Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 19:39:13
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:59:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:36:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:27:02
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 17:58:25
BNLS modules: de groeten uit Berkel door nighttrain1
Vandaag om 17:52:32
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 17:49:52
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 17:42:10
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:38:57
NS-1000 in spoor-1 door Eelco Storm
Vandaag om 17:30:54
bruine roco 2400 + zwaailichten door Tedo
Vandaag om 16:36:36
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 16:13:45
Poelitrekker door W.Broere
Vandaag om 15:46:40
Plaatdikte van een rangeerbaan door Kees-Jan
Vandaag om 15:06:11
Minder wissels door Huup
Vandaag om 14:54:20
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:02:17
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:54:50
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:45
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:33:53
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 11:01:59
Roco BR 93 stroomafname door Henk Veenstra
Vandaag om 10:21:37
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:55:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:52:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:26:03
Au bord de la Cèze door Frits C
Vandaag om 07:35:08
Gratis On30 Black Sheep sticker. door p-kokkie
Vandaag om 06:28:44
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:31:25
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door FritsT
29 August 2025, 23:00:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
29 August 2025, 22:50:50
6 en 7 september terug naar toen door Seinhuis
29 August 2025, 22:49:33

Auteur Topic: Wissels aanleggen over een moduleverbinding heen  (gelezen 4257 keer)

mwdb

• Offline Offline
    • Albulamodell forum
Wissels aanleggen over een moduleverbinding heen
« Gepost op: 25 November 2016, 19:37:43 »
Wat te doen als blijkt dat je niet kan voorkomen dat een wissel over een Modulegrens heen ligt? Ander baanplan of misschien je wissel aanpassen? Ik heb voor dat laatste gekozen en bevalt mij prima. Wel moet een railverbinding over een Modulegrens naar mijn mening niet een te grote hoek maken: de diagonaal aangesneden railstaaf geeft dan eerder problemen. Als vuistregel misschien maximaal 30 graden ten opzichte van de lengteas lijkt mij altijd een veilige maat.

De eerste keer dat ik deze methode heb toegepast is al zeker 10 jaar geleden en de verbinding wordt  sindsdien met grote regelmaat aan en afgekoppeld. Dit is geen probleem, net zo min als bij gewone railverbindingen.

Het belangrijkste is dat je stabiliteit behoud in de wissel zelf. De eerste wissel die ik zo bewerkt heb was een vrij fragiel Shinohara H0m exemplaar. De ellende van deze rails is dat de railverbindingen aan de bielzen heel dun is. Een verkeerde beweging en de rail ritst je zo uit de bielzen. Extra opletten dus.
Later heb ik nog diverse ander wissel(verbindingen) opgesplitst maar aangezien ik tegenwoordig zelf mijn wissels bouw, zijn deze door het in elkaar solderen extra stabiel geworden.

