Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco BR 93 stroomafname door jerrytrein
Vandaag om 12:46:58
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door RhB-Mikey
Vandaag om 12:44:57
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Dirk
Vandaag om 12:44:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 12:39:50
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:38:20
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:09:36
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:50:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:30:30
Bahnstrecke 5867 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:30:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:27:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:48
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:11
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door dh3201
Vandaag om 11:07:18
Deining in Dönsdorf door Overet
Vandaag om 10:18:56
Uhlenbrock Intellibox 3 door bellejt
Vandaag om 10:13:14
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:47:10
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 09:46:49
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 09:36:15
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door MathynK
Vandaag om 09:32:15
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 08:41:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
Vandaag om 08:38:07
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 08:21:44
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 08:12:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:05:56
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door einte
Vandaag om 07:38:30
Configureren GCA50/GCA50a door **Jelle**
Vandaag om 00:05:57
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
17 August 2025, 23:06:34
Uhlenbrock Iris door saskia
17 August 2025, 23:05:52
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
17 August 2025, 22:22:43
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door decauville_nl
17 August 2025, 21:22:28

Auteur Topic: Baan voor mijn zoontje  (gelezen 25566 keer)

Stainz

• Offline Offline
  • RTM in LGB
Re: Baan voor mijn zoontje
« Reactie #120 Gepost op: 25 November 2016, 20:09:19 »
Leuk draadje, ik hoop dat je zoon er heel veel plezier aan beleeft!

Wat ik van mijzelf herken van vroeger, van zowel de spoorbaan als de racebanen (Faller, Scalextric): Je hebt NOOIT genoeg rails/baanstukken!
Mijn fantasie was altijd VEEL groter dan het aantal rails / baanstukken dat ik had.

Geef 'm genoeg rails. Plenty rails. Dat is echt fantastisch voor een kind!
Groeten, Henri

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #121 Gepost op: 25 November 2016, 23:13:13 »

Met de modelspoor zelf heb ik niet zoveel,..

Heel erg lief.

Beide zinnen zijn beslist uniek op ons Forum ! In het tienjarige bestaan van BNLS heeft nog nimmer iemand dit ooit durven schrijven. Hoe het verder ook loopt, dat kun je alvast op jouw conto schrijven  (y).

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #122 Gepost op: 25 November 2016, 23:56:39 »
Wat ik een beetje mis in dit verhaal is de wens van kindlief.

Ik begrijp best dat kindlief al helemaal door de bomen het bos niet meer ziet, want het aanbod is groot, maar wat wil hij eigenlijk voor materiaal?

Ik weet nog goed dat ik voor sinterklaas 1993  een 'Nederlandse' loc kreeg die sterk leek op de 1300 en mijn tweelingbroer een model van de SNCF, een BB-type waar onze 1600 van afgekeken is.

Je raadt het al: mijn loc had toch meer verbinding met dat wat in de echte wereld te vinden was dan de loc die m'n broer had (en dat was niet altijd leuk), dus we wisselden nog wel eens om (dat was wél leuk, want zijn loc was veeel krachtiger dan de mijne)
Moet je nagaan dat ik toen net 5 of 6 was.

Ik zou dan ook zeker kijken of je iets kan vinden met een trein die hij (mogelijk) kent, tenzij het hem niet uitmaakt natuurlijk ;)
Ik denk echter dat hij al snel iets Nederlands op z'n wensenlijstje heeft staan. Of dat betaalbaar is, is natuurlijk een tweede.

Wat betreft baan-opbouw: mijn vader heeft in zijn jonge jaren een modelbaan gehad die over zijn bed heenklapte en met 2 pootjes op de grond steunde. In ongebruikte toestand werd 'ie tegen de muur opgeklapt.
Dat principe is hier ook jaren toegepast geweest: de ruimte was (is!) gewoon schaars, dus dan moet je iets verzinnen.
Hoewel de constructie complexer is en je mogelijk een handje moet helpen met het uitklappen, biedt het wel de voordelen van een baan die op enige hoogte staat.

