Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:40:29
schok bij vertrek door Bahn-AG
Vandaag om 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:02:09
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Jip
Vandaag om 11:40:32
Seuthe gaat stoppen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:36:57
Chinese prut kabel door Lobomotion69
Vandaag om 11:30:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 11:24:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 11:23:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 11:23:31
Line-up foto's van modellen door wob
Vandaag om 11:13:25
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:21
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 10:49:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Bert V
Vandaag om 10:08:08
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 09:35:12
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
  

Auteur Topic: Fleischmann Piccolo: Kortsluiting bij Engelse wissels  (gelezen 1758 keer)

MartijnvdL

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Fleischmann Piccolo: Kortsluiting bij Engelse wissels
« Gepost op: 18 December 2016, 18:18:35 »
Hullo:
Ik heb 2 Engelse wissels (niet-electrisch) van Fleischmann Piccolo (nr 9184). Op mijn testbaantje, waar deze 2 wissels pal achter elkaar zitten, heb ik echter een probleem met kortsluiting. Dit doet zich alleen voor als de trein op zo'n wissel afslaat. Rechtdoor vormt geen probleem. Het verplaatsen van de aansluitklemmetjes van de stroomtoevoer maakt ook geen verschil, en beide wissels zijn voorzien van draadbruggen. De kortsluiting lijkt op te treden zodra de loc het stuk rails ná de wissel oprijdt. Elders op de testbaan liggen nog 2 andere Engelse wissels (de gespiegelde variant, 9185), en die doen het helemaal prima.

Heeft iemand een idee wat ik kan doen? Alvast bedankt voor de reactie!

(Zou het evt kunnen helpen als ik de draadbruggen verwijder en zorg dat alle rijrichtingen hun eigen stroompunt hebben? (Wordt dan wel gepriegel waar de 2 Engelse wissels op elkaar aansluiten, maarja, dan moet je maar niet aan N-spoor beginnen  ;) ))

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Fleischmann Piccolo: Kortsluiting bij Engelse wissels
« Reactie #1 Gepost op: 19 December 2016, 21:41:32 »
Heb je een baanplan waarin deze wissels zichtbaar zijn? Wellicht dat je ergens per ongeluk een keerlus toegepast hebt?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

MartijnvdL

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Fleischmann Piccolo: Kortsluiting bij Engelse wissels
« Reactie #2 Gepost op: 19 December 2016, 22:17:21 »
Hierbij. De 2 wissels waar het om gaat zijn die 2 Engelse wissels linksonder.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Fleischmann Piccolo: Kortsluiting bij Engelse wissels
« Reactie #3 Gepost op: 19 December 2016, 22:25:34 »
Zit daar niet nog een bewegende strip verstopt in het ballastbed? misschien is die los / verbogen

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: Fleischmann Piccolo: Kortsluiting bij Engelse wissels
« Reactie #4 Gepost op: 19 December 2016, 23:17:54 »
Volgens mij was het zo, bij een "denkend" (draadbruggen verwijderd) Engels wissel van Fleischmann, dat dan bij "kruisend" de sporen elektrisch geheel gescheiden zijn, en bij "afbuigend" verbonden.
In afbuigende stand moeten de sporen dus gelijk gepoold zijn, als ze verschillende spanningsbronnen hebben.

Edit: ho wacht even. Ik lees hier iets van pijlen, die in dezelfde richting moeten staan. Zit daar misschien de fout?
« Laatst bewerkt op: 19 December 2016, 23:31:45 door VictorPM »

MartijnvdL

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Fleischmann Piccolo: Kortsluiting bij Engelse wissels
« Reactie #5 Gepost op: 20 December 2016, 20:22:03 »
Dank voor het meedenken!...maar daar zit niet de oplossing. Dwz: de pijlen wezen inderdaad niet dezelfde richting uit, maar als ik dat corrigeer verandert er niets.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1942
Re: Fleischmann Piccolo: Kortsluiting bij Engelse wissels
« Reactie #6 Gepost op: 20 December 2016, 21:37:56 »
Hallo Martijn,

Ik vermoed dat er iets mis is met het schakelmechanisme van één van de wissels. Normaal gesproken zijn de Engelse wissels van Fleischmann in alle richtingen geïsoleerd. Ik rij weliswaar HO en heb drie Engelse wissels op een rij liggen en dat werkt zonder problemen. N-wissels werken op dezelfde manier. Is er niet ergens een krammetje bij de isolatiestukken verschoven, zodat daar kortsluiting ontstaat. Anders wordt het een kwestie van heel voorzichtig openmaken en kijken wat er aan de hand is.
Ik zou eerst nog eens goed met een multimeter kijken waar de kortsluiting nu precies zit.
Met beste groeten,

Dirk Meijer