Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Ben
Vandaag om 20:09:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45

Auteur Topic: Type lichtseinen DB op spoorbaan  (gelezen 4347 keer)

Jaap Klijn

• Offline Offline
Type lichtseinen DB op spoorbaan
« Gepost op: 22 December 2016, 21:36:12 »

Ik heb onlangs drie verschillende zelfbouwlichtseinen gekregen of gekocht (zie plaatje hieronder) en ondanks dat het een enorm gedoe is om die dingen in elkaar te zetten, wil ik toch het e.e.a. uitrollen op mijn spoorbaan. Het dwergsein werkt al en nu ben ik bezig met het uitrijsein. Ik rij redelijk hedendaags Duits (met wat Nederlands). De focus ligt op goederen, maar mijn kinderen rijden liever met passagierstreinen. Het is de bedoeling om de seinen met schakelaars te gaan bedienen op analoge wijze. Er is dus geen terugkoppeling met bezetmelders enz. Er is dus ook geen borging dat er geen roodsein passages zullen zijn! :-X

Ik zou graag jullie advies willen over waar welk type sein neer te zetten. Ik heb me middels de boekjes bij de seinen en de Hp system site http://www.sh1.org/eisenbahn/shhp.htm (gevonden via beneluxspoor) verdiept in hoe het zou moeten. Ik denk dat ik weet hoe het moet, maar een beetje sparren werkt bij mij altijd beter.

In het plaatje hieronder staat mijn station met twee perronsporen, twee goederensporen, een uithaalspoor en een aftakking naar een goederenloods. Rechts vertrekt een enkelspoor, links splitst het in twee enkelsporen.

Op 13 plekken (A t/m M) kan ik een sein plaatsen. Hiervoor heb ik drie typen beschikbaar (1 t/m 3).
Mijn plan is om het uitrijsein “1” te plaatsen op plekken C, D, I, H. Ik twijfel of dit ook moet op plekken E, F en G. Vanaf die plekken vertrekken er wel treinen naar het hoofdspoor.
Inrijsein “2” wilde ik plaatsen op de plekken A, B en F.
Dwergsein “3” wilde ik plaatsen op L, M en N. Wellicht ook op E, F en G. Over K twijfel ik.

Wat vinden jullie?

Groeten, Jaap

Jelmer

• Offline Offline
Re: Type lichtseinen DB op spoorbaan
« Reactie #1 Gepost op: 22 December 2016, 22:32:19 »
Uitrijsein 1, ook op de plekken E, F en G, juist omdat je vanaf daar een rit op de hoofdbaan kunt beginnen.

Inrijsein 2, op plekken A, B en J (alle 3 de lijnen naar het staion).

Dwergsein 3, alleen nodig op plek L (komend uit K) en N (want al ingebouwd bij E, F en G).
omdat je vanuit M en K altijd via L moet, zou je kunnen volstaan met alleen een dwerg bij L en de rest als onbeveiligd raccordement te gebruiken.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jaap Klijn

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 22 December 2016, 22:46:47 »
Hoi Jelmer,

Dank voor je vlotte reactie. Goed te horen dat ik het niet zo slecht had bedacht. Leuk dat ik meer uitrijseinen moet plaatsen, die vind ik leuker dan dwergseinen.

Als ik het spoor achter L als raccordement beschouw, kan er dan in dat stuk maar één loc tegelijk rijden, of kan er dan ook op zicht worden gereden?

Groeten, Jaap

NTeering

• Offline Offline
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
« Reactie #3 Gepost op: 23 December 2016, 00:05:09 »
Hallo Jaap,
Citaat
Het is de bedoeling om de seinen met schakelaars te gaan bedienen op analoge wijze
Hoe je je dat voorgesteld?
Inrijsein: 3 leds met 3 seinbeelden
Uitrijsein: 5 leds met 4 seinbeelden
Dwergsein: 2 leds met 3 seinbeelden.
En 13 seinen in totaal?
Wil je iedere led apart kunnen schakelen?
Of met een draaischakelaar per sein een seinbeeld kiezen?

Je verteld er niet bij of je ook analoog of digitaal rijdt.
Ook als je analoog rijdt lijkt het mij handig om die seinen toch maar digitaal aan te sturen.
Een tweedehands Multimuis is zeer betaalbaar.
Dan kun je met een Arsigdec decoder (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71976.msg3221707178.html#msg3221707178) je seinen bedienen met de handregelaar.

Mvg
Nico

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 23 December 2016, 01:48:13 »
Mijn plan is om het uitrijsein “1” te plaatsen op plekken C, D, I, H. Ik twijfel of dit ook moet op plekken E, F en G. Vanaf die plekken vertrekken er wel treinen naar het hoofdspoor.
Inrijsein “2” wilde ik plaatsen op de plekken A, B en F.
Dwergsein “3” wilde ik plaatsen op L, M en N. Wellicht ook op E, F en G. Over K twijfel ik.
Bij positie F ga je een beetje de mist in. Je twijfelt of je bij F een uitrijsein gaat plaatsen. Maar twee zinnen verder wil je daar een inrijsein plaatsen. F is toch het onderste stationsspoor? Bij de tweede F had M moeten staan.

