Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 11:35:36
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:29:13
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 11:23:44
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Menno
Vandaag om 11:22:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 11:18:23
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:04:51
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 10:50:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:46:40
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:42:06
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 10:40:00
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
  

Auteur Topic: Laatste CNL uit Nederland  (gelezen 14261 keer)

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #30 Gepost op: 19 December 2016, 18:58:29 »
Citaat
De reden dat ik dus voor mijn wintersport een ICE eerder nam en niet op een kwartier overstap gokte. Overigens ben ik de laatste keer doorgereisd naar Keulen, een prettiger station om in te verblijven dan Düsseldorf. De meeste Duitsers/Oostenrijkers e.d. die op zo'n station instappen zijn overigens ook goed vroeg, is mijn ervaring.

Dat zou ik ook doen. Maar zo'n buffer moet je ook al inbouwen om ergens in .NL die ICE te halen. Zo wordt het wel wachttijd op wachttijd...

Naar Zwitserland ziet het er wel helemaal triest uit, trouwens. Een bruikbare nachtverbinding is er totaal niet meer. Bizar genoeg rijdt er wel een IC midden in de nacht van Hamburg via Keulen en Frankfurt naar Basel (IC 209), volgens mij grofweg in het pad van de vroegere nachttrein naar Zürich!
Juist op dit soort afstanden (tot pakweg 800-1000km) zou de trein heel aardig kunnen concurreren met auto en vliegtuig. Maar dan moet er wel wat rijden...en 'nachts ook nacht-waardig comfort bieden ::)

Roald
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7198
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #31 Gepost op: 19 December 2016, 20:56:20 »
Kunnen ze die ICE niet voorzien van multifunctionele kantelbare slaapstoelen?
iedereen blij.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #32 Gepost op: 19 December 2016, 21:13:29 »
Ik snap niet helemaal hoe je kunt bedenken dat een trein rendabeler word als je élke dag gaat rijden, terwijl de kosten om eens in de week te rijden al te hoog waren om rendabel te zijn  ::)

Als je ineens 7x zoveel gaat rijden, wil dat niet zeggen dat er ook 7x zoveel reizigers zijn...
Zo'n dagelijks product met bijbehorend concept trekt een ander publiek. Als voorbeeld: een autoslaap-vakantietrein die alleen in het seizoen eens per week rechtstreeks van 's-Hertogenbosch naar de autoverlading in Lörrach rijdt, is natuurlijk niet te vergelijken met een dagelijkse EuroNight Amsterdam-Zürich met tussenstops in Nederland, Duitsland en Zwitserland.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #33 Gepost op: 19 December 2016, 22:03:21 »
Kunnen ze die ICE niet voorzien van multifunctionele kantelbare slaapstoelen?
iedereen blij.
Mwah, een kantelbare slaapstoel is lang niet zo comfortabel als een slaapbank. En een slaapbank zit lang niet zo goed als een normale ICE stoel. Je zou dan dus speciale nachtICE's moeten laten rijden (en hopen dat je ze op die afstanden vol krijgt).
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #34 Gepost op: 20 December 2016, 01:22:53 »
Zo'n dagelijks product met bijbehorend concept trekt een ander publiek. Als voorbeeld: een autoslaap-vakantietrein die alleen in het seizoen eens per week rechtstreeks van 's-Hertogenbosch naar de autoverlading in Lörrach rijdt, is natuurlijk niet te vergelijken met een dagelijkse EuroNight Amsterdam-Zürich met tussenstops in Nederland, Duitsland en Zwitserland.
Het ging in dat verhaal om de opgeheven autotrein van EETC, dus die vergelijking werd ook niet getrokken.
Maar als je met 1 trein in de week al niet voldoende reizigers krijgt, gaat dat nooit ineens wel gebeuren als je 5-7x in de week gaat rijden.
Die reizigers die zijn er, of ze zijn er niet...

