Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!  (gelezen 40766 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #105 Gepost op: 11 januari 2017, 23:08:42 »
Goed dan zal ik als (zelf) benoemd visionair hier ook wat neer plempen,

Robert , ga lekker bij het spoorweg museum werken  (y)

Daar kun jij denk ik alles kwijt wat jij zoekt in je nieuwe uitdaging..

Succes met jou keuze  :)

Dag Barry, bedankt voor de tip.

Voor de grap net even gekeken, maar ik zie daar geen vacatures. Verder heeft het natuurlijk niet zo heel veel te maken met het openen van een winkel in Lelystad. Ik ben niet te beroerd om werk aan te pakken, desnoods het uitbikken van de NS 6317 :P Ben er al een poos niet geweest, maar ik denk dat ze al een winkeltje hebben.

Mvg,

Robert

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #106 Gepost op: 12 januari 2017, 11:34:51 »
Ik zie dat ik niet de enige was die Jan Barnier van MCH aangaf als iemand waar je mee moet gaan praten. Als ik jou was zou ik nu de telefoon pakken en hem bellen, kijken of je eens langs kan komen om zijn ervaringen te horen. Toen ik er een paar jaar geleden was, had hij het al over zijn pensioen en dat hij daar best zin in had. Volgens mij weet je na een gesprek met hem of je het wel of niet moet doen. Neem wat gebak mee, helpt vast ook wel.

Er wordt in dit draadje beweert dat ondernemers geen informatie zullen delen, maar ik heb het tegendeel ervaren. Hier in Engeland krijg ik heel veel raad als ik er om vraag, als ik op een beurs kom. Maar als ontwikkelaar van modeltrams, zit ik natuurlijk niet in dezelfde markt als jij voor ogen heb. Ze zien me niet als concurrent, maar als een enthousiaste ondernemer. Als je de juiste persoon treft die enthousiasme kan waarderen, vertellen ze je zo goed als alles. Het gaat er dus om zoveel mogelijk mensen aan te spreken die je iets kunnen leren. Het is net als bij daten: een blauwtje lopen zit er in, maar dan weet je dat dat dan toch niet de juiste persoon voor je is. De opinie van die persoon was dan ook niet bruikbaar, want je wilt geen opinie van iemand met een negatieve insteek. Positieve personen zullen je altijd helpen, al is het wel begrijpbaar dat ze niet al hun bedrijfsgeheimen (inkoopadressen, marges bijv) weggeven. Al heb ik genoeg ondernemers gehad die me precies vertelden waar ik dingen kon laten maken.

Als je 's morgens vroeg niet kan wachten om je bed uit te komen om verder te werken aan je plan, dan gaat het lukken. Om 8 uur in de winkel staan is helemaal geen probleem, omdat je er zin in hebt om er weer wat van te maken. Daarbij is een dag al kort genoeg, zoveel te doen. Als je het leuk vindt, tel je de uren niet. Je bent ook niet aan het werk. Je bent aan het ondernemen!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #107 Gepost op: 12 januari 2017, 11:38:12 »
Oh, Airbrush centre in Almere is ook zo'n goed bedrijf waar je eens mee zou moeten praten om hun ervaringen te horen. Bij mijn bezoeken en contact met hen heb ik ervaren dat die weten hoe het moet. Ook gebak meebrengen.  ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #108 Gepost op: 12 januari 2017, 12:08:26 »
Twee zaken, die volgens mij een beetje door elkaar lopen, zijn of je als ondernemer aan de slag zou moeten en of je een winkel zou moeten beginnen. Voor dat eerste zul je aanmerkelijk meer enthousiasme weten te kweken dan voor het tweede.

In het dorp waar mijn ouders wonen zit een wit/bruingoedzaak. Ketens van dat soort zaken gaan bij de bosjes failliet, maar die zaak doet het uitstekend. Waarom? Omdat ze dezelfde prijzen hanteren als je online kunt vinden en ze geven daar bovenop goede service. Als jij een grote TV koopt, komen ze die op een voor jou geschikt tijdstip brengen en installeren.

Dus als je als winkel wilt kunnen overleven in dit klimaat van steeds meer online kopen en leegstand (en vergeet niet dat verhuurders, ondanks die leegstand, niet bereid zijn hun prijzen te verlagen), dan zul je als zaak iets moeten doen waarom klanten naar je toe komen en naar je toe blijven komen.

Dat gedeelte van je plan lijk je nog niet echt uitgewerkt te hebben. Sowieso heb ik het idee dat het meer vanuit een gevoel van romantiek (ik kan zo snel geen betere term verzinnen) wilt gaan doen, dan aan de hand van een uitgewerkt plan.

Los van iedereen die roept "vooral doen, niets aantrekken van de negatievelingen!" (en die zelf geen enkel risico zal lopen met een dergelijk "advies") en ook van "ik zou er niet aan beginnen", moet je een plan hebben. Zonder plan begin je niets (je zult toch ergens startkapitaal vandaan moeten halen) en als je toch zou weten te starten, zal het mislukken.

Dingen als een online shop zijn dan echt bijzaak. Iemand zal niet naar je winkel komen omdat je een webshop hebt; eerder het omgekeerde zal het geval zijn. Een webshop heeft alleen zin als het meer aan omzet oplevert dan je er tijd aan kwijt bent om dat ding te onderhouden.

Dat soort zaken moet je op een rijtje zetten. De tijd van mijn ouders, waar mijn grootouders zeiden "begin maar een bloemenzaak, die is er nog geen in het dorp" is definitief voorbij. Tegenwoordig opereer je in een globale markt en heb je een berg aan regels om je aan te houden.