De omschrijving van Jelmer is correct. Bij een beveiligd raccordement behoren dan dwergseinen te staan bij K en M; bij M aan de andere kant van het spoor. Dat (= andere kant van het spoor) geldt ook voor de situaties bij A, B, E, F, G en I.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Dennis.

• Offline Offline
    • De Hoekselijn
« Reactie #5 Gepost op: 23 December 2016, 09:51:02 »
Hoi Jaap,

Hierbij even mijn iedee hierover  ;)

Om te beginnen is er kwa Seinbeeld geen verschil tussen een inrij- of uitrijsein, het is of fahrt (groen, trein gaat rechtdoor door de wisselstraat) of langsamfahrt (groen geel, trein gaat afbuigend door de wisselstraat)
Of natuurlijk rood (halt)
Wel moet er bij de inrijseinen van het station onder het hoofdsein een voorsein hangen wat de machinist verteld of het uitrijsein halt fahrt of langsamfahrt toont. Dit is bij de uitrijseinen niet nodig, hier voldoet enkel een hoofdsein.
De dwergseinen (sperrsignalen) worden alleen gebuikt om te rangeren, maar dat had je al begrepen. Wel zou je op de plekken A en B op m'n tekening dwergseinen neer kunnen zetten (de hoofdseinen kunnen dan vervallen) en op de plek X een gruppenausfahrt kunnen maken. Wanneer het sein X dan veilig is komt het bijbehorende dwergsein (A of B) ook uit de stand halt en kan de machinist van het betreffende spoor vertrekken.

Groet Dennis

PaulRoman

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 23 December 2016, 10:10:18 »
Hallo Jaap,

Persoonlijk vind ik onderstaand document behoorlijk informatief.
http://www.der-moba.de/index.php/Eisenbahnsicherungs-_und_-signaltechnik
Misschien heb jij er ook wat aan.

Groet,

Paul
Schäßburg an der Kokel

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #7 Gepost op: 23 December 2016, 11:31:41 »
Paul,

Leuke en uiterst leerzame link, het DB seinstelsel "in een notendop"!  (y)

Bert

Jaap Klijn

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 24 December 2016, 23:18:23 »
Allen dank voor de reactie. Ik zal even reageren/vragen beantwoorden.

En 13 seinen in totaal?
Wil je iedere led apart kunnen schakelen?
<knip>
Je verteld er niet bij of je ook analoog of digitaal rijdt.

Ik rij Märklin digitaal, maar met een IB en viessmann wisseldecoders. Het geheel stuur ik aan via de IB en niet via een PC. Ik ben dus erg goed in knopjes indrukken. De seinen wil ik analoog doen, want ik voel me niet goed genoeg thuis in de digitale wereld. Ik kan netjes handleidingen volgen en dan werkt het wel, maar ik snap het dan niet. Bovendien vind ik decoders erg duur. Voor uitrijseinen ga ik drie schakelaars gebruiken per sein en mbv twee diodes kan ik alle seinbeelden uitbeelden. Dwergseinen lukken met één schakelaar, inrijseinen met twee schakelaars en één diode.
Ik zal de link over ArsiDec lezen, zodra ik weer even tijd heb.

Bij positie F ga je een beetje de mist in. Je twijfelt of je bij F een uitrijsein gaat plaatsen. Maar twee zinnen verder wil je daar een inrijsein plaatsen. F is toch het onderste stationsspoor? Bij de tweede F had M moeten staan.

Je hebt gelijk dat ik de mist in ga. Het inrijsein bij F, moet zijn het inrijsein bij J!

Wel moet er bij de inrijseinen van het station onder het hoofdsein een voorsein hangen wat de machinist verteld of het uitrijsein halt fahrt of langsamfahrt toont. Dit is bij de uitrijseinen niet nodig, hier voldoet enkel een hoofdsein. <knip>
Wel zou je op de plekken A en B op m'n tekening dwergseinen neer kunnen zetten (de hoofdseinen kunnen dan vervallen) en op de plek X een gruppenausfahrt kunnen maken.

De reactie van Dennis vind ik interessant. Helaas kent Viessmann of Schneider (o.i.d geloof ik) geen inrijsein gecombineerd met een voorsein (als bouwpakket). Anders had ik dat wel gedaan, het geheel moet liefst zo realistisch mogelijk zijn. Ook hou ik  van meer lichtjes. In dat licht, ga ik dan ook niet twee uitrijseinen vervangen door een Gruppenasufahrt, dat kost me teveel lichtjes!  ;)

De suggestie van de website ga ik een keer bestuderen, maar kost me nu te veel tijd. De komende dagen ben ik op familiebezoek, dus even geen reacties mijnerzijds, maar ik waardeer de input tot nu toe zeer!

Groeten, Jaap

Jeroen1975

• GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
« Reactie #9 Gepost op: 28 December 2016, 16:15:06 »
Er is een hele mooie Nederlandse website over seinen.

http://www.thesignalpage.nl

Groeten Jeroen.

Verstuurd vanaf mijn S57 met Tapatalk

www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek