Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
wat is het merk van deze bochtwissel
door
saskia
Vandaag
om 00:07:06
Houten 23 Augustus 2025
door
Peter J K
29 July 2025, 23:22:40
Ik ben aan het opruimen.
door
nighttrain1
29 July 2025, 23:22:17
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0
door
Stefan88
29 July 2025, 23:21:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
nighttrain1
29 July 2025, 23:13:57
mitropa rijtuig
door
Stefan88
29 July 2025, 23:11:35
US diorama in H0
door
Wim Vink
29 July 2025, 23:04:15
Goederenloods Zandvoort
door
nighttrain1
29 July 2025, 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
29 July 2025, 22:50:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
29 July 2025, 22:41:34
Station Roodeschool
door
Torikoos
29 July 2025, 22:21:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
MOVisser
29 July 2025, 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Ronald Halma
29 July 2025, 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok
door
Felix de Groen
29 July 2025, 21:40:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
29 July 2025, 21:20:05
schok bij vertrek
door
Ronald Halma
29 July 2025, 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
AP3737
29 July 2025, 20:09:19
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s
door
NL-modelspoor
29 July 2025, 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
Treinbestuurder
29 July 2025, 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
defender
29 July 2025, 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw.
door
puntenglijder
29 July 2025, 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge!
door
hervé
29 July 2025, 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
29 July 2025, 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025
door
VictorPM
29 July 2025, 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
29 July 2025, 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Rob Ellerman
29 July 2025, 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
29 July 2025, 16:15:10
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
29 July 2025, 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001
door
Dirk
29 July 2025, 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad
door
MaraNCS
29 July 2025, 15:45:56
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Het vervolg van het project ... team Timaximus
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Volgende
- [
1
]
2
3
...
10
Omlaag
Auteur
Topic: Het vervolg van het project ... team Timaximus (gelezen 44689 keer)
Timaximus
Offline
Berichten: 742
Het vervolg van het project ... team Timaximus
«
Gepost op:
09 June 2006, 21:18:53 »
Samenvatting
In februari 2004 zijn wij, vader en ik, na 20 afwezigheid weer begonnen met modelspoor.
Onze eerste modelbaan (2-2004/11-2005) is nog te bewonderen via deze link:
oude baan
.
Na ruim één en driekwart jaar waren we deze baan zat, o.a. vanwege de moeilijke bereikbaarheid van diverse tafeldelen.
En in december 2005 is deze eerste testbaan afgebroken.
Maar eind januari 2006 zijn we weer vrolijk begonnen met onze tweede baan.
Deze nieuwe baan kunt u bewonderen via deze link:
nieuwe baan
.
De afgelopen maanden is de tafelconstructie afgerond en is vader inmiddels begonnen met de scenery.
Ikzelf draag heel af en toe mijn steentje bij als er wat gestrooid moet worden.
Want over het algemeen houd ik mij liever bezig met de sporen, seinen, bovenleiding, de energievoorziening en de digitale besturing (hardware en software).
Zoals de meeste weten ben ik niet zo'n schrijver en plaats daarom liever foto's van de modelbaan die het verhaal vertellen.
De laatste foto's zijn die van het hek bij het station. Dit heeft vader gemaakt met wat spijkertjes, horengaas en heel dun koperdraad.
foto
foto
foto
Timaximus
«
Laatst bewerkt op: 07 September 2006, 00:15:51 door Timaximus
»
Gelogd
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet
Timaximus
Offline
Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
«
Reactie #1 Gepost op:
10 June 2006, 18:52:11 »
Ondanks het mooie weer zijn we toch weer opgeschoten met de baan.
Vandaag hebben we de ontspoorwandjes geplaatst.
Deze ontspoorwandjes zijn gemaakt van dunne berken Triplex (makkelijk te buigen).
Deze ontspoorwandjes zijn tussen de 3 en 5 cm hoog en voorkomen dat ontspoorde treinen een niveau lager belanden of zelfs op de vloer.
Aan de voorzijde bij de Lexaan schuifdeuren komen deze wandjes niet.
De Lexaan schuifdeuren horen gewoon dicht te staan, punt!
foto 1
foto 2
foto 3
Ook in het kleine magazijn zijn deze ontspoorwandjes geplaatst.
foto 4
foto 5
Ik heb ook de boosters op hun definitieve locatie gemonteerd.
Dit keer onder de tafel.
Zo zitten ze ook niet in de weg.
foto 6
foto 7
De draden heb ik inmiddels (niet op foto) wat geordend met tyraps.
Volgende week rijden met meerdere treinen? ... Hoop het!