Als hij meer interesse krijgt, kun je altijd kijken dat je de baan op enige afstand van de muur opklapt.
Dan kan hij ook nog wat boompjes, huisjes en eventueel lantaarns kwijt.

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #123 Gepost op: 26 November 2016, 00:36:49 »
Ik zag trekduw treinen rijden. Dus hop, gingen mijn metalen TEE Märklinrijtuigen voor de TEE 112 uit, i.p.v. erachter. ;D en zelfs de BR 23 ging achter zijn donderbussen aan, i.p.v. trekkend. ::) ::)
Wat ik van mijzelf herken van vroeger, van zowel de spoorbaan als de racebanen (Faller, Scalextric): Je hebt NOOIT genoeg rails/baanstukken!
Mijn fantasie was altijd VEEL groter dan het aantal rails / baanstukken dat ik had.
Daarom ook mijn advies om het gewoon lekker op de grond te leggen. Een plaatje hout is al snel te klein. En het aanbod van Peter even heel goed in overweging nemen. ;) Zeg ik ondanks het feit dat ik mij van inhoudelijk richting een merk sturend advies probeer te onthouden.

Is er niet iemand die in dit topic gereageerd heeft en in het Noorden woont, zodat Marieke en zoonlief eens langs kunnen gaan en eens kunnen kijken?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #124 Gepost op: 26 November 2016, 08:26:56 »
De zoon wil rijbanen met de computer maken.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

GD

• Offline Offline
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
« Reactie #125 Gepost op: 26 November 2016, 11:27:34 »
Om een idee te krijgen. Voor mijn oudste zoon, die toen ook een jaar of 10 zal zijn geweest, heb ik een jaar of zes gelden een baantje voor onder zijn bed gebouwd. Afmetingen 195 x 95 cm.

Foto is niet helemaal scherp, ik moest even snel zijn.

Groeten,
Gerard

Olav

• Offline Offline
« Reactie #126 Gepost op: 26 November 2016, 11:41:38 »
Nou ik wil hem wel op een plaat leggen maar dan gewoon op de grond. Zodat als hij klaar met spelen is hij zo even onder het bed kan worden geschoven.

TIP VAN DE DAG  :)

Als je dit doet Marieke, zorg dan dat er geen stof op kan komen. Onder het bed kan het behoorlijk stoffig zijn, afhankelijk van de bed constructie. Niets frustrerender voor een kind is als de trein niet wilt rijden vanwege het stof.

Voor afdekken kan je meerdere dingen bedenken, als je er maar geen "stoffen" afdekking op doet.

Ik heb zelf ook vroeger een baan onder mijn bed gehad. Dus weet waar het over gaat.
Groeten

Olav

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #127 Gepost op: 26 November 2016, 12:31:57 »
Dus boodschappenlijstje voor de bouwmarkt:
- 1 multiplex plaat van 0,95 x 1,95 (wel ff meten of die onder het bed past  ;) )
- 6 a 8 zwenkwieltjes
- afdekzeil (dun, vaak te krijgen in 2 x 3 meter)

Verder nog iets?    :)

Teun60

• Offline Offline
« Reactie #128 Gepost op: 26 November 2016, 13:00:13 »
Nog een tip  ;)

Voor het geval de plaat naar boven moet: kijk even of ie door het trapgat past.

Ik kocht ooit een tafelblad van 1 x 2 meter bij een Zweedse warenhuis, en kon vervolgens de draai omhoog niet maken. Uiteindelijk buitenom wel gelukt maar dat betekende touwen en hijsen en buurman...
Met vriendelijke groet,
Teun

72sonett

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
    • El Carrilet
« Reactie #129 Gepost op: 26 November 2016, 23:03:42 »
Citaat van: laurent
...Is er niet iemand die in dit topic gereageerd heeft en in het Noorden woont, zodat Marieke en zoonlief eens langs kunnen gaan en eens kunnen kijken?
Ik woon 's zomers in het Noorden, maar daar zonder modelbaan. Ze kan ook naar Nienoord in Leek,  is wel  wat groter dan 1 x 2 m...

