Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 05:00:02
Resin kits best met of zonder grondlaag door Svenn
Vandaag om 04:25:57
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 00:12:39
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Steven Loosman
Vandaag om 00:07:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door roadster36
17 December 2025, 23:56:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
17 December 2025, 23:51:19
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
17 December 2025, 23:45:49
Contact gegevens Roco NL door Rob Ellerman
17 December 2025, 22:48:29
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
17 December 2025, 22:43:55
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door B2
17 December 2025, 22:41:00
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Probleem met inloggen door Ronald Halma
17 December 2025, 22:25:08
ratelende 1300 van Electrotren door B2
17 December 2025, 22:19:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 December 2025, 22:13:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
17 December 2025, 21:25:45
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
17 December 2025, 21:24:20
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
17 December 2025, 20:54:05
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
17 December 2025, 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
17 December 2025, 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
17 December 2025, 20:32:43
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
17 December 2025, 20:31:04
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door WimC
17 December 2025, 20:18:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
17 December 2025, 20:09:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 December 2025, 19:47:21
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Floris Dilz
17 December 2025, 19:18:38
LS Models 2025 door Corné81
17 December 2025, 18:47:38
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Ronald Halma
17 December 2025, 18:23:38
  

Auteur Topic: Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0  (gelezen 41472 keer)

Trainhunter

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0
« Reactie #75 Gepost op: 08 September 2018, 10:26:28 »
Nog even een opmerking op dit ontwerp.
Als dit hangbuikje over een hobbel of bruggetje wil, zit zijn buikje in de weg.
De ZGT is al ontworpen om vanaf straat niveau in te kunnen stappen, hou alle tredes, en dus ook de vloer in het lage gedeelte net zo hoog.
Leg netjes de tram+ perrons aan en alle preisers met rollator, wandelstok of rolstoel kunnen zo binnen komen.
Desnoods een uitklap plank voor haltes op straat niveau, maar dit ontwerp gaat ook in H0-land voor fikse problemen zorgen  ;) :angel:                :police: opbouwende kritiek

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
    • skiptram
Re: Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0
« Reactie #76 Gepost op: 08 September 2018, 10:42:11 »
Dank voor alle reacties, maar het was maar een geintje tussen door en het resultaat van een middagje dollen ( ook wel BRENGsen genoemd)  met Martijn . Onze prioriteit ligt bij het (nadat er genoeg 700 den zijn gemaakt) een 800 te tekenen en deze ook weer toegankelijk te maken ( daarvoor zijn er inmiddels alweer 7 stuks "belangstellenden".
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3260
Re: Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0
« Reactie #77 Gepost op: 08 September 2018, 11:41:13 »

Leg netjes de tram+ perrons aan en alle preisers met rollator, wandelstok of rolstoel kunnen zo binnen komen.
Desnoods een uitklap plank voor haltes op straat niveau, maar dit ontwerp gaat ook in H0-land voor fikse problemen zorgen  ;) :angel:                :police: opbouwende kritiek
ZGT's waren nou niet bepaald rolstoel en kinderwagen vriendelijk ;D

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0
« Reactie #78 Gepost op: 08 September 2018, 11:55:24 »
Utopische tussenbak.

Ik denk dat een tussenbak met buikje inderdaad niet kan in verband met de grote radstand van de ZGT-bak. Destijds zou de RET overigens nooit een dubbelgelede ZGT aangeschaft hebben zo vertelde mij wijlen ir. W. de Steur ooit. De zwevende geleding waren door hem nu juist gekozen om lange bakken te kunnen creëren en daarmee dat vierde draaistel uit te sparen bij een bijna gelijkblijvende capaciteit als een 300 serie. Bovendien waren de ZGT 700-en nog aan een maximale lengte gebonden die, als ik het tenminste goed onthouden heb, was voorgegeven door de wagen van rolbrug in de centrale werkplaats. Maar met z’n extra tussenbak — beslist zonder dat buikje — blijft het wel een mooi realistisch maar utopisch model.
Jeanne Kok

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0
« Reactie #79 Gepost op: 08 September 2018, 12:35:51 »
De gedachte van de extra bak was wat als de ZGT in dienst was gebleven en verlengd was voor extra capaciteit.

Voor de toegankelijkheid dan meteen maar een lagevloerdeel erin

En inderdaad de zwevende geleding was om de bakken op maximale lengte te kunnen bouwen binnen het bestaande profiel van vrije ruimte.

Het doel was een zo lang mogelijke enkelgeledetram omdat de geleding het duurste was van een geledetram.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0
« Reactie #80 Gepost op: 08 September 2018, 12:37:21 »
Daarnaast zijn er proeven gehouden om 2 ZGT trams gekoppeld te laten rijden voor hogere capaciteit op bepaalde lijnen. Is toen gestopt omdat het niet nodig was.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re: Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0
« Reactie #81 Gepost op: 08 September 2018, 13:15:57 »
Klopt! Leuke variant van te maken.

Stationsplein, 20 mei 1984, eigen foto.
De 733 had een BSI-koppeling aan de voorzijde en een Scharfenberg achter, de 732 precies andersom.

Opm. aan Paul: als dit het draadje vervuilt; vegen maar
« Laatst bewerkt op: 08 September 2018, 15:19:06 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
    • skiptram
Re: Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0
« Reactie #82 Gepost op: 08 September 2018, 13:42:48 »
@ Jeanne,
Citaat
blijft het wel een mooi realistisch maar utopisch model.
Een BRENG model is altijd utopisch en zal het ook wel blijven.
@Marc,
Citaat
Opm. aan Paul: als dit het draadje vervuilt; vegen maar
Ik heb niks te vegen; dat is aan moderatoren
Maar aangezien het knap stil is op de trampagina is het wel leuk dat iedereen mee babbelt.

Met groet van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0
« Reactie #83 Gepost op: 08 September 2018, 14:37:56 »
Ah top Marc. Ik kon er niks meer over terug vinden.  (y)

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0
« Reactie #84 Gepost op: 08 September 2018, 16:12:02 »
kon het niet laten



Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
    • skiptram
Re: Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0
« Reactie #85 Gepost op: 08 September 2018, 16:34:59 »
Prachtig die afgedankte ex RET trams die rijden van Waelstede over SKIPzijde naar Heerwijk. Het houdt de kinderen van de straat. Mis eigenlijk nog de "Greenbug"tram ( nou als dat geen voorzetje is)
Bijgaand nog een kortere versie waarbij meteen het probleem met de mislukte sturende assen was opgelost.



Hoe kom ze eigenlijk bij BRENGtram het is toch SKIPtram??

Gr. van Paul


www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0
« Reactie #86 Gepost op: 08 September 2018, 16:43:23 »
Zojuist dit draadje zitten doorlezen en wat een mooi model is dit. Jaren lang in deze tram naar school gereden.

De 732 en de 733 hebben aan beide kanten een verschillende koppeling gehad als proef om samen te kunnen rijden. Misschien nog een idee voor een klein accessoire setje.

Groet Harry

skiptram

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
    • skiptram
Re: Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0
« Reactie #87 Gepost op: 08 September 2018, 16:52:01 »
Harry,
Je kunt als de koppelingen niet hebt altijd deze erbij bestellen.
Ze komen van Harmsen Modellbau en ik heb ze in voorraad. Daar zit ook de BSI koppeling bij.



Met groet van Paul
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Trainhunter

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0
« Reactie #88 Gepost op: 08 September 2018, 22:04:43 »
Hahaha ik heb wat losgemaakt.
Hier twee foto's van een van de weinige die er zijn van gekoppeld rijden.
Dit omdat de proeven vaak 's nachts werden gedaan, maar er is ook is geoefend bij daglicht.




Heerlijk dat brainstormen over BRENGsen wij deden dat ook over de RET, Schindler met Düwag tussenbak, een 2600, Düwag 1600 met twee tussenbakken  :angel:

Ook onbedoeld hebben de 732 en 733 nog wel eens aan elkaar vast gezeten, MET passagiers, als de bestuurder even geen erg had in de koppeling bij een halte dan was het "KLONK" en was het een tramstel  ;D Alleen rijden was een probleem, de koppelingen waren "geborgd" tegen het wegdraaien in bogen.
Maar ik ga zeker nog is nadenken over een setje of 2 BSI's………….en een ZGT of twee extra met de tijd...……


Ehhh Paul, die stilte was mij ook opgevallen, vandaar de opbouwende kritiek  ;) en het werkte  (y)
Owwwe zet de teller maar op 8, voor de 800-en, mail komt er nog aan hoor, maar ik doe mee
« Laatst bewerkt op: 08 September 2018, 22:20:21 door Trainhunter »

Tijdperk||

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0
« Reactie #89 Gepost op: 09 September 2018, 09:41:51 »
Hallo tram hobbyisten , is er een bouwkit van de RET 220 ho op de markt gebracht.
Is er ook een tram die er veel op lijkt voor ombouw.
Bvd.