b.v. een VAM laadstation kunnen maken. De omvang van het station rechtvaardigd ook de Hippel ...
Grtzz,
Karst
Gelogd
arnout
Offline
Berichten: 1679
Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
«
Reactie #5 Gepost op:
09 januari 2017, 10:42:34 »
Wierden
Gelogd
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8427
Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
«
Reactie #6 Gepost op:
09 januari 2017, 11:07:25 »
Apeldoorn.
Heeft Vam-station. Diesellijn naar Zutphen. Stoppen snel en stoptreinen.
Alleen het VSM-gedeelte laten vervallen.
Gelogd
Jeroen
Michel van den Hof
Offline
Berichten: 1490
Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
«
Reactie #7 Gepost op:
09 januari 2017, 11:27:49 »
Alvast bedankt voor de eerste reacties. Ik heb het scenario qua informatie/wensen/ideeën nog wat verduidelijkt c.q. uitgebreid. Dat zal de (al gegeven) adviezen zeer waarschijnlijk beïnvloeden.
Ik wil expliciet geen knoppunt station en geen station waar meer treinen (zullen) komen als de al genoemde. Ook niets met bovenleiding dus.
Ik zal vanavond de informatie van de adviezen bestuderen.
Mvg,
Michel
Verstuurd vanaf mijn SM-N910C met Tapatalk
Gelogd
Railroadtycoon
ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
Offline
Berichten: 1976
Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
«
Reactie #8 Gepost op:
09 januari 2017, 11:40:34 »
Mariënberg. Echter geen postvervoer. Of er ook VAM was betwijfel ik eveneens.
Verbinding (Zwolle naar) Ommen - Marïenberg - Hardenberg (naar Emmen) is Plan U
Verbinding Mariënberg - Almelo zijn DE2's en de goederentreinen (doorgaand naar uiteindelijk Emmen) In de jaren tachtig ook nog de olietrein en buizenvervoer naar Schoonebeek. Verkeer naar Emmen was ook nog behoorlijk gevarieerd met gesloten goederen wagens, de bollenwagens en diverse ketelwagen (oa lactam en glycol)
In de zomermaanden ook incidenteel verkeer met Plan U tussen Emmen en Enschede (ivm de dierentuin in Emmen)
Allie
«
Laatst bewerkt op: 09 januari 2017, 11:53:49 door Edsko Hekman. Reden: Titel herstelt
»
Gelogd
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....
henk
Offline
Berichten: 21676
Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
«
Reactie #9 Gepost op:
09 januari 2017, 12:03:28 »
De aanwezigheid van die rangeerdiesel veronderstelt toch een wat grotere goederenpoot. Er moet aardig wat goederenverkeer worden verwerkt willen de 2400 of 2200 het rangeren ter plekke zelf niet aankunnen. Ik denk dat 1982 dan al een beetje aan de late kant is en dat je de fantasie moet gebruiken. Laten we zeggen zoiets als Delfzijl maar dan met een succesvol havenindustrieterrein in de buurt. De goederentreinen komen aan en de rangeerdiesel haalt de trein uit elkaar voor de verschillende bestemmingen en brengt misschien ook zelf wat wagens weg. Een VAM-overslag of een extra industrietje kan je er altijd zelf bij bedenken. Zo'n VAM-overslag hoeft ook al niet op je baan te staan om de wagens toch te verwerken.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
SBBcargo
Offline
Berichten: 654
Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
«
Reactie #10 Gepost op:
09 januari 2017, 12:12:24 »
Hallo Michel,
Kijk ook eens naar de lijn Groningen Nieuweschans. Kan je tzt ook nog Duits materieel laten rijden
.
Marius.
Gelogd
Marius
sneek
Offline
Berichten: 3786
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
«
Reactie #11 Gepost op:
09 januari 2017, 12:27:06 »
Ik zou voor Tiel gaan in dit geval, eventueel nog voor de gedeeltelijke elektrificatie. Stukgoed naar Van Gend en Loos, reizigerstreinen Betuwelijn, best wat van te maken. En verderop ook nog de spooraansluiting glasfabriek 😛
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.
Carel Ruysink
Offline
Berichten: 1060
Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
«
Reactie #12 Gepost op:
09 januari 2017, 12:47:24 »
Geldermalsen? Elst?
Hoofdlijn Den Bosch - Utrecht met nevenlijn naar Elst.
Hoofdlijn Nijmegen - Arnhem met nevenlijn naar Geldermalsen.
Allebei bescheiden station en een hele tijd geleden ook met fatsoenlijk rangeer/opstelterrein.
Succes met kiezen, Carel.
Gelogd
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven
Rob Ellerman
Offline
Berichten: 4851
Modelspoor is emotie...
Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
«
Reactie #13 Gepost op:
09 januari 2017, 13:40:10 »
Je zou Culemborg ook nog kunnen overwegen vóór 1970. Daar kwam alles door ri Den Bosch en Utrecht, in de middag de buurtgoederentrein uit Utrecht, er werd nog wel eens wat omgeleid als er tussen UT en Arnhem wat uit lag, dieseltjes (DE1/2/3) ri. Geldermalsen, het sporenplan is ook niet rete-ingewikkeld en bied voldoende mogelijkheid voor rangeren...
Grt,
Rob
«
Laatst bewerkt op: 09 januari 2017, 13:59:30 door Reinout van Rees. Reden: Ampersand in titel gefixt
»
Gelogd
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)
MB6400
Offline
Berichten: 745
Re: Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.
«
Reactie #14 Gepost op:
09 januari 2017, 19:42:54 »
Hallo Michel,
Leuk idee waarmee ik ook al een tijdje speel alleen iets later in de tijd.
Persoonlijk vind ik binnen dit thema het station van Aalten erg interessant. Alleen dieseltractie voor zowel personen als goederenvervoer. Naast het station met 3 sporen met (uit mijn hoofd) 2 peronnen ligt er naast het station een goederenoverslag voor graan welke hoofdzakelijk door 2400'en werd bediend, met een enkele voorbeeld van dubbeltractie.
Je zou dit voorbeeld kunnen gebruiken met het VAM punt buiten het zichtbare gedeelte of ipv de graan losplaats. Op het 2de spoor bij de losweg kan natuurlijk ook andere goederen worden gelost.
Alleen de 600 lijkt misschien wat "overkill" aan gezien een 2200 of 2400 die aankomt de trein natuurlijk ook zelf kan rangeren.
Maar goed het is jouw baan dus waarom geen dedicated 600 voor deze taak.
Overigens misschien niet heel gek gedacht. Op fotos van de graan los/laad plaats heb ik ook al eens een heftruck gezien welke is aangepast om te rijden op rails en daarmee de graanwagens kan rangeren.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt en ben benieuwd naar je vorderingen.
Groeten,
Marc
EDIT: een paar hele mooie inspiratie foto's vind je hier :
http://forum.beneluxspoor.net/?topic=17847.1020
en dan naar beneden scrollen.
«
Laatst bewerkt op: 09 januari 2017, 20:08:11 door MB6400
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Waar? - NS 1982 - Diesel nevenlijn - DE2 & Plan U.