Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tankinstallaties voor dieseltreinen door Deetrein
Vandaag om 17:35:33
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 17:34:46
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door MOVisser
Vandaag om 17:29:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 17:26:56
Palisade Canyon door RobVille
Vandaag om 17:22:59
Project seaside Germany door Scratchbuilt
Vandaag om 17:10:23
C12c rijtuig door Pauldg
Vandaag om 17:04:21
De prachtige reeksen van Bemo door Pauldg
Vandaag om 17:01:55
Een leuke vrachtwagen door Arjan6511
Vandaag om 16:20:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Spelfaut
Vandaag om 16:10:12
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Huup
Vandaag om 13:26:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 13:06:40
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
  

Auteur Topic: MTB wisselaandrijving  (gelezen 9319 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26821
    • Pagina van klaas
Re: MTB wisselaandrijving
« Reactie #15 Gepost op: 17 January 2017, 17:09:29 »
Bij de oudere Peco Electrofrogs zit die zaagsnede er nog niet in.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: MTB wisselaandrijving
« Reactie #16 Gepost op: 17 January 2017, 18:37:53 »

Dat is ook weer waar maar met wat handigheid en een dremel moet het wel lukken.
Hoewel het bij N-spoor het wel een uitdaging is ;D.

Bij de Mtb kan je ook het stuk waar de pin in vastgeklemd zit naar links of recht schuiven zodat de de wisseltongen op juiste moment bewegen.  Dus je past het schakelmoment niet aan maar de wisseltong beweging.
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1903
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: MTB wisselaandrijving
« Reactie #17 Gepost op: 17 January 2017, 19:31:34 »
Zoals Klaas al meldt zijn niet alle Peco Electrofrogs al "voorgezaagd": die voor Spoor N (code 55) in ieder geval niet.

Inmiddels heb ik hier nog wat getest en gezien dat de omschakeling redelijk "in het midden" plaatsvindt.

Maar - gelet op de constructie - is daarvoor geen enkele garantie: de microschakelaar wordt bediend door een nok op de as van het excentriek. De afstand nok/microschakelaar is daarbij dus een mogelijke variabele.

Bij te vroeg of te laat schakelen zou er dus kortsluiting kunnen optreden via de nog aanliggende wisseltong.
Maar dit wordt naar mijn idee eigenlijk weer voorkomen via de interne "kortsluitbeveiliging" in het schakelcircuit van de MP1 zelf.

Aangesloten op mijn DR5000 centrale kan ik zelfs het via de MP1 gepolariseerde puntstuk kortsluiten zonder dat de DR5000 vanwege kortsluiting uitschakelt: de kortsluitbeveiliging via de thermische weerstand reageert uiterst snel en blijkbaar afdoende.

Zelfs de Roco MultiMaus/10764 combinatie schakelt niet af bij het kortsluiten van het gepolariseerde puntstuk...

Mijn conclusie is dus dat het isoleren van puntstuk en wisseltongen niet echt noodzakelijk is doordat eventuele kortsluitmomenten tijdens het omlopen worden afgevangen door de interne kortsluitbeveiliging van de MP1.

Rijst natuurlijk wel de vraag hoelang deze kortsluitbeveiliging via de thermische weerstand bestand is tegen regelmatig optredende kortdurende kortsluiting...

Wie kan wat zeggen over de betrouwbaarheid c.q. levensduur van thermische weerstanden?

Dat is ook weer waar maar met wat handigheid en een dremel moet het wel lukken.
Hoewel het bij N-spoor het wel een uitdaging is ;D.

Ik maak mijn zaagsnedes met een simpel figuurzaagje voordat het wissel ingebouwd wordt, er moeten tenslotte ook nog wat draadjes en doorverbindingen gesoldeerd worden...  ::)

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 17 January 2017, 19:50:05 door Bert_Apd. Reden: levensduur van thermische weerstanden? »

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: MTB wisselaandrijving
« Reactie #18 Gepost op: 17 January 2017, 20:05:45 »
 Ik heb het erover gehad met de fabrikant ( in mijn beste tjechisch ;) en die vertelde dat de PTC er bij de volgende serie eruit is gehaald omdat hij te vaak kapot ging bij langdurige sluiting. Bij de MP5 is hij eral uit. Hij wordt vervangen door een externe PTC zodat hij makkelijk vervangbaar is.
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1903
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: MTB wisselaandrijving
« Reactie #19 Gepost op: 17 January 2017, 20:11:38 »
Hallo Peter,

Wie kan wat zeggen over de betrouwbaarheid c.q. levensduur van thermische weerstanden?

Met jouw antwoord is die vraag dus beantwoord, bedankt!

Ik heb inmiddels ook een defecte PTC: weerstand nu permanent ca. 4,7 K...   :'(

Dus voor alle zekerheid toch maar de "zaagsnedes" toepassen, het schakelmoment is dan niet meer relevant.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 17 January 2017, 20:47:10 door Bert_Apd. Reden: defecte PTC »

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
Re: MTB wisselaandrijving
« Reactie #20 Gepost op: 09 February 2017, 21:08:20 »
 
Binnenkort is ook de MP5 leverbaar, nog mooier!

Ik wil binnenkort ook wat experimenteren met de MTB wisselaandrijving.
Vraagje: Wat is er mooier aan de MP5 en wanneer is binnenkort?

René
René

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 541
    • Valleitrein
Re: MTB wisselaandrijving
« Reactie #21 Gepost op: 09 February 2017, 22:04:03 »
MP5 heeft drie pluspunten:
- connector
- 2 schakelcontacten ipv één (voor puntstuk en evt. voor terugmelder)
- de slag, kan nu ook  12 mm.

De MP5 is inmiddels al leverbaar.

Gr. Maarten
« Laatst bewerkt op: 09 February 2017, 22:29:16 door Maartenw. Reden: Verduidelijkt »
Met vriendelijke groet, Maarten

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: MTB wisselaandrijving
« Reactie #22 Gepost op: 09 February 2017, 23:43:27 »
leverbaar: Op de inmiddels bekende sites
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1903
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: MTB wisselaandrijving
« Reactie #23 Gepost op: 10 February 2017, 10:44:55 »
Hallo Peter/Maarten,

Ik heb het erover gehad met de fabrikant ( in mijn beste tjechisch ;) en die vertelde dat de PTC er bij de volgende serie eruit is gehaald omdat hij te vaak kapot ging bij langdurige sluiting. Bij de MP5 is hij eral uit. Hij wordt vervangen door een externe PTC zodat hij makkelijk vervangbaar is.

Heeft de leverbare MP5 nu ook al een externe PTC?

Groeten,
Bert

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: MTB wisselaandrijving
« Reactie #24 Gepost op: 10 February 2017, 13:30:54 »
Nee, wordt er niet bijgeleverd.
Laat hij aan de klanten over of ze dat willen, zegt de fabrikant.

Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1903
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: MTB wisselaandrijving
« Reactie #25 Gepost op: 10 February 2017, 14:07:54 »
Oké, duidelijk.  ;)

Bedankt voor je reactie  (y)

Bert