Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 16:23:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:53:20
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 15:35:42
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:26:52
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door bellejt
Vandaag om 15:02:11
Ik ben aan het opruimen. door Bob11
Vandaag om 14:43:42
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 14:33:07
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:23:10
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door Pollux
Vandaag om 14:12:55
Show je werkplek door Frank 123
Vandaag om 12:46:36
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
wat is het merk van deze bochtwissel door henk
Vandaag om 12:27:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Peter Kleton
Vandaag om 12:05:33
Houten 23 Augustus 2025 door maartenvdb
Vandaag om 12:01:15
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:52:42
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door grossraumwagen
Vandaag om 11:40:41
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Biessendorf
Vandaag om 11:39:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 10:52:52
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 10:40:45
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Huup
Vandaag om 10:04:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 09:15:46
mitropa rijtuig door Tomasso
Vandaag om 08:06:17
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 06:58:31
US diorama in H0 door Wim Vink
29 July 2025, 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
29 July 2025, 22:56:17
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
29 July 2025, 21:48:46
  

Auteur Topic: Het vervolg van het project ... team Timaximus  (gelezen 44710 keer)

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Gepost op: 09 June 2006, 21:18:53 »
Samenvatting
In februari 2004 zijn wij, vader en ik, na 20 afwezigheid weer begonnen met modelspoor.
Onze eerste modelbaan (2-2004/11-2005) is nog te bewonderen via deze link: oude baan.
Na ruim één en driekwart jaar waren we deze baan zat, o.a. vanwege de moeilijke bereikbaarheid van diverse tafeldelen.
En in december 2005 is deze eerste testbaan afgebroken.
Maar eind januari 2006 zijn we weer vrolijk begonnen met onze tweede baan.
Deze nieuwe baan kunt u bewonderen via deze link: nieuwe baan.

De afgelopen maanden is de tafelconstructie afgerond en is vader inmiddels begonnen met de scenery.
Ikzelf draag heel af en toe mijn steentje bij als er wat gestrooid moet worden.
Want over het algemeen houd ik mij liever bezig met de sporen, seinen, bovenleiding, de energievoorziening en de digitale besturing (hardware en software).

Zoals de meeste weten ben ik niet zo'n schrijver en plaats daarom liever foto's van de modelbaan die het verhaal vertellen.

De laatste foto's zijn die van het hek bij het station. Dit heeft vader gemaakt met wat spijkertjes, horengaas en heel dun koperdraad.

foto
foto
foto


Timaximus
« Laatst bewerkt op: 07 September 2006, 00:15:51 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #1 Gepost op: 10 June 2006, 18:52:11 »
Ondanks het mooie weer zijn we toch weer opgeschoten met de baan.
Vandaag hebben we de ontspoorwandjes geplaatst.
Deze ontspoorwandjes zijn gemaakt van dunne berken Triplex (makkelijk te buigen).

Deze ontspoorwandjes zijn tussen de 3 en 5 cm hoog en voorkomen dat ontspoorde treinen een niveau lager belanden of zelfs op de vloer.
Aan de voorzijde bij de Lexaan schuifdeuren komen deze wandjes niet.
De Lexaan schuifdeuren horen gewoon dicht te staan, punt!  ;)

foto 1
foto 2
foto 3



Ook in het kleine magazijn zijn deze ontspoorwandjes geplaatst.

foto 4
foto 5



Ik heb ook de boosters op hun definitieve locatie gemonteerd.
Dit keer onder de tafel.
Zo zitten ze ook niet in de weg.

foto 6
foto 7


De draden heb ik inmiddels (niet op foto) wat geordend met tyraps.

Volgende week rijden met meerdere treinen? ... Hoop het!

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 07 September 2006, 00:16:51 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

SjoerdB

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #2 Gepost op: 10 June 2006, 19:36:08 »
Het blijft mooi om al die foto's van dat spoorgeweld te bekijken! Hoe gaat het trouwens met de duitsland baan? Ik ben benieuwd hoe de messing bruggen er uiteindelijk in volledige scenery uit komen te zien!

Veel succes met bouwen! (wel zonde van het mooie weer!  ;))

Groet,

Sjoerd

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #3 Gepost op: 10 June 2006, 20:06:58 »
De Duitslandbaan is echt een aparte baan met eigen voorzieningen (energie, besturing etc.) en dus ook een apart project.

Voorlopige planning
Ik wil ergens in Augustus /September 2006 spoor gaan leggen, inclusief het inbouwen van het LISSY systeem van Uhlenbrock (aanbrengen van de sensoren in de sporen).

En zodra de sporen er liggen zal vader de scenery oppakken.
Hoe hij zijn inzet gaat verdelen over de Beneluxbaan en Duitslandbaan is aan hem.

Ik zal later (als de scenery wat gevorderd is) ook weer de bovenleiding en de seinen plaatsen.
Maar bij beide projecten hebben we geen haast.

Ik heb wel begrepen dat hij een heel bos wil gaan planten.
Dus het zal wel zoiets als het Zwarte woud worden.
  ;)

Ik ga de komende tijd het Win-Digipet uitmelken qua mogelijkheden (net als het LISSY systeem afgelopen jaren).

Wat de bruggen betreft: hij is al wezen kijken voor materialen voor railingen op de brug en looproosters.

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 10 June 2006, 20:11:08 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #4 Gepost op: 10 June 2006, 20:09:24 »
Beste Timaximus

Ik zag dat je een flinke batterij aan boosters hebt. die zal je ook best nodig hebben  ;D

Maar je hebt ze van een bekend merk dacht ik te zien...
Is dat dan niet heel duur? :o

Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #5 Gepost op: 10 June 2006, 20:10:21 »
Ik draai er niet om heen.

