Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overet
14 August 2025, 22:04:43
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
14 August 2025, 21:50:18
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
14 August 2025, 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 August 2025, 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46
  

Auteur Topic: Lenz BM3 / Peco-wissels  (gelezen 2618 keer)

crabbcharles

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Lenz BM3 / Peco-wissels
« Gepost op: 30 November 2016, 18:26:15 »
Ik ben terug opgestart in N-schaal. Om te oefenen een ovaaltje met vier wissels alles materiaal Peco. Zes blokken worden beheerd door zes BM3 van Lenz ABC-techniek. Het rijproces wordt gestuurd met een LZV100 centale en een transformator TR100b(Lenz)
De vier wissels aangedreven door Viessmann Universalantrieb, zijn identiek (electrofog) en identiek bedraad en verbonden met spoorvoeding en aan de BM3. Ik rijd met een hobbytrain G2000 Cargo. Deze valt regelmatig maar onvoorspelbaar zonder stroom op een bepaalde plek van de wissels. Een duwtje van een kleine cm is dan voldoende voor doorrijden. De wissels zijn volledig geïsoleerd van de blokken en zijn gevoed door digistroom. Er is echter één wissel van de vier die geen stroomuitval vertoont zels bij zeer lage snelheid (stand 12)  en het uitstekend doet. Waarom?
Alle suggesties zijn welkom.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Lenz BM3 / Peco-wissels
« Reactie #1 Gepost op: 30 November 2016, 19:01:27 »
Heb je de puntstukken ook gepolariseerd?
Zo niet, dan krijgen de wisseltongen, het puntstuk en de vervolgspoortjes alleen stroom via de wisseltong die tegen de rail aanligt. Dat is niet altijd betrouwbaar.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

crabbcharles

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: Lenz BM3 / Peco-wissels
« Reactie #2 Gepost op: 02 December 2016, 14:43:30 »
Beste,
Electrofrog : de tongen zijn reeds in de fabriek gepolariseerd.
Het handmatig aandrukken van de tongen geeft geen reactie .
Dus...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Lenz BM3 / Peco-wissels
« Reactie #3 Gepost op: 02 December 2016, 14:51:11 »
Dus even meten of er echt stroom op de tongen staat.

Electrofrog betekent dat de wisseltongen, het puntstuk en de aansluitende spoortjes elektrisch één geheel vormen. Dat geheel wordt standaard alleen gevoed via een wisseltong. Afhankelijk van de wisselstand de ene of de andere wisseltong. En dat is dan polariseren. Voor een betrouwbare stroomafname is het beter ook nog via een schakelaar te polariseren.

Er is geen kortsluiting?
« Laatst bewerkt op: 02 December 2016, 15:50:20 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Lenz BM3 / Peco-wissels
« Reactie #4 Gepost op: 02 December 2016, 15:50:41 »
en identiek bedraad en verbonden met spoorvoeding en aan de BM3.
Een stuk baanvak, of in dit geval een wissel, mag nooit tegelijk verbonden zijn met zowel de "spoorvoeding" als de BM3.  Ik begrijp dus niet wat je daarmee bedoelt, en daar zou best wel eens de fout in kunnen zitten.
Graag een aansluitschema, zodat fouten opgespoord en zo nodig verholpen kunnen worden.
Maarten.

crabbcharles

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: Lenz BM3 / Peco-wissels
« Reactie #5 Gepost op: 02 December 2016, 16:54:48 »
Beste Maarten,
Er bestaat geen verbinding tussen de wissel en de BM, als dat zou lijken uit mijn beschrijving dan heb ik me fout uitgedrukt. Ik heb het schema van Lenz scrupuleus gevolgd.
Charles

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17939
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Lenz BM3 / Peco-wissels
« Reactie #6 Gepost op: 02 December 2016, 17:13:25 »
Hetzelfde advies als op het MSM forum (quotes zijn van dat forumdraadje):

Peco's hebben wat kleine aanpassingen nodig ..

http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm

Beste.
Electrofrog : de puntstukken zijn gepolariseerd vanuit de fabriek.
De wissels zijn onlangs nieuw en brandschoon gekocht.
Dus ...

Kan wel zijn, toch zijn de genoemde aanpassingen die Allan Gartner op zijn site geeft wel een aanrader. Dat is niet voor niets, het blijkt dat bij digitaal die aanpassingen er juist voor zorgen dat de boel veel betrouwbaarder wordt. De wissels zoals uitgeleverd en gemaakt door Peco zijn uit het analoge tijdperk en daar doen ze het beter op.

Dus doe je voordeel met het gegeven advies.

Kijk daar eerst eens na en eigenlijk ben ik er zeker van dat je wissel(s) door de genoemde aanpassingen beter gaan functioneren :)

crabbcharles

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: Lenz BM3 / Peco-wissels
« Reactie #7 Gepost op: 02 December 2016, 19:56:35 »
Beste Henk,
Er is geen kortsluiting.
Wat bedoeld je 'via schakelaar polariseren'?
Charles

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8837
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Lenz BM3 / Peco-wissels
« Reactie #8 Gepost op: 02 December 2016, 21:23:54 »
Hoi,

Maak eens wat foto's of een schema van hoe het een is aangesloten. Dan is er mogelijk wat meer over te zeggen.

En doe je ook wat met de adviezen van Martin en Ronald?

Groeten Ronald.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Lenz BM3 / Peco-wissels
« Reactie #9 Gepost op: 02 December 2016, 21:40:07 »
Die adviezen komen op hetzelfde neer. De stroomtoevoer van rail via wisseltong naar puntstuk is niet volledig betrouwbaar.

Die Gartner waar Ronald naar verwijst, adviseert bij de electrofrog ook om het puntstuk en daarmee de belendende stukjes rail nog eens te polariseren met een schakelaar die met het wissel meeschakelt. Bij andere railsystemen is dat meestal de enige manier om het puntstuk te voeden. In de encyclopedie kan je lezen wat wordt bedoeld.
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Puntstuk_van_het_wissel_polariseren

Maar de onbetrouwbare stroomtoevoer is een bekend probleem bij de Pecowissels Charles.
« Laatst bewerkt op: 02 December 2016, 22:13:13 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

crabbcharles

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: Lenz BM3 / Peco-wissels
« Reactie #10 Gepost op: 03 December 2016, 09:51:21 »
Hartelijk dank voor jullie interesse, maar voorlopig stop ik er hiermee en ga me op de loc. concentreren.
Hierbij mijn e-mail adres Crabbcharles(a)gmail.com, ik ben op zoek naar een hersteller/reparateur (N-schaal). Wie kan me hierbij helpen?
Charles
« Laatst bewerkt op: 03 December 2016, 10:16:52 door NS8714. Reden: e-mailadres aangepast ivm spam »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8837
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Lenz BM3 / Peco-wissels
« Reactie #11 Gepost op: 03 December 2016, 13:26:52 »
Hoi,

Hartelijk dank voor jullie interesse, maar voorlopig stop ik er hiermee en ga me op de loc. concentreren.

Je denkt dat het probleem in de locomotief zit in plaats van in de rails? Vanwaar kom je opeens tot die conclusie? Dat kan ik zo niet uit het hele verhaal in dit draadje halen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!