Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:09:36
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 11:55:45
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:50:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:30:30
Bahnstrecke 5867 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:30:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door odaoda
Vandaag om 11:29:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:27:26
Roco BR 93 stroomafname door Ronald Halma
Vandaag om 11:20:50
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:48
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:11
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door dh3201
Vandaag om 11:07:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:35:55
Deining in Dönsdorf door Overet
Vandaag om 10:18:56
Uhlenbrock Intellibox 3 door bellejt
Vandaag om 10:13:14
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:47:10
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 09:46:49
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 09:36:15
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door MathynK
Vandaag om 09:32:15
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 08:41:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
Vandaag om 08:38:07
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 08:21:44
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 08:12:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:05:56
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door einte
Vandaag om 07:38:30
Configureren GCA50/GCA50a door **Jelle**
Vandaag om 00:05:57
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
17 August 2025, 23:06:34
Uhlenbrock Iris door saskia
17 August 2025, 23:05:52
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
17 August 2025, 22:22:43
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door decauville_nl
17 August 2025, 21:22:28
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
17 August 2025, 20:38:57

Auteur Topic: Baan voor mijn zoontje  (gelezen 25536 keer)

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
Re: Baan voor mijn zoontje
« Reactie #30 Gepost op: 24 November 2016, 19:14:06 »
waar rijden de meeste mensen hier mee dan? Roco of Marklin?
Dat is een lastige, daar het meer een kwestie is van '2-rail' (DC of digitaal) of '3-rail' (AC of digitaal)

Vermoedelijk rijden de meesten hier 2-rail, DC of digitaal. Voor 3-railers is een apart forum, maar dat betekent niet dat je hier weggejaagd wordt als je besluit toch voor 3-rail te kiezen.

Zelf heb ik 2-rail digitaal, maar de meeste modellen bouw ik zelf om en zijn vaak van oorsprong 2-rail DC modellen.

Dat is trouwens ook een tip die ik kan geven: er is veel tweedehands te koop. Nieuw is het erg duur en mijn ervaring is dat maar weinig kinderen zuinig omspringen met het kwetsbare speelgoed.
Zoonlief is al wild enthousiast hij wil wegen gaan uitprinten via de computer enz enz haha. Het echte realisme komt meestal later denk ik dat ze perse zo'n weg willen hebben en dat het erg echt uit moet zien enz.
Vergis je niet hoor ;) Kinderen kijken heel anders naar de wereld en zien dingen soms heel anders en gedetailleerder dan volwassenen. Wat wij als vanzelfsprekend of saai ervaren, kan voor een kind een enorme ontdekkingsreis zijn en hem of haar uren boeien.

Toen ik een jaar of 8 was, wou ik ook straatverlichting die er echt uit zag. Maar ja, wat in de winkel te koop was, was peperduur en echt onbetaalbaar met het zakgeld wat ik kreeg (en nee, pa of ma schoot het niet voor).
Op een dag met rotweer ben ik samen met m'n vader aan de keukentafel met messing, soldeerbout, kleine gloeilampjes en verf in de weer geweest en werd er iets dat er behoorlijk realistisch uit zag gefabriekt.

De wens tot realisme is er vaak wel, maar naar mijn mening is het vaak de verhouding ten opzichte van andere objecten die op die leeftijd een beetje zoek is, samen met natuurlijk vaardigheden om het resultaat te bereiken dat je eigenlijk wil.
Maar hou ze niet tegen! Wat kinderen nu kunnen, kon ik toen ik die leeftijd had echt niet. Het woord '3d-printer' moest nog uitgevonden worden en het internet stond nog in de kinderschoenen, dus je moest het van een handige opa, vader (of moeder en oma!) hebben om iets te leren, of naar een vereniging.
Trouwens echte blondje vraag: Als hij de w[...]
Vat dit niet verkeerd op, maar ik vind het een beetje jammer dat je de nadruk legt op het hebben van een bepaalde haarkleur.
Het is helemaal niet erg om dat soort vragen te stellen als je je daar oprecht zorgen over maakt en of je dan zwart haar hebt of lichtblond, maakt ons echt niet uit.
Ik denk ook niet dat de gemiddelde forumgebruiker je ineens anders behandelt omdat je blond bent.

Je stelt hele gerichte vragen en lijkt bijzonder goed uitgeplozen te hebben wat er allemaal te krijgen is en wat ongeveer de verschillen zijn: dat maken we hier echt wel anders mee, dus daarvoor hoef je je niet te verontschuldigen met 'blondje'.
« Laatst bewerkt op: 24 November 2016, 19:16:16 door Menno »

marieke4444

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 24 November 2016, 19:19:44 »
Zo even weer een reactie van mij hoor even wat andere dingen gedaan in de tussentijd.

