De reden dat ik dus voor mijn wintersport een ICE eerder nam en niet op een kwartier overstap gokte. Overigens ben ik de laatste keer doorgereisd naar Keulen, een prettiger station om in te verblijven dan Düsseldorf. De meeste Duitsers/Oostenrijkers e.d. die op zo'n station instappen zijn overigens ook goed vroeg, is mijn ervaring.
Ik snap niet helemaal hoe je kunt bedenken dat een trein rendabeler word als je élke dag gaat rijden, terwijl de kosten om eens in de week te rijden al te hoog waren om rendabel te zijn Als je ineens 7x zoveel gaat rijden, wil dat niet zeggen dat er ook 7x zoveel reizigers zijn...
Kunnen ze die ICE niet voorzien van multifunctionele kantelbare slaapstoelen?iedereen blij.
Zo'n dagelijks product met bijbehorend concept trekt een ander publiek. Als voorbeeld: een autoslaap-vakantietrein die alleen in het seizoen eens per week rechtstreeks van 's-Hertogenbosch naar de autoverlading in Lörrach rijdt, is natuurlijk niet te vergelijken met een dagelijkse EuroNight Amsterdam-Zürich met tussenstops in Nederland, Duitsland en Zwitserland.
Mwah, een kantelbare slaapstoel is lang niet zo comfortabel als een slaapbank. En een slaapbank zit lang niet zo goed als een normale ICE stoel. Je zou dan dus speciale nachtICE's moeten laten rijden (en hopen dat je ze op die afstanden vol krijgt).
Maar als je met 1 trein in de week al niet voldoende reizigers krijgt, gaat dat nooit ineens wel gebeuren als je 5-7x in de week gaat rijden.Die reizigers die zijn er, of ze zijn er niet
Het probleem is vooral dat er sprake is van oneerlijke concurrentie: de luchtvaart hoeft geen accijns te betalen voor de kerosine.Steyn
Tja .... en toch zou dat zo maar eens wel het geval kunnen zijn ......Ten eerste:Een trein die 1x per week (zeg za) rijdt, is alleen maar interessant voor mensen die een week (en dan ook nog eens van za-za) op pad willen.Wat als ik nu eens van za op wo wil? Dan is een trein die alleen za rijdt geen optie, een trein die elke dag zou rijden wel .....Hogere frequentie, verspreid over meerdere dagen of meer keren per dag zorgt in het algemeen voor meer reizigers.Ten tweede:Exploitatiekosten bestaan uit een variabel deel (rijden, km heffing, personeel, onderhoud) en vaste kosten (afschrijving, onderhoud).De totale kosten bestaan uit die 2 delen en dus hoe meer je rijdt, hoe goedkoper het per rit wordt.
Die vaste kosten van onderhoud worden ook meer als je méér rijdt, immers slijt de zaak een stuk harder.Daarnaast is het juist als je zo kort gaat veel goedkoper om het vliegtuig te nemen. Dat kost je ook veel minder tijd, dus of je daar hele treinen mee vol krijgt.... Ik denk het niet.Juist als die treinen niet vol zijn, dan kosten ze snel heel veel geld en dan is het ook snel afgelopen... Nee, sorry, maar ik geloof niet zo in die theorie, maar misschien heb ik daar wat te dicht voor bij het vuur gezeten.