Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 11:28:45
US diorama in H0 door MaraNCS
Vandaag om 11:27:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!  (gelezen 40760 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #90 Gepost op: 10 januari 2017, 13:12:06 »


En je kunt je auto natuurlijk in bijvoorbeeld de P&R op de Uithof neerzetten. Voor €4 kun je én parkeren én met de bus naar het centrum...

Rob
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2017, 20:24:32 door Bert van Gelder. Reden: Quote verwijderd »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

brutus

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #91 Gepost op: 10 januari 2017, 18:04:22 »
Hoi,  Uit alle berichten van Biesje merk ik toch dat hij het erg rooskleurig inziet.  Dat is op zich helemaal niet verkeerd. Maar ik lees ook dat hij geen groot kapitaal achter de hand heeft en denkt dat je dit zo ergens kunt lenen. Rondje Ho  vertelde het al ,de banken en anderen lenen alleen geld als je aan kunt tonen dat je het niet nodig hebt. Ik heb het zelf 10 jaar gedaan en aan de eind van de rit met moeite het geïnvesteerde geld eruit gekregen , maar wel 10 jaar 60 uur gewerkt en niets verdiend. Alles ging weer op aan de bedrijfskosten.  Mijn beste advies is aan hem om met het geld dat hij heeft partijen occasion te kopen en eens op de beurzen te gaan staan. Dan leert hij het vak, en als hij geluk heeft groeit hij. Gaat het mis dan was het een mooie leerschool , zonder dat de bank beslag op zijn woningen en auto heeft gelegd. En 3 jaar schuldsanering en voedselbank. Ik zelf gaf aan een hobbyist die het wilde proberen ook handel mee naar Houten , op provisie basis, maar na 2 jaar  stopte hij er toch maar mee. Op zaterdag overwerken op de truck leverde meer op.

Biesje succes

Brutus

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #92 Gepost op: 10 januari 2017, 18:32:01 »
Citaat
Mijn beste advies is aan hem om met het geld dat hij heeft partijen occasion te kopen en eens op de beurzen te gaan staan. Dan leert hij het vak, en als hij geluk heeft groeit hij.

Prima advies Brutus!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #93 Gepost op: 10 januari 2017, 18:45:24 »
Maar dat is niet wat Biesje wil, die wil een hobbyshop en mensen blij maken. Dat snap ik wel, maar daar kun je niet meer van leven.

Overigens als je bedenkt dat menigeen 37 uur werkt of doet alsof en dat afzet tegen 60 uur buffelen (ja leuk, op zaterdagavond je financiele administratie doen...) en er netto meer aan overhoud, zucht...

Anyway, je moet eigenlijk de loterij winnen en dan een leuk winkeltje opzetten.  (y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #94 Gepost op: 10 januari 2017, 18:55:23 »
Ja, dat zou de beste oplossing zijn :)

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #95 Gepost op: 10 januari 2017, 19:58:11 »
Citaat
Maar dat is niet wat Biesje wil

Maar hij weet dan een beetje hoe het er in de 'treinen-wereld' aan toe gaat. Ervaring opdoen kan geen kwaad, want hij ziet het financieel wel erg rooskleurig in.
Tevens kan hij dan wennen hoe het is om om 8.00 uur op zaterdag in z'n toko te staan. ;)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Almar

  • Huisman met een hobby 😉
  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • TT-baan & LGB Smalspoorbaan
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #96 Gepost op: 10 januari 2017, 23:02:01 »
Ik begrijp al het enthousiasme maar toch wil ik zeggen niet doen....

Als er een bepaald soort winkel in een bepaalde plaats niet is betekend dit niet automatisch dat er een gat in de markt is. Het zou maar zo kunnen zijn dat er te weinig behoefte is.
Voor treinenwinkels is dat denk ik niet anders. Combineren met andere artikelen lijkt mij lastig want al de verschillende kopers verwachten wel dat je alles in huis hebt.
Knutselspullen koopt men tegenwoordig ook steeds vaker en sneller via webshops. In Rotterdam heeft Pipoos ruim 15 jaar op het Zuidplein gezeten tot ze in december vorig jaar de deuren sloten. Te weinig omzet. Ze hebben nu nog maar één winkel in Rotterdam en een webshop om te proberen de omzetdaling te compenseren.....

