Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geïsoleerd motorschild. door Ronald69
Vandaag om 00:08:59
Show je realistische treinsamenstelling door laurent
09 November 2025, 23:59:09
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door Ronald Halma
09 November 2025, 23:54:25
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
09 November 2025, 23:43:10
Killswitch door Menno
09 November 2025, 23:42:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door prutser
09 November 2025, 23:27:51
Bahnstrecke 5867 door Dennis1984
09 November 2025, 23:03:35
Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5) door Rob Ellerman
09 November 2025, 23:01:51
Roco 2025 door Dennis1984
09 November 2025, 22:31:50
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
09 November 2025, 22:24:29
Aachenau West door wob
09 November 2025, 22:19:59
Palisade Canyon door RobVille
09 November 2025, 22:12:26
Station Roodeschool door Torikoos
09 November 2025, 21:10:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
09 November 2025, 20:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
09 November 2025, 20:26:23
Alternatieven voor servo's door Klaas Zondervan
09 November 2025, 19:56:02
Baan in Los Angeles door AndrevdG
09 November 2025, 19:51:16
Lodewickshaven door Ronald Halma
09 November 2025, 19:39:08
Aanpassing dressoirbaan door Syb030
09 November 2025, 19:26:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
09 November 2025, 19:23:22
Tapatalk door Hasenwald
09 November 2025, 19:16:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Gerrit H
09 November 2025, 19:11:18
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
09 November 2025, 19:04:21
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Klaas Zondervan
09 November 2025, 19:04:19
Raadplaatje door grossraumwagen
09 November 2025, 18:51:23
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
09 November 2025, 18:44:21
BLS Vectron ( LS Models) Function Mapping door erwin janssens
09 November 2025, 18:41:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
09 November 2025, 18:26:32
Jacquelinger Lokalbahn goes DCC-EX (met wired throttle !) door Marijn
09 November 2025, 18:18:28
Rondom Charlois door Alewijn
09 November 2025, 18:11:15
  

Auteur Topic: Treinsamenstellingen met ICR en DDAR Bvk stuurstand  (gelezen 2464 keer)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
Treinsamenstellingen met ICR en DDAR Bvk stuurstand
« Gepost op: 03 December 2016, 22:37:01 »
Rond 2003 werd vanwege de behoefte aan langere spitstreinen in Noord-Holland enkele DDAR-stammen verlengd van 4 naar 6 rijtuigen (serie 7900).
Deze extra tussenrijtuigen werden uit andere DDAR stammen (serie 7300) gehaald, waarvan de Bvk stuurstandrijtuigen overbleven.
Om deze vier Bvk's niet zinloos aan de kant te laten staat (in een tijd van materieeltekorten), heeft men deze met ICR's en 1700'en gecombineerd tot trek-/duwstammen.
Deze werden o.a. gebruikt in de IC 3500 Eindhoven - Amsterdam en stoptrein 5900 Utrecht - Rhenen
.
18-07-2003 trein 5962 Rhenen - Utrecht:
50 84 27-07 077-8 DDAR Bvk
50 84 82-70 956-7 ICR BKD
50 84 20-70 227-8 ICRm B
50 84 20-70 226-0 ICRm B
50 84 10-70 642-0 ICR A
1750

01-08-2003 trein 5919 Utrecht - Rhenen:
1750
50 84 10-70 642-0 ICR A
50 84 20-70 226-0 ICRm B
50 84 20-70 227-8 ICRm B
50 84 82-70 956-7 ICR BKD
50 84 27-07 076-0 DDAR Bvk

Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 973
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: Treinsamenstellingen met ICR en DDAR Bvk stuurstand
« Reactie #1 Gepost op: 03 December 2016, 22:55:30 »
Weet nog wel dat als er een stam s'avonds aankwam te Asd (afkomstig uit de 3500) nog een slag naar Amerfoort ( serie 5800) maakte. Waardoor deze ook op de Gooilijn te zien waren. https://www.flickr.com/photos/spoorhaar/7170443138/in/album-72157627705174106/
« Laatst bewerkt op: 03 December 2016, 23:04:33 door Maarten.T »

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
Re: Treinsamenstellingen met ICR en DDAR Bvk stuurstand
« Reactie #2 Gepost op: 03 December 2016, 23:07:29 »
Oh ja, en op de stoptreinen 19600 Utrecht - Geldermalsen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: Treinsamenstellingen met ICR en DDAR Bvk stuurstand
« Reactie #3 Gepost op: 04 December 2016, 08:45:39 »
Als ik het me goed herinner kwamen de (2?) Bvk rijtuigen (ik herinner idd hoge 70 nrs) uit stammen 7800.
Er vond in die tijd een CW plaatst aan de mDDM waardoor er steeds 2 aan de dienst onttrokken waren.
Om toch zoveel mogelijk bakken op de baan te houden werden er 2 stammen DD-AR verlengd van 4 naar 6 rijtuigen en idd 7900 gedoopt. De Bvk's werden ingezet zoals geschetst met ICR. Deze "Utrechtse samenstelling" diende tevens als proef voor de nog te bestellen BDs.
Het stamnummer 7900 voor de verlengde DD-AR bestond al en was eigenijk gereserveerd voor de 29 DD-AR 4 met mDDM.
Omdat men berekende de rijtijden niet te kunnen halen zijn uiteindelijk alleen de 50 DD-AR 3tjes (7300) voorzien van mDDM (7800) en is de optie van nog 29 exemplaren voor de 4tjes (7400) nooit gelicht. (Deze bleven dus met loc rijden en werden daarom nooit omgedoopt naar 7900)

Mvg

Sander
« Laatst bewerkt op: 04 December 2016, 09:35:21 door Sander. »
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: Treinsamenstellingen met ICR en DDAR Bvk stuurstand
« Reactie #4 Gepost op: 04 December 2016, 21:16:02 »
Omdat men berekende de rijtijden niet te kunnen halen zijn uiteindelijk alleen de 50 DD-AR 3tjes (7300) voorzien van mDDM (7800) en is de optie van nog 29 exemplaren voor de 4tjes (7400) nooit gelicht. (Deze bleven dus met loc rijden en werden daarom nooit omgedoopt naar 7900)

Dit is helaas niet juist. De optie op de laatste 29 mDDM is geschrapt in een grote bezuinigingsactie van de NSR interimdirectie, toen deze in de veronderstelling leefde dat NS met veel minder materieel zou toe kunnen dan aanwezig was en nog in de pijplijn zat. Dit heeft niks te maken met rijtijden. mDDM was een van de weinige materieelprojecten die niet als geheel in een keer besteld is, maar gedeeltelijk als optie. Het was dus heel eenvoudig de instroom van nieuw materieel te verminderen door opties niet te lichten. Tegelijkertijd is ook de optie op 29 DM'90 I-wagenstellen geschrapt.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: Treinsamenstellingen met ICR en DDAR Bvk stuurstand
« Reactie #5 Gepost op: 04 December 2016, 21:46:46 »
....ik heb gezocht, maar (nog) niet gevonden waar ik eea gelezen heb over de rijtijden.
Daarentegen klinkt jouw verklaring ook plausibel. Ik neem het direct aan, dus dank voor de aanvulling.  (y)

Leuk was het als we een Limburger op de loc (van de Utrechtse samenstelling) van Eindhoven naar Utrecht stuurden. Kwamen ze niet meer terug, omdat ze geen DD-AR mat bekendheid hadden en dus terug niet mochten rijden  ;D


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!