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8856
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #35 Gepost op: 20 December 2016, 07:14:47 »
Mwah, een kantelbare slaapstoel is lang niet zo comfortabel als een slaapbank. En een slaapbank zit lang niet zo goed als een normale ICE stoel. Je zou dan dus speciale nachtICE's moeten laten rijden (en hopen dat je ze op die afstanden vol krijgt).
Mits de binnenverlichting is aangepast en er gordijnen hangen om het binnen goed donker te krijgen is het niet eens zo'n stom idee. 23.00h vertrekken uit Düsseldorf, om 7:30 aan in Wenen. En dan kan de ICE overdag ook gewoon ingezet worden.

Groet,
michel

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #36 Gepost op: 20 December 2016, 09:38:17 »
Het wordt nu ernstig off-topic (waarvoor excuses) maar dit ...
Citaat
Maar als je met 1 trein in de week al niet voldoende reizigers krijgt, gaat dat nooit ineens wel gebeuren als je 5-7x in de week gaat rijden.
Die reizigers die zijn er, of ze zijn er niet
...kan ik niet zonder repliek laten staan.

Juist bij het OV zijn 'aanbod' en 'vraag' twee grootheden die elkaar over en weer behoorlijk beïnvloeden. Daar waar het aanbod ontbreekt, zal de vraag naar een bepaalde verbinding vrijwel nihil zijn, gering blijven, of zelfs verdwijnen. Domweg omdat de potentiele reizigers zichzelf niet eens als zodanig zien, zich niet als zodanig melden en al bij voorbaat een alternatief kiezen. Het bekendste voorbeeld van 'vraag volgt aanbod' is de salami-tactiek bij het opheffen van nevenlijntjes door steeds minder treinen te laten rijden over een steeds korter deel van het traject. Het gevolg is dat de klanten vakkundig worden weggepest en er uiteindelijk vrijwel legen treinen rondrijden, waarmee er een excuus is gecreëerd om de lijn maar op te heffen.

Het omgekeerde effect is ook bekend: verhoging van frequentie, of zelfs iets banaals als het invoeren van een starre dienstregeling, leidt vaak tot een groei in reizigers die groter is dan alleen verklaarbaar door 'meer materieel op de baan'.  Het is dus heel goed mogelijk om 'aanbod' zodanig te sturen dat er meer 'vraag' ontstaat. Reizigers die er niet zijn kan je tot op zekere hoogte dus maken!
De opmerking dat een dagelijks rijdende trein vele malen interessanter is dan iets dat alleen in het hoogseizoen 1x per week voorbij komt, lijkt me ook volkomen terecht. Maar om dat soort dingen te zien heeft een vervoerder een beetje visie nodig, en daar schort het ernstig aan in de OV-sector.

Roald

(die er vanuit gaat dat al zijn toekomstige reizen naar Zwitserland per vliegtuig gaan plaatsvinden  :'( )
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #37 Gepost op: 20 December 2016, 21:44:32 »
Die vervoerder zal dan een flinke zak met geld nodig hebben om het vol te houden, zolang zo'n autotrein niet volgeboekt is kost die bakken vol met geld bijvoorbeeld aan alle infra heffingen door alle landen heen.

Da's niet even iets wat je zo uit gaat proberen. Dat op alle regionale lijnen het aanbod van treinen omhoog gegaan is komt puur doordat men die regio's zwaar is gaan subsidiëren. Of anders gezegd, die regionale treinen zijn dan wel drukker maar leveren de overheid geen cent op maar kost ze geld om ze te laten rijden...

En niemand die een internationale verbinding gaat subsidiëren, dat is louter commercieel vervoer wat zichzelf moet bedruipen.

