Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Sporen stroom(loos) schakelen met een decoder  (gelezen 1844 keer)

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
Sporen stroom(loos) schakelen met een decoder
« Gepost op: 03 november 2021, 20:34:35 »
Beste BNLS collega's,

Mijn vader heeft een verzorgingsterrein met twee draaischijven en lokloodsen. Hij heeft nog een aantal analoge Vleesman locs die nog gedigitaliseerd moeten worden. Deze wil hij graag alvast in de lokloodsen plaatsen voor de aankleding. Om dit te bewerkstelligen moet het spoor stroomloos zijn, want de analoge locs op een digitaal gevoed stukje spoor zetten leidt tot irritant gezoem, en lijkt me niet goed voor de electronica.

Om dit te doen wil hij het liefst door middel van digitale adressen deze stukken spoor danwel van stroom voorzien, of stroomloos kunnen maken. (Een simpel aan/uit commando via een digitaal adres)

Kortom, wie weet hoe je dit het makkelijkst doet? Het liefst stuurt hij met één adres meerdere sporen. Wellicht van belang als er straks 3 wel digitale locs op staan.

Alvast bedankt voor de suggesties!

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Sporen stroom(loos) schakelen met een decoder
« Reactie #1 Gepost op: 03 november 2021, 20:46:24 »
Je kan bijvoorbeeld een ESU switchpilot nemen en met de uitgang een relais schakelen die de stroom onderbreekt. Op die manier kan je 4 sporen onafhankelijk spanningsloos maken. Elke ander merk accessoiresdecoder met continu uitgangen (voor lichtseinen) kan dit natuurlijk ook.
Groet Frits

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21623
Re: Sporen stroom(loos) schakelen met een decoder
« Reactie #2 Gepost op: 04 november 2021, 07:45:33 »
Ja, een relais op de uitgangen van een decoder. Meerdere sporen op hetzelfde adres is denk ik het gemakkelijkst te bereiken door een relais te kiezen met meerdere schakelcontacten. Er zijn relais met twee, drie of vier schakelcontacten.

De uitgangen van de decoder hoeven niet continu te zijn. Een zogenaamde bistabiel relais sluit je aan als een wissel en reageert op de pulsen van de decoder. Een monostabiel relais vergt wel een continue schakelspanning en dan kan je er volgens mij acht op de Switchpilot aansluiten. Op de Digikeijs 4018 zelfs 8 bistabiele of 16 monostabiele relais.

« Laatst bewerkt op: 04 november 2021, 07:54:08 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 997
Re: Sporen stroom(loos) schakelen met een decoder
« Reactie #3 Gepost op: 04 november 2021, 13:47:21 »
wisseldecoder en op een uitgang een bistabiel relais, is het simpelst. 

voor mijn programmeerspoor heb ik gewoon een draaiknop met vier standen.

baan
analoog/ doodspoor
lok programmer
ecos programmeerspoor.


SBBcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 655
Re: Sporen stroom(loos) schakelen met een decoder
« Reactie #4 Gepost op: 04 november 2021, 15:00:19 »
Bij mij op mijn baan heb ik een aantal SA-DEC-4 decoders van LDT in gebruik. Het bistabiele relais is reeds ingebouwd.
Hier de link naar de betreffende decoder: Klik
Marius

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Sporen stroom(loos) schakelen met een decoder
« Reactie #5 Gepost op: 04 november 2021, 20:50:16 »
Bovenstaande oplossing van Marius lijkt mij de gebruiksvriendelijkste omdat de relais reeds ingebouwd zijn en de decoder kan zowel met loc als met wisseladressen aangestuurd worden.

Vraagje aan de topicstarter. Ik begrijp eigenlijk niet waarom je de sporen op zo'n "dure" wijze wil gaan schakelen. Zoals ik het begrijp wil je er analoge locs gaan neerzetten die van ze leven niet kunnen gaan rijden op de digitale baan. Ze staan daar dus omdat je vader het mooi vind om ze neer te zetten (dat begrijp ik dan weer wel). In het geval dat ze er gewoon staan om te pronken, kan je het stuk spoor gewoon permanent spanningsloos maken. Ga je de loc's later alsnog digitaliseren dan kan je het spanningsloze deel altijd nog met de rest van de baan verbinden of je gebruikt gewoon een goedkoop schakelaartje.

