Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Looney Tunes
Vandaag om 22:10:03
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
Vandaag om 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
Vandaag om 20:47:32
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 20:40:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 20:32:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:10:53
Pendel module door Golden Oldie
Vandaag om 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:52:47
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Falcon10
Vandaag om 19:30:44
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
Vandaag om 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
Vandaag om 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
Vandaag om 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:33:50
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:16:35
Klompentrein door Huup
Vandaag om 17:06:34
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:39:19
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
't Boemeltje door Wim1969
Vandaag om 10:36:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:46:04
Seinschakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:20
  

Auteur Topic: MTB wisselaandrijving  (gelezen 9301 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26816
    • Pagina van klaas
Re: MTB wisselaandrijving
« Reactie #15 Gepost op: 17 January 2017, 17:09:29 »
Bij de oudere Peco Electrofrogs zit die zaagsnede er nog niet in.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: MTB wisselaandrijving
« Reactie #16 Gepost op: 17 January 2017, 18:37:53 »

Dat is ook weer waar maar met wat handigheid en een dremel moet het wel lukken.
Hoewel het bij N-spoor het wel een uitdaging is ;D.

Bij de Mtb kan je ook het stuk waar de pin in vastgeklemd zit naar links of recht schuiven zodat de de wisseltongen op juiste moment bewegen.  Dus je past het schakelmoment niet aan maar de wisseltong beweging.
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1903
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: MTB wisselaandrijving
« Reactie #17 Gepost op: 17 January 2017, 19:31:34 »
Zoals Klaas al meldt zijn niet alle Peco Electrofrogs al "voorgezaagd": die voor Spoor N (code 55) in ieder geval niet.

Inmiddels heb ik hier nog wat getest en gezien dat de omschakeling redelijk "in het midden" plaatsvindt.

Maar - gelet op de constructie - is daarvoor geen enkele garantie: de microschakelaar wordt bediend door een nok op de as van het excentriek. De afstand nok/microschakelaar is daarbij dus een mogelijke variabele.

Bij te vroeg of te laat schakelen zou er dus kortsluiting kunnen optreden via de nog aanliggende wisseltong.
Maar dit wordt naar mijn idee eigenlijk weer voorkomen via de interne "kortsluitbeveiliging" in het schakelcircuit van de MP1 zelf.

Aangesloten op mijn DR5000 centrale kan ik zelfs het via de MP1 gepolariseerde puntstuk kortsluiten zonder dat de DR5000 vanwege kortsluiting uitschakelt: de kortsluitbeveiliging via de thermische weerstand reageert uiterst snel en blijkbaar afdoende.

Zelfs de Roco MultiMaus/10764 combinatie schakelt niet af bij het kortsluiten van het gepolariseerde puntstuk...

Mijn conclusie is dus dat het isoleren van puntstuk en wisseltongen niet echt noodzakelijk is doordat eventuele kortsluitmomenten tijdens het omlopen worden afgevangen door de interne kortsluitbeveiliging van de MP1.

Rijst natuurlijk wel de vraag hoelang deze kortsluitbeveiliging via de thermische weerstand bestand is tegen regelmatig optredende kortdurende kortsluiting...

Wie kan wat zeggen over de betrouwbaarheid c.q. levensduur van thermische weerstanden?

Dat is ook weer waar maar met wat handigheid en een dremel moet het wel lukken.
Hoewel het bij N-spoor het wel een uitdaging is ;D.

Ik maak mijn zaagsnedes met een simpel figuurzaagje voordat het wissel ingebouwd wordt, er moeten tenslotte ook nog wat draadjes en doorverbindingen gesoldeerd worden...  ::)

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 17 January 2017, 19:50:05 door Bert_Apd. Reden: levensduur van thermische weerstanden? »

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: MTB wisselaandrijving
« Reactie #18 Gepost op: 17 January 2017, 20:05:45 »
 Ik heb het erover gehad met de fabrikant ( in mijn beste tjechisch ;) en die vertelde dat de PTC er bij de volgende serie eruit is gehaald omdat hij te vaak kapot ging bij langdurige sluiting. Bij de MP5 is hij eral uit. Hij wordt vervangen door een externe PTC zodat hij makkelijk vervangbaar is.
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1903
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: MTB wisselaandrijving
« Reactie #19 Gepost op: 17 January 2017, 20:11:38 »
Hallo Peter,

Wie kan wat zeggen over de betrouwbaarheid c.q. levensduur van thermische weerstanden?

Met jouw antwoord is die vraag dus beantwoord, bedankt!

Ik heb inmiddels ook een defecte PTC: weerstand nu permanent ca. 4,7 K...   :'(

Dus voor alle zekerheid toch maar de "zaagsnedes" toepassen, het schakelmoment is dan niet meer relevant.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 17 January 2017, 20:47:10 door Bert_Apd. Reden: defecte PTC »

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 826
Re: MTB wisselaandrijving
« Reactie #20 Gepost op: 09 February 2017, 21:08:20 »
 
Binnenkort is ook de MP5 leverbaar, nog mooier!

Ik wil binnenkort ook wat experimenteren met de MTB wisselaandrijving.
Vraagje: Wat is er mooier aan de MP5 en wanneer is binnenkort?

René
René

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 541
    • Valleitrein
Re: MTB wisselaandrijving
« Reactie #21 Gepost op: 09 February 2017, 22:04:03 »
MP5 heeft drie pluspunten:
- connector
- 2 schakelcontacten ipv één (voor puntstuk en evt. voor terugmelder)
- de slag, kan nu ook  12 mm.

De MP5 is inmiddels al leverbaar.

Gr. Maarten
« Laatst bewerkt op: 09 February 2017, 22:29:16 door Maartenw. Reden: Verduidelijkt »
Met vriendelijke groet, Maarten

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: MTB wisselaandrijving
« Reactie #22 Gepost op: 09 February 2017, 23:43:27 »
leverbaar: Op de inmiddels bekende sites
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1903
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: MTB wisselaandrijving
« Reactie #23 Gepost op: 10 February 2017, 10:44:55 »
Hallo Peter/Maarten,

Ik heb het erover gehad met de fabrikant ( in mijn beste tjechisch ;) en die vertelde dat de PTC er bij de volgende serie eruit is gehaald omdat hij te vaak kapot ging bij langdurige sluiting. Bij de MP5 is hij eral uit. Hij wordt vervangen door een externe PTC zodat hij makkelijk vervangbaar is.

Heeft de leverbare MP5 nu ook al een externe PTC?

Groeten,
Bert

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: MTB wisselaandrijving
« Reactie #24 Gepost op: 10 February 2017, 13:30:54 »
Nee, wordt er niet bijgeleverd.
Laat hij aan de klanten over of ze dat willen, zegt de fabrikant.

Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1903
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: MTB wisselaandrijving
« Reactie #25 Gepost op: 10 February 2017, 14:07:54 »
Oké, duidelijk.  ;)

Bedankt voor je reactie  (y)

Bert