Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: 2x zener diode om decoder te beveiligen?  (gelezen 3350 keer)

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 757
2x zener diode om decoder te beveiligen?
« Gepost op: 12 december 2016, 23:25:16 »
Ik zag hier http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/dcc/rivarossi_br98_0_alt/rivarossi_br98_0_alt.html en hier
http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/dcc/rivarossi_br98_0_alt/rivarossi_br98_0_alt.html 
een beveiliging aangeraden om decoders te beveiligen met twee zener diodes (27V-1,3W) die met zijn tweeën in serie, tegengesteld met de ringen naar elkaar, parallel aan de motoraansluiting worden aangesloten.
Ik snap niet goed of en hoe dat werkt dus misschien kan iemand me de werking en het nut ervan uitleggen.
Alvast dank voor de moeite!
« Laatst bewerkt op: 12 december 2016, 23:29:51 door 008200 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: 2x zener diode om decoder te beveiligen?
« Reactie #1 Gepost op: 12 december 2016, 23:50:04 »
Als de spanning over de motoraansluitingen boven 27V komt gaan de zenerdioden geleiden en zorgen ervoor dat de spanning niet hoger kan worden. Maar het nut ervan ontgaat me volledig. Hij benoemt ook niet het probleem waarvoor dit een oplossing zou zijn.
De digitale spanning zal normaal nooit zo hoog kunnen worden, en als het toch gebeurt dan zullen die zenerdiodes de ramp niet kunnen voorkomen. Lijkt mij volslagen overbodig.

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 757
Re: 2x zener diode om decoder te beveiligen?
« Reactie #2 Gepost op: 13 december 2016, 00:04:22 »
je bevestigt mijn vermoeden: die 27 volt is extreem hoog. En ze staan ook nog antiparallel in serie?
Het nut ontgaat me helemaal want geleiding kan zo toch nooit optreden (tenzij doorslag....)
Dank!
FB

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: 2x zener diode om decoder te beveiligen?
« Reactie #3 Gepost op: 13 december 2016, 08:42:25 »
Ze staan niet anti-parallel maar in serie. En inderdaad, de spanning die opgegeven wordt voor zenerdiodes is de sperspanning waarboven de zener in geleiding gaat. In sperrichting dus. In de andere richting is het een 'gewone' diode. De spanning die maximaal over deze diodes staat is daarmee 27 + 0,6 = 27,6V.
« Laatst bewerkt op: 13 december 2016, 08:57:01 door Dirk J »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: 2x zener diode om decoder te beveiligen?
« Reactie #4 Gepost op: 13 december 2016, 15:55:15 »
Het enige nut is de tegen EMK die wordt zo begrensd op 27,6V. Dit zou bij de motor die hij beschrijft (ivm de grote stroom) best wel eens de redding van je decoder kunnen zijn.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: 2x zener diode om decoder te beveiligen?
« Reactie #5 Gepost op: 13 december 2016, 16:05:15 »
De tegen-EMK kan  toch helemaal niet hoger worden dan de voedingsspanning?

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2076
  • MSc Micro-Electronics
Re: 2x zener diode om decoder te beveiligen?
« Reactie #6 Gepost op: 13 december 2016, 16:35:48 »
De tegen-EMK kan toch helemaal niet hoger worden dan de voedingsspanning?
Als elektrotechnicus kan ik je zeggen dat dit weldegelijk kan. Hoe denk je dat bijvoorbeeld een 'boost-converter', of een starter in een TL-buis werkt? Op het moment dat een grote stroom door een grote inductor loopt stort het magnetisch veld in op het moment dat je de schakelaar opent. De spanning die wordt gegenereerd als gevolg daarvan is alleen afhankelijk van hoe snel de stroom veranderd en heeft niks te maken met de voedingsspanning.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2076
  • MSc Micro-Electronics
Re: 2x zener diode om decoder te beveiligen?
« Reactie #7 Gepost op: 13 december 2016, 16:39:15 »
Plus, lees dit voorbeeld,

