Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco BR 93 stroomafname door Henk Veenstra
Vandaag om 14:14:32
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door VAM65
Vandaag om 14:11:57
iTrain baanontwerp door Bert V
Vandaag om 14:02:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door puntenglijder
Vandaag om 13:44:15
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 13:42:33
Deining in Dönsdorf door puntenglijder
Vandaag om 13:42:03
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Martin Domburg
Vandaag om 13:41:03
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 13:38:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 13:36:35
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door RhB-Mikey
Vandaag om 12:44:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 12:39:50
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:38:20
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:09:36
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:50:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:30:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:27:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:48
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:11
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door dh3201
Vandaag om 11:07:18
Uhlenbrock Intellibox 3 door bellejt
Vandaag om 10:13:14
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:47:10
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 09:46:49
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 09:36:15
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door MathynK
Vandaag om 09:32:15
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 08:41:33
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 08:21:44
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 08:12:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:05:56
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door einte
Vandaag om 07:38:30
Configureren GCA50/GCA50a door **Jelle**
Vandaag om 00:05:57
  

Auteur Topic: Koninklijke trein woensdag 30 november  (gelezen 6512 keer)

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
    • nederlof.net
Koninklijke trein woensdag 30 november
« Gepost op: 02 December 2016, 00:01:09 »
Ik las dat de koninklijke trein woensdag 30 november gereden heeft van Amsterdan naar Utrecht met prinses Maxima en de Belgische prinses.
Heeft er iemand meer info? tractie, samenstelling, foto's?

Mvg, Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Koninklijke trein woensdag 30 november
« Reactie #1 Gepost op: 02 December 2016, 00:13:16 »
Op Somda kwam ik dit tegen.
Groeten Joop, machinist Lls

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
    • nederlof.net
Re: Koninklijke trein woensdag 30 november
« Reactie #2 Gepost op: 02 December 2016, 11:14:05 »
Bedankt,

Wel interessant dat ze nu 2x 186 locs als tractie hebben. Dat was volgens mij altijd 1600/1700

Op Twitter kwam ik inmiddels ook diverse foto's tegen:
https://twitter.com/search?f=tweets&vertical=default&q=koninklijke%20trein&src=typd

O.a. deze: https://twitter.com/tonboon/status/803887785891471361

Koen
« Laatst bewerkt op: 02 December 2016, 19:24:56 door Reinout van Rees. Reden: Plaatje weggehaald, mag niet zomaar copy/pasten, zeker niet zonder bronvermelding »
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22530
Re: Koninklijke trein woensdag 30 november
« Reactie #3 Gepost op: 02 December 2016, 11:38:05 »
Waarom zou die lok losse sluitseinen hebben gekregen?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: Koninklijke trein woensdag 30 november
« Reactie #4 Gepost op: 02 December 2016, 11:47:56 »
Waarschijnlijk omdat de trein niet verbonden met stuurstroomkabels is. Weet ik echter niet helemaal zeker.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: Koninklijke trein woensdag 30 november
« Reactie #5 Gepost op: 02 December 2016, 11:49:12 »
Wel interessant dat ze nu 2x 186 locs als tractie hebben. Dat was volgens mij altijd 1600/1700
De 186 is het nieuwe paradepaardje.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Frontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
    • The Flying Carpet Hub
Re: Koninklijke trein woensdag 30 november
« Reactie #6 Gepost op: 02 December 2016, 12:35:25 »

En er zijn, in tegenstelling tot voorheen, geen 1700'en meer beschikbaar bij NSR voor dergelijke activiteiten.
« Laatst bewerkt op: 03 December 2016, 06:23:28 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd »
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Koninklijke trein woensdag 30 november
« Reactie #7 Gepost op: 02 December 2016, 19:24:02 »
Waarschijnlijk omdat de trein niet verbonden met stuurstroomkabels is. Weet ik echter niet helemaal zeker.
Nou, de stuurstroomkabels hebben natuurlijk ansich niet zoveel met de sluitseinen te maken

De Koninklijke trein rijdt met de achterste lok in opzending, en dan hebben de sluitseinen geen spanning of worden lantaarns gebruikt om de batterij van de lok te sparen.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: Koninklijke trein woensdag 30 november
« Reactie #8 Gepost op: 02 December 2016, 21:01:40 »
Dank je wel. Wat is er dan wel nodig om de sluitseinen te laten branden? Of m.a.w. hoe zorg je dat de loc spanning krijgt? In de tijd van ICL/ICK was het wel mogelijk de sluitseinen van de achterop lopende loc te laten branden zonder dat deze loc de pantograaf opgebouwd had.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Koninklijke trein woensdag 30 november
« Reactie #9 Gepost op: 02 December 2016, 21:13:55 »
Batterijschakelaar op "IN" zetten.
Groeten Joop, machinist Lls

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: Koninklijke trein woensdag 30 november
« Reactie #10 Gepost op: 02 December 2016, 21:16:26 »
En een traxx heeft dat niet?

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Koninklijke trein woensdag 30 november
« Reactie #11 Gepost op: 02 December 2016, 22:16:26 »
Ik heb geen materieelbekendheid op die loc. Maar bij 17/1800 moest die schakelaar op in staan
Groeten Joop, machinist Lls

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re: Koninklijke trein woensdag 30 november
« Reactie #12 Gepost op: 03 December 2016, 00:15:00 »
Die heeft een traxx ook, maar dan werken ook meteen alle ETCS systemen. En op deze manier heeft de trein toch 2 rode lampen achterop. Ziet er misschien wat knullig uit, maar wel meest praktisch van allemaal

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re: Koninklijke trein woensdag 30 november
« Reactie #13 Gepost op: 03 December 2016, 00:38:22 »
En er zijn, in tegenstelling tot voorheen, geen 1700'en meer beschikbaar bij NSR voor dergelijke activiteiten.
Denk eerder dat NSR met zo'n trein liever pronkt met nieuw glimmend materieel dan een vale 1700 van ruim twintig jaar oud... Twee jaar geleden had men nog het plan om twee 1700'en juist voor de Koninklijke trein apart te houden. Die stonden toen ook apart in het Amersfoortse hok...
Over de 'eindseinen' op de Traxx. Traxx in opzending kan geen sluit verlichting voeren dus dan maar twee van deze dingen achterop... Zo zie je ze achter op de Benelux bij een Traxx ook wel'ns hangen.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Koninklijke trein woensdag 30 november
« Reactie #14 Gepost op: 03 December 2016, 01:00:33 »
En een traxx heeft dat niet?
Een batterijschakelaar is gewoon de hoofdschakelaar om je batterij mee in- of uit te schakelen. Bij een lok die je sleept of wegzet zet je die dus uit om alle verbruikers van de batterij te scheiden zodat de batterij niet ontladen word.

Als ik hierboven hoor dat bij het inzetten van de batterijschakelaar gelijk de ERMTS actief word, dan is het geen optie die schakelaar in te zetten alleen voor de sluitseinen als je de lok sleept want dan weet je zeker dat bij aankomst de batterij wel leeg is en je de lok dus niet meer kunt opbouwen.