Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door TonM
Vandaag om 14:22:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door edwin1974
Vandaag om 14:13:36
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door NS 1100
Vandaag om 14:12:05
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Rene de Haan
Vandaag om 13:48:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ben
Vandaag om 13:31:40
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:20:31
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:41:24
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Jeronimos
Vandaag om 12:29:18
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 12:21:00
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 12:08:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:56:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
  

Auteur Topic: Koninklijke trein woensdag 30 november  (gelezen 6499 keer)

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3368
    • nederlof.net
Koninklijke trein woensdag 30 november
« Gepost op: 02 December 2016, 00:01:09 »
Ik las dat de koninklijke trein woensdag 30 november gereden heeft van Amsterdan naar Utrecht met prinses Maxima en de Belgische prinses.
Heeft er iemand meer info? tractie, samenstelling, foto's?

Mvg, Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Koninklijke trein woensdag 30 november
« Reactie #1 Gepost op: 02 December 2016, 00:13:16 »
Op Somda kwam ik dit tegen.
Groeten Joop, machinist Lls

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3368
    • nederlof.net
Re: Koninklijke trein woensdag 30 november
« Reactie #2 Gepost op: 02 December 2016, 11:14:05 »
Bedankt,

Wel interessant dat ze nu 2x 186 locs als tractie hebben. Dat was volgens mij altijd 1600/1700

Op Twitter kwam ik inmiddels ook diverse foto's tegen:
https://twitter.com/search?f=tweets&vertical=default&q=koninklijke%20trein&src=typd

O.a. deze: https://twitter.com/tonboon/status/803887785891471361

Koen
« Laatst bewerkt op: 02 December 2016, 19:24:56 door Reinout van Rees. Reden: Plaatje weggehaald, mag niet zomaar copy/pasten, zeker niet zonder bronvermelding »
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22513
Re: Koninklijke trein woensdag 30 november
« Reactie #3 Gepost op: 02 December 2016, 11:38:05 »
Waarom zou die lok losse sluitseinen hebben gekregen?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: Koninklijke trein woensdag 30 november
« Reactie #4 Gepost op: 02 December 2016, 11:47:56 »
Waarschijnlijk omdat de trein niet verbonden met stuurstroomkabels is. Weet ik echter niet helemaal zeker.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Koninklijke trein woensdag 30 november
« Reactie #5 Gepost op: 02 December 2016, 11:49:12 »
Wel interessant dat ze nu 2x 186 locs als tractie hebben. Dat was volgens mij altijd 1600/1700
De 186 is het nieuwe paradepaardje.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Frontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
    • The Flying Carpet Hub
Re: Koninklijke trein woensdag 30 november
« Reactie #6 Gepost op: 02 December 2016, 12:35:25 »

En er zijn, in tegenstelling tot voorheen, geen 1700'en meer beschikbaar bij NSR voor dergelijke activiteiten.
« Laatst bewerkt op: 03 December 2016, 06:23:28 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd »
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Koninklijke trein woensdag 30 november
« Reactie #7 Gepost op: 02 December 2016, 19:24:02 »
Waarschijnlijk omdat de trein niet verbonden met stuurstroomkabels is. Weet ik echter niet helemaal zeker.
Nou, de stuurstroomkabels hebben natuurlijk ansich niet zoveel met de sluitseinen te maken

De Koninklijke trein rijdt met de achterste lok in opzending, en dan hebben de sluitseinen geen spanning of worden lantaarns gebruikt om de batterij van de lok te sparen.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: Koninklijke trein woensdag 30 november
« Reactie #8 Gepost op: 02 December 2016, 21:01:40 »
Dank je wel. Wat is er dan wel nodig om de sluitseinen te laten branden? Of m.a.w. hoe zorg je dat de loc spanning krijgt? In de tijd van ICL/ICK was het wel mogelijk de sluitseinen van de achterop lopende loc te laten branden zonder dat deze loc de pantograaf opgebouwd had.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Koninklijke trein woensdag 30 november
« Reactie #9 Gepost op: 02 December 2016, 21:13:55 »
Batterijschakelaar op "IN" zetten.
Groeten Joop, machinist Lls

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: Koninklijke trein woensdag 30 november
« Reactie #10 Gepost op: 02 December 2016, 21:16:26 »
En een traxx heeft dat niet?

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Koninklijke trein woensdag 30 november
« Reactie #11 Gepost op: 02 December 2016, 22:16:26 »
Ik heb geen materieelbekendheid op die loc. Maar bij 17/1800 moest die schakelaar op in staan
Groeten Joop, machinist Lls

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re: Koninklijke trein woensdag 30 november
« Reactie #12 Gepost op: 03 December 2016, 00:15:00 »
Die heeft een traxx ook, maar dan werken ook meteen alle ETCS systemen. En op deze manier heeft de trein toch 2 rode lampen achterop. Ziet er misschien wat knullig uit, maar wel meest praktisch van allemaal

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re: Koninklijke trein woensdag 30 november
« Reactie #13 Gepost op: 03 December 2016, 00:38:22 »
En er zijn, in tegenstelling tot voorheen, geen 1700'en meer beschikbaar bij NSR voor dergelijke activiteiten.
Denk eerder dat NSR met zo'n trein liever pronkt met nieuw glimmend materieel dan een vale 1700 van ruim twintig jaar oud... Twee jaar geleden had men nog het plan om twee 1700'en juist voor de Koninklijke trein apart te houden. Die stonden toen ook apart in het Amersfoortse hok...
Over de 'eindseinen' op de Traxx. Traxx in opzending kan geen sluit verlichting voeren dus dan maar twee van deze dingen achterop... Zo zie je ze achter op de Benelux bij een Traxx ook wel'ns hangen.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Koninklijke trein woensdag 30 november
« Reactie #14 Gepost op: 03 December 2016, 01:00:33 »
En een traxx heeft dat niet?
Een batterijschakelaar is gewoon de hoofdschakelaar om je batterij mee in- of uit te schakelen. Bij een lok die je sleept of wegzet zet je die dus uit om alle verbruikers van de batterij te scheiden zodat de batterij niet ontladen word.

Als ik hierboven hoor dat bij het inzetten van de batterijschakelaar gelijk de ERMTS actief word, dan is het geen optie die schakelaar in te zetten alleen voor de sluitseinen als je de lok sleept want dan weet je zeker dat bij aankomst de batterij wel leeg is en je de lok dus niet meer kunt opbouwen.