Als eerste moet je zorgen dat de beide baandelen of modules stabiel en reproduceerbaar aan elkaar passen. Hiermee bedoel ik dus dat je elke keer weer de beide helften op dezelfde wijze aan elkaar kan zetten. Op de kwart mm nauwkeurig. Dat is overigens bij modules altijd erg belangrijk. Als dit niet bereikt kan worden, kan je het beter maar niet doen zo. Vroeger heb ik mbv. in elkaar passende Alu buisjes een soort centreerverbinding proberen te bereiken, waarna de beide helften met bout en vleugelmoer aan elkaar geschroefd werden.
Tegenwoordig pas ik de "Modulverbinder" van Hobby-Ecke Schumacher toe. Een briljante uitvinding waarbij een mega grote bout en moer ( M12) in precies gefreesde Alu bussen valt. Zo heb je praktisch geen speling en je schroeft het in no time in en uit elkaar.
Goed, dat dus over de onderbouw, nu de wissel die je precies over deze verbinding wilt gaan leggen: aan de onderzijde worden op de plaats van de sceidingongeveer twee a drie bielzen verwijderd, compleet met verbindingen. Ik ga ervan uit dat de splitsing ergens tussen hartstuk en wisseltongen plaatsvindt. Dan de wissel exact uitrichten waar je hem wilt hebben, mooi vlak, let daar vooral goed op, een beetje krom liggen geeft vaak ontsporingen, niet op de plaat schroeven dus, maar goed kijken en de railstaven ontspannen uitrichten en zo laten.
Dan teken je precies de ligging van de spoorstaven af op de ondergrond: hout aub. en niet kurk of die schuimplaten dus, desnoods de laatste 5cm uitvullen met hout. dan de wissel er weer af en op 5mm van de rand precies onder de railstaven kleine messingschroeven indraaien: goed kijken dat je ze net vrij hebt van de spoorstaven, steeds weer kijken of het klopt.
De koppen van de Ms schroeven en de onderzijde van de spoorstaven een beetje opruwen en dan de wissel weer terugleggen, denk daarbij ook aan een goede stroomvoorziening in de wissel, dat je geen stroomloze eilandjes krijgt. Extra bedraden dus kan geen kwaad.
Dan de rail-layout verder afmaken rondom deze verbinding, proefrijden: rijdt alles exact en mooi vlak? Dan de rail met verdunde houtlijm tussen de bielzen druppelen en een nacht laten drogen: dit zorgt voor een goede fixatie van de rail voordat je gaat solderen. Ook rondom de schroeven even met wat houtlijm bewerken, schroeven willen nog wel eens iets wiebelen en dat wil je dus niet. Als het nog steeds goed ligt dan de railstaven met een stevige soldeerbout op de Ms-schroeven vastsolderen. Goed inpenselen met vloeimiddel en later even afborstelen met een beetje water met wat citroensap, dit neutraliseert de zuren in het vloeimiddel. Weer proefrijden: is alles ok, dan kun je de wissel doorzagen met een fijne Roco zaag of nog beter een dunne slijpschijf, die gebruik ik altijd. Als je het goed hebt gedaan verroert de wissel zich in het geheel niet. Het zou mooi zijn om meteen een heel klein beetje in te strooien, dat geeft extra stabiliteit tijdens de verder bouw.
Deze procedure geeft een hele mooie en praktisch onzichtbare verbinding tussen beide helften.
Voor ondergrondse situaties kun je natuurlijk ook koperbedrukte printplaat gebruiken, nadeel is echter dat hier de koperlaag van af kan scheuren en dan heb je echt een probleem. Ms schroeven kun je te allen tijde repareren.

Hier dan de besproken fotos van enkele wissels die ik heb gesplitst teneinde deze over een Modulgrens heen te leggen.

Hier de eerste keer dat ik het toepaste op die Shinohara wissel, ik heb de naad iets opengetrokken voor de duidelijkheid:

Tijdens de bouw van St. Moritz heb ik een "hosenträger" op deze manier gedeeld:

Een heel recent opgesplitste wissel, heel mooi direct achter de isolatie van het hartstuk, deze moet sowieso gespltst worden, je hebt zo eigenlijk maar twee extra zaagsnedes:

Vlak voor het tunnelportaal van Preda tijdens de bouw:

En hier in afgewerkte toestand vrijwel onzichtbaar:

Het valt misschien op dat hier en daar de ruimtes best groot zijn: dat is omdat als je een moduul verticaal op de grond zet, het railstaafuiteind nog weleens kan blijven haken....vandaar.

Zo, een heleboel info, als er vragen zijn hoor ik het wel,

Groeten, Michiel.
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

guest7823

• Gast
Re: Wissels aanleggen over een moduleverbinding heen
« Reactie #1 Gepost op: 25 November 2016, 19:52:22 »
Ach .... als je je eigen kruiswissels (b)lijkt te bouwen is dit toch een eitje  :laugh:

..... aangezien ik tegenwoordig zelf mijn wissels bouw, ...

Weer even niet goed genoeg gelezen, al zag ik het wel aan de wisselbouw  :P
« Laatst bewerkt op: 25 November 2016, 20:24:35 door guest7823. Reden: aanvulling »

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #2 Gepost op: 25 November 2016, 20:18:36 »
Heel veel dank voor de informatie met heldere uitleg. Ik ben zeer onder de indruk van de "gesplitste" wissels !

Wat betreft die "Modulverbinder", we hebben het dan toch over wat op de website van Hobby-Ecke Schumacher "Modulverschraubung" genoemd wordt ? Het lijkt mij wel, maar ik vraag het maar even voor de zekerheid.

Ik ben trouwens onder de indruk van de zelfbouwwissels. Daar had ik ook even overheen gelezen. Een kruiswissel en dan ook nog eens licht gebogen, als ik het goed zie. Wat een prestatie !

