Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Remco vM
Vandaag om 23:40:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
Vandaag om 23:34:30
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 23:26:09
C en K rails samen door hmmglaser
Vandaag om 22:59:48
Yamorc booster door Ruud Teunissen
Vandaag om 22:52:29
Seuthe gaat stoppen door hmmglaser
Vandaag om 22:52:28
Mijn geweatherde modellen door hmmglaser
Vandaag om 22:48:47
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 21:53:52
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 21:43:29
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:26:02
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:19:09
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
Vandaag om 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:53:33
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:33:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:37:20
Spuitmondjes door bellejt
Vandaag om 18:25:36
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 18:13:55
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door aad52
Vandaag om 17:22:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:39:06
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:07:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:41
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:55:22
Sfeer op je modelbaan door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:53:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:21:24
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:13:07
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
Vandaag om 00:38:33
  

Auteur Topic: Fleischmann Piccolo: Kortsluiting bij Engelse wissels  (gelezen 1752 keer)

MartijnvdL

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Fleischmann Piccolo: Kortsluiting bij Engelse wissels
« Gepost op: 18 December 2016, 18:18:35 »
Hullo:
Ik heb 2 Engelse wissels (niet-electrisch) van Fleischmann Piccolo (nr 9184). Op mijn testbaantje, waar deze 2 wissels pal achter elkaar zitten, heb ik echter een probleem met kortsluiting. Dit doet zich alleen voor als de trein op zo'n wissel afslaat. Rechtdoor vormt geen probleem. Het verplaatsen van de aansluitklemmetjes van de stroomtoevoer maakt ook geen verschil, en beide wissels zijn voorzien van draadbruggen. De kortsluiting lijkt op te treden zodra de loc het stuk rails ná de wissel oprijdt. Elders op de testbaan liggen nog 2 andere Engelse wissels (de gespiegelde variant, 9185), en die doen het helemaal prima.

Heeft iemand een idee wat ik kan doen? Alvast bedankt voor de reactie!

(Zou het evt kunnen helpen als ik de draadbruggen verwijder en zorg dat alle rijrichtingen hun eigen stroompunt hebben? (Wordt dan wel gepriegel waar de 2 Engelse wissels op elkaar aansluiten, maarja, dan moet je maar niet aan N-spoor beginnen  ;) ))

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Fleischmann Piccolo: Kortsluiting bij Engelse wissels
« Reactie #1 Gepost op: 19 December 2016, 21:41:32 »
Heb je een baanplan waarin deze wissels zichtbaar zijn? Wellicht dat je ergens per ongeluk een keerlus toegepast hebt?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

MartijnvdL

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Fleischmann Piccolo: Kortsluiting bij Engelse wissels
« Reactie #2 Gepost op: 19 December 2016, 22:17:21 »
Hierbij. De 2 wissels waar het om gaat zijn die 2 Engelse wissels linksonder.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Fleischmann Piccolo: Kortsluiting bij Engelse wissels
« Reactie #3 Gepost op: 19 December 2016, 22:25:34 »
Zit daar niet nog een bewegende strip verstopt in het ballastbed? misschien is die los / verbogen

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: Fleischmann Piccolo: Kortsluiting bij Engelse wissels
« Reactie #4 Gepost op: 19 December 2016, 23:17:54 »
Volgens mij was het zo, bij een "denkend" (draadbruggen verwijderd) Engels wissel van Fleischmann, dat dan bij "kruisend" de sporen elektrisch geheel gescheiden zijn, en bij "afbuigend" verbonden.
In afbuigende stand moeten de sporen dus gelijk gepoold zijn, als ze verschillende spanningsbronnen hebben.

Edit: ho wacht even. Ik lees hier iets van pijlen, die in dezelfde richting moeten staan. Zit daar misschien de fout?
« Laatst bewerkt op: 19 December 2016, 23:31:45 door VictorPM »

MartijnvdL

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Fleischmann Piccolo: Kortsluiting bij Engelse wissels
« Reactie #5 Gepost op: 20 December 2016, 20:22:03 »
Dank voor het meedenken!...maar daar zit niet de oplossing. Dwz: de pijlen wezen inderdaad niet dezelfde richting uit, maar als ik dat corrigeer verandert er niets.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1941
Re: Fleischmann Piccolo: Kortsluiting bij Engelse wissels
« Reactie #6 Gepost op: 20 December 2016, 21:37:56 »
Hallo Martijn,

Ik vermoed dat er iets mis is met het schakelmechanisme van één van de wissels. Normaal gesproken zijn de Engelse wissels van Fleischmann in alle richtingen geïsoleerd. Ik rij weliswaar HO en heb drie Engelse wissels op een rij liggen en dat werkt zonder problemen. N-wissels werken op dezelfde manier. Is er niet ergens een krammetje bij de isolatiestukken verschoven, zodat daar kortsluiting ontstaat. Anders wordt het een kwestie van heel voorzichtig openmaken en kijken wat er aan de hand is.
Ik zou eerst nog eens goed met een multimeter kijken waar de kortsluiting nu precies zit.
Met beste groeten,

Dirk Meijer