Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:11:14
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door J. Moors
Vandaag om 17:57:53
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 17:49:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 17:45:27
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:17:39
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 17:03:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Conrat door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:02:13
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
Koppelingsmechanisme klemt? door Herb73
Vandaag om 16:40:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door saskia
Vandaag om 16:23:40
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
Vandaag om 15:27:17
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door stoombr38
Vandaag om 15:13:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 15:01:28
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 14:36:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
  

Auteur Topic: Treinsamenstellingen met ICR en DDAR Bvk stuurstand  (gelezen 2411 keer)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Treinsamenstellingen met ICR en DDAR Bvk stuurstand
« Gepost op: 03 December 2016, 22:37:01 »
Rond 2003 werd vanwege de behoefte aan langere spitstreinen in Noord-Holland enkele DDAR-stammen verlengd van 4 naar 6 rijtuigen (serie 7900).
Deze extra tussenrijtuigen werden uit andere DDAR stammen (serie 7300) gehaald, waarvan de Bvk stuurstandrijtuigen overbleven.
Om deze vier Bvk's niet zinloos aan de kant te laten staat (in een tijd van materieeltekorten), heeft men deze met ICR's en 1700'en gecombineerd tot trek-/duwstammen.
Deze werden o.a. gebruikt in de IC 3500 Eindhoven - Amsterdam en stoptrein 5900 Utrecht - Rhenen
.
18-07-2003 trein 5962 Rhenen - Utrecht:
50 84 27-07 077-8 DDAR Bvk
50 84 82-70 956-7 ICR BKD
50 84 20-70 227-8 ICRm B
50 84 20-70 226-0 ICRm B
50 84 10-70 642-0 ICR A
1750

01-08-2003 trein 5919 Utrecht - Rhenen:
1750
50 84 10-70 642-0 ICR A
50 84 20-70 226-0 ICRm B
50 84 20-70 227-8 ICRm B
50 84 82-70 956-7 ICR BKD
50 84 27-07 076-0 DDAR Bvk

Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 974
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: Treinsamenstellingen met ICR en DDAR Bvk stuurstand
« Reactie #1 Gepost op: 03 December 2016, 22:55:30 »
Weet nog wel dat als er een stam s'avonds aankwam te Asd (afkomstig uit de 3500) nog een slag naar Amerfoort ( serie 5800) maakte. Waardoor deze ook op de Gooilijn te zien waren. https://www.flickr.com/photos/spoorhaar/7170443138/in/album-72157627705174106/
« Laatst bewerkt op: 03 December 2016, 23:04:33 door Maarten.T »

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: Treinsamenstellingen met ICR en DDAR Bvk stuurstand
« Reactie #2 Gepost op: 03 December 2016, 23:07:29 »
Oh ja, en op de stoptreinen 19600 Utrecht - Geldermalsen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Treinsamenstellingen met ICR en DDAR Bvk stuurstand
« Reactie #3 Gepost op: 04 December 2016, 08:45:39 »
Als ik het me goed herinner kwamen de (2?) Bvk rijtuigen (ik herinner idd hoge 70 nrs) uit stammen 7800.
Er vond in die tijd een CW plaatst aan de mDDM waardoor er steeds 2 aan de dienst onttrokken waren.
Om toch zoveel mogelijk bakken op de baan te houden werden er 2 stammen DD-AR verlengd van 4 naar 6 rijtuigen en idd 7900 gedoopt. De Bvk's werden ingezet zoals geschetst met ICR. Deze "Utrechtse samenstelling" diende tevens als proef voor de nog te bestellen BDs.
Het stamnummer 7900 voor de verlengde DD-AR bestond al en was eigenijk gereserveerd voor de 29 DD-AR 4 met mDDM.
Omdat men berekende de rijtijden niet te kunnen halen zijn uiteindelijk alleen de 50 DD-AR 3tjes (7300) voorzien van mDDM (7800) en is de optie van nog 29 exemplaren voor de 4tjes (7400) nooit gelicht. (Deze bleven dus met loc rijden en werden daarom nooit omgedoopt naar 7900)

Mvg

Sander
« Laatst bewerkt op: 04 December 2016, 09:35:21 door Sander. »
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Treinsamenstellingen met ICR en DDAR Bvk stuurstand
« Reactie #4 Gepost op: 04 December 2016, 21:16:02 »
Omdat men berekende de rijtijden niet te kunnen halen zijn uiteindelijk alleen de 50 DD-AR 3tjes (7300) voorzien van mDDM (7800) en is de optie van nog 29 exemplaren voor de 4tjes (7400) nooit gelicht. (Deze bleven dus met loc rijden en werden daarom nooit omgedoopt naar 7900)

Dit is helaas niet juist. De optie op de laatste 29 mDDM is geschrapt in een grote bezuinigingsactie van de NSR interimdirectie, toen deze in de veronderstelling leefde dat NS met veel minder materieel zou toe kunnen dan aanwezig was en nog in de pijplijn zat. Dit heeft niks te maken met rijtijden. mDDM was een van de weinige materieelprojecten die niet als geheel in een keer besteld is, maar gedeeltelijk als optie. Het was dus heel eenvoudig de instroom van nieuw materieel te verminderen door opties niet te lichten. Tegelijkertijd is ook de optie op 29 DM'90 I-wagenstellen geschrapt.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Treinsamenstellingen met ICR en DDAR Bvk stuurstand
« Reactie #5 Gepost op: 04 December 2016, 21:46:46 »
....ik heb gezocht, maar (nog) niet gevonden waar ik eea gelezen heb over de rijtijden.
Daarentegen klinkt jouw verklaring ook plausibel. Ik neem het direct aan, dus dank voor de aanvulling.  (y)

Leuk was het als we een Limburger op de loc (van de Utrechtse samenstelling) van Eindhoven naar Utrecht stuurden. Kwamen ze niet meer terug, omdat ze geen DD-AR mat bekendheid hadden en dus terug niet mochten rijden  ;D


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!