Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:18:02
De modeltreinen van Spoorijzer door 741230
Vandaag om 13:10:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:55:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 12:50:21
Aanluiting tussen tender en stoomlok door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:44:13
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:38:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door AB 7216
Vandaag om 12:31:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 12:31:00
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door tijgernootje
Vandaag om 12:27:14
Rheinburg, TP V/VI door tijgernootje
Vandaag om 12:16:39
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 12:15:05
Piko 2025 door Jeroen Water
Vandaag om 12:12:21
Modules van Kees Gorter (vervolg) door tijgernootje
Vandaag om 12:08:11
Bauarbeiten im gange door Eric B
Vandaag om 12:02:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Eric B
Vandaag om 11:16:39
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ben
Vandaag om 10:39:54
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
Vandaag om 10:25:22
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Remco vM
Vandaag om 10:13:31
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 09:07:07
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door MOVisser
Vandaag om 07:50:30
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door meino
29 June 2025, 22:56:54
Time-of-flight module door Joz
29 June 2025, 22:41:33
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
29 June 2025, 21:44:35
VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Reinout van Rees
29 June 2025, 21:08:16
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
29 June 2025, 21:07:11
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door stoombr38
29 June 2025, 20:28:39
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
29 June 2025, 19:42:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
29 June 2025, 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
29 June 2025, 19:08:06
TTI Bergland Express door Huup
29 June 2025, 16:28:33
  

Auteur Topic: Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0  (gelezen 39045 keer)

Trainhunter

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0
« Reactie #75 Gepost op: 08 September 2018, 10:26:28 »
Nog even een opmerking op dit ontwerp.
Als dit hangbuikje over een hobbel of bruggetje wil, zit zijn buikje in de weg.
De ZGT is al ontworpen om vanaf straat niveau in te kunnen stappen, hou alle tredes, en dus ook de vloer in het lage gedeelte net zo hoog.
Leg netjes de tram+ perrons aan en alle preisers met rollator, wandelstok of rolstoel kunnen zo binnen komen.
Desnoods een uitklap plank voor haltes op straat niveau, maar dit ontwerp gaat ook in H0-land voor fikse problemen zorgen  ;) :angel:                :police: opbouwende kritiek

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
    • skiptram
Re: Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0
« Reactie #76 Gepost op: 08 September 2018, 10:42:11 »
Dank voor alle reacties, maar het was maar een geintje tussen door en het resultaat van een middagje dollen ( ook wel BRENGsen genoemd)  met Martijn . Onze prioriteit ligt bij het (nadat er genoeg 700 den zijn gemaakt) een 800 te tekenen en deze ook weer toegankelijk te maken ( daarvoor zijn er inmiddels alweer 7 stuks "belangstellenden".
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3236
Re: Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0
« Reactie #77 Gepost op: 08 September 2018, 11:41:13 »

Leg netjes de tram+ perrons aan en alle preisers met rollator, wandelstok of rolstoel kunnen zo binnen komen.
Desnoods een uitklap plank voor haltes op straat niveau, maar dit ontwerp gaat ook in H0-land voor fikse problemen zorgen  ;) :angel:                :police: opbouwende kritiek
ZGT's waren nou niet bepaald rolstoel en kinderwagen vriendelijk ;D

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0
« Reactie #78 Gepost op: 08 September 2018, 11:55:24 »
Utopische tussenbak.

Ik denk dat een tussenbak met buikje inderdaad niet kan in verband met de grote radstand van de ZGT-bak. Destijds zou de RET overigens nooit een dubbelgelede ZGT aangeschaft hebben zo vertelde mij wijlen ir. W. de Steur ooit. De zwevende geleding waren door hem nu juist gekozen om lange bakken te kunnen creëren en daarmee dat vierde draaistel uit te sparen bij een bijna gelijkblijvende capaciteit als een 300 serie. Bovendien waren de ZGT 700-en nog aan een maximale lengte gebonden die, als ik het tenminste goed onthouden heb, was voorgegeven door de wagen van rolbrug in de centrale werkplaats. Maar met z’n extra tussenbak — beslist zonder dat buikje — blijft het wel een mooi realistisch maar utopisch model.
Jeanne Kok

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4529
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0
« Reactie #79 Gepost op: 08 September 2018, 12:35:51 »
De gedachte van de extra bak was wat als de ZGT in dienst was gebleven en verlengd was voor extra capaciteit.

Voor de toegankelijkheid dan meteen maar een lagevloerdeel erin

En inderdaad de zwevende geleding was om de bakken op maximale lengte te kunnen bouwen binnen het bestaande profiel van vrije ruimte.