Peter
« Laatst bewerkt op: 25 November 2016, 21:57:21 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 25 November 2016, 21:40:17 »
Mooi gedaan hoor!  (y)

Leen.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #4 Gepost op: 25 November 2016, 22:07:33 »
Knap werk!
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

mwdb

• Offline Offline
    • Albulamodell forum
« Reactie #5 Gepost op: 25 November 2016, 23:30:11 »
Wat betreft die "Modulverbinder", we hebben het dan toch over wat op de website van Hobby-Ecke Schumacher "Modulverschraubung" genoemd wordt ?
Inderdaad, ik had het maar een beetje vertaald, echt aanraders, scheelt een hoop gedoe en het past later altijd weer aan elkaar.

Citaat
Ik ben trouwens onder de indruk van de zelfbouwwissels. Daar had ik ook even overheen gelezen. Een kruiswissel en dan ook nog eens licht gebogen, als ik het goed zie
Dank je, inderdaad een gebogen kruising, ik zou het eigenlijk geen wissel willen noemen, je kan er immers geen richting kiezen. Ik heb ook nog echte kruiswissels gebouwd, ook een Baeseler, dat is eigenlijk wel een beetje de limit,wat mij betreft.......

Groeten, Michiel

VictorPM

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 26 November 2016, 00:39:56 »
inderdaad een gebogen kruising, ik zou het eigenlijk geen wissel willen noemen, je kan er immers geen richting kiezen. Ik heb ook nog echte kruiswissels gebouwd, ook een Baeseler,

Charp bedoelde iets anders dan wat jij denkt dat hij bedoelde, Michiel  ;)
« Laatst bewerkt op: 26 November 2016, 00:41:53 door VictorPM »

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #7 Gepost op: 26 November 2016, 00:46:31 »
Hoi Michiel,

van modules bouwen heb ik nog geen kaas gegeten, van het zelfbouwen van wissels heb ik inmiddels geproefd. Deze zomer zelf aan begonnen, wellicht heb je mijn topic gezien, nu ben ik bezig met een dubbele kruiswissel (zo'n ding als jij hier in gebogen toestand geen wissel vindt ;D) en mijn god, wat een werk blijkt dat toch te zijn. En vooral, wat een secuur werk. Inhoudelijk heb ik niet veel toe te voegen, maar ik wil je even complimenten geven voor je zelfbouwwerkzaamheden. Zie ik nou goed jij de tong afzaagt en met een raillas weer vast hebt gezet?

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #8 Gepost op: 26 November 2016, 13:36:54 »
Laurent,

Dat met die raillas is een Shinohara wissel en die fabrikant gebruikt dat als scharnierpunt, als ik het goed heb. Precies dezelfde constructie heb ik aangetroffen bij mijn kruiswissel van Walthers/Shinohara, vandaar dat ik dit herkende.

Michiel,

Overigens bedoelde ik inderdaad de kruiswissel die jij zèlf als "Hosenträger" betitelde (foto twee). Daar kan dus wel degelijk richting worden gekozen. Op je laatste foto toon jij volgens mij dezelfde kruiswissel.

Tot slot nog een vraag. In je eerste alinea heb je het over een veilige vuistregel. Maximaal 30 graden ten opzichte van de lengteas. Helemaal duidelijk. Dat is dus niet minder dan 60 graden ten opzichte van de rand van de module ? Ik wil zeker weten dat ik het goed intepreteer.

Peter
« Laatst bewerkt op: 26 November 2016, 14:09:57 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

mwdb

• Offline Offline
    • Albulamodell forum
« Reactie #9 Gepost op: 26 November 2016, 16:14:41 »
Inderdaad 30 graden ten opzichte van de lengteas van je onderbouw, zo dus:

Toch nog even over het begrip kruiswissel: de verbinding die ik op die foto laat zien bestaat mijns inziens uit 1 engelse (kruis) wissel, 3 normale wissels en een kruising, in het Duits/Zwitserse taalgebied doorgaans als "Hosenträger" omschreven.
Ik heb inmiddels in de loop der jaren genoeg wissels gezien om te weten waar ik het over heb.

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 05 December 2016, 18:01:18 »
Beste allen,

Ik heb de discussie over de verschillende wisselsoorten een eigen draadje gegeven:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71881.msg3221703140.html#msg3221703140

Dan kunnen we in dit draadje verder over wissels en module-scheidingen.

Gr, Bert