El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

marieke4444

• Offline Offline
« Reactie #130 Gepost op: 28 November 2016, 13:03:31 »
Zo inmiddels naar de treinbeurs geweest en zoontje was dolenthousiast van alles wat er te zien en te beleven was had alles wel willen kopen. Vooral de duitse locs of een goederen locomotiefje spreken hem heel erg aan. Ook toevallig in contact gekomen met een overbuurman die volgens hem zijn zoon nog wel een modelrails had met een treintje zodat hij het kon proberen. Nog geen uitsluitsel van gekregen of hij dat inderdaad nog heeft en weg wil doen.

Ik zal er zeker een soort van dekkleed over heen moeten gaan doen ivm de stof. Gelukkig hoeft de plaat niet naar boven door een trapgat heen dat is altijd weer wurgen en meten inderdaad.

Heb verder nog niets gekocht op de beurs maar heb wel door dat je voor bijv boompjes en huisjes enz beter op de beurs kan gaan kopen dan zijn ze misschien niet 100% gaaf, maar 5 euro voor een stadshuisje ipv 40 tot 50 euro voor een nieuwe.

Groetjes

Olav

• Offline Offline
« Reactie #131 Gepost op: 29 November 2016, 08:06:51 »
Marieke,

Doe dan iets van plastic, maar zeker niet van stoffen materialen.
Groeten

Olav

marieke4444

• Offline Offline
« Reactie #132 Gepost op: 29 November 2016, 16:46:42 »
nee stof trekt stof aan dat is een feit.

marcel

• Offline Offline
« Reactie #133 Gepost op: 29 November 2016, 17:30:08 »
Heeej,

Leuk topic.

Heb zojuist voor mijn twee zoontjes hetzelfde gehad met dit onderwerp.
Materiaal was ik zo uit, moest twee rail zijn, het liefst digitaal.
(Waarom? simpel, ik heb alles tweerail digitaal, dus kunnen ze ook eens op de grote baan, of ik bij hun op de baan om samen te spelen)

Dus ik ben Marktplaats opgegaan en heb daar van iemand een grondplaat overgenomen met wat wisseltjes en passeer mogelijkheden, dus speelruimte, van Roco Geoline.
En digitale bediening in de vorm een roco "Mulitmaus"
Ikzelf heb nog wat lokjes en wagentjes voor ze liggen.
Deze krijgen ze met sinterklaas, tis alleen wat last inpakken... ::) plaat is ca 250x100 cm  ;D

Verder ben ik op marktplaats tegen een Roco startset aangelopen, die nagenoeg ongebruikt is, waar een tweetal treinen in zitten met inhaalspoortje, digitaal met roco "multimaus" en de z21 startbox.
Dit is voor de kerst.
En ik zelf geef ze dan gewoon, omdat het leuk is (ook voor papa  ;D), de router er gewoon bij, dan heb ik teminste ook wifi in de garage en kunnen ze ook met de tablet/smartphone besturen.

Verder als ze nog wat willen dan wordt het zelfbouw of sparen. (bijv. beurs in Houten)
Mvg, Marcel

marieke4444

• Offline Offline
« Reactie #134 Gepost op: 01 December 2016, 14:26:21 »
Nou het gaat hier ook een sinterklaaskadootje worden. Nou ja kadootje zeg maar gerust Kado want is toch wel een behoorlijke uitgave natuurlijk. Ik ga zoontje nog even voor moeilijke beslissing zetten en me even laten aanwijzen welke locs zijn voorkeur hebben en dan baseer ik daar de keuze op voor een starterspakket.

Zal ik ook zo'n grote kado van de sint krijgen haha