Het doel was een zo lang mogelijke enkelgeledetram omdat de geleding het duurste was van een geledetram.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4529
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0
« Reactie #80 Gepost op: 08 September 2018, 12:37:21 »
Daarnaast zijn er proeven gehouden om 2 ZGT trams gekoppeld te laten rijden voor hogere capaciteit op bepaalde lijnen. Is toen gestopt omdat het niet nodig was.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10743
Re: Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0
« Reactie #81 Gepost op: 08 September 2018, 13:15:57 »
Klopt! Leuke variant van te maken.

Stationsplein, 20 mei 1984, eigen foto.
De 733 had een BSI-koppeling aan de voorzijde en een Scharfenberg achter, de 732 precies andersom.

Opm. aan Paul: als dit het draadje vervuilt; vegen maar
« Laatst bewerkt op: 08 September 2018, 15:19:06 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
    • skiptram
Re: Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0
« Reactie #82 Gepost op: 08 September 2018, 13:42:48 »
@ Jeanne,
Citaat
blijft het wel een mooi realistisch maar utopisch model.
Een BRENG model is altijd utopisch en zal het ook wel blijven.
@Marc,
Citaat
Opm. aan Paul: als dit het draadje vervuilt; vegen maar
Ik heb niks te vegen; dat is aan moderatoren
Maar aangezien het knap stil is op de trampagina is het wel leuk dat iedereen mee babbelt.

Met groet van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4529
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0
« Reactie #83 Gepost op: 08 September 2018, 14:37:56 »
Ah top Marc. Ik kon er niks meer over terug vinden.  (y)

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4529
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0
« Reactie #84 Gepost op: 08 September 2018, 16:12:02 »
kon het niet laten



Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
    • skiptram
Re: Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0
« Reactie #85 Gepost op: 08 September 2018, 16:34:59 »
Prachtig die afgedankte ex RET trams die rijden van Waelstede over SKIPzijde naar Heerwijk. Het houdt de kinderen van de straat. Mis eigenlijk nog de "Greenbug"tram ( nou als dat geen voorzetje is)
Bijgaand nog een kortere versie waarbij meteen het probleem met de mislukte sturende assen was opgelost.



Hoe kom ze eigenlijk bij BRENGtram het is toch SKIPtram??

Gr. van Paul


www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0
« Reactie #86 Gepost op: 08 September 2018, 16:43:23 »
Zojuist dit draadje zitten doorlezen en wat een mooi model is dit. Jaren lang in deze tram naar school gereden.

De 732 en de 733 hebben aan beide kanten een verschillende koppeling gehad als proef om samen te kunnen rijden. Misschien nog een idee voor een klein accessoire setje.

Groet Harry

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
    • skiptram
Re: Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0
« Reactie #87 Gepost op: 08 September 2018, 16:52:01 »
Harry,
Je kunt als de koppelingen niet hebt altijd deze erbij bestellen.
Ze komen van Harmsen Modellbau en ik heb ze in voorraad. Daar zit ook de BSI koppeling bij.



Met groet van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Trainhunter

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0
« Reactie #88 Gepost op: 08 September 2018, 22:04:43 »
Hahaha ik heb wat losgemaakt.
Hier twee foto's van een van de weinige die er zijn van gekoppeld rijden.
Dit omdat de proeven vaak 's nachts werden gedaan, maar er is ook is geoefend bij daglicht.




Heerlijk dat brainstormen over BRENGsen wij deden dat ook over de RET, Schindler met Düwag tussenbak, een 2600, Düwag 1600 met twee tussenbakken  :angel:

Ook onbedoeld hebben de 732 en 733 nog wel eens aan elkaar vast gezeten, MET passagiers, als de bestuurder even geen erg had in de koppeling bij een halte dan was het "KLONK" en was het een tramstel  ;D Alleen rijden was een probleem, de koppelingen waren "geborgd" tegen het wegdraaien in bogen.
Maar ik ga zeker nog is nadenken over een setje of 2 BSI's………….en een ZGT of twee extra met de tijd...……


Ehhh Paul, die stilte was mij ook opgevallen, vandaar de opbouwende kritiek  ;) en het werkte  (y)
Owwwe zet de teller maar op 8, voor de 800-en, mail komt er nog aan hoor, maar ik doe mee
« Laatst bewerkt op: 08 September 2018, 22:20:21 door Trainhunter »

Tijdperk||

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0
« Reactie #89 Gepost op: 09 September 2018, 09:41:51 »
Hallo tram hobbyisten , is er een bouwkit van de RET 220 ho op de markt gebracht.
Is er ook een tram die er veel op lijkt voor ombouw.
Bvd.