Google+
Doel:€250.00
Donaties:€51.80

Per saldo:€-198.20

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-06-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kijken, Spelen, Leren ... en Maken! - 2017 door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:53:45
Welke wissels te gebruiken door pallie
Vandaag om 10:45:00
Verschil tussen condensator en commerciële Powerpack (alle fabrikanten) door Sven
Vandaag om 10:42:46
LOXX baan te koop? door pallie
Vandaag om 10:34:45
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door heuvelbaan
Vandaag om 08:46:37
Leuke USA grootspoorfoto's door Rick
Vandaag om 08:25:45
Bad Harzwald, de bouw. door tothebeach
Vandaag om 07:32:31
Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf. (h0) door tothebeach
Vandaag om 07:08:39
"Het Gemaal" in LGB 1:22,5 door Tulpendaal
Vandaag om 06:17:52
Gereedschapje voor het kwarteren van (stoomlok)wielen door ingenium
28 juni 2017, 23:45:12
BNLS-Module L'Esimé door Edsko Hekman
28 juni 2017, 23:38:15
Onderstation Vlissingen door WimM
28 juni 2017, 23:30:29
Roco NS Hippel omnummeren door hooidonk
28 juni 2017, 23:19:43
Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier? door Tomasso
28 juni 2017, 23:15:55
Wie kan mij uitleggen waar deze containers voor zijn en voor dienen door Jan-Peter
28 juni 2017, 23:15:29
BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw door Ivo tB
28 juni 2017, 23:07:06
Modelspoorbeurs Houten 1 juli a.s. door Gert Arkema
28 juni 2017, 22:55:12
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door J. Moors
28 juni 2017, 22:50:46
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
28 juni 2017, 22:46:24
Viessmann overweg 5107 vraag/probleempje door René 4312
28 juni 2017, 22:13:34
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Stedahult
28 juni 2017, 22:02:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Tanks+Treinen
28 juni 2017, 21:47:46
BNLS-Module: "Bh0UB's" door Edsko Hekman
28 juni 2017, 21:47:25
Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn door Daniels
28 juni 2017, 21:27:16
Bröckenbahn door Frank 123
28 juni 2017, 21:23:06
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
28 juni 2017, 20:52:21
Exact Train 2017 door Bob R.
28 juni 2017, 20:49:06
Piko h0 NS 2200 door VAM65
28 juni 2017, 20:23:02
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Falcon10
28 juni 2017, 20:19:04
Trix NS ICE-3M met Märklin uitbreiding en LED binnenverlichting door Dave.......
28 juni 2017, 19:53:42
  

Auteur Topic: Versnelling & vertraging berekenen  (gelezen 1561 keer)

Servé

  • Team Op bezoek bij...
  • Offline Offline
  • Berichten: 1565
  • Busje rijden...
Versnelling & vertraging berekenen
« Gepost op: 13 januari 2017, 23:25:08 »
Hallo,

Ik heb een vraag aan de natuurkundigen onder ons. Ik ben op zoek naar hoe ik de versnelling (afhankelijk van o.a. massa en vermogen) en vertraging (afhankelijk van o.a. massa en stand remkraam) van een trein kan berekenen. Uit een 0-100 tijd kan ook een versnelling gehaald worden, maar een trein zal nooit netjes lineair optrekken.

Alvast bedankt! :D
Vriendelijke groet, Servé.
Rangeerder & Seinhuiswachter bij de ZLSM

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 2873
    • Modeltrein projecten
Re: Versnelling & vertraging berekenen
« Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2017, 23:43:50 »
In een ver, ver verleden heb ik met remproefritten te maken gehad en ik meen dat de gemiddelde remvertraging zo rond de 1m/s2 zat. In de laatste meters liep die dan nog best op, dat voel je ook. Maar een VIRM die 160 gaat, heeft wel een driekwart minuut en een kilometer nodig om tot stilstand te komen, en dat zijn nog gunstige omstandigheden. Optrekken gaat langzamer.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Versnelling & vertraging berekenen
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2017, 00:32:33 »
Was dat in snelremstand, dus met magneetremmen erbij, of in volremstand? (7e gemarkeerde remstand)
Groeten Joop, machinist Lls

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 2873
    • Modeltrein projecten
Re: Versnelling & vertraging berekenen
« Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2017, 00:59:10 »
Zonder magneetremmen.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 7514
Re: Versnelling & vertraging berekenen
« Reactie #4 Gepost op: 14 januari 2017, 17:49:54 »
Onder het motto wie wat bewaart:


Foldertje bij de opening van de oost-westlijn van de Rotterrrrdamsche metro (1982):
Aanzetversnelling:    1 m/s2
Bedrijfsremvertraging 1,3 m/s2

Hier aan rekenen lijkt me, voor de gemiddelde amateur, vrijwel onmogelijk. Naast massa en vermogen spelen ook zaken als rolweerstand, overbrengingsverhoudingen en nog zo wat zaken een rol. Waarom ben je hier trouwens naar op zoek? Instellen van decoders?
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2332
    • Mijn van-alles website
Re: Versnelling & vertraging berekenen
« Reactie #5 Gepost op: 14 januari 2017, 19:14:23 »
De rolweerstand is nihil: ik kan met mijn 50 kilo de reach-truck op m'n werk aan het rollen krijgen als ik de handrem er af haal en er tegen ga duwen. Dat ding rijdt op 3 hard-nylon wielen op een betonvloer en weegt 4500 kilo. Eenmaal over de stilstand-wrijving heen, kan ik het ding nog best een aardig vaartje geven als ik dat zou willen.

Hoewel een trein stukken zwaarder is, zal daar hetzelfde voor opgaan. De luchtweerstand is een veel grotere factor.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2288
Re: Versnelling & vertraging berekenen
« Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2017, 23:46:20 »
Het ligt er ook maar net aan hoe het geheel aangedreven is, een tractie motor op glijdlagers met koolborstels zorgt voor een andere rol weerstand van een moderne kogel gelagerde koolborstel loze motor....

Servé

  • Team Op bezoek bij...
  • Offline Offline
  • Berichten: 1565
  • Busje rijden...
Re: Versnelling & vertraging berekenen
« Reactie #7 Gepost op: 15 januari 2017, 11:57:27 »
Dank voor de antwoorden. Ik ben hier inderdaad naar op zoek voor het instellen van decoders, maar ook als simluatiegegevens voor computerspelletjes etc. Dus mochten er nog mensen zijn met meer gegevens, dan houd ik me aanbevolen (y)

Helaas staat er ook niet veel over in materieelgidsen etc...
Vriendelijke groet, Servé.
Rangeerder & Seinhuiswachter bij de ZLSM

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
Re: Versnelling & vertraging berekenen
« Reactie #8 Gepost op: 15 januari 2017, 12:42:02 »
Als je geïnteresseerd bent in de theorie achter de versnelling en vertraging kan je het boek 'Railway Timetable & Traffic' van Hansen & Pachl raadplegen. Hierin staat de theorie uitgelegd voor het bepalen van een representatieve versnellings/optrek- en vertragings/remcurve, maar bevat geen gegevens van specifiek materieel. Het boek bevat wel veel complexe berekeningen, en dat moet je liggen. Succes! (y)

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
Re: Versnelling & vertraging berekenen
« Reactie #9 Gepost op: 15 januari 2017, 17:24:18 »
Ben geen natuurkundige, maar die wetjes van klas 2 havo staan me nog helder voor de geest.

1  s(t) = s(0) + v(0)t + ½at²

2   v(t) = v(0) + at

In die folder van de tram staan de waarden van versnelling en vertraging vermeld. Daarin zijn de karakteristieke waarden van de tram verwerkt (door rem en aanzetproeven zoals al is opgemerkt), zoals massa van de tram, motorvermogen, rolweerstand en schuifweerstand (een wiel dat rolt heeft een rolweerstandscoëfficient van ongeveer 0,001, droog, en een wiel dat slipt heeft een wrijvingscoëfficient van ongeveer 0,6 droog).

Dus stel dat versnelling en vertraging beiden a= 1m/s2 zijn, en tram trekt op naar 36km/h, dat is 36.000/3600= 10m/s, dan duurt het 10 seconden om die snelheid te bereiken, zie formule 2. (geen BMW) :)
De afgelegde weg is dan 0,5x1x102 = 50m, zie formule 1.

