Het probleem is vooral dat er sprake is van oneerlijke concurrentie: de luchtvaart hoeft geen accijns te betalen voor de kerosine.Steyn
Je hebt ook onderhoud wat je sowieso moet doen, of je nu rijdt of niet.Daarom noem ik onderhoud zowel bij vaste als variabele kosten.Tja, dat je niet in die theorie geloofd omdat je dicht bij het vuur gezeten hebt.... daar kan ik inkomen.Ik zit in zo'n vuur (zij het in een andere modaliteit) en op basis daarvan geloof ik er wel in.Ik zie nl niet in, waarom iets wat daar wel werkt, bij het spoor niet zou werken.Los van het feit dat die werelden elkaar niet zo zoveel ontlopen, is het in de praktijk bewezen.Kijk maar eens naar de passagiersstromen van de Eurostar, TGV en ICE relatie tot die andere modaliteit.Om klanten te trekken zul je een product aan moeten bieden waar ze wat aan hebben.Een een nachttrein die alleen op zaterdagen rijdt is, daar heeft een zakenman niets aan.Wat de prijzen betreft heb je een punt: Zeker de CNL/EN is aan de dure kant (heb recentelijk ook nog een slordige 800 af Mogen tikken)Maar je moet wel appels met appels vergelijken.Je kunt een Dubbel-2 in de CNL/EN niet vergelijken met een retourtje met "ik kan de naam niet door m'n strot krijgen".De waarheid zal ongetwijfeld ergens in het midden liggen.
Klinkt heel onaangenaam.
Als je voor zaken naar zeg Munchen gaat kan je of twee nachten heel duur in een slaaprijtuig in de nachttrein, of je slaapt gewoon in je eigen bed en vliegt op en neer op een dag.
Was het maar zo. Reken op - tijd om van je huis op de luchthaven van vertrek te komen- speling voor het opvangen van vertraging- tijd voor inchecken, veiligheidscontrole, (grenscontrole),instappen etc..- vliegtijd- uitstappen, (grenscontrole), bagage claim, etc.- transfer naar plaats van bestemming- en dan nog een keer het hele bovenstaande circus voor de terugreis.