Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Ervaringen met LocSound van ESU  (gelezen 6947 keer)

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
    • HTM Modeltrambaan
Re: Ervaringen met LocSound van ESU
« Reactie #15 Gepost op: 09 December 2007, 09:59:47 »
Nou Jan, ik zie dat je helemaal verslaafd bent
;D
Ben benieuwd hoe je de sound in de tweede motorwagen van de TEE ingebouwd hebt.
Door ook twee luidsprekerdraden door de hele trein heen te leiden, zie de betreffende pagina, en gewoon een tweede rechthoekige luidspreker te plaatsen en aan te sluiten. Van afstand hoor je één speaker, van dichtbij komen er echt twee langs :D Lastig is als de trein niet op de baan kan blijven staan. De stekkertjes zitten verstopt onder de daken van de rijtuigen.

met groet, Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: Ervaringen met LocSound van ESU
« Reactie #16 Gepost op: 09 December 2007, 11:37:25 »
Tja, ook een optie. Ik zat dus te denken aan een tweede loksound decoder. Zal de doos weer eens open trekken.

Gert1

  • Gast
Re: Ervaringen met LocSound van ESU
« Reactie #17 Gepost op: 09 December 2007, 17:13:10 »
Interessante site Jan. Ga ik in de gaten houden!

mvg,
Gert

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
  • Aachenau West
Re: Ervaringen met LocSound van ESU
« Reactie #18 Gepost op: 12 January 2008, 22:53:39 »
Een 3 cilinder geeft inderdaad 6 slagen per omwenteling. Komt doordat stoomlocs 'dubbelwerkende'  cilinders hebben: je laat beurtelings stoom toe aan beide kanten van de zuiger, dus twee keer per omwenteling.
Een 2 cilinder geeft dus 4 slagen per omwenteling. Bij een 4 cilinder zou je er 8 verwachten maar meestal zijn het er ook maar 4 omdat telkens twee cilinders tegelijk stoom afblazen.
Voor compoundlocs (waarbij de cilinders als het ware in serie zijn geschakeld) en gelede locs (met 2 onafhankelijke drijfwerken) kun je weer andere geluidseffecten verwachten.

Arjen. 
Daar heb ik rekening mee gehouden. De BR 10 heeft 3 cilinders, dus 6 slagen per omwenteling. Dat betekent dat je al bij een heel geringe snelheid, heel veel slagen telt. Bijna onwerkelijk. Het is bij de decoder al heel snel op. Dan neemt de frequentie niet meer toe.
Wat mij verder opvalt is dat de eerste snelheidsstappen heel grof omhoog gaan, terwijl dat in de hogere regionen veel gelijkmatiger gaat. Dat zou ik graag anders zien. Ik denk dat dat alleen goed in te stellen is als je over het programma van ESU beschikt. Dan zie je de curve op je scherm. (Ik zie geen brood in het het per CV wijzigen van de instelling. Gaat vast een heleboel tijd / trial and error in zitten).

Groet, Bas