Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
16 December 2025, 23:54:58
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
16 December 2025, 23:34:55
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Edwin2121992
16 December 2025, 23:30:18
Pappe und Nass-Halten, een TT modulebaantje door Kees-Jan
16 December 2025, 23:29:46
Rondom Charlois door Alewijn
16 December 2025, 23:22:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door defender
16 December 2025, 23:04:19
EifelBurgenBahn door Frank 123
16 December 2025, 23:03:41
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door Jan-Peter
16 December 2025, 22:52:24
ESU V5 Decoder setting door NS2408
16 December 2025, 22:46:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
16 December 2025, 22:41:11
Goede wensen voor 2026 door Frank 123
16 December 2025, 22:26:36
Modellbau Lingen 2026 door Frank 123
16 December 2025, 22:13:49
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
16 December 2025, 21:44:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
16 December 2025, 21:39:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 December 2025, 21:26:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
16 December 2025, 20:53:14
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Rick
16 December 2025, 20:51:14
Show je realistische treinsamenstelling door Rick
16 December 2025, 20:45:16
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ad Cleijsen
16 December 2025, 20:44:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
16 December 2025, 20:38:46
Zee. Land. door Huup
16 December 2025, 19:59:34
Terschellinger Spoor door FritsT
16 December 2025, 19:48:06
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
16 December 2025, 18:55:06
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
16 December 2025, 18:01:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
16 December 2025, 17:57:27
20 jaar BNLS jubileum door KNed
16 December 2025, 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
16 December 2025, 16:42:07
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
16 December 2025, 16:07:09
Starter met spoor G door MOVisser
16 December 2025, 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
16 December 2025, 14:32:56
  

Auteur Topic: Lenz BM3 / Peco-wissels  (gelezen 2794 keer)

crabbcharles

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Lenz BM3 / Peco-wissels
« Gepost op: 30 November 2016, 18:26:15 »
Ik ben terug opgestart in N-schaal. Om te oefenen een ovaaltje met vier wissels alles materiaal Peco. Zes blokken worden beheerd door zes BM3 van Lenz ABC-techniek. Het rijproces wordt gestuurd met een LZV100 centale en een transformator TR100b(Lenz)
De vier wissels aangedreven door Viessmann Universalantrieb, zijn identiek (electrofog) en identiek bedraad en verbonden met spoorvoeding en aan de BM3. Ik rijd met een hobbytrain G2000 Cargo. Deze valt regelmatig maar onvoorspelbaar zonder stroom op een bepaalde plek van de wissels. Een duwtje van een kleine cm is dan voldoende voor doorrijden. De wissels zijn volledig geïsoleerd van de blokken en zijn gevoed door digistroom. Er is echter één wissel van de vier die geen stroomuitval vertoont zels bij zeer lage snelheid (stand 12)  en het uitstekend doet. Waarom?
Alle suggesties zijn welkom.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: Lenz BM3 / Peco-wissels
« Reactie #1 Gepost op: 30 November 2016, 19:01:27 »
Heb je de puntstukken ook gepolariseerd?
Zo niet, dan krijgen de wisseltongen, het puntstuk en de vervolgspoortjes alleen stroom via de wisseltong die tegen de rail aanligt. Dat is niet altijd betrouwbaar.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

crabbcharles

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: Lenz BM3 / Peco-wissels
« Reactie #2 Gepost op: 02 December 2016, 14:43:30 »
Beste,
Electrofrog : de tongen zijn reeds in de fabriek gepolariseerd.
Het handmatig aandrukken van de tongen geeft geen reactie .
Dus...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: Lenz BM3 / Peco-wissels
« Reactie #3 Gepost op: 02 December 2016, 14:51:11 »
Dus even meten of er echt stroom op de tongen staat.

Electrofrog betekent dat de wisseltongen, het puntstuk en de aansluitende spoortjes elektrisch één geheel vormen. Dat geheel wordt standaard alleen gevoed via een wisseltong. Afhankelijk van de wisselstand de ene of de andere wisseltong. En dat is dan polariseren. Voor een betrouwbare stroomafname is het beter ook nog via een schakelaar te polariseren.

