Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Bert Jolink
Vandaag om 13:21:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 13:10:05
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
Vandaag om 12:54:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 12:34:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 12:33:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:47:20
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
Mijn geweatherde modellen door RikM
Vandaag om 11:34:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 08:53:33
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
  

Auteur Topic: Ervaringen met LocSound van ESU  (gelezen 6950 keer)

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
    • HTM Modeltrambaan
Re: Ervaringen met LocSound van ESU
« Reactie #15 Gepost op: 09 December 2007, 09:59:47 »
Nou Jan, ik zie dat je helemaal verslaafd bent
;D
Ben benieuwd hoe je de sound in de tweede motorwagen van de TEE ingebouwd hebt.
Door ook twee luidsprekerdraden door de hele trein heen te leiden, zie de betreffende pagina, en gewoon een tweede rechthoekige luidspreker te plaatsen en aan te sluiten. Van afstand hoor je één speaker, van dichtbij komen er echt twee langs :D Lastig is als de trein niet op de baan kan blijven staan. De stekkertjes zitten verstopt onder de daken van de rijtuigen.

met groet, Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: Ervaringen met LocSound van ESU
« Reactie #16 Gepost op: 09 December 2007, 11:37:25 »
Tja, ook een optie. Ik zat dus te denken aan een tweede loksound decoder. Zal de doos weer eens open trekken.

Gert1

  • Gast
Re: Ervaringen met LocSound van ESU
« Reactie #17 Gepost op: 09 December 2007, 17:13:10 »
Interessante site Jan. Ga ik in de gaten houden!

mvg,
Gert

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
  • Aachenau West
Re: Ervaringen met LocSound van ESU
« Reactie #18 Gepost op: 12 January 2008, 22:53:39 »
Een 3 cilinder geeft inderdaad 6 slagen per omwenteling. Komt doordat stoomlocs 'dubbelwerkende'  cilinders hebben: je laat beurtelings stoom toe aan beide kanten van de zuiger, dus twee keer per omwenteling.
Een 2 cilinder geeft dus 4 slagen per omwenteling. Bij een 4 cilinder zou je er 8 verwachten maar meestal zijn het er ook maar 4 omdat telkens twee cilinders tegelijk stoom afblazen.
Voor compoundlocs (waarbij de cilinders als het ware in serie zijn geschakeld) en gelede locs (met 2 onafhankelijke drijfwerken) kun je weer andere geluidseffecten verwachten.

Arjen. 
Daar heb ik rekening mee gehouden. De BR 10 heeft 3 cilinders, dus 6 slagen per omwenteling. Dat betekent dat je al bij een heel geringe snelheid, heel veel slagen telt. Bijna onwerkelijk. Het is bij de decoder al heel snel op. Dan neemt de frequentie niet meer toe.
Wat mij verder opvalt is dat de eerste snelheidsstappen heel grof omhoog gaan, terwijl dat in de hogere regionen veel gelijkmatiger gaat. Dat zou ik graag anders zien. Ik denk dat dat alleen goed in te stellen is als je over het programma van ESU beschikt. Dan zie je de curve op je scherm. (Ik zie geen brood in het het per CV wijzigen van de instelling. Gaat vast een heleboel tijd / trial and error in zitten).

Groet, Bas