Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13

Auteur Topic: NCS: Zoektocht naar mijn grootvader  (gelezen 2146 keer)

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
NCS: Zoektocht naar mijn grootvader
« Gepost op: 27 December 2016, 20:50:06 »
Avond,

Nu mijn oma leidt aan Alzheimer zijn we langzaamaan al haar oude arvhieven aan het doorspitten. Mijn familie Domburg is naar twee zijden gelinkt:

Mijn opa's zijde, familie Domburg, is afkomstig uit Nieuwerbrug waar de opa van mijn vader brugwachter was van de enigste nog in functie zijnde tolbrug van Nederland.
Mijn oma's zijde, familie Ruiter, komt oorspronkelijk uit Ermelo.

Juist die familie Ruiter bracht een mooie schat met zich mee want de opa van mijn oma blijkt te hebben gewerkt bij de NCS. Getuige een legio aan handgeschreven documenten van rond 1900 en een ontslagbrief. Hij was "voorwerker" wat dat ook mag zijn geweest.

Dit zijn authentieke documenten uit de eerste periode van de Nederlands Spoorwegen, ik heb van een paar papieren wat foto's gemaakt maar er is veel meer. Wat ik alleen niet kan achterhalen is wat zijn werk was, en wat hij deed. Misschien zijn deze documenten wel erg waardevol.....

Groetjes

Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
Re: NCS: Zoektocht naar mijn grootvader
« Reactie #1 Gepost op: 27 December 2016, 20:52:44 »
Ik zal zometeen even het verhaal dat ik op Facebook postte ook hier neerzetten. Om je uit de eerste droom te helpen: waardevol zijn de documenten niet. Wel historisch waardevol omdat het nu nog een geheel is. Zorg er voor dat het ook een geheel blijft.

De documenten komen uit een tijd dat Nederland vier grote spoorwegmaatschappijen kende. De hollandsche ijzeren spoorweg maatschappij, de staatsspoorwegen, de Nederlandsche centraal spoorweg en de noord Brabantsch duitsche spoorwegmaatschappij. Daarnaast bestonden er toen tientallen lokaalspoor- en tramwegen.

Elke maatschappij schilderde zijn locs in een standaard kleur. De HIJSM had locomotieven in een bronsgroen jasje, de staatsspoorwegen appelgroen, de ncs okergeel en nbds blauw.

Er was een enorme onderlinge concurrentie, vooral tussen HIJSM en staatsspoorwegen. Die laatste was feitelijk al grootaandeelhouder van ncs en nbds.

Dit om je een beeld te geven van het spoor in die tijd.

Van de ncs is relatief veel reizigersmaterieel bewaard gebeleven. In het spoorwegmuseum staat een schitterend gerestaureerde wagon en de Museum Buurt Spoorweg in Haaksbergen heeft drie rijtuigbakken staan die hopelijk op termijn gerestaureerd gaan worden. Er zijn helaas geen locomotieven van de ncs bewaard.

De functie van voorwerker zou nu een meewerkend voorman zijn. Iemand die toezicht houdt op een groep personeel.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 27 December 2016, 20:57:38 door NS8714 »

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 27 December 2016, 20:55:44 »
Van http://www.haarlemmermeerspoor.nl/aart.htm

Een voorwerker was een meewerkend voorman, die samen met een ploeg van wegwerkers, wissels en stootjukken bouwde en repareerde en baanonderhoud deed; zoals zand en grind storten.
Jeroen

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #3 Gepost op: 27 December 2016, 21:48:13 »
Wat een prachtige handschriften! Als ik daar mijn eigen hanepoten tegenover zet....  :-X :-\ ;D

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #4 Gepost op: 27 December 2016, 22:14:07 »
Overigens is de opa van je oma jouw betovergrootvader.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #5 Gepost op: 27 December 2016, 22:51:50 »
Thanks Eelco, las je berichten o FB ook inderdaad.

Gaat me overigens niet om de financiële waarde van de documenten, ze blijven in de familie en gaan niet onder de hamer. Gaat me om de historische waarde ervan!

groetjes
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #6 Gepost op: 27 December 2016, 22:55:12 »
Nu heeft het een historische waarde omdat het een mooie compleet geheel is. Dit soort papierwerk kom je wel eens tegen op rommelmarkten en veilingsites, maar daar mist doorgaans elk verband en dat is altijd jammer.

