Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Digitaal: Led verlichting in Roco personenwagon; een fotoverslag  (gelezen 5085 keer)

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Digitaal: Led verlichting in Roco personenwagon; een fotoverslag
« Gepost op: 07 januari 2017, 00:48:05 »
Hallo Forumleden,

Ik ben een aantal Roco personenwagons aan het voorzien van led-verlichting en heb dit in een fotoverslag vastgelegd.
Het gaat hier om het inbouwen van een gewone huis- tuin- en keuken ledstrip met een condensator, een brugcel en een variabele weerstand (potmeter) om de verlichting af te stellen. Er zijn vast nog 1001 andere manieren om verlichting in een wagon te bouwen maar deze methode gaat snel, is niet vreselijk omslachtig en is goedkoop. Ik denk dat alles met elkaar rond de € 1,25 per wagon kost.

Dit is de wagon in kwestie:



De wagon uit elkaar gehaald:



Dit zijn de onderdelen die ik gebruik voor de verlichting:
2 stroomafnemers
1 elko 470 uF 25v
1 instelpotmeter 5700 Ohm.
1 brugcel smd (gelijkrichter) 1A
2 stukje ledstrip met totaal 6 smd leds. (warm-wit)
De strip heeft eigen weerstanden en werkt standaard op 12 volt.



De stroomafnemers:



De stroomafnemers voorzien van een draadje. Ik heb de gaatjes iets opgeboord zodat de stroomafnemer precies past op het draaistel:



De draaistellen met de stroomafnemers. Ze blijven straks met de gemonteerde wielen op hun plaats:



En met gemonteerde wielen (let op de isolatie van de wielen):



In deze bodemplaat zat al een gaatje voor de draaddoorvoer. Anders had ik er zelf even één geboord:



Hier is het interieur weer op zijn plaats gezet en zijn de draadjes naar één zijde van de wagon gebracht. Dit is dus de wisselstroomaansluiting die later op de gelijkrichter komt. (brugcel):



Als de wagon dan toch open ligt is het een mooi moment om er wat reizigers in te zetten:



Hier zijn de aansluitingen naar de wielstellen zichtbaar:



De elko soldeer ik achteraan de ledstrip. Het maakt namelijk niets uit waar hij zit: voor of achter. Alleen als je alles op 1 plaats weg moet frommelen wordt het een onoverzichtelijk boeltje. Let wel op de + en - polen. + gaat op + en - gaat op -:



Dit is de instelpotmeter en de brugcel. Alle aansluitingen van te voren vertinnen met de soldeerbout werkt een stuk makkelijker.



De brugcel heeft 2 wisselstroomingangen en een gelijkstroomuitgang met een + en een -.
Ik heb het rode draadje aan de +uitgang gesoldeerd. De - van de brugcel gaat rechtstreeks op de instelpotmeter.
Het eenzame pootje aan de andere zijde van de instelpotmeter moet dus straks op de - van de ledstrip komen. Je kunt de potmeter zowel in de + als in de - zetten. Dat maakt niets uit. Dus voor de duidelijkheid: De rode draad gaat van de + van de brugcel naar de + van de ledstrip. De - van de brugcel gaat via de instelpotmeter naar de - van de ledstrip.



Hier zijn de instelpotmeter en de brugcel op de ledstrip gezet. Het streepje op de brugcel geeft de gelijkstroomzijde aan. Als je de brugcel voor je legt met het streepje zichtbaar en aan jouw zijde, dan is de linker voorpoot de + uitgang:



Dan de twee draadjes voor de wisselstroom aansluiting vastsolderen:



De ledstrip wordt aan de binnenzijde van het dak gelijmd. Toevallig was er al een uitsparing die ik gebruiken kon voor de bereikbaarheid van de instelpotmeter. Anders had ik zelf een 3mm gaatje moeten boren om de instelpotmeter later nog te kunnen bereiken. Zorg ervoor bij het vastlijmen dat de as van de potmeter goed zichtbaar  en dus bereikbaar is:



De potmeter is zichtbaar:



De elko past soms precies in de ruimte van het dak. Als dat niet het geval is of je gebruikt een dikkere elko dan biedt de Dremel uitkomst. Je kunt eenvoudig een stukje plastic in het middel wegsnijden zodat de elko er in past.




Onderstel en bovenbouw met de beide aansluitingen. Hoe je ze aansluit maakt niet uit. Het is immers wisselstroom. Ik heb er voor gekozen om het op deze wijze te doen. Je kunt ook proberen om de draden uit 1 stuk te laten maar dat werkt een stuk moeilijker. Hier even aan elkaar solderen en één van de twee even isoleren met krimpkous of een stukje isolatieband. Je wilt geen sluiting:






En hier het eindresultaat. Vind je het te veel licht, dan kun je het dimmen met de instelpotmeter. Het is dus aan te raden de wagon nog niet helemaal te sluiten maar dit pas te doen als te tevreden bent over de hoeveelheid licht. De condensator zorgt ervoor dat de verlichting mooi constant brandt ook bij kleine stroomonderbrekingen etc.

Als je na dit fotoverslag ook het licht hebt gezien en je wilt er zelf ook aan beginnen dan wens ik je veel succes. Echt moeilijk is het niet.
Ik heb de meeste onderdelen via Ebay.de in huis gehaald.