Ik vind de starterspakketjes bij Roco ook interessanter moet ik zeggen en mijn zoontje ook haha. Mijn zoon is niet iemand van 30 hoor die nog in huis woont hihi, mijn zoontje wordt 10

Dus Trix is van Marklin dat wist ik dus ook weer niet. En als ik het zo hoor is de keus voor Roco dus opgeteld groter als je de aanbod van andere merken erbij telt.

Ik dacht inderdaad dat DC een beetje op de retour was, aangezien Roco dat nu ook aanbiedt terwijl dat toch altijd gelijkstroom was ( Fleischmann) Is Roco ook niet inmiddels van Marklin?

Nou als mijn zoontje wat vraagt weet ik het antwoord ook niet altijd, maar ik wil dan wel vaak voor mezelf dingen proberen uit te vinden en er van leren en wijzer te worden.

Dan had ik nog wel s vraagjes
1)  over de digitale decoders. Hoeveel treinen kan je daar nou op laten rijden? zijn dat er 2 of 10 .................. ?

2) Hoe werkt digitaal rijden als je een binnenbaan en buitenbaan hebt die aan elkaar gekoppeld worden met een wissel. Volgens mij kon je bij analoog de treintjes alleen maar dezelfde kant laten oprijden. Dus als de buitenbaan linksom ging dan de binnenbaan ook. Werkt dit ook zo bij Digitaal of kan je ze dan wel tegen elkaar in laten rijden of ben je daar dan ook weer apparaatjes voor nodig die iets met de stroom doen?  Ja weer een leek vraag hoor. Maar kan zijn dat je de richting van de stroom dan op 1 of andere manier moet gaan omdraaien voor 1 van de 2 banen. ( als ik dom praat hoor ik het ook graag haha )

Marieke

Ik zal mijn haarkleur niet meer vermelden, volgende week ben ik ook slimmer dan heb ik mijn haar zwart !! zal het niet meer vermelden excuses was ook meer als flauw geintje bedoelt hoor

Papierbouwer

• Offline Offline
    • sec geplot
« Reactie #32 Gepost op: 24 November 2016, 19:22:44 »
Je hebt per lok een decoder in de lok nodig.
Bij digitaal is een van de grote voordelen dat je de loks volledig los van elkaar kan besturen. Je hebt dus naast een decoder voor de lok verder niks meer nodig om ze los van elkaar te laten rijden.

Erik

marieke4444

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 24 November 2016, 19:25:17 »
Dank voor de reactie alweer !! Merk dat mijn vraag stelling wat verkeerd is: Dat elke loc een decoder moest had ik inmiddels begrepen, maar ik bedoel eh hoeveel treinen kan je digitaal laten besturen met bijv de Multimaus van Roco? zijn dat er 2 in 1 keer of 10 of..........

Maar je hoeft daarvoor niets aan het stroom veranderen? Want las ergens maar werd me niet duidelijk dat er bij het 2 rails systeem van Roco bij een keerlus kortsluiting kan ontstaan en dat je daar dan iets aan moest doen aan het spoor
« Laatst bewerkt op: 24 November 2016, 19:28:37 door marieke4444 »

Papierbouwer

• Offline Offline
    • sec geplot
« Reactie #34 Gepost op: 24 November 2016, 19:34:48 »
Hoeveel loks je kan laten rijden hangt een beetje van je centrale af, van hoe 'snel' die is zegmaar. Voor de Z21 geeft Roco 100 loks aan. Meer dan genoeg ruimte dus lijkt me ;) . Wanneer de baan echt groot wordt, kan het zo zijn dat je boosters nodig hebt, maar dat zal op het moment nog niet van toepassing zijn.

Erik

marieke4444

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 24 November 2016, 19:40:26 »
100 treinen? wow nou ja dat wordt hier nooit gehaald haha

Maar dus als ik bijv deze startpakket koop

http://www.roco.cc/en/product/234578-0-0-0-0-0-0-001001/products.html

Dan kan ik dus bijv 100 treinen daarmee laten rijden? Dan sluit je het z21 kastje aan op het spoor en op het stroom en dan programmeer je de bijv 80 treinen in de multimaus?
Is dat echt lastig of................. voor een beginnende leek ook te doen?

Papierbouwer

• Offline Offline
    • sec geplot
« Reactie #36 Gepost op: 24 November 2016, 19:47:38 »
Zoveel kan hij er tegelijk bedienen idd, je zal dan wel boosters nodig hebben ivm het grote stroomverbruik van de loks. Voor het programmeren van Loks en het inladen van loks in de muis zijn er door Roco zelf handleidingen geschreven waar alles stap voor stap in wordt uitgelegd.

Erik

nighttrain1

• BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Reactie #37 Gepost op: 24 November 2016, 19:54:57 »
Misschien vooruitlopend