Afremmen gaat op dezelfde wijze, dan met een negatieve waarde voor a.
Mvg,
Hans

It's the journey that matters

Mijn youtube kanaal:
https://www.youtube.com/channel/UCcLNTDi4If4Tc0iLZvCzhfA

Servé

  • Team Op bezoek bij...
  • Offline Offline
  • Berichten: 1565
  • Busje rijden...
Re: Versnelling & vertraging berekenen
« Reactie #10 Gepost op: 15 januari 2017, 20:45:31 »
@Sikje248, bedankt voor de aanbeveling (y) Ik ben redelijk natuurkundig/wiskundig onderlegd, dus dat moet wel lukken.

@Hans, die formules ken ik ook ja. Maar dan moet ik wel die "a" weten. Hopelijk kan ik met het bovengenoemde boek dat vaststellen (y)
Vriendelijke groet, Servé.
Rangeerder & Seinhuiswachter bij de ZLSM

elt-Mhv

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re: Versnelling & vertraging berekenen
« Reactie #11 Gepost op: 16 januari 2017, 01:53:16 »
Hierbij enkele waardes:
- ICM-IV: versnelling max 0,49; vertraging max 1,05
- IRM-IV en VI: versnelling max 0,51; vertraging max 1,20
- Mat'64-IV: versnelling max 0,80; vertraging max 1,10
- TGV-PBKA: versnelling max 0,47 (bij 1500 Volt); vertraging max 1,12

Mvg,
Johnnie
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 557
    • kusee.nl
Re: Versnelling & vertraging berekenen
« Reactie #12 Gepost op: 16 januari 2017, 08:14:44 »
Hierboven worden versnellingen genoemd die maximaal haalbaar zijn voor een aantal materieeltypen. Dat klopt wel, maar die getallen gelden alleen voor de eerste periode. De weerstand van een trein is afhankelijk van rolweerstand (eenparig, maakt niet uit welke snelheid), maar vooral ook van de luchtweerstand. Bij lage snelheid is die verwaarloosbaar. Maar de luchtweerstand is evenredig met de snelheid (of was het kwadratisch met de snelheid, dat weet ik niet meer). Dus bij hogere snelheid speelt de luchtweerstand een steeds grotere rol.

De formule van Hans Grasmaijer is correct. Bij verhoging van de snelheid van 0 t/m 20 km per uur geldt een waarde van "a" (versnelling) volgens de hierboven genoemde getallen. Maar bij verhoging van 100 t/m 120 km peruur houdt je misschien minder dan 0.1 over voor diezelfde waarde van "a".

Kortom, hoe hoger de snelheid, hoe lager de aanzetversnelling.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 13697
    • Pagina van klaas
Re: Versnelling & vertraging berekenen
« Reactie #13 Gepost op: 16 januari 2017, 10:06:46 »
De lagere versnelling bij hogere snelheid heeft ook te maken met de opgebouwde energie. De bewegingsenergie is evenredig met het kwadraat van de snelheid. Dus de opbouw van 100 tot 120 km/h kost meer energie dan van 0 tot 20. Stel dat het beschikbare motorvermogen gelijk blijft, dan zal van 100 tot 120 langer duren dan van 0  tot 20.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2052
Re: Versnelling & vertraging berekenen
« Reactie #14 Gepost op: 16 januari 2017, 11:13:29 »
De versnelling a wordt vooral bepaald door de adhesie en het aantal aangedreven assen. Bij een getrokken trein zal je dus een veel lagere  a hebben dan bij een  metro- of treinstel waarbij veel meer assen worden aangedreven.
Dit in tegenstelling tot het remmen ,want tegenwoordig hebben vrijwel alle assen (schijf-)  remmen en dus ongeveer evenveel vertraging bij een getrokken trein als metrostel.
 Peter
Grootbedrijf NS 1924-heden .
 0 baan  met NS loks  2100 en 3900  en  eloks  1100, 1200, 1300 en Mat 24  2 rail en bovenleiding .
 De  baan heeft een kopstation en  een kruisingsstation in een ovaal .Werkende lichtseinen Een  lok BR 023 is  in planning.