Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 19:38:02
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:34:04
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
  

Auteur Topic: Ervaringen met LocSound van ESU  (gelezen 7051 keer)

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
    • HTM Modeltrambaan
Re: Ervaringen met LocSound van ESU
« Reactie #15 Gepost op: 09 December 2007, 09:59:47 »
Nou Jan, ik zie dat je helemaal verslaafd bent
;D
Ben benieuwd hoe je de sound in de tweede motorwagen van de TEE ingebouwd hebt.
Door ook twee luidsprekerdraden door de hele trein heen te leiden, zie de betreffende pagina, en gewoon een tweede rechthoekige luidspreker te plaatsen en aan te sluiten. Van afstand hoor je één speaker, van dichtbij komen er echt twee langs :D Lastig is als de trein niet op de baan kan blijven staan. De stekkertjes zitten verstopt onder de daken van de rijtuigen.

met groet, Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: Ervaringen met LocSound van ESU
« Reactie #16 Gepost op: 09 December 2007, 11:37:25 »
Tja, ook een optie. Ik zat dus te denken aan een tweede loksound decoder. Zal de doos weer eens open trekken.

Gert1

  • Gast
Re: Ervaringen met LocSound van ESU
« Reactie #17 Gepost op: 09 December 2007, 17:13:10 »
Interessante site Jan. Ga ik in de gaten houden!

mvg,
Gert

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2928
  • Aachenau West
Re: Ervaringen met LocSound van ESU
« Reactie #18 Gepost op: 12 January 2008, 22:53:39 »
Een 3 cilinder geeft inderdaad 6 slagen per omwenteling. Komt doordat stoomlocs 'dubbelwerkende'  cilinders hebben: je laat beurtelings stoom toe aan beide kanten van de zuiger, dus twee keer per omwenteling.
Een 2 cilinder geeft dus 4 slagen per omwenteling. Bij een 4 cilinder zou je er 8 verwachten maar meestal zijn het er ook maar 4 omdat telkens twee cilinders tegelijk stoom afblazen.
Voor compoundlocs (waarbij de cilinders als het ware in serie zijn geschakeld) en gelede locs (met 2 onafhankelijke drijfwerken) kun je weer andere geluidseffecten verwachten.

Arjen. 
Daar heb ik rekening mee gehouden. De BR 10 heeft 3 cilinders, dus 6 slagen per omwenteling. Dat betekent dat je al bij een heel geringe snelheid, heel veel slagen telt. Bijna onwerkelijk. Het is bij de decoder al heel snel op. Dan neemt de frequentie niet meer toe.
Wat mij verder opvalt is dat de eerste snelheidsstappen heel grof omhoog gaan, terwijl dat in de hogere regionen veel gelijkmatiger gaat. Dat zou ik graag anders zien. Ik denk dat dat alleen goed in te stellen is als je over het programma van ESU beschikt. Dan zie je de curve op je scherm. (Ik zie geen brood in het het per CV wijzigen van de instelling. Gaat vast een heleboel tijd / trial and error in zitten).

Groet, Bas