JA!

Maar ik heb mazzel met de eerder besproken beloning  ;)
En om dat hoofdstuk maar gelijk af te sluiten, het is opgegaan aan het volgende:
Märklin = een ICE 1 met de extra wagens, de VT 11.5 met extra wagens, een Railbus plus bijwagen, dat leuke digitaal bestuurbare kraantje en wat overgangrails.
Uhlenbrock = een Power 3 booster, een 70 VA trafo, 6 terugmelders voor stroomdetectie.
Van Brawa = De bekende russische loc in rode Raillion uitvoering.


Sommige neuheiten staan nog in de bestelling dus ik heb nog niet alles binnen.

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 10 June 2006, 20:38:28 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #6 Gepost op: 10 June 2006, 20:33:12 »
Oke

Dat heb ik destijds idd meegekregen.  ;)

En dan ga ik even kijken hoe ik aan boosters ga komen  ;D  (niet erg urgent hoor)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #7 Gepost op: 16 June 2006, 15:03:49 »
Het LEXAAN zit er in.
En daarmee is de treintafel (constructie) voltooid.

foto
foto


Timaximus
« Laatst bewerkt op: 07 September 2006, 00:17:13 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #8 Gepost op: 17 June 2006, 19:18:55 »
De provisorische computer tafel van IKEA en het professionele muistafeltje (authentiek melk krukje)  ;D
Het is immers een minimuis  ;)
foto

Het hek krijgt vorm.
foto
foto


Timaximus
« Laatst bewerkt op: 07 September 2006, 00:17:35 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #9 Gepost op: 18 June 2006, 16:11:43 »
Hallo collegae,

Het heeft weliswaar niet veel met bouwen te maken, nou ja in de vorm van 0'en en 1'en dan, maar vandaag heeft een tweetal treinen gereden met behulp van Win-Digipet 9.0.
De treinen rijden netjes een opgegeven route en stoppen netjes aan het eind van die route.

Dacht zelf dat het wel ff in 4 a 5 zaterdagen klaar zou zijn dat programmeren.
Maar er is zoveel mogelijk hiermee dat het eerder 20 zaterdagen wordt denk ik.  ;D

Ik ben in ieder geval heel enthousiast over de software oplossing na het hardware avontuur met LISSY.
En nu kan ik met beide werelden aan de gang.  ;)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #10 Gepost op: 18 June 2006, 18:32:41 »
Betekent dit nu dat Lissy toch wat te veel werk is om het helemaal goed te krijgen? Zelf ben ik programmeur, dus denk ik vaak niet eens verder dan software. Een ander gezichtspunt kan dan verhelderend werken.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #11 Gepost op: 18 June 2006, 19:01:04 »
Hallo Peter,

Ho!  ;D

Als je weet hoe de LISSY programmering in elkaar steekt, heb je die ontvangers zo geprogrammeerd, zelfs met de hand, en met de huidige LocoNet tool (Windows programma) is het helemaal kinderspel.

Het LISSY systeem komt absoluut terug op de Duitslandbaan.

Ik heb voor een software oplossing gekozen (Beneluxbaan) omdat ik dat graag ook wilde uitproberen. Want de Beneluxbaan is heel goed met LISSY te automatiseren.

Via Walter ben ik een keer bij de site van Win-Digipet uitgekomen.
Dat programma heb ik toen vergeleken met andere programma's.
En Win-Digipet sprak mij het meeste aan.

Wat je met de software oplossingen wel kan realiseren is een zeer uitgebreide en gevarieerde dienstregeling. Dus daar ga ik nu mee aan de gang.

Het voordeel van LISSY is weer, dat je juist meer gestuurd wordt in het creëren van automatisering oplossingen. Je beschikt namelijk over kastjes, met daarin een aantal voorgeprogrammeerde functies die je kan aanroepen.

Zodra ik een tijdje met Win-Digipet aan de gang ben, kan ik waarschijnlijk een betere vergelijking maken tussen de hardware en software oplossing die we gebruiken.

MvG,

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 18 June 2006, 19:16:59 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #12 Gepost op: 22 June 2006, 20:26:35 »
Hallo Collegae,

Na 24 uur lezen, tekenen, programmeren en wat vragen stellen op het Win-Digipet forum is het dan eindelijk zover.

De eerste trein rijdt volledig automatisch de ingestelde treinritten, ook de schaduwstations werken. Om dat uit te proberen heb ik het doel spoor (Spoor 1 van het Centraal Station) met een lampje bezet gehouden waarna er automatisch een alternatief spoor werd gezocht (Spoor 2 van het Centraal Station).

Nu is het zaak om alles fijn af te stellen met behulp van de trein en rijweg profielen.
En ik moet twee spoor isolaties verplaatsen omdat deze verkeerd (omgekeerd) zijn aangebracht (lange rij sectie is te kort en korte stop sectie is te lang, "borreltje op toen, denk ik" ;D).

Wordt vervolgd...

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #13 Gepost op: 23 June 2006, 19:39:55 »
Meten is weten.

foto

"Messie" staat gereed om de doorrijhoogte te controleren in de schaduwstations en de hellingen voor de toekomstige elektrische locomotieven met opstaande stroomafnemer.

Zodra "Messie" met ongeschonden stroomafnemers weer boven komt is de testrit geslaagd.

MvG.

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 07 September 2006, 00:18:01 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
« Reactie #14 Gepost op: 23 June 2006, 23:24:08 »
Arme Messie...  ;)
Wel een mooie wagon overigens!
Ik ben in schaal N geen sluitverlichting gewend ;)  ;D

Goed bezig Timaximus, ik volg je project op de voet. (Y)

Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.