Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 06:52:23
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 06:42:55
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09

Auteur Topic: Laatste CNL uit Nederland  (gelezen 14240 keer)

Martijnstein

• Offline Offline
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #45 Gepost op: 05 January 2017, 13:43:03 »
Het probleem is vooral dat er sprake is van oneerlijke concurrentie: de luchtvaart hoeft geen accijns te betalen voor de kerosine.

Steyn
Dat klopt, aan de andere kant wordt de spoorinfra ook financieel ondersteund door de overheid.

Martijnstein

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 05 January 2017, 14:11:55 »
Je hebt ook onderhoud wat je sowieso moet doen, of je nu rijdt of niet.
Daarom noem ik onderhoud zowel bij vaste als variabele kosten.

Tja, dat je niet in die theorie geloofd omdat je dicht bij het vuur gezeten hebt.... daar kan ik inkomen.
Ik zit in zo'n vuur (zij het in een andere modaliteit) en op basis daarvan geloof ik er wel in.
Ik zie nl niet in, waarom iets wat daar wel werkt, bij het spoor niet zou werken.

Los van het feit dat die werelden elkaar niet zo zoveel ontlopen, is het in de praktijk bewezen.
Kijk maar eens naar de passagiersstromen van de Eurostar, TGV en ICE relatie tot die andere modaliteit.

Om klanten te trekken zul je een product aan moeten bieden waar ze wat aan hebben.
Een een nachttrein die alleen op zaterdagen rijdt is, daar heeft een zakenman niets aan.

Wat de prijzen betreft heb je een punt: Zeker de CNL/EN is aan de dure kant (heb recentelijk ook nog een slordige 800 af Mogen tikken)
Maar je moet wel appels met appels vergelijken.
Je kunt een Dubbel-2 in de CNL/EN niet vergelijken met een retourtje met "ik kan de naam niet door m'n strot krijgen".

De waarheid zal ongetwijfeld ergens in het midden liggen.
Zakenreizigers reizen al 40 jaar niet meer met een nachttrein. Op de middellange afstand (max 2-3 uur) over de HSL is nog wel superieur qua tijd, comfort en prijs (laatste niet altijd). Over de afstand waar nachttreinen rijden (minimaal 6-8 uur) is het gewoon veel sneller om te vliegen. Als je voor zaken naar zeg Munchen gaat kan je of twee nachten heel duur in een slaaprijtuig in de nachttrein, of je slaapt gewoon in je eigen bed en vliegt op en neer op een dag. Als je naar een andere stad wilt waar geen nachhtrein komt/kwam wordt het natuurlikj nog vervelender met overstappen en extra reistijd ed. De nachttrein wordt natuurlijk goedkoper in de couchette/zitrijtuig, maar dan wordt het al snel veel minder comfortaber. Alhoewel, de laatste keer dat ik in een nachttrein zat (afgelopen zomer, Night Riviera) was het zitrijtuig zo leeg dat ik makkelijk een aantal stoelen naast elkaar kon claimen. Maar dat zegt natuurlijk wel wat over de bezetting en winstgevendheid van die trein. ;)

De charters die eens per week gingen (EETC) waren voor vakantiepubliek dat een week (of een veelvoud daarvan) vakantie hebben en dan daadwerkelijk van weekend tot weekend op vakantie willen. Accomodatie in skioorden wordt bijvoorbeeld altijd van zaterdag tot zaterdag verhuurd. Charters en treinen in de reguliere dienstregeling trekken dus heel ander publiek met andere wensen. Niet te vergelijken dus.

Ik weet niet wat je bedoelt met "ik kan de naam niet door m'n strot krijgen", maar als je Easyjet bedoelt: Zij vervoeren relatief veel mensen die voor hun werk ergens heen moeten. Easyjet is goedkoop, snel en vliegt rechtstreeks naar vliegvelden van grote steden. Dan kan je denigrerend doen over zulke maatschappijen, maar zij weten wel hoe ze reizigers snel en goedkoop van a naar b moeten krijgen. Ze concurreren gewoon keihard de nachttrein en bureaucratische fossielen als KLM uit deze markt. Over comfort valt te twisten, maar ik zit liever 2 uur in een vliegtuigstoel dan een nacht in een couchette of zitrijtuig met snurkende mensen. En blijkbaar zijn de meeste mensen het met me eens want iedereen laat de nachttrein links liggen.

