Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: ArSigDec, Universele Seindecoder voor DCC met Arduino  (gelezen 41713 keer)

J.Kempers

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Re: ArSigDec, Universele Seindecoder voor DCC met Arduino
« Reactie #75 Gepost op: 11 april 2017, 20:49:23 »
Bert,

Deze had je van mij nog tegoed,

129 R     rood
129 Gr   groen

130 R  geel/ geel
130Gr  groen/geel
131 R  groen / groen
131gr   groen hoofdsein.

Vriendelijke groet

Han

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1024
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: ArSigDec, Universele Seindecoder voor DCC met Arduino
« Reactie #76 Gepost op: 11 april 2017, 21:08:35 »
Het was en is mij volkomen duidelijk dat de inversie van de Arsigdec niets te maken heeft met de inversie van een centrale.
Achteraf had ik dat beter weg kunnen laten. Geeft kennelijk alleen maar meer verwarring. Het is nu ook weg.

Nico

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: ArSigDec, Universele Seindecoder voor DCC met Arduino
« Reactie #77 Gepost op: 11 april 2017, 21:14:55 »
@Servé,

Ik neem aan dat Koploper via de USB aan de DR5000 hangt?

@Han,

Bedankt voor je antwoord met de schakelingen.  (y)

130 R  geel/ geel
130Gr  groen/geel
131 R  groen / groen
131gr   groen hoofdsein.

Voordat hier verwarring over ontstaat, je bedoelt dat 131 Groene knop het voorsein donker schakelt zodat alleen het hoofdsein nog brandt.  ;)

Het hoofdsein zelf wordt (zoals je ook aangaf) alleen via adres 129 geschakeld.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 12 april 2017, 10:35:11 door Bert_Apd. Reden: Antwoord aan Han toegevoegd »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: ArSigDec, Universele Seindecoder voor DCC met Arduino
« Reactie #78 Gepost op: 11 april 2017, 21:40:44 »
Hallo Nico,

Even vast een antwoord tussendoor:

Kennelijk heb je zelf al (reactie #39) het nodige gedaan voor een Arsigdec-Koploper 'conversie'. Ik weet niet wanneer je dat gemaakt hebt maar wellicht had je dat ook veel eerder kunnen publiceren.

Ik ben deze definities pas gaan maken naar aanleiding van de problematiek van Han en wel in de avond van 5 april jl, zie ook mijn reacties #35, #37 en #39, eerdere publicatie was dus nog niet mogelijk. Voor een juiste invulling van "Afb" en "Recht" in de uitgebreide Seineigenschappen van Koploper had ik nog onvoldoende informatie, vandaar mijn verdere vragen over de vereiste "wisselstanden" voor de betreffende seindefinities...

Maar met de informatie van Han en Servé, in combinatie met de (default) instellingen van de DR5000 en de daaraan gekoppelde MultiMaus kunnen we naar mijn idee voor Koploper tot algemeen bruikbare definities komen, die uiteraard dan hier zullen worden gepubliceerd. Dat was vanaf het begin al mijn bedoeling...  ::)

Ook al houd ik mij veelvuldig bezig met oplossingen voor de DR4018, ik heb bij hulp aan gebruikers van seindecoders geen voorkeur, dus probeer ik ook te helpen bij implementatie-problemen met de ArSigDec...  ;)

Op je andere vragen kom ik nog terug.

Groeten,
Bert

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: ArSigDec, Universele Seindecoder voor DCC met Arduino
« Reactie #79 Gepost op: 11 april 2017, 23:00:50 »
Het was vandaag 19:00 uur toen ik (eindelijk) thuis kwam en om 19:30 moest ik weer de deur uit... Morgen heb ik 's avonds niks te doen, dus dan krijg je mijn bevindingen.
Maar ja, de DR5000 hangt via USB aan de laptop en Koploper staat ingesteld op Loconet.
Vriendelijke groet, Servé.

J.Kempers

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Re: ArSigDec, Universele Seindecoder voor DCC met Arduino
« Reactie #80 Gepost op: 12 april 2017, 09:20:55 »
Bert,

Sorry dat ik dat niet duidelijk heb vermeld , maar hier wordt inderdaad het voorsein donker en hoofdsein gaat op groen.

Verder gaat het helemaal prima met het seinwerk (y).

Jou bereidheid om voor de instellingen welke nodig zijn in b.v. Koploper zal voor vele welkom zijn.