Begin met een goed en uitgewerkt plan. En zoals Sven al zei, praat met diegenen die hier al langer mee bezig zijn.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #110 Gepost op: 12 januari 2017, 13:12:03 »
Dag Peter, dank je wel. Dit is zeker een goed idee.

Net bij zo'n shop geweest voor informatie. In combinatie met een webwinkel kan dit best interessant zijn. Zeker als ik op zaterdag en andere drukke dagen (snieklaas en kerst en zo, eventueel donderdag avond/koopavond) er bij mag staan om zieltjes te winnen :)

Ook bij de hobby winkel met kralen en papier en breinaalden geweest. Deze dame doet het al 12 jaar en is best blij. Winkeltje is klein en staat tjok vol, dus ik pas er niet bij helaas. Anders was het een interessant idee om 2 hobby shops te combineren. Ze zegt dat ze veel volk binnenkrijgt die vraagt naar modelbouw hobbyspul, maar zelf heeft ze daar geen verstand van dus wil ze het niet verkopen. Verder ligt er niks wat bruikbaar is voor modelspoor of andersoortige modelbouw. behalve dan een 3D pen die ze gebruikt om kaarten te maken en wat tangetjes en pincetten.

Langzaam borrelt er een uitvoerbaar plan in de grijze prut tussen mijn oren, spannend :)

Mvg,

Robert

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #111 Gepost op: 12 januari 2017, 13:54:02 »
praat dan ook vooral met beoogde leveranciers.

Wanneer je treinen wilt gaan verkopen dan zul je om de grote merken (ahum) Matrix en Mod.Eisenbahn GmbH niet heen kunnen. Zij leveren alleen aan echte winkels (met een "zeker" etalage oppervlak). Natuurlijk kun je dit ook via tussenleveranciers krijgen, maar dan zul je het vaak afleggen op de prijs (en lever-service want je levert niet rechtstreeks maar weer via een zoveelste tussenpersoon).

In het buitenland gaat dat allemaal veel makkelijker maar in NL is dat toch even iets lastiger.

Oja, wat Peter ook al aangeeft. Kapitaal moet je zelf meebrengen. Banken gaan je echt niets lenen als je niet
a: zelf flink wat geld meebrengt ( een ton is niet veel als je serieus treinen wilt verkopen)
b: roept dat je een modelbouwzaak wilt beginnen
c: geen goed onderbouwd business plan hebt

Succes,
Allie
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2017, 14:28:16 door Railroadtycoon. Reden: oja toegevoegd »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #112 Gepost op: 12 januari 2017, 14:05:47 »
Hou je vaste kosten laag, huur en leningen.  ( ik heb zelfs een paar winkels en ben erg seizoen gevoelig, )

Producten die je wil verkopen?  Ik geloof niet zo in die kleinserie Nederlandse klassiekers.  Koop een walthers cataloges... en verkoop altas athearn bachmann en kato etc.  Dat Nederlandse gedoe is zo een kleine klinknagel tellende  markt

Zorg dat er wat computers met programmers etc staan en werkend baantje met koploper of i-trein.
en op suffe dagen bouw je baantjes voor de kerst etalage van de bakkers uit Nederland. Verkoop module bakken,

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #113 Gepost op: 12 januari 2017, 18:44:53 »
Peter,

Ik ga me niet mengen in de discussie over wel of niet, maar als je alle info aangaande leveranciers voorwaarden, etc. etc. Wil hebben dan bij deze 1 tip.

Zorg dat je een paar dagen vrij bent vanaf 1 februari en ga naar de Spielwarenmesse in Nürnberg.
Daar staan DE leveranciers van alles wat je nodig hebt/ denkt te hebben vanover de hele wereld.
Niet alleen spoorse zaken maar ook heeeeeel veel andere hobby artikelen leveranciers

Alle deelnemers/standhouders staan inmiddels op de site van de spielwarenmesse vermeld.

Edit: Heb niet de illusie dat je aan 1 beursbezoek dag genoeg hebt, dus vergeet niet een hotelletje in omgeving te boeken, dat wordt trouwens nog wel lastig  :angel:
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2017, 18:56:24 door EricZmS »
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #114 Gepost op: 12 januari 2017, 22:45:09 »
Citaat van: Biesje
... Nu nog deze baan vinden (niemand hier een medewerker nodig?
Je hebt nu blijkbaar geen betaalde baan maar een uitkering? Dan zul je ook met  de UWV moeten gaan praten voordat je start als ondernemer.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Frontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 281
    • The Flying Carpet Hub
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #115 Gepost op: 12 januari 2017, 22:57:23 »
Zorg dat je een paar dagen vrij bent vanaf 1 februari en ga naar de Spielwarenmesse in Nürnberg.
Moet je wel eerst, al dan niet op papier, een bedrijf gestart hebben, anders kom je er niet in volgens mij?
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #116 Gepost op: 12 januari 2017, 23:22:33 »
Ohja?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #117 Gepost op: 12 januari 2017, 23:26:47 »
ik zal het niet doen, een modelspoor winkel verdien je volgens mij niet zo veel mee, nu helemaal fabrikanten winkels vaste prijzen opleggen waar ze absoluut niet onder mogen, dan moet je inkomsten uit externe dingen halen zoals workshops en reparaties of spuit werkzaamheden.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Frontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 281
    • The Flying Carpet Hub
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #118 Gepost op: 12 januari 2017, 23:28:21 »
Ohja?
Niet geheel zeker, vandaar ook het vraagteken. ;) Er staat me iets van bij dat de beurs in kwestie niet voor particulieren is?
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #119 Gepost op: 12 januari 2017, 23:33:02 »
Dat is niet de bedoeling inderdaad, maar...
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...