in een extreem geval staat aan de ene kant van de halfgeleider de positieve voedingsspanning, bijv 20 V.
Als de halfgeleider plots uit geleding gaat (lees schakelaar open), staat in het ergste geval kortstondig de voedingsspanning negatief over de spoel. Aan de andere pool van de halfgeleider staat dan dus -20 V. Gedurende dit moment staat dan dus 20 - (-20) = 40 V over de halfgeleider oftewel 2 keer de voedingsspanning.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: 2x zener diode om decoder te beveiligen?
« Reactie #8 Gepost op: 13 december 2016, 16:53:01 »
Als elektrotechnicus  ;D kan ik je zeggen dat we het over verschillende dingen hebben. Ik had het over de tegen-EMK, die wordt opgewekt doordat de motor als generator werkt. Jij hebt het over de inductiespanning die ontstaat als de stroom door een spoel plotseling wordt afgeschakeld. Dat is wat anders, en werkt bovendien in de tegengestelde richting.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: 2x zener diode om decoder te beveiligen?
« Reactie #9 Gepost op: 13 december 2016, 17:05:20 »
Als de spanning over de motoraansluitingen boven 27V komt gaan de zenerdioden geleiden en zorgen ervoor dat de spanning niet hoger kan worden. Maar het nut ervan ontgaat me volledig.
Jullie weten niet half hoe blij een leek kan zijn met zo'n heldere uitleg.
Het nut in dit verband ontgaat mij ook, maar voor bepaalde analoge toepassingen gaat bij mij een schemerlampje branden.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2076
  • MSc Micro-Electronics
Re: 2x zener diode om decoder te beveiligen?
« Reactie #10 Gepost op: 13 december 2016, 17:42:37 »
Als elektrotechnicus  ;D kan ik je zeggen dat we het over verschillende dingen hebben. Ik had het over de tegen-EMK, die wordt opgewekt doordat de motor als generator werkt. Jij hebt het over de inductiespanning die ontstaat als de stroom door een spoel plotseling wordt afgeschakeld. Dat is wat anders, en werkt bovendien in de tegengestelde richting.
De grens tussen deze 2 bereiken is eigenlijk vloeiend, daar de motor zowel een generator is, als een grote zelfinductie. Een combinatie van EMK en inductiespanning kan optreden, vooral als de motor wordt gestuurd met puls-breedte modulatie, waarbij telkens de spanning kort wordt afgeschakeld en in die tijdperiode de tegenspanning (EMK) wordt gemeten. Ik denk dat onder omstandigheden het kan gebeuren dat beide effecten optreden. Waarschijnlijk worden die Zeners tegenwoordig niet meer gebruikt, omdat de zelfinductie van motoren lager is geworden toen ze kleiner werden.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: 2x zener diode om decoder te beveiligen?
« Reactie #11 Gepost op: 13 december 2016, 19:16:29 »
Ik vind 't wel interessant, kan ik als beginnend elektrotechnicus nog wat leren (y)
Vriendelijke groet, Servé.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: 2x zener diode om decoder te beveiligen?
« Reactie #12 Gepost op: 13 december 2016, 20:06:45 »
Waarschijnlijk worden die Zeners tegenwoordig niet meer gebruikt, omdat de zelfinductie van motoren lager is geworden toen ze kleiner werden.
Ik kan me eerlijk gezegd niet herinneren ooit zeners te hebben zien zitten op een decoder en ik heb toch al heel wat oude exemplaren door m'n handen gehad.
Of het onzin is, vind ik moeilijk te zeggen, omdat ik ook weet wat er kán gebeuren met inductieve lasten, maar ik vraag me serieus af of de lasten die in modeltreinland voorkomen in staat zijn zulke schade aan te richten.

Gezien de leeftijd van het plaatje (erg hoge compressie) en de vermelding 'Voor alle decoders geschikt (Zelfs lastgeregelde!)' klinkt dit echt als iets uit de begintijd van digitaal modelsporen, oftewel, totaal onnodig. Ik denk dat alle beveiligingen van de betere decoders (ESU, Zimo) eerder en beter ingrijpen dan 2 zeners die, als ze goed en lekker aan het zeneren slaan, ook goed warm worden.

Als dit echt een probleem zou zijn, hadden we er hier wel vaker over gelezen en ik heb nog maar weinig verhalen gelezen van decoders die bij bosjes sneuvelen omdat de motor zo gemeen reageert op de pulstrein van de decoder.

@ Willem22: das nou zonde. Want er wordt nog steeds uitgelegd waarom dit waarschijnlijk onzin is (of in ieder geval tegenwoordig geen zoden aan de dijk zet)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2076
  • MSc Micro-Electronics
Re: 2x zener diode om decoder te beveiligen?
« Reactie #13 Gepost op: 13 december 2016, 20:25:03 »
Ik wil mij wel bij de mening aansluiten "dat het tegenwoordig onzin is" om nog zeners te plaatsen, dat zie je toch ook niet de man van HP bij elk modern lokje doen. Waarschijnlijk zijn die oude motoren (liliput/ oude peperbusmotor Roco) zo prut en power-hungry  dat er, zeker bij oude decoders zonder beveiliging, een nut was zulke zaken in te bouwen. Tegenwoordig is het helemaal niet mogelijk. Dit is zo'n zelfde discussie als het wel of niet verwijderen van de spoeltjes in de leiding naar de motor.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: 2x zener diode om decoder te beveiligen?
« Reactie #14 Gepost op: 13 december 2016, 20:31:07 »
Kan me er alleen bij aansluiten. Ja, de inductiespanning kan een H-brug wel om zeep helpen doordat je dan transistoren reverse biased. Maar om dat de kop in te drukken worden er diodes tussen de voeding en de last aangebracht. Soort flyback diode voor een H-brug. En nu kan ik niet voor elk merk decoder spreken (want ik weet niet eens welke H-brug bijvoorbeeld ESU gebruik) maar veel kleine H-bruggen hebben die diodes al ingebakken zitten. Kijk bijvoorbeeld maar naar de L293D (de L293, de grotere broer, heeft ze weer niet. Dus ik ga er vanuit dat moderne decoders die diodes wel hebben (waarschijnlijk in de H-brug zelf) als ik kijk na hoe weinig decoders het loodje leggen ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox