Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Marc tramt
Vandaag om 10:41:33
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
Vandaag om 10:39:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 10:39:26
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 10:38:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 10:37:15
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Simplex
Vandaag om 10:33:36
Roco 2025 door Tedo
Vandaag om 10:25:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 10:11:32
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Ronald69
Vandaag om 10:05:20
20 toen door Harryku
Vandaag om 09:28:47
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 09:22:21
365 "Het is weekend foto's" door 741230
Vandaag om 09:20:36
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 09:16:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:14:29
Heroplage Artitec Plan W? door gtw6016
Vandaag om 09:12:58
Modelbaan Beltheim. door Frank 123
Vandaag om 09:07:53
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 08:38:41
Rheinburg, TP V/VI door Arjan6511
Vandaag om 08:32:39
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 07:44:36
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 03:25:10
US diorama in H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:15:35
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 00:25:23
Nu te koop: pantograaf type BBC en type Metropolitan Vickers (schaal H0) door EFM
11 July 2025, 22:39:25
Spoor- en tramweg parafernalia door Erik01
11 July 2025, 21:24:43
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
11 July 2025, 19:57:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
11 July 2025, 19:17:59
NZH A 1001 - 1004 door Hans Reints
11 July 2025, 19:16:04
Depot + vervolg Vlieringen-2 door NS264
11 July 2025, 18:40:44
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
11 July 2025, 17:14:47
Telefoonnummer Conrad......... door astrantia
11 July 2025, 16:22:05
  

Auteur Topic: 's Werelds hoogste spoorlijn kamt met problemen.  (gelezen 3572 keer)

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
's Werelds hoogste spoorlijn kamt met problemen.
« Gepost op: 28 July 2006, 13:58:03 »
Daar ik niet precies weet waar ik dit moet dumpen, doe ik het hier.

28 juli 2006

PEKING (ANP/AFP) - De spoorlijn naar de Tibetaanse hoofdstad Lhasa, de hoogste ter wereld, die de Chinese president Hu Jintao op 1 juli opende, kampt met technische problemen. Dit meldden Chinese media vrijdag.

Er zijn scheuren in de betonnen funderingen geconstateerd. Ook op de gedeeltes van het traject waar het spoor op permafrostbodem rust, zijn er problemen met verzakkingen en scheuren. Klimatologen verwachten door het broeikaseffect in de toekomst nog meer problemen met de permafrostfunderingen.

Tevens zorgt verschuivend zand voor meer problemen dan de planners van tevoren hadden verwacht. De railbeheerders hebben ook nog geen manier gevonden om kuddes jaks weg te houden van het spoor.

Die chinesen denken alles te kunnen. maar houden te weinig rekening met de natuurkrachten.

Alle ing. en prof. kunnen nu een open sollicitatiebrief schrijven aan de chinese ambasade in nederland ;D, wel graag in het chinees of manderijn ;D ;D

Groeten Harry (doe vooral wat je niet laten kunt)
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: 's Werelds hoogste spoorlijn kamt met problemen.
« Reactie #1 Gepost op: 28 July 2006, 14:00:37 »
Wat zullen de tibetanen blij zijn als de hele lijn instort!

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

arjen

  • Gast
Re: 's Werelds hoogste spoorlijn kamt met problemen.
« Reactie #2 Gepost op: 29 July 2006, 22:40:03 »

Er zijn scheuren in de betonnen funderingen geconstateerd. Ook op de gedeeltes van het traject waar het spoor op permafrostbodem rust, zijn er problemen met verzakkingen en scheuren.

(knip)

Alle ing. en prof. kunnen nu een open sollicitatiebrief schrijven aan de chinese ambassade in nederland

Ja, ja. "Heb ervaring met hoogbouw, aan het Bos en Lommerplein"  ;D

Arjen

Arjen.

Davy

  • Gast
Re: 's Werelds hoogste spoorlijn kamt met problemen.
« Reactie #3 Gepost op: 30 July 2006, 19:14:25 »
Chinese kwaliteit.
 ;D

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: 's Werelds hoogste spoorlijn kamt met problemen.
« Reactie #4 Gepost op: 30 July 2006, 20:12:51 »
Of komt de warmte uit de locs en smelt daardoor de permafrost?
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: 's Werelds hoogste spoorlijn kamt met problemen.
« Reactie #5 Gepost op: 30 July 2006, 20:20:49 »
Nou dat lijkt me wat stug.
Treinen verwarmen de omgeving misschien wel wat, maar dat is dan zeker voor zeer tijdelijke momenten. Permafrost heeft een landurige opwarming nodig om te smelten, omdat het door en door bevroren is. En daarbij houd de omgeving die ook kats bevroren is de gedeelte die warm kunnen worden door treinverkeer ook diep gevroren.

m.i. is ontdooing door treinen dus geen optie

Maar beton heeft bij het chemisch proces een tempratuur nodig van minimaal 3 graden boven nul maar meer is wenselijk! Anders hard beton niet goed uit en blijft het dus een zwakke zaak die uiteindelijk erg broos word. Ik hoop niet dat de daar fouten mee gemaakt hebben.

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 30 July 2006, 20:23:30 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: 's Werelds hoogste spoorlijn kamt met problemen.
« Reactie #6 Gepost op: 30 July 2006, 21:25:47 »
ehm mark, kijk eens bij onze zuiderburen. Heb begrepen dat zij toeslagstoffen toevoegen zodat er ook ruim beneden 0 gestort kan worden. (details onbekend) Hier in nederland wordt ook gestort net onder nul. Kwestie van afdekken etc. beton genereerd een graad of 3 als je een laag hebt van 25 cm.

Groeten Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: 's Werelds hoogste spoorlijn kamt met problemen.
« Reactie #7 Gepost op: 30 July 2006, 22:23:48 »
Klopt Harry. Maar storten in 5 graden onder nul of 25 graden onder nul is wel een verschil dat van belang kan zijn.
Verder kunnen ze zich ook vergist hebben in de beton klasse. Doen we in Nederland ook te vaak.

Verder kan je beton zelfs onderwater laten sorten en uitharden maar daar ging het niet over..  ;)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

OskarKCS

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • Car System Baantje
Re: 's Werelds hoogste spoorlijn kamt met problemen.
« Reactie #8 Gepost op: 30 July 2006, 22:51:50 »
Ja, ja. "Heb ervaring met hoogbouw, aan het Bos en Lommerplein"  ;D

Arjen

Arjen.


Ik met Balkons hier in Maastricht ;D :o

Gr. Oskar
Een foutloos verleden is géén garantie voor een foutloze toekomst!

The_Masterer

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
  • Tjoeke tjoek tuut tuut
Re: 's Werelds hoogste spoorlijn kamt met problemen.
« Reactie #9 Gepost op: 31 July 2006, 09:59:32 »
Ik denk dat ze met grote problemen kamPen. Dus dan kampt de lijn ook met problemen. Nu is het net of men het haar niet netjes heeft zitten, aldus de topictitel dan.