Ik ben benieuwd wat nu precies de reden is. Hoor het graag
Groet Frits

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3688
Re: Sporen stroom(loos) schakelen met een decoder
« Reactie #6 Gepost op: 05 november 2021, 11:31:15 »
Of een drukknopje en eventueel een relais en een isolatie las.  :D
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21623
Re: Sporen stroom(loos) schakelen met een decoder
« Reactie #7 Gepost op: 05 november 2021, 11:43:27 »
Ja, vlakbij het betreffende spoor. Als je daar een analoge loc plaatst of juist weghaalt, zet je de schakekaar in de gewenste stand. Je moet er dan toch zijn.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Sporen stroom(loos) schakelen met een decoder
« Reactie #8 Gepost op: 05 november 2021, 12:33:43 »
Vraagje aan de topicstarter. Ik begrijp eigenlijk niet waarom je de sporen op zo'n "dure" wijze wil gaan schakelen
Ik ben geen TS vandaag, maar ik kan hier wel wat leuks invullen. Voor mijn baantje rosedale abbey, deed ik eerst alle wissels aansturen met een arduino. De arduino hield bij waar de trein was en in welke richting deze reed. Zo kon ik met twee knopjes ten alle tijden alleen die wissel schakelen die voor de trein lag. Het werkte goed. mits de belichting goed was.

Dan nu het relevante gedeelte:
Desalniettemin ging ik opzoek naar een alternatief. De bovengenoemde baan is voor mij ook meer een baan om technologieen op te proberen, Ik speelde al een tijdje met de gedachte om met een multimaus een analoge baan aan te sturen ook weer dmv een microcontroller. Ik kwam nooit helemaal uit een geschikte implementatie tot dit draadje me hersens weer een kickboost gaf.

Ik ben op dit moment voor mijzelf een print aan het ontwerpen in de pauzetjes op werk waarmee je straks servo's, relais en analoge treinen kan aansturen met... een multimaus. Ik ben erg focussed op bedieningsgemak. Met een multimaus een wissel stellen op de 'normale' wijze is ruk omdat je teveel handelingen moet uitvoeren.

Toen las ik dit zinnetje achter de link van SBBcargo
Citaat
Met de decoder SA-DEC-4-DC kunnen de wissels niet alleen over wisseladressen, maar ook over locadressen aangesproken worden. Daarmee is het mogelijk de wissels bijv. over de functietoetsen F1 t/m F4 v/d Lokmaus2® en R3® te stellen
Precies dit ga ik doen, omdat je dan met een multimaus met 1 druk op een knop een wissel kan stellen. Op de normale wijze, moet je eerst je wissel adres invoeren en dan nog een keer op knopje gebogen of knopje recht drukken. En als je 1 wissel moet opschuiven, kan je met de shift knop en de pijltjes knoppen een adres opschuiven. Ook dat is ruk, want dan moet je weer met 2 handen werken.

Ik heb dus nu bedacht om assesoires zoals servo's en relais te verdelen in een groep van 8 items per groep. Onder lok adres 1, kan je dan met de getallen knopjes wissels/relais 1 t/m 8 toggelen. Met de pijltjes toetsen kan je dan makkelijk van groep/loc adres wisselen zonder die verrekte shift knop. Een druk op pijltje rechts en je zit op adres 2, dan kan je wissels/relais 11 t/m 18 toggelen enzo voor tot aan groep 5. Dat leek me voor de gemmiddelde analoge baan wel genoeg.

De print werkt straks over XpressNet en je kan er dus ook gewoon meerdere lok en multimausen op gebruiken.

Met de draaiknop kan je dan de PWM regelaar bedienen van de print om je analoge treinen te laten bewegen. Voor de pwm regelaar maakt het niet uit wat het adres is. Er wordt in deze setup geen gebruik gemaakt van DCC, maar ook dat zou kunnen. Als je dan mijn print aansluit op de slave gleuf van zo'n roco booster of een z21, dan kan je tevens gebruik maken van alle loc adressen van 6 of hoger om digitale locs aan te sturen. Je moet dan alleen met een DPDT schakelaar ofzo de PWM regelaar loskoppelen en de digitale spanning verbinden.

Ik vind dit echt een vet slim idee van mezelf  ;D hoewel dat misschien wel of niet een tikkie arrogant overkomt  :P.

Dus Frits .... daarom dus  ::)

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re: Sporen stroom(loos) schakelen met een decoder
« Reactie #9 Gepost op: 05 november 2021, 12:50:25 »
bas, klinkt intressant. Mocht je het schema willen delen houd ik me aanbevolen...
btw: met een centrale en Arduino's kan het ook. 8)
Groetjes, Hans

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Sporen stroom(loos) schakelen met een decoder
« Reactie #10 Gepost op: 05 november 2021, 13:56:29 »
Leuk Bas. Echter ben jij niet de topic starter.......
Groet Frits

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Sporen stroom(loos) schakelen met een decoder
« Reactie #11 Gepost op: 04 december 2021, 22:49:10 »
I did it!  :angel:

Ik heb over dit project geen gras laten groeien. Vandaag printen binnen gekregen en er meteen 1 in elkaar gesoldeerd. Nog geen hardware fouten tegengekomen. Zelfs de software werkte, hoewel gedeeltelijk.

De relais die je hoort schakelen zijn de enige drie van de acht die het doen, maar proof of concept heb ik!
<a href="https://www.youtube.com/v/vt5KrZrmPpU" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/vt5KrZrmPpU</a>

Nu nog verder knutselen en in mijn baan bouwen  :angel:

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)