Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 21:40:36
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:20:27
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi door sncf231e
Vandaag om 21:09:10
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
  

Auteur Topic: NS serie 500/600  (gelezen 5498 keer)

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
NS serie 500/600
« Gepost op: 28 November 2016, 21:15:02 »
Ik vroeg me af waarom er zoveel 2400 rijdend worden bewaard en bijvoorbeeld NS serie 500 600 niet? Deze vraag kwam bij afgelopen zaterdag bij op toen ik deze zag staan bij SSN in Rotterdam. Hij staat bij hun in de weg en ze hebben er geen behoefte om hem rijvaardig te maken.

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk

« Laatst bewerkt op: 29 November 2016, 00:37:16 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: NS serie 500 600
« Reactie #1 Gepost op: 28 November 2016, 21:24:41 »
Daar zijn er meer van bewaard dan van 2400'den hoor... Zes bij de VSM, twee bij de ZLSM, eentje bij de SSN, eentje bij de SGB en drie in het spoorwegmuseum. En dan volgens mij eentje in Drachten als monument.
« Laatst bewerkt op: 28 November 2016, 21:30:22 door NS8714 »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: NS serie 500 600
« Reactie #2 Gepost op: 28 November 2016, 21:36:23 »
Met deze twee links zou je een aardig overzicht moeten krijgen  :)

http://www.nicospilt.com/index_Dieselloks_500.htm
https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_500

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: NS serie 500 600
« Reactie #3 Gepost op: 28 November 2016, 21:41:47 »
En een bij de STAR, en een bij de MBS. En dan rijdt er nog een handvol commercieel in Nederland en een flinke handvol in diverse hoedanigheden in the UK.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: NS serie 500 600
« Reactie #4 Gepost op: 28 November 2016, 21:42:50 »
Tijd om er een paar te verkopen aan een oudijzerboer en de opbrengst te steken in locs die het beter kunnen gebruiken  ;D

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: NS serie 500/600
« Reactie #5 Gepost op: 29 November 2016, 07:46:34 »
Er stond er ook nog eentje bij de MBS. Weet niet of ze hem nog hebben. (Ik bedoel dus niet de NS 451!!!)
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: NS serie 500/600
« Reactie #6 Gepost op: 29 November 2016, 08:08:49 »
@Gouda
Er zijn behoorlijk veel 5/600en bewaard gebleven en rijden nog steeds rond.
Railpro heeft er een paar.
kanariegele 600 bij de Osse Overslag Centrale.
Oranje 600 Locon.
Spoorwegmuseum,star,mbs,sgb,vsm enzovoort.

Daarintegen zijn er naar mijn weten maar een paar 2400en
3x vsm
1x sgb
1x te Haarlem
1x spoorwegmuseum

Mvg jamie
« Laatst bewerkt op: 29 November 2016, 08:10:20 door Jamie »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: NS serie 500/600
« Reactie #7 Gepost op: 29 November 2016, 09:28:58 »
De vraag is toch waarom bijna alle 2400'n rijvaardig bewaard zijn en de meeste 5/600'n niet of vergis ik me nu?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: NS serie 500/600
« Reactie #8 Gepost op: 29 November 2016, 09:52:12 »
Volgens mij kun je het op twee manieren lezen  :)

De vraag is "waarom zijn er nog zoveel 500/600-en en niet zoveel 2400?" Antwoord: valt wel mee, er zijn best nog veel 500/600-en in nederland en daarbuiten.

Of de vraag is "waarom worden de 500/600-en bij musea niet vaak rijvaardig gehouden?"  Dan zou het antwoord kunnen zijn dat deze machines best nog veel op het normale spoor te vinden zijn, bij diverse bedrijven, en dus nog niet echt een museale status hebben.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: NS serie 500/600
« Reactie #9 Gepost op: 29 November 2016, 10:09:00 »
En de meeste clubs hebben daarnaast ook een aantal sikken die ze gebruiken voor rangeerwerk, waardoor de aanwezige 500'den en 600'den niet direct nodig zijn.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: NS serie 500/600
« Reactie #10 Gepost op: 29 November 2016, 19:20:04 »
Hoe bedoelen jullie eigenlijk weinig rijvaardig? Bij de VSM rijden er 4, bij het Spoorwegmuseum 2, eentje in Goes (nu in revisie), eentje in Limburg en volgens mij is die in Haaksbergen ook in revisie. Dan nog minstens zes commercieel, en dan nog de commerciële en museumlocs in Engeland...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: NS serie 500/600
« Reactie #11 Gepost op: 29 November 2016, 19:21:51 »
Spuit elf....

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: NS serie 500/600
« Reactie #12 Gepost op: 29 November 2016, 19:22:39 »
Dan is het antwoord op beide vragen dus "valt wel mee"  :)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: NS serie 500/600
« Reactie #13 Gepost op: 29 November 2016, 20:07:28 »
Spuit elf....
::)
Tim geeft ten minste aan hoeveel locs er rijvaardig zijn bij de diverse organisaties. Dat heb ik nog niet voorbij zien komen in dit topic. Er is dus nog een behoorlijk aantal rijvaardig afgezien van de commerciële exemplaren.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: NS serie 500 600
« Reactie #14 Gepost op: 29 November 2016, 20:54:21 »
...drie in het spoorwegmuseum...

De 508, de 512, de 629 en 673 ;)

Waarvan de 629 in revisie is en de 673 ook rijvaardig is.