Timaximus
«
Laatst bewerkt op: 07 September 2006, 00:16:51 door Timaximus
»
Gelogd
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet
SjoerdB
Offline
Berichten: 93
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
«
Reactie #2 Gepost op:
10 June 2006, 19:36:08 »
Het blijft mooi om al die foto's van dat spoorgeweld te bekijken! Hoe gaat het trouwens met de duitsland baan? Ik ben benieuwd hoe de messing bruggen er uiteindelijk in volledige scenery uit komen te zien!
Veel succes met bouwen! (wel zonde van het mooie weer!
)
Groet,
Sjoerd
Gelogd
Timaximus
Offline
Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
«
Reactie #3 Gepost op:
10 June 2006, 20:06:58 »
De Duitslandbaan is echt een aparte baan met eigen voorzieningen (energie, besturing etc.) en dus ook een apart project.
Voorlopige planning
Ik wil ergens in Augustus /September 2006 spoor gaan leggen, inclusief het inbouwen van het
LISSY
systeem van Uhlenbrock (aanbrengen van de sensoren in de sporen).
En zodra de sporen er liggen zal vader de scenery oppakken.
Hoe hij zijn inzet gaat verdelen over de Beneluxbaan en Duitslandbaan is aan hem.
Ik zal later (als de scenery wat gevorderd is) ook weer de bovenleiding en de seinen plaatsen.
Maar bij beide projecten hebben we geen haast.
Ik heb wel begrepen dat hij een heel bos wil gaan planten.
Dus het zal wel zoiets als het Zwarte woud worden.
Ik ga de komende tijd het Win-Digipet uitmelken qua mogelijkheden (net als het LISSY systeem afgelopen jaren).
Wat de bruggen betreft: hij is al wezen kijken voor materialen voor railingen op de brug en looproosters.
Timaximus
«
Laatst bewerkt op: 10 June 2006, 20:11:08 door Timaximus
»
Gelogd
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet
mmhajvth
fulltime busy
Offline
Berichten: 3272
IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
«
Reactie #4 Gepost op:
10 June 2006, 20:09:24 »
Beste Timaximus
Ik zag dat je een flinke batterij aan boosters hebt. die zal je ook best nodig hebben
Maar je hebt ze van een bekend merk dacht ik te zien...
Is dat dan niet heel duur?
Met vriendelijke groet,
Mark
Gelogd
love to build realistic let's be kind.
Timaximus
Offline
Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
«
Reactie #5 Gepost op:
10 June 2006, 20:10:21 »
Ik draai er niet om heen.
JA!
Maar ik heb mazzel met de eerder besproken beloning
En om dat hoofdstuk maar gelijk af te sluiten, het is opgegaan aan het volgende:
Märklin
= een ICE 1 met de extra wagens, de VT 11.5 met extra wagens, een Railbus plus bijwagen, dat leuke digitaal bestuurbare kraantje en wat overgangrails.
Uhlenbrock
= een Power 3 booster, een 70 VA trafo, 6 terugmelders voor stroomdetectie.
Van Brawa
= De bekende russische loc in rode Raillion uitvoering.
Sommige neuheiten staan nog in de bestelling dus ik heb nog niet alles binnen.
Timaximus
«
Laatst bewerkt op: 10 June 2006, 20:38:28 door Timaximus
»
Gelogd
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet
mmhajvth
fulltime busy
Offline
Berichten: 3272
IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
«
Reactie #6 Gepost op:
10 June 2006, 20:33:12 »
Oke
Dat heb ik destijds idd meegekregen.
En dan ga ik even kijken hoe ik aan boosters ga komen
(niet erg urgent hoor)
m.v.g.
Mark
Gelogd
love to build realistic let's be kind.
Timaximus
Offline
Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
«
Reactie #7 Gepost op:
16 June 2006, 15:03:49 »
Het
LEXAAN
zit er in.
En daarmee is de treintafel (constructie) voltooid.
foto
foto
Timaximus
«
Laatst bewerkt op: 07 September 2006, 00:17:13 door Timaximus
»
Gelogd
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet
Timaximus
Offline
Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
«
Reactie #8 Gepost op:
17 June 2006, 19:18:55 »
De provisorische computer tafel van IKEA en het professionele muistafel
tje
(authentiek melk krukje)
Het is immers een
mini
muis
foto
Het hek krijgt vorm.
foto
foto
Timaximus
«
Laatst bewerkt op: 07 September 2006, 00:17:35 door Timaximus
»
Gelogd
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet
Timaximus
Offline
Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
«
Reactie #9 Gepost op:
18 June 2006, 16:11:43 »
Hallo collegae,
Het heeft weliswaar niet veel met bouwen te maken, nou ja in de vorm van 0'en en 1'en dan, maar vandaag heeft een tweetal treinen gereden met behulp van Win-Digipet 9.0.