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 05 January 2017, 15:40:53 »
Ik heb eigenlijk weer zo'n vraag van ... nou ja, dat vraag ik me dus af  ;D 

Hoe gaat dat nou in z'n werk? Zes zitplaatsen worden zes bedden geloof ik (couchette) maar moet je dan allemaal tegelijk gaan slapen? Of komen ze van het treinpersoneel de boel ombouwen? En kun je dus ook naast een wildvreemde komen te liggen? En als je het achterste bed heb vanaf de gang, moet je dan over iedereen heen kruipen? Of zijn de bedden dwars op de gang gesitueerd? En wat is de normale etiquette? Ik slaap altijd in mijn blote **** maar dat zal wel niet zo gewaardeerd worden  ;D Doe je dan een pyjama aan of slaap je gewoon in je normale kleren? Serieus, daar lees je nu nooit eens over.

Disclaimer: ik heb nog niet op Google gekeken hoor, er is hier vast meer kennis van zaken  ;)

dwem

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 05 January 2017, 18:25:25 »
Zes zitplaatsen worden zes bedden. De banken worden door het personeel tot bedden omgebouwd, telkens 3 boven elkaar, dus dwars op de rijrichting.
Tenzij je zes plaatsen reserveert heb je dus met vreemden te maken. en voor de rest wordt er van je verwacht dat je je sociaal gedraagt, ook wat de nachtkleding betreft.
Ik meen dat geldt zitten aan het raam = bovenste bed, al is er in overleg wel eens iets anders te regelen.

Dirk

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #49 Gepost op: 05 January 2017, 19:50:37 »
Klinkt heel onaangenaam.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
« Reactie #50 Gepost op: 05 January 2017, 23:17:00 »
Nounou, dat was echt wel iets deftiger, je kon namelijk voor die optie kiezen, of gewoon voor 2 personen een coupe huren, al dan niet met eigen douche. Vanzelfsprekend ook iets duurder maar da's meestal zo.

Toen wij zijn gegaan in 2013 met de slaaptrein naar Zurich kon je kiezen uit:

* Slaapstoel in een zitrijtuig
* Bedplaats in 3/6 persoonscouchette met vreemden
* Bedplaats voor 2 personen in privé coupe
* Privécoupe inclusief douche voor 2 personen, meest luxe versie.

Rond 20:30 vertrokken vanuit Amsterdam, de bedden waren toen al opgebouwd. Maar er was alle ruimte om even rond te lopen, door te hobbelen om in een zitrijtuig te gaan zitten ( ruim voldoende plek ) of even wat te drinken in de restauratie. Volgende ochtend in Zwitserland werden we keurig gewekt, en werd onze slaapcoupe door de rijtuigsteward netjes omgebouwd tot het zitgedeelte zodat we rustig konden ontbijten. Allemaal prima. Sowieso was het leuk, bijzonder type reizigers zaten er op de trein, leuke gesprekken gehad ( ook op de terugweg ). Leuk om een keer gedaan te hebben. Jammer dat het weg is, maar persoonlijk geloof ik ook niet dat er nog een markt voor is. Rationeel gezien is het voor de afstanden die je aflegt veel logischer om een vliegtuig te nemen, is ook aanmerkelijk goedkoper. Ook als je met de KLM vliegt die ;)