Mvg,

Han

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: ArSigDec, Universele Seindecoder voor DCC met Arduino
« Reactie #81 Gepost op: 12 april 2017, 18:07:25 »
Eigenlijk zie ik hier alleen maar de standaard instellingen voor het duitse seinbeeld, welke je ook opgeeft voor elke andere seindecoder die dit beeld moet tonen.
Of dat nu een LDT, DR4018, WDD (D) of een ArSigDec is zal verder niet uitmaken.
Zolang je maar 1 commando per seinbeeld geeft.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: ArSigDec, Universele Seindecoder voor DCC met Arduino
« Reactie #82 Gepost op: 12 april 2017, 18:14:22 »
Hallo Servé,

de DR5000 hangt via USB aan de laptop en Koploper staat ingesteld op Loconet.

Bij mij dezelfde instellingen, daarnaast is op de XN+FB Bus de "Invert Turnout commands"-optie actief, zodat de wisselstanden in Koploper overeenkomen met de getoonde stand op de aangesloten MultiMaus. Rode toets op DR5000 Switchboard schakelt het wissel afbuigend, groene toets schakelt het wissel rechtdoor, de MultiMaus volgt deze schakelingen correct.

Volgens mij is de "Invert Turnout commands"-optie standaard actief, klopt dat? Deze optie inverteert alleen de wisselopdrachten via de XN+FB Bus en heeft derhalve geen effect op de communicatie via USB tussen Koploper en de DR5000.

Hebben we op die manier allebei een gelijke test-configuratie?

Nog even een citaat uit de handleiding van Koploper met betrekking tot de optie "Verstuur altijd" bij de uitgebreide seineigenschappen: 

Citaat
Verstuur altijd
Je moet deze optie aanzetten als je altijd alle opdrachten voor een bepaalde stand naar de seindecoder wilt verzenden. Koploper stuurt dan altijd alle opdrachten door voor een seinstand, ongeacht of (een deel van) het sein reeds in de juiste stand staat.

Het aanvinken van deze optie is voor de ArSigDec dus absoluut noodzakelijk wanneer er meer dan één wisseladres gebruikt wordt en er per seinbeeld slechts één van de gebruikte wisseladressen verstuurd wordt.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 12 april 2017, 19:44:14 door Bert_Apd. Reden: Citaat mbt Verstuur altijd toegevoegd »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: ArSigDec, Universele Seindecoder voor DCC met Arduino
« Reactie #83 Gepost op: 12 april 2017, 18:17:44 »
Wim,

Eigenlijk zie ik hier alleen maar de standaard instellingen voor het duitse seinbeeld, welke je ook opgeeft voor elke andere seindecoder die dit beeld moet tonen.
Of dat nu een LDT, DR4018, WDD (D) of een ArSigDec is zal verder niet uitmaken.
Zolang je maar 1 commando per seinbeeld geeft.

Voor wat betreft de DR4018 is dit in ieder geval anders, die heeft per seinbeeld drie adressen waarvan de combinatie bepalend is voor het seinbeeld. Voor de andere genoemde moet ik e.e.a. nakijken.

Mijn doel is om (nieuwe) gebruikers van de ArSigDec te voorzien van algemene Koploper-definities voor alle "standaard seinen" die zijn opgenomen in de bibliotheek van de ArSigDec, net zoals jij bij jouw Rosoft seindecoders ter toelichting voorbeelden van Koploper-definities meestuurt. En om verder onnodige discussies te voorkomen over het inverteren van commando's en/of pinnen wil ik graag zeker weten dat we een eenduidige test-omgeving creëren: dan is tenminste "groen" gelijk aan "rechtdoor" en "rood" gelijk aan "afbuigend"...  ;)

Daarna kunnen we dan met "rood" en "groen" ook de voorbeelden voor iTrain maken.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 12 april 2017, 19:14:00 door Bert_Apd »

J.Kempers

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Re: ArSigDec, Universele Seindecoder voor DCC met Arduino
« Reactie #84 Gepost op: 12 april 2017, 20:06:25 »
Bert ,

Kon het effe niet laten, maar als ik de stelling van Wim goed volg dan zou er in Koploper geen verschil bestaan in het invullen van de seineigenschappen.en dat dit voor veel decoders het zelfde moet zijn.

Dus even de instellingen voor het Arsigdec sein op de uhlenbrock 63410 gezet, uiteraard met het zelfde soort sein, nou dat werkt dus niet.

Het is een stuk gecompliceerder dan ik denk.

Dus zitten we met smart te wachten op een uitgebreide handleiding

Mvg,
Han

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: ArSigDec, Universele Seindecoder voor DCC met Arduino
« Reactie #85 Gepost op: 12 april 2017, 20:38:10 »
Han,

Dus even de instellingen voor het Arsigdec sein op de uhlenbrock 63410 gezet, uiteraard met het zelfde soort sein, nou dat werkt dus niet.