Zomaar wat gedachten op papier, wellicht niet wat je graag zou willen horen maar laat je bussiness-plan door een deskundige goed doorrekenen en toetsen op haalbaarheid. Voorkom te grote financiële risico's.
Naast 'TT Baan Heinenoord' vanaf 2019 ook 'Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord' in schaal 1:22,5

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 324
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #97 Gepost op: 11 januari 2017, 17:37:42 »
TIP:

Ga eens praten met Jan Barnier van Modelbouw Centum Hilversum,

ondertussen zovele jaren een begrip dat het misschien mogelijk is om een en ander over te nemen,
zijn pensioen datum zal ondertussen ook wel naderen.
Misschien te overbrugging een leerperiode, kan je later alsnog alles verhuizen naar LelijkeStad zoals Jan Barnier het altijd noemde.  ;D

Succes,
ANDREUS


Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 904
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #98 Gepost op: 11 januari 2017, 18:56:24 »
Ik zeg doen! Laat je vooral niet bang maken door azijnzeikerds en andere negatievelingen en angsthazen. Waar een wil is is een weg! Tenzij je het van plan bent om dik aan te verdienen en ernstig rijk achterover te leunen, want dan moet ook ik je teleurstellen.

Mijn tips om de hobby weer aantrekkelijk te maken;
- speeltafel voor de kleintjes (My World, Piko oid)
- baan in de winkel waarop bezoekers kunnen inloggen met hun telefoon om even wat uit te testen. Ook jongeren zijn sneller geinteresseerd in zaken via de telefoon.
- ouderwets rondje aan het plafond (LGB promo samenwerking?), zodat er altijd wat beweegt
- knutsel workshops organiseren voor extra inkomsten
- evt. samenwerrming met coffe-corner (kijk bv eens naar concept van Meneer Paprika in Haarlem

Succes!

brendan

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #99 Gepost op: 11 januari 2017, 20:55:30 »
Beste biesje,

Allereerst wil ik je succes wensen met het opstarten van je eigen onderneming. Gedurfd zeker in deze tijd en  zeker met het product wat je wilt verkopen.

Zelf heb ik een aantal jaar gewerkt in een modelbouwwinkel en ik kan je (uit eigen ervaring) vertellen bezint eer gij begint. Ook ik heb ooit wel eens overwogen om dit te gaan doen maar het is een extreem moeilijke handel. Er is gigantisch veel op de markt. En ja dan wil de klant net die ene BR 50 die jij nou net niet op voorraad  heb. Gevolg je mag gaan bestellen bij bv marklin....maar je hebt te maken net een minimale bestelorder.  Dus moet je wachten tot je ofwel deze order compleet kan maken of het gaat je zelf geld kosten deze order compleet te maken...gevolg klant moet wachten...maar klant wilt geen  maand wachten op die BR 50 dus koopt hem via internet voor een scherpere  prijs en jij blijft zitten met die BR 50 die je niet kan af bestellen....

Dit is slechts 1 voorbeeld waar je wel rekening mee moet houden en zo kun je nog wel even verder gaan. Ook hierbij moet je rekening houden dat het verdraaid lastig concureren is met Duitse winkeliers, internetshops, beurzen  etcetera etcetera. De winstmarges zijn heel erg laag, omzetsnelheid niet heel erg hoog. Tel hierbij ook op dat de hobby vergrijsd, de aanwas van jongeren laag is. Wat je ziet is dat de grote jongens overblijven en dat de kleinste moeite hebben om te overleven en uiteindelijk de deuren moeten  sluiten  omdat ze er te weinig aan verdienen.

En ik neem aan dat je niet voor de kat zijn viool wilt gaan werken dus laat ook eens berekenen wat jij om moet zetten om het voor jou in jou levensonderhoud te voorzien.

En ja voor veel mensen is het heel makkelijk  om te zeggen laat je niet gek maken, begin gewoon maar het is niet hun geld waar ze mee zitten te spelen. En ook al zeggen ze je hebt  mij als klant is dit maar tot hoever het hun zelf uit komt.

Nogmaals wens je echt heel veel succes met de opbouw van je winkel en hoop ook dat het een geweldig succes mag worden maar ik blijf zeggen: bezint eer gij begint!

Succes

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #100 Gepost op: 11 januari 2017, 21:09:53 »
Ik zeg doen! Laat je vooral niet bang maken door azijnzeikerds en andere negatievelingen en angsthazen. Waar een wil is is een weg!
Tenzij je het van plan bent om dik aan te verdienen en ernstig rijk achterover te leunen, want dan moet ook ik je teleurstellen.
Wijs eens aan in dit draadje waar de azijnzeikerds etc. zitten. :-X Gezien je tweede regel slaat dat net zo goed op jouzelf.
Over het algemeen zijn de reacties aardig opbouwend en met genoeg tips en waarschuwingen.
Gr.
Eric

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #101 Gepost op: 11 januari 2017, 21:31:30 »
Citaat
Tevens kan hij dan wennen hoe het is om om 8.00 uur op zaterdag in z'n toko te staan.

Wie doet dat dan ???

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 904
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #102 Gepost op: 11 januari 2017, 21:33:11 »
Voel je niet gelijk aangesproken Remunj, het is in zijn algemeen bedoeld. Vaak als je enthousiast bent en een (goed) idee hebt moet je veel negatieviteit aanhoren van mensen die dan wel of niet 'uit eigen ervaring' weten hoe het zit en het afraden. Maar ik vind dat de ene zaak de andere niet is en je dus wel positieve( (oplossingen ipv problemen) tips kan geven, het hangt namelijk samen van zoveel factoren dat als je er maar genoeg succesvol kunt maken het zeker kans van slagen heeft. Ik noem dus zeker niemand specifiek en zou dat ook niet willen, wie de schoen past...

Mijn opmerking in de regel eronder is een realititeits check! Je moet het echt leuk vinden en het niet alleen voor het geld willen doen. Dat is de basis van ieder succes.
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2017, 21:35:40 door Mudhen »

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
  • A-C
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #103 Gepost op: 11 januari 2017, 22:36:15 »
Goed dan zal ik als (zelf) benoemd visionair hier ook wat neer plempen,

Robert , ga lekker bij het spoorweg museum werken  (y)

Daar kun jij denk ik alles kwijt wat jij zoekt in je nieuwe uitdaging..

Succes met jou keuze  :)
hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Een gek idee... of toch niet? Een (trein)hobby winkel in Lelystad!
« Reactie #104 Gepost op: 11 januari 2017, 23:03:09 »
Dag allen,

Net zoals met elk draadje op het forum, absorbeer ik de kennis en tips en positieve dingen en neem ik nota van de negatieve kanten en baseer ik daar mijn eigen mening op.

Ik ben zeker geen dromer die alleen maar engeltjes en regenbogen op mijn pad ziet, maar met alleen maar nachtmerries valt niet te leven.

Stilletjes aan word ik steeds wijzer. Ik weet nu dat een hobby zaak zoals ik die voor ogen heb, wel zou kunnen werken. Nu nog de middelen (geld, contacten, vaardigheden en moed) verzamelen om daadwerkelijk aan zo'n onderneming te beginnen. Het lijkt het me het verstandigst dat ik ga beginnen met een webshop aan huis waar ik ook service kan verlenen als repareren van treinen en decoders inbouwen en instellen terwijl ik ook de zekerheid heb van een normale baan (baan als in werk, geen modelspoorbaan :P ). Nu nog deze baan vinden (niemand hier een medewerker nodig? Ik kan een boel :P ) .

Ik geef mijn droom dus niet op, maar om te voorkomen dat een droom een nachtmerrie wordt is het noodzakelijk dat ik me eerst goed voorbereid. Dit draadje was een van de eerste stappen, daarmee heb ik de marathon nog niet uitgelopen, laat staan gewonnen :P .

Toevallig stond er vandaag een artikel in de Flevopost (regionale krant in Lelijkstad... mijn broer zegt het ook :P) over het winkelaanbod in deze stad. Er werd geschreven over de leegstand van winkels en de hoge huren en dat het zonder kleinen en aparte winkeltjes best een schraal aanbod voor het winkelend publiek is. Ik hoop dat ik de gemeente hiermee om de oren kan slaan of eventueel kan ik nog deze krant contacteren om een verhaaltje te doen. Zou mooi zijn als de gemeente of wellicht een rijke weldoener mij morgen een zak geld geeft om alles te regelen. Maar dat is weer dromen :)

Ik heb morgen een sollicitatie gesprek als interieurbouwer bij een firma in Lelystad. Mocht dit wat worden dan hoef ik in ieder geval niet op straat te slapen en kan ik verder (model)bouwen aan mijn leven. Wie weet kom ik dan ook weer toe aan mijn eigen modelbouw projectjes :P

Bedankt voor al het advies en blijf vooral doorgaan met reageren alhier of in een persoonlijk bericht. Ik heb er veel aan gehad, en wie weet komt iemand met een gouden idee en begin ik snel met Biesjes hobby huis/hoek/winkel (namen verzinnen blijft moeilijk :( )

Vriendelijke groeten,

Robert (Biesje)