Martijnstein

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 06 January 2017, 00:30:24 »
In Europa hebben de nachttreinen vaak drie klasses:
  • Zitrijtuigen
    • 1e klasse rijtuig open afdeling, of
    • 1e klasse rijtuig met coupes, of
    • speciaal rijtuig met stoelen waarvan de rugleuning extra ver naar achter kan
  • Ligrijtuigen (couchette)
    • 4 slaapplekken, in een gesloten coupe, 2 bedden links en 2 bedden rechts dwars op de rijrichting, en
    • 6 slaapplekken, in een gesloten coupe, 3 bedden links en 3 bedden rechts dwars op de rijrichting (iets goedkoper dan 4-couchette)
  • Slaaprijtuigen
    • 1, 2 of 3 bedden in een coupe. Bij de CNL zijn dit vaak best wel luxe rijtuigen met badkamer en zitgedeelte in de coupe. In Oekrainse en Russische rijtuigen zijn het vaak gewone coupes met 3 opklapbedden aan één kant van de coupe
In China zijn er twee types ligrijtuigen: 'soft sleeper' is vergelijkbaar met een slaaprijtuig (maar dan met vier bedden gedeeld met vreemden), 'hard sleeper' is vergelijkbaar met een 6-couchette rijtuig, maar dan zonder deuren in de coupes.

Zitrijtuig is altijd kut.
Ligrijtuig is kut als je moet delen met snurkende, etende, drinkende etc. mensen die een andere taal spreken. Mensen slapen in hun kleren. Bedden worden in- en uitgeklapt door de conducteur als het bedtijd is.
Ligrijtuig is ok als je in een groep met genoeg mensen bent om de coupe te vullen.
Slaaprijtuig is ok, maar erg duur in west Europa.
Mijn ervaring is dat je een leuk gesprek kan hebben met mensen als je geluk hebt, en veel last van mensen hebt als je pech hebt. Alhoewel, 2 van mijn laatste 3 ritten met de nachttrein was de trein zo leeg dat ik het zitrijtuig bijna voor mezelf alleen had, maar dat zal wel niet zo goed voor de zaken van de spoorwegen zijn geweest. ;)

Klinkt heel onaangenaam.
Vandaar dat die toko is opgeheven. ;)

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #52 Gepost op: 06 January 2017, 01:22:01 »
Ik heb inderdaad hele boeiende gesprekken gehad in de nachttreinen. Toch, vanuit München naar huis per CNL was de stoel, de zogenaamde ruhesessel, favoriet (de 3e in het lijstje hierboven). Ja, je hebt wat meer last van snurkende mensen, want großraum, maar, behalve die keer dat ik van 1 op 2 januari reisde, heb ik altijd de stoel naast mij vrij gehad. Dus gewoon ruimte, geen mensen waar je overheen moet. 's Nachts een paar keer op, even frisse neus halen (Mannheim, Stuttgart, Passau, etc). Bij de ÖBB 1x een zitplek gehad, dat was eens maar niet weer, want dat was letterlijk een zitplek. Kennen we nog de 2e klasse 6 persoons couchettes uit de Beneluxdienst? Zo zat je dus ook. Niet erg, als je met 3 of 4 bent, want die zitting kan je naar voren schuiven en de rugleuning zakt dan en dat sluit precies aan op de stoel voor je. Kan je ook redelijk liggen. Maar met 5 anderen in het coupétje was dat niet praktisch. Ben een tijd in het gangpad gaan zitten.

De liegewagens van OBB waren prima. De laatste keer wat het bovenste bed al naar beneden en zaten we me met 2 op het onderste bed, de mijne. Uiteindelijk wilde men slapen (tussen Keulen en Frankfurt al, terwijl ik in Keulen pas ingestapt was), dus andere bedje naar beneden en lekker tukken. 's Nachts paar keer eruit (ik word wakker als de trein stopt) en een half uur voor aankomst op je doelstation staat de conducteur in de coupé om je wakker te maken en te vragen of je ontbijt wilt. Scheelde dat de rest van de coupe een station later eruit moest.

Zoals ik al zei, ik heb de boeiendste gesprekken gehad in de nachttreinen. Aan het begin van de Arabische lente met een Egyptenaar zitten praten, mensen ontmoet in de heentrein die ik in de terugtrein ook weer tegen het lijf liep (hoezo toeval), op stations met allerlei volk staan praten (een woordje Duits spreken helpt wel).

