Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:00:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 23:00:44
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door bask185
Vandaag om 23:00:41
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 22:59:31
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:38:39
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 22:03:53
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:19:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
  

Auteur Topic: 's Werelds hoogste spoorlijn kamt met problemen.  (gelezen 3111 keer)

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
's Werelds hoogste spoorlijn kamt met problemen.
« Gepost op: 28 juli 2006, 13:58:03 »
Daar ik niet precies weet waar ik dit moet dumpen, doe ik het hier.

28 juli 2006

PEKING (ANP/AFP) - De spoorlijn naar de Tibetaanse hoofdstad Lhasa, de hoogste ter wereld, die de Chinese president Hu Jintao op 1 juli opende, kampt met technische problemen. Dit meldden Chinese media vrijdag.

Er zijn scheuren in de betonnen funderingen geconstateerd. Ook op de gedeeltes van het traject waar het spoor op permafrostbodem rust, zijn er problemen met verzakkingen en scheuren. Klimatologen verwachten door het broeikaseffect in de toekomst nog meer problemen met de permafrostfunderingen.

Tevens zorgt verschuivend zand voor meer problemen dan de planners van tevoren hadden verwacht. De railbeheerders hebben ook nog geen manier gevonden om kuddes jaks weg te houden van het spoor.

Die chinesen denken alles te kunnen. maar houden te weinig rekening met de natuurkrachten.

Alle ing. en prof. kunnen nu een open sollicitatiebrief schrijven aan de chinese ambasade in nederland ;D, wel graag in het chinees of manderijn ;D ;D

Groeten Harry (doe vooral wat je niet laten kunt)
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: 's Werelds hoogste spoorlijn kamt met problemen.
« Reactie #1 Gepost op: 28 juli 2006, 14:00:37 »
Wat zullen de tibetanen blij zijn als de hele lijn instort!

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

arjen

  • Gast
Re: 's Werelds hoogste spoorlijn kamt met problemen.
« Reactie #2 Gepost op: 29 juli 2006, 22:40:03 »

Er zijn scheuren in de betonnen funderingen geconstateerd. Ook op de gedeeltes van het traject waar het spoor op permafrostbodem rust, zijn er problemen met verzakkingen en scheuren.

(knip)

Alle ing. en prof. kunnen nu een open sollicitatiebrief schrijven aan de chinese ambassade in nederland

Ja, ja. "Heb ervaring met hoogbouw, aan het Bos en Lommerplein"  ;D

Arjen

Arjen.

Davy

  • Gast
Re: 's Werelds hoogste spoorlijn kamt met problemen.
« Reactie #3 Gepost op: 30 juli 2006, 19:14:25 »
Chinese kwaliteit.
 ;D

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1221
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: 's Werelds hoogste spoorlijn kamt met problemen.
« Reactie #4 Gepost op: 30 juli 2006, 20:12:51 »
Of komt de warmte uit de locs en smelt daardoor de permafrost?
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: 's Werelds hoogste spoorlijn kamt met problemen.
« Reactie #5 Gepost op: 30 juli 2006, 20:20:49 »
Nou dat lijkt me wat stug.
Treinen verwarmen de omgeving misschien wel wat, maar dat is dan zeker voor zeer tijdelijke momenten. Permafrost heeft een landurige opwarming nodig om te smelten, omdat het door en door bevroren is. En daarbij houd de omgeving die ook kats bevroren is de gedeelte die warm kunnen worden door treinverkeer ook diep gevroren.

m.i. is ontdooing door treinen dus geen optie

Maar beton heeft bij het chemisch proces een tempratuur nodig van minimaal 3 graden boven nul maar meer is wenselijk! Anders hard beton niet goed uit en blijft het dus een zwakke zaak die uiteindelijk erg broos word. Ik hoop niet dat de daar fouten mee gemaakt hebben.

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 30 juli 2006, 20:23:30 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: 's Werelds hoogste spoorlijn kamt met problemen.
« Reactie #6 Gepost op: 30 juli 2006, 21:25:47 »
ehm mark, kijk eens bij onze zuiderburen. Heb begrepen dat zij toeslagstoffen toevoegen zodat er ook ruim beneden 0 gestort kan worden. (details onbekend) Hier in nederland wordt ook gestort net onder nul. Kwestie van afdekken etc. beton genereerd een graad of 3 als je een laag hebt van 25 cm.

Groeten Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: 's Werelds hoogste spoorlijn kamt met problemen.
« Reactie #7 Gepost op: 30 juli 2006, 22:23:48 »
Klopt Harry. Maar storten in 5 graden onder nul of 25 graden onder nul is wel een verschil dat van belang kan zijn.
Verder kunnen ze zich ook vergist hebben in de beton klasse. Doen we in Nederland ook te vaak.

Verder kan je beton zelfs onderwater laten sorten en uitharden maar daar ging het niet over..  ;)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

OskarKCS

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • Car System Baantje
Re: 's Werelds hoogste spoorlijn kamt met problemen.
« Reactie #8 Gepost op: 30 juli 2006, 22:51:50 »
Ja, ja. "Heb ervaring met hoogbouw, aan het Bos en Lommerplein"  ;D

Arjen

Arjen.


Ik met Balkons hier in Maastricht ;D :o

Gr. Oskar
Een foutloos verleden is géén garantie voor een foutloze toekomst!

The_Masterer

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
  • Tjoeke tjoek tuut tuut
Re: 's Werelds hoogste spoorlijn kamt met problemen.
« Reactie #9 Gepost op: 31 juli 2006, 09:59:32 »
Ik denk dat ze met grote problemen kamPen. Dus dan kampt de lijn ook met problemen. Nu is het net of men het haar niet netjes heeft zitten, aldus de topictitel dan.