Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 14:54:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 14:41:36
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 14:34:35
Piko blauwe 1000 door Benelux795
Vandaag om 14:29:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:27:15
3d printen van ns daglichtseinen door grove den
Vandaag om 14:21:53
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 14:21:14
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Modelbouwerke
Vandaag om 14:15:57
Welke kleur groen voor NS bovenleidingportalen door grove den
Vandaag om 14:15:13
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:44:05
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Ben
Vandaag om 13:30:27
Baanonderbreking Trix door wielke
Vandaag om 13:29:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door basjuh1981
Vandaag om 13:18:39
Minibaan Visserskaai H0 door jan47
Vandaag om 13:06:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 12:41:23
Terschellinger Spoor door Tjalling
Vandaag om 11:31:12
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 11:18:54
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:57
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Charles_
Vandaag om 10:09:24
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:52:11
MLF Fielschmann motor kit door Besselspoor
Vandaag om 09:34:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:21:18
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 09:17:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 08:45:31
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 08:25:51
Ingezonden foto's en winnaars van voorgaande fotowedstrijden. door Bob R.
Vandaag om 08:06:31
Beekdaelen in H0 door spoorijzer
Vandaag om 08:04:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door sneek
Vandaag om 00:49:08
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door j.ossebaar
27 November 2025, 22:09:49
Site Uhlenbrock door Jan-Peter
27 November 2025, 21:38:45
  

Auteur Topic: 's Werelds hoogste spoorlijn kamt met problemen.  (gelezen 3728 keer)

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
's Werelds hoogste spoorlijn kamt met problemen.
« Gepost op: 28 July 2006, 13:58:03 »
Daar ik niet precies weet waar ik dit moet dumpen, doe ik het hier.

28 juli 2006

PEKING (ANP/AFP) - De spoorlijn naar de Tibetaanse hoofdstad Lhasa, de hoogste ter wereld, die de Chinese president Hu Jintao op 1 juli opende, kampt met technische problemen. Dit meldden Chinese media vrijdag.

Er zijn scheuren in de betonnen funderingen geconstateerd. Ook op de gedeeltes van het traject waar het spoor op permafrostbodem rust, zijn er problemen met verzakkingen en scheuren. Klimatologen verwachten door het broeikaseffect in de toekomst nog meer problemen met de permafrostfunderingen.

Tevens zorgt verschuivend zand voor meer problemen dan de planners van tevoren hadden verwacht. De railbeheerders hebben ook nog geen manier gevonden om kuddes jaks weg te houden van het spoor.

Die chinesen denken alles te kunnen. maar houden te weinig rekening met de natuurkrachten.

Alle ing. en prof. kunnen nu een open sollicitatiebrief schrijven aan de chinese ambasade in nederland ;D, wel graag in het chinees of manderijn ;D ;D

Groeten Harry (doe vooral wat je niet laten kunt)
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: 's Werelds hoogste spoorlijn kamt met problemen.
« Reactie #1 Gepost op: 28 July 2006, 14:00:37 »
Wat zullen de tibetanen blij zijn als de hele lijn instort!

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

arjen

  • Gast
Re: 's Werelds hoogste spoorlijn kamt met problemen.
« Reactie #2 Gepost op: 29 July 2006, 22:40:03 »

Er zijn scheuren in de betonnen funderingen geconstateerd. Ook op de gedeeltes van het traject waar het spoor op permafrostbodem rust, zijn er problemen met verzakkingen en scheuren.

(knip)

Alle ing. en prof. kunnen nu een open sollicitatiebrief schrijven aan de chinese ambassade in nederland

Ja, ja. "Heb ervaring met hoogbouw, aan het Bos en Lommerplein"  ;D

Arjen

Arjen.

Davy

  • Gast
Re: 's Werelds hoogste spoorlijn kamt met problemen.
« Reactie #3 Gepost op: 30 July 2006, 19:14:25 »
Chinese kwaliteit.
 ;D

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1236
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: 's Werelds hoogste spoorlijn kamt met problemen.
« Reactie #4 Gepost op: 30 July 2006, 20:12:51 »
Of komt de warmte uit de locs en smelt daardoor de permafrost?
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: 's Werelds hoogste spoorlijn kamt met problemen.
« Reactie #5 Gepost op: 30 July 2006, 20:20:49 »
Nou dat lijkt me wat stug.
Treinen verwarmen de omgeving misschien wel wat, maar dat is dan zeker voor zeer tijdelijke momenten. Permafrost heeft een landurige opwarming nodig om te smelten, omdat het door en door bevroren is. En daarbij houd de omgeving die ook kats bevroren is de gedeelte die warm kunnen worden door treinverkeer ook diep gevroren.

m.i. is ontdooing door treinen dus geen optie

Maar beton heeft bij het chemisch proces een tempratuur nodig van minimaal 3 graden boven nul maar meer is wenselijk! Anders hard beton niet goed uit en blijft het dus een zwakke zaak die uiteindelijk erg broos word. Ik hoop niet dat de daar fouten mee gemaakt hebben.

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 30 July 2006, 20:23:30 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: 's Werelds hoogste spoorlijn kamt met problemen.
« Reactie #6 Gepost op: 30 July 2006, 21:25:47 »
ehm mark, kijk eens bij onze zuiderburen. Heb begrepen dat zij toeslagstoffen toevoegen zodat er ook ruim beneden 0 gestort kan worden. (details onbekend) Hier in nederland wordt ook gestort net onder nul. Kwestie van afdekken etc. beton genereerd een graad of 3 als je een laag hebt van 25 cm.

Groeten Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: 's Werelds hoogste spoorlijn kamt met problemen.
« Reactie #7 Gepost op: 30 July 2006, 22:23:48 »
Klopt Harry. Maar storten in 5 graden onder nul of 25 graden onder nul is wel een verschil dat van belang kan zijn.
Verder kunnen ze zich ook vergist hebben in de beton klasse. Doen we in Nederland ook te vaak.

Verder kan je beton zelfs onderwater laten sorten en uitharden maar daar ging het niet over..  ;)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

OskarKCS

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • Car System Baantje
Re: 's Werelds hoogste spoorlijn kamt met problemen.
« Reactie #8 Gepost op: 30 July 2006, 22:51:50 »
Ja, ja. "Heb ervaring met hoogbouw, aan het Bos en Lommerplein"  ;D

Arjen

Arjen.


Ik met Balkons hier in Maastricht ;D :o

Gr. Oskar
Een foutloos verleden is géén garantie voor een foutloze toekomst!

The_Masterer

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
  • Tjoeke tjoek tuut tuut
Re: 's Werelds hoogste spoorlijn kamt met problemen.
« Reactie #9 Gepost op: 31 July 2006, 09:59:32 »
Ik denk dat ze met grote problemen kamPen. Dus dan kampt de lijn ook met problemen. Nu is het net of men het haar niet netjes heeft zitten, aldus de topictitel dan.