Grootste nadeel aan het zitrijtuig is de centrale verlichting die pas na de laatste reguliere stop echt op nachtstand gaat en vrij vlot, in mijn ervaring met de CNL naar München, al bij Göppingen weer fel staat. Een coupetje heeft dat niet.

Verder kleed je jezelf gewoon goed aan. Trui die uit kan, schoon hemd, schoon shirt, dikke jas mee (ik reisde voornamelijk in de winter). In de ligrijtuigen en ook in de ruhesessel rijtuigen lag gewoon een tapijt, dus op je sokken lopen was redelijk normaal (al is je schoenen uit doen en je voeten op de stoel tegenover je leggen in Oostenrijk ook de normaalste zaak van de wereld, valt mij op).
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 06 January 2017, 09:20:32 »
Aha, bedankt voor alle reacties  (y)  Het reizen met de nachttrein heeft dus zijn hele eigen charmes. Heel leuk om de verschillende ervaringen te lezen ook zo. Ik kan me voorstellen dat het erg avontuurlijk kan zijn, voor mensen die echt van reizen houden en van mensen ontmoeten en zo. Ik geloof niet dat ik mijn vrouw er warm voor zou krijgen echter  :D

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #54 Gepost op: 06 January 2017, 10:43:20 »
Nachttreinen hebben ergens wel iets romantisch. Het donker landschap dat voorbij raast, het nachtelijke uur. Ik heb van verschillende gebruik gemaakt. De bijzonderste waren die in Rusland en Oekraine. De leukste die van Kopenhagen naar Amsterdam aan het eind van mijn Interrail tour door Scandinavie. In die laatste heb ik nog een leuk romantisch onderonsje op een van de balkons gehad met een Spaanse schoonheid. *droomt 20 jaar terug in de tijd*  ;D

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 06 January 2017, 10:51:20 »
Oké, van mijn kant dan ook maar enige ervaringen.
Diverse keren per CNL (Amsterdam of Utrecht - Basel of Zürich, Amsterdam of Utrecht - München, eenmaal Berlin - Zürich,terug Zürich of Basel - Amsterdam) de meeste keren met z'n drieën of vieren, waarbij we ofwel twee twee-persoons slaapcoupés hebben gehuurd of samen een hele ligcoupé (voor een paar euro meer heb je geen vreemden erbij, ook al blijven enkele bedden leeg wat ook wel weer handig is om alle bagage op te dumpen  ;D )
Eenmaal alleen met de CNL van Basel naar Arnhem in een gedeelde ligcoupé. Gelukkig geen snurkers.

Eenmaal met z'n vieren een DB Talgo van Hamburg naar München met twee tweepersoons ligcoupés met eigen badkamer. Uitstekende brede bedden!
Het tijdens het douchen door wat wisselstraten slingeren was ook wel een aparte ervaring  ;D
Ontbijt was in het restauratierijtuig.

Tweemaal alleen met SNCF Lunéa in een gedeelde 6-persoons ligcoupé (Metz - Narbonne en Marseille - Luxembourg).
Zover ik me kan herinneren waren er geen specifieke gereserveerde plaatsen binnen de coupé, of de mede reizigers deden niet moeilijk over de ondelinge verdeling van de bedden :P
Ik sliep ik beide gevallen op het bovenste bed, met als bijkomend voordeel dat ik mijn bagage dan in de koof boven het gangpad kwijt kon.

Eenmaal met een Russische nachttrein van Budapest naar L'viv (met draaistelwisseling in Chop van 2 tot 4 uur 's nachts).
Hier een zeer interessant gesprek gehad met een goed engels sprekende Fransman (ja, die bestaan  :P )
Diverse nachttreinen in Oekraïne en Wit-Rusland met een vast reisgezelschap (12 personen) en drie vier-persoonscoupe's, dus zonder vreemden.