Er is geen kortsluiting?
« Laatst bewerkt op: 02 December 2016, 15:50:20 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Lenz BM3 / Peco-wissels
« Reactie #4 Gepost op: 02 December 2016, 15:50:41 »
en identiek bedraad en verbonden met spoorvoeding en aan de BM3.
Een stuk baanvak, of in dit geval een wissel, mag nooit tegelijk verbonden zijn met zowel de "spoorvoeding" als de BM3.  Ik begrijp dus niet wat je daarmee bedoelt, en daar zou best wel eens de fout in kunnen zitten.
Graag een aansluitschema, zodat fouten opgespoord en zo nodig verholpen kunnen worden.
Maarten.

crabbcharles

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: Lenz BM3 / Peco-wissels
« Reactie #5 Gepost op: 02 December 2016, 16:54:48 »
Beste Maarten,
Er bestaat geen verbinding tussen de wissel en de BM, als dat zou lijken uit mijn beschrijving dan heb ik me fout uitgedrukt. Ik heb het schema van Lenz scrupuleus gevolgd.
Charles

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18583
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Lenz BM3 / Peco-wissels
« Reactie #6 Gepost op: 02 December 2016, 17:13:25 »
Hetzelfde advies als op het MSM forum (quotes zijn van dat forumdraadje):

Peco's hebben wat kleine aanpassingen nodig ..

http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm

Beste.
Electrofrog : de puntstukken zijn gepolariseerd vanuit de fabriek.
De wissels zijn onlangs nieuw en brandschoon gekocht.
Dus ...

Kan wel zijn, toch zijn de genoemde aanpassingen die Allan Gartner op zijn site geeft wel een aanrader. Dat is niet voor niets, het blijkt dat bij digitaal die aanpassingen er juist voor zorgen dat de boel veel betrouwbaarder wordt. De wissels zoals uitgeleverd en gemaakt door Peco zijn uit het analoge tijdperk en daar doen ze het beter op.

Dus doe je voordeel met het gegeven advies.

Kijk daar eerst eens na en eigenlijk ben ik er zeker van dat je wissel(s) door de genoemde aanpassingen beter gaan functioneren :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

crabbcharles

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: Lenz BM3 / Peco-wissels
« Reactie #7 Gepost op: 02 December 2016, 19:56:35 »
Beste Henk,
Er is geen kortsluiting.
Wat bedoeld je 'via schakelaar polariseren'?
Charles

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8827
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Lenz BM3 / Peco-wissels
« Reactie #8 Gepost op: 02 December 2016, 21:23:54 »
Hoi,

Maak eens wat foto's of een schema van hoe het een is aangesloten. Dan is er mogelijk wat meer over te zeggen.

En doe je ook wat met de adviezen van Martin en Ronald?

Groeten Ronald.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22755
Re: Lenz BM3 / Peco-wissels
« Reactie #9 Gepost op: 02 December 2016, 21:40:07 »
Die adviezen komen op hetzelfde neer. De stroomtoevoer van rail via wisseltong naar puntstuk is niet volledig betrouwbaar.

Die Gartner waar Ronald naar verwijst, adviseert bij de electrofrog ook om het puntstuk en daarmee de belendende stukjes rail nog eens te polariseren met een schakelaar die met het wissel meeschakelt. Bij andere railsystemen is dat meestal de enige manier om het puntstuk te voeden. In de encyclopedie kan je lezen wat wordt bedoeld.
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Puntstuk_van_het_wissel_polariseren

Maar de onbetrouwbare stroomtoevoer is een bekend probleem bij de Pecowissels Charles.
« Laatst bewerkt op: 02 December 2016, 22:13:13 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

crabbcharles

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: Lenz BM3 / Peco-wissels
« Reactie #10 Gepost op: 03 December 2016, 09:51:21 »
Hartelijk dank voor jullie interesse, maar voorlopig stop ik er hiermee en ga me op de loc. concentreren.
Hierbij mijn e-mail adres Crabbcharles(a)gmail.com, ik ben op zoek naar een hersteller/reparateur (N-schaal). Wie kan me hierbij helpen?
Charles
« Laatst bewerkt op: 03 December 2016, 10:16:52 door NS8714. Reden: e-mailadres aangepast ivm spam »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8827
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Lenz BM3 / Peco-wissels
« Reactie #11 Gepost op: 03 December 2016, 13:26:52 »
Hoi,

Hartelijk dank voor jullie interesse, maar voorlopig stop ik er hiermee en ga me op de loc. concentreren.

Je denkt dat het probleem in de locomotief zit in plaats van in de rails? Vanwaar kom je opeens tot die conclusie? Dat kan ik zo niet uit het hele verhaal in dit draadje halen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!