Gast48

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #38 Gepost op: 20 December 2016, 22:10:11 »
Het is inderdaad oud zeer waarom ik deze reacties plaats.
Ik heb zelf in de zomer van 2001 per autoslaap trein vanuit
Den Bosch naar Rimini gereisd wat voor mij een leuke ervaring was.
bij het instappen werd er een welkomstdrankje geserveerd en onderweg
werd er een warme maaltijd in de coupe geserveerd.
Na een goede nachtrust werd er de volgende ochtend een smakelijk ontbijt geserveerd.
Rond 13.30 uur kwamen we aan in Rimini.
Ook de terugreis was op een vertraging van 2 uur na prima verlopen.
Wat de City Night Line betreft was het comfort en de service ook prima.
We hebben met deze trein meerder keren naar Zurich en 1 keer naar Wenen gereisd
en de ervaringen zijn altijd goed geweest.
Jammer dat zo,n internationale nachttrein ineens wordt opgeheven. 

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #39 Gepost op: 03 January 2017, 14:38:48 »
Ik snap niet helemaal hoe je kunt bedenken dat een trein rendabeler word als je élke dag gaat rijden, terwijl de kosten om eens in de week te rijden al te hoog waren om rendabel te zijn  ::)

Als je ineens 7x zoveel gaat rijden, wil dat niet zeggen dat er ook 7x zoveel reizigers zijn...
Tja .... en toch zou dat zo maar eens wel het geval kunnen zijn ......

Ten eerste:
Een trein die 1x per week (zeg za) rijdt, is alleen maar interessant voor mensen die een week (en dan ook nog eens van za-za) op pad willen.
Wat als ik nu eens van za op wo wil? Dan is een trein die alleen za rijdt geen optie, een trein die elke dag zou rijden wel .....
Hogere frequentie, verspreid over meerdere dagen of meer keren per dag zorgt in het algemeen voor meer reizigers.

Ten tweede:
Exploitatiekosten bestaan uit een variabel deel (rijden, km heffing, personeel, onderhoud) en vaste kosten (afschrijving, onderhoud).
De totale kosten bestaan uit die 2 delen en dus hoe meer je rijdt, hoe goedkoper het per rit wordt.

Zo werkt het op de weg, op het water en in de lucht en ik zou niet weten waarom dat op het spoor niet zou werken.

Probleem met nachttreinen (of eigenlijk het hele international treinvervoer) is het imago bij het grote publiek (oude troep, ervaringen van vroeger) en de kosten in vergelijking met de low cost carriers in de luchtvaart.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #40 Gepost op: 03 January 2017, 16:50:32 »
Het probleem is vooral dat er sprake is van oneerlijke concurrentie: de luchtvaart hoeft geen accijns te betalen voor de kerosine.


Steyn

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #41 Gepost op: 03 January 2017, 17:38:07 »
Het probleem is vooral dat er sprake is van oneerlijke concurrentie: de luchtvaart hoeft geen accijns te betalen voor de kerosine.

Steyn
Klopt, alleen denk ik dat dat niet het grootste probleem is.

Als het om markt-denken en efficiency gaat, kan het spoor nog een hoop leren van de luchtvaart.
Direct gevolg van het decennia lange "eiland" denken: Bij de landsgrens houdt mijn wereld op.

Een paar simpele voorbeelden zijn de zijn de publicatie van de dienstregeling, de boekingstermijn en het marktdenken wat gebaseerd is op wat de reiziger wil, niet wat de trein resp. vliegtuig vliegt.

Ter illustratie:
Het OC-Rail concept hebben ze afgekeken van de luchtvaart, die werken al decennia op die manier

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #42 Gepost op: 03 January 2017, 23:15:06 »
Tja .... en toch zou dat zo maar eens wel het geval kunnen zijn ......

Ten eerste:
Een trein die 1x per week (zeg za) rijdt, is alleen maar interessant voor mensen die een week (en dan ook nog eens van za-za) op pad willen.
Wat als ik nu eens van za op wo wil? Dan is een trein die alleen za rijdt geen optie, een trein die elke dag zou rijden wel .....
Hogere frequentie, verspreid over meerdere dagen of meer keren per dag zorgt in het algemeen voor meer reizigers.