Eenmaal met EuroLines nachtbus van Groningen naar Køge. Wel lekker goedkoop, maar geen comfort en lang oponthoud aan de grenzen en in Hamburg.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #56 Gepost op: 06 January 2017, 18:35:56 »
Ach, ja, die treinen in Frankrijk vergeet ik helemaal. Als klein jongetje ben ik diverse keren met mijn grootouders vanaf Fréjus naar huis gereisd, ofwel naar Antwerpen ofwel naar Den Bosch. Klein jongetje ja, want ik weet echt niet meer hoe dat ging. 15 tot 20 jaar terug alweer. ::)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

mDDM

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 06 January 2017, 23:02:48 »
Als je voor zaken naar zeg Munchen gaat kan je of twee nachten heel duur in een slaaprijtuig in de nachttrein, of je slaapt gewoon in je eigen bed en vliegt op en neer op een dag.

Was het maar zo. Reken op
- tijd om van je huis op de luchthaven van vertrek te komen
- speling voor het opvangen van vertraging
- tijd voor inchecken, veiligheidscontrole, (grenscontrole),instappen etc..
- vliegtijd
- uitstappen, (grenscontrole), bagage claim, etc.
- transfer naar plaats van bestemming
- en dan nog een keer het hele bovenstaande circus voor de terugreis.

Kost je al gauw minstens 12 uur uit en thuis, en dan heb je op de plaats van bestemming nog niet je business meeting gehad.
Dus kom je al gauw uit op een "dagrandverbinding": vertrek in de vroege ochtend en thuiskomst in de late avond. Dat betekent vaak een vertrek al om 7.00 uur 's ochtends, dus je bed uit om 4.00 uur, en aankomst om 23.00, dus pas na middernacht weer in je eigen bed. En dan moet je maar hopen dat je ook nog ergens fatsoenlijk hebt kunnen eten, want in het vliegtuig krijg je tegenwoordig niks of hooguit een klein broodje...

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #58 Gepost op: 06 January 2017, 23:07:56 »
Als ik van aalborg naar Amsterdam vlieg heb ik een uurtje of vier, vijf werk van voordeur tot bestemming. En een retourtje is aanzienlijk goedkoper dan met de trein...

Martijnstein

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 07 January 2017, 15:35:25 »
Was het maar zo. Reken op
- vliegtijd

Het feit dat (zaken)reizigers niet met de nachttrein reizen doet natuurlijk al vermoeden dat dat niet de beste manier van reizen is...

Je zet hier wel een beetje een doemscenario neer, om maar bij Amsterdam-Munchen te blijven, wat een optimale treinverbinding had, want rechtstreeks. Voor andere verbindingen moest je overstappen terwijl je met het vliegtuig veel meer rechtstreekse verbindingen hebt.

Amsterdam CS-Schiphol: 15 minuten; Utrecht-Schiphol, 30 minuten. Voor andere steden zou je ook met de trein nog over moeten stappen, en je moet hoe dan ook van je huis naar een centraal punt reizen.
Ten eerste is dat niet echt nodig, ten tweede, als je dit doet zou je dit ook doen voor een nachttrein die maar eens per dag/nacht gaat
Uurtje, de aangeraden 2 uur heb je echt niet nodig.
- vliegtijd
1.30 uur
Half uur (max uur?) van landen tot aankomsthal. Naar geen enkele bestemming waar nachttreinen heen gaan heb je grenscontrole, dus die kan je afstrepen. Alleen het VK ligt buiten Schengen, maar dat is altijd gedoe omdat het een eiland is (tenzijn je vliegt, dan ga je er  gewoon overheen). Als je voor een dag of een handvol dagen gaat neem je geen ruimbaggage mee.
45 minuten van Munchen luchthaven naar Hbf

Dan kom ik op een totaal van 2x5=10 uur. Als je een lange dag maakt van 6.00 to 00.00 heb je dan dus een volle werkdag (8 uur) de tijd om dingen te doen. Vaak duren meetings veel korter, dus dan ben je ook minder tijd kwijt. Qua eten, op luchthavens heb je ook gewoon restaurantjes. Dit werkt niet alleen naar de gelimiteerde hoeveelheid bestemmingen waar toevallig een nachttrein heen ging, maar naar heel veel steden in Europa.