De treinen rijden netjes een opgegeven route en stoppen netjes aan het eind van die route.
Dacht zelf dat het wel ff in 4 a 5 zaterdagen klaar zou zijn dat programmeren.
Maar er is zoveel mogelijk hiermee dat het eerder 20 zaterdagen wordt denk ik.
Ik ben in ieder geval heel enthousiast over de software oplossing na het hardware avontuur met LISSY.
En nu kan ik met beide werelden aan de gang.
MvG,
Timaximus
Gelogd
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet
Peter Korsten
Offline
Berichten: 8571
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
«
Reactie #10 Gepost op:
18 June 2006, 18:32:41 »
Betekent dit nu dat Lissy toch wat te veel werk is om het helemaal goed te krijgen? Zelf ben ik programmeur, dus denk ik vaak niet eens verder dan software. Een ander gezichtspunt kan dan verhelderend werken.
- Peter
Gelogd
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40
Timaximus
Offline
Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
«
Reactie #11 Gepost op:
18 June 2006, 19:01:04 »
Hallo Peter,
Ho!
Als je weet hoe de LISSY programmering in elkaar steekt, heb je die ontvangers zo geprogrammeerd, zelfs met de hand, en met de huidige LocoNet tool (Windows programma) is het helemaal kinderspel.
Het LISSY systeem komt absoluut terug op de Duitslandbaan.
Ik heb voor een software oplossing gekozen (Beneluxbaan) omdat ik dat graag ook wilde uitproberen. Want de Beneluxbaan is heel goed met LISSY te automatiseren.
Via Walter ben ik een keer bij de site van Win-Digipet uitgekomen.
Dat programma heb ik toen vergeleken met andere programma's.
En Win-Digipet sprak mij het meeste aan.
Wat je met de software oplossingen wel kan realiseren is een zeer uitgebreide en gevarieerde dienstregeling. Dus daar ga ik nu mee aan de gang.
Het voordeel van LISSY is weer, dat je juist meer gestuurd wordt in het creëren van automatisering oplossingen. Je beschikt namelijk over kastjes, met daarin een aantal voorgeprogrammeerde functies die je kan aanroepen.
Zodra ik een tijdje met Win-Digipet aan de gang ben, kan ik waarschijnlijk een betere vergelijking maken tussen de hardware en software oplossing die we gebruiken.
MvG,
Timaximus
«
Laatst bewerkt op: 18 June 2006, 19:16:59 door Timaximus
»
Gelogd
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet
Timaximus
Offline
Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
«
Reactie #12 Gepost op:
22 June 2006, 20:26:35 »
Hallo Collegae,
Na 24 uur lezen, tekenen, programmeren en wat vragen stellen op het Win-Digipet forum is het dan eindelijk zover.
De eerste trein rijdt volledig automatisch de ingestelde treinritten, ook de schaduwstations werken. Om dat uit te proberen heb ik het doel spoor (Spoor 1 van het Centraal Station) met een lampje bezet gehouden waarna er automatisch een alternatief spoor werd gezocht (Spoor 2 van het Centraal Station).
Nu is het zaak om alles fijn af te stellen met behulp van de trein en rijweg profielen.
En ik moet twee spoor isolaties verplaatsen omdat deze verkeerd (omgekeerd) zijn aangebracht (lange rij sectie is te kort en korte stop sectie is te lang, "borreltje op toen, denk ik"
).
Wordt vervolgd...
MvG,
Timaximus
Gelogd
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet
Timaximus
Offline
Berichten: 742
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
«
Reactie #13 Gepost op:
23 June 2006, 19:39:55 »
Meten is weten.
foto
"Messie" staat gereed om de doorrijhoogte te controleren in de schaduwstations en de hellingen voor de toekomstige elektrische locomotieven met opstaande stroomafnemer.
Zodra "Messie" met ongeschonden stroomafnemers weer boven komt is de testrit geslaagd.
MvG.
Timaximus
«
Laatst bewerkt op: 07 September 2006, 00:18:01 door Timaximus
»
Gelogd
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet
mmhajvth
fulltime busy
Offline
Berichten: 3272
IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
Re: Het vervolg van het project ... team Timaximus
«
Reactie #14 Gepost op:
23 June 2006, 23:24:08 »
Arme Messie...
Wel een mooie wagon overigens!
Ik ben in schaal N geen sluitverlichting gewend
Goed bezig Timaximus, ik volg je project op de voet. (Y)
Met vriendelijke groet,
Mark
Gelogd
love to build realistic let's be kind.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Volgende
- [
1
]
2
3
...
10
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Het vervolg van het project ... team Timaximus