Ten tweede:
Exploitatiekosten bestaan uit een variabel deel (rijden, km heffing, personeel, onderhoud) en vaste kosten (afschrijving, onderhoud).
De totale kosten bestaan uit die 2 delen en dus hoe meer je rijdt, hoe goedkoper het per rit wordt.
Die vaste kosten van onderhoud worden ook meer als je méér rijdt, immers slijt de zaak een stuk harder.

Daarnaast is het juist als je zo kort gaat veel goedkoper om het vliegtuig te nemen. Dat kost je ook veel minder tijd, dus of je daar hele treinen mee vol krijgt.... Ik denk het niet.

Juist als die treinen niet vol zijn, dan kosten ze snel heel veel geld en dan is het ook snel afgelopen...
Nee, sorry, maar ik geloof niet zo in die theorie, maar misschien heb ik daar wat te dicht voor bij het vuur gezeten.
« Laatst bewerkt op: 03 January 2017, 23:18:02 door Thom »

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #43 Gepost op: 04 January 2017, 10:54:25 »
Die vaste kosten van onderhoud worden ook meer als je méér rijdt, immers slijt de zaak een stuk harder.

Daarnaast is het juist als je zo kort gaat veel goedkoper om het vliegtuig te nemen. Dat kost je ook veel minder tijd, dus of je daar hele treinen mee vol krijgt.... Ik denk het niet.

Juist als die treinen niet vol zijn, dan kosten ze snel heel veel geld en dan is het ook snel afgelopen...
Nee, sorry, maar ik geloof niet zo in die theorie, maar misschien heb ik daar wat te dicht voor bij het vuur gezeten.
Je hebt ook onderhoud wat je sowieso moet doen, of je nu rijdt of niet.
Daarom noem ik onderhoud zowel bij vaste als variabele kosten.

Tja, dat je niet in die theorie geloofd omdat je dicht bij het vuur gezeten hebt.... daar kan ik inkomen.
Ik zit in zo'n vuur (zij het in een andere modaliteit) en op basis daarvan geloof ik er wel in.
Ik zie nl niet in, waarom iets wat daar wel werkt, bij het spoor niet zou werken.

Los van het feit dat die werelden elkaar niet zo zoveel ontlopen, is het in de praktijk bewezen.
Kijk maar eens naar de passagiersstromen van de Eurostar, TGV en ICE relatie tot die andere modaliteit.

Om klanten te trekken zul je een product aan moeten bieden waar ze wat aan hebben.
Een een nachttrein die alleen op zaterdagen rijdt is, daar heeft een zakenman niets aan.

Wat de prijzen betreft heb je een punt: Zeker de CNL/EN is aan de dure kant (heb recentelijk ook nog een slordige 800 af Mogen tikken)
Maar je moet wel appels met appels vergelijken.
Je kunt een Dubbel-2 in de CNL/EN niet vergelijken met een retourtje met "ik kan de naam niet door m'n strot krijgen".

De waarheid zal ongetwijfeld ergens in het midden liggen.





mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #44 Gepost op: 04 January 2017, 22:11:14 »
Infraheffingen hebben de nachttreinen ook geen goed gedaan.

Toen EETC in Frankrijk voor elk rijtuig voor een heel jaar moest gaan betalen, ook als ze maar één of een paar keer per jaar van het RFF net gebruik maakten, was het snel afgelopen met de autoslaaptreinen naar dat land (en ook met de bedevaarttreinen). Zeer waarschijnlijk zwaar in strijd met de Europese regels, en overduidelijk in het voordeel van de nationale vervoerder SNCF.

Ook steeds maar stijgende infraheffingen door ProRail zouden een rol hebben gespeeld.

En dan had je nog de ProRail wisselverwijderziekte, waardoor de lege autoslaaptreinen uit de Watergraafsmeer niet meer spoor 1 in Den Bosch konden bereiken, en daarom eerst leeg het halve land moesten doorkruisen, voordat ze met betalende reizigers naar het zuiden konden vertrekken.