De groeten, Rob


















« Laatst bewerkt op: 07 januari 2017, 08:42:37 door Romavami »
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Digitaal: Led verlichting in Roco personenwagon; een fotoverslag
« Reactie #1 Gepost op: 07 januari 2017, 06:21:18 »
Dag Rob, hartelijk dank voor deze uitleg  (y)  Deze komt bij mijn "super-favorieten"!

Vraagje: kan het geen kwaad dat de ledstrip op 12V werkt terwijl digitaal iets van 16V is?

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Digitaal: Led verlichting in Roco personenwagon; een fotoverslag
« Reactie #2 Gepost op: 07 januari 2017, 07:42:15 »
Tolerantie van weerstandjes op de strip en de variabele weerstand samen lossen dat probleem op denk ik

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Digitaal: Led verlichting in Roco personenwagon; een fotoverslag
« Reactie #3 Gepost op: 07 januari 2017, 08:41:28 »
Hallo Martijn,

De strip zou 16 volt kunnen verdragen maar geeft dan een bal licht als een rondrijdende TL buis. Vandaar de variabele weerstand (instelpotmeter) De is. 5k7 oftewel 5700 Ohm. Het bereik van dit dingetje ligt dus tussen 0 en 5700 Ohm. Daartussen vind je altijd wel een instelling waarmee je uit de voeten kunt.

Groet, Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

RonaldvA

  • Offline Offline
  • Berichten: 85
Re: Digitaal: Led verlichting in Roco personenwagon; een fotoverslag
« Reactie #4 Gepost op: 07 januari 2017, 10:11:40 »
Dank voor de info. Ik ben ook bezig met het inbouwen van verlichting in mijn Roco rijtuigen. Van sommige rijtuigen krijg ik het dak niet of heel moeilijk verwijderd. Heb je nog een tip? Ben bang om het rijtuig te beschadigen of iets af te breken.

Groet, Ronald
Uhlenbrock Intellibox I, Uhlenbrock boosters (3), iTrain, iMac, Roco 2.5 mm NS, Piko A-gleis, Viessmann bezetmelders en wisseldecoders, Digikeijs bezetmelders,  materiaal van o.a.Fleischmann, Roco, Piko, Trix, Marklin Hamo, Liliput, Gutzold, ESU en Jouef.

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Digitaal: Led verlichting in Roco personenwagon; een fotoverslag
« Reactie #5 Gepost op: 07 januari 2017, 12:08:48 »
Hallo Ronald,

het is een precies werkje.
Aan de voor en de achterzijde van het grijze dak zijn elk twee haakjes.
Ga het dak niet eerder demonteren dan nadat je de bovenbouw van het onderstel gescheiden hebt. Je kunt er dan veel beter bij.
Ik begin daarom ergens in het midden en ga er met de nagel onder. Zodra er een beginnetje is kun je er een houten tandenstoker tussen zetten zodat het dak niet meer terugschiet. Tegelijkertijd moet je de zijwand een beetje heen en weer bewegen. Je kunt ook met een klein horlogeschroevendraaiertje de nokjes aan de binnenzijde terugduwen.

Let bij het monteren wel op de voor en achterzijde van de opbouw. De opbouw (zijwand met dak) kan er vaak maar op 1 manier op.
Bij het demonteren even markeren met een krasje of een stift. Scheelt een hoop ergernis.

Succes, Rob

Tja en als dan de nokjes van het dak toch afbreken moet de lijm er aan te pas komen.
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

RonaldvA

  • Offline Offline
  • Berichten: 85
Re: Digitaal: Led verlichting in Roco personenwagon; een fotoverslag
« Reactie #6 Gepost op: 07 januari 2017, 13:13:52 »
Dank je. Ga het zo proberen.
Uhlenbrock Intellibox I, Uhlenbrock boosters (3), iTrain, iMac, Roco 2.5 mm NS, Piko A-gleis, Viessmann bezetmelders en wisseldecoders, Digikeijs bezetmelders,  materiaal van o.a.Fleischmann, Roco, Piko, Trix, Marklin Hamo, Liliput, Gutzold, ESU en Jouef.

matrex-online

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re: Digitaal: Led verlichting in Roco personenwagon; een fotoverslag
« Reactie #7 Gepost op: 20 januari 2017, 21:04:33 »
Mag ik vragen welke ledstrips u gebruikt? ik zie dat u hele dunne gebruikt. Misschien een linkje?  :)

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Digitaal: Led verlichting in Roco personenwagon; een fotoverslag
« Reactie #8 Gepost op: 01 februari 2017, 10:28:54 »
Hallo, sorry voor de verlate reactie.

Ik gebruik een niet waterdichte strip. Die zijn het dunste (en goedkoopste)
Ik zal even kijken of ik een linkje kan vinden.

Groet, Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Romavami

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
  • Carpe diem
Re: Digitaal: Led verlichting in Roco personenwagon; een fotoverslag
« Reactie #9 Gepost op: 01 februari 2017, 11:48:45 »
Bijvoorbeeld deze:

http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&alt=web&id=121543334241

Ik gebruik bij voorkeur 30 leds per meter dan zitten er in elk rijtuig 6.
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

keesv1

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • Van analoog naar digitaal. Project voor jaren!
H0 IB Basic, I train, Sprog 2,  Tijdperk IV,V Duitsland en de Alpen landen.