Het klopt dat de ArSigDec definitie niet werkt op de uhlenbrock 63410: ook deze decoder werkt, net zoals de DR4018, met meerdere adressen waarbij de combinatie van die adressen bepalend is voor het seinbeeld:

> http://uhlenbrock.de/de_DE/service/download/handbook/de/I4B04FA6-00C.apd/Bes63410.pdf

Je kunt niet zonder meer de definities voor de diverse seindecoders onderling uitwisselen. Maar dat is ook niet wat Wim wilde beweren, er zijn alleen overeenkomsten in de methodiek.

Wanneer je op je treinbaan verschillende merken seindecoders gaat gebruiken zul je bijna altijd ook per "merk" seindecoder verschillende seindefinities en/of uitgebreide seineigenschappen in Koploper moeten aanmaken.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 12 april 2017, 20:49:18 door Bert_Apd »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: ArSigDec, Universele Seindecoder voor DCC met Arduino
« Reactie #86 Gepost op: 12 april 2017, 23:29:40 »
Beste Han,

Als de decoder volgens het 3 bit princiep werkt is er geen verschil in instellen, dan heb je per beeld de drie standen van 3 adressen nodig
ROOD ROOD ROOD
GROEN GROEN GROEN
En alle denkbare combinatie daar tussen.
Je kunt het ook schrijven als
1 1 1
0 0 0

Als de decoder volgens het 1 commando princiep werkt hej je per beeld slecht 1 commando nodig,  deze informatie moet je uit de beschrijving van de decoder halen. En daarmee kun je in koploper of iTrain of noem het verder maar op het seinbeeld instellen.
Gezien ik niet wist volgens welke van de 2 de ArSigDec werkt, en ik geen zin had dat uit te zoeken verwees ik je op het koploperforum naar de maker, om hem uitleg te vragen.
Nu kunnen we heel veel combinatie gaan bedenken maar de informatie die je nodig hebt staat in de beschrijving van de decoder. Is een kwestie van overnemen in je besturingsprogramma en het werkt.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: ArSigDec, Universele Seindecoder voor DCC met Arduino
« Reactie #87 Gepost op: 13 april 2017, 07:58:03 »
De ArSigDec werkt volgens het "1 commando principe" en gebruikt daarbij, afhankelijk van gekozen seinstelsel  (Nederland/Duitsland) en het gekozen sein, één tot vier DCC-adressen. Wanneer je je eigen seinbeelden definieert zijn maximaal 10 verschillende seinbeelden mogelijk via vijf DCC-adressen.

Misschien is het beter om nu eerst even de voorbeelden van de DB seindefinities voor Koploper af te wachten, ik ben daar op dit moment mee bezig. Modelspoorbouw is een hobby en die doet eenieder in zijn vrije tijd.
Vrije tijd is echter niet voor iedereen permanent beschikbaar...  ;)

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 13 april 2017, 08:47:06 door Bert_Apd »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: ArSigDec, Universele Seindecoder voor DCC met Arduino
« Reactie #88 Gepost op: 13 april 2017, 18:52:12 »
Servé,

Ik heb je een PB gestuurd.  ;)

Groeten,
Bert

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: ArSigDec, Universele Seindecoder voor DCC met Arduino
« Reactie #89 Gepost op: 14 april 2017, 12:13:46 »
Han (en andere belangstellenden),

Ik heb inmiddels een Koploper-database voor je beschikbaar met de seindefinities voor de seinen die tot nu toe in de bibliotheek van de ArSigDec software zijn opgenomen. De definities zijn samen met Servé getest op de DR5000 centrale en werken voor zover wij kunnen zien naar behoren.

Het is een "baanontwerp" waarin alleen de NS en DB seinstelsels zijn opgenomen en waarbij voor de ArSigDec-seinen aparte stamrecords zijn gecreëerd:

         

Voor de voorbeeldseinen heb ik de (willekeurig gekozen) adresreeks van 201 t/m 252 gebruikt.
Het getal tussen haakjes geeft het aantal benodigde DCC-adressen aan.

Enkele voorbeelden van de aangepaste stamgegevens:

         

         


Voorbeeld van de uitgebreide seindefinitie voor het ArSigDec sein #3 (NS Hoofdsein met cijferbak):

         

Let op de "aangevinkte" optie voor "Verstuur altijd".


Ik heb mij begin deze week aangemeld als gebruiker bij het Koploperforum maar heb tot op heden nog geen acceptatie-bevestiging ontvangen, ook inloggen lukt tot op vandaag niet. Zodra ik als gebruiker ben geaccepteerd zal ik daar mijn ArSigDecDB database als backup plaatsen, dan kun je de definities zelf ophalen en bekijken.

Over de definitieve "algemene" vorm van plaatsing in dit draadje (en de daarbij benodigde toelichting) en de eventuele aanvullingen in de ArSigDec Handleiding is er nog overleg gaande tussen Nico, Servé en mij.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 14 april 2017, 14:32:01 door Bert_Apd. Reden: Voorbeeld stamgegevens en seindefinitie toegevoegd »