Zitten er ook foto's tussen?

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #7 Gepost op: 27 December 2016, 23:12:14 »
Daar komen we binnenkort achter, het zijn een aantal dozen vol met hypotheek actes, testamenten, afschriften en andere paparazen uit die periode.

Zo weet ik nu dat zijn boerderij in Ermelo wat nu wijk West is, vroeger in 1913 11.000 gulden waard was, en zijn stal 2800 gulden, het bakhuis 300 gulden. Zijn grafkist heeft 28 gulden gekost.....

Erg leuk om te lezen allemaal, Maar het spoorse verleden was zelfs mijn vader en tantes onbekend.

Groetjes

Jan1947

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 28 December 2016, 07:37:56 »
Hallo Martin,

Als je betoveropa in vaste diest was bij de NCS kun je in het Utrechts Archief, waar ook de archieven van de voorlopers van NS zijn, vrijwel zeker zijn personeeldossier vinden. Mijn overgrootvader werkte bij de Staatsspoorwegen en van hem heb ik via het Utrechts Archief ook ontbrekende puzzelstukjes gevonden. Succes!

Jan1947

Simon Stenneberg

• Offline Offline
  • Dieselpower rules!
« Reactie #9 Gepost op: 28 December 2016, 09:22:23 »
Ik kwam laatst met zappen op NPO een programma tegen waarin een (volgens mij) TV-presentator naar het Spoorwegmuseum ging om in hun archief informatie over zijn grootvader bij (volgens mij) de Staatsspoorwegen te zoeken. Ik weet niet meer welke TV-presentator en welk programma het was. Wel dat ze aardig wat informatie vonden.

Dus hebben ze bij het Spoorwegmuseum ook een archief.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Sicco Jan

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 28 December 2016, 10:14:58 »
Ik vond mijn groot- en overgrootvader terug in een personeelslijst uit 1939. Mag dan niet meteen waarde hebben, waardevol zijn dit soort zaken toch. Vooral als de documenten samen bewaard worden.

Groet, Sicco Jan

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #11 Gepost op: 28 December 2016, 10:35:42 »

De archieven van maatschappijen als HSM, SS, Ncs, NBDS liggen in het Utrechts archief. Het kan best zijn dat het spoorwegmuseum ook wat heeft, maar veel zal het niet zijn.

Eelco

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #12 Gepost op: 28 December 2016, 11:59:39 »
Ik kwam laatst met zappen op NPO een programma tegen waarin een (volgens mij) TV-presentator naar het Spoorwegmuseum ging om in hun archief informatie over zijn grootvader bij (volgens mij) de Staatsspoorwegen te zoeken. Ik weet niet meer welke TV-presentator en welk programma het was. Wel dat ze aardig wat informatie vonden.

Dat is 'doorgestoken kaart' geweest. Mijn vader zag die aflevering van 'Verborgen Verleden' ook, en nam, daar hij zelf een archief-speurtocht naar grootouders bij de spoorwegen heeft, contact op met het spoorwegmuseum.

Daaruit bleek dat die niet zo blij waren met de betreffende TV-uitzending, omdat hij niet de enige was die dacht dat er archieven te vinden waren bij het spoorwegmuseum en ze al meerdere vragen hadden gekregen omtrent dat onderwerp.

Het is dus puur voor de TV zo gedaan. Voor het 'echte werk' moet je bij het Utrechts archief zijn.

Simon Stenneberg

• Offline Offline
  • Dieselpower rules!
« Reactie #13 Gepost op: 29 December 2016, 17:53:16 »
Jammer, wil eigenlijk ook wel meer weten over de historie van mijn lang geleden overleden grootvader, die was machinist en net bezig met omscholing van stoom naar elektrisch.
Trip naar Spoorwegmuseum is altijd leuk, maar heb nog geen tijd om speciaal naar het Utrechts Archief voor te gaan.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #14 Gepost op: 29 December 2016, 18:10:25 »
Bedankt voor de tips mannen. Ik ga er maar eens werk van maken.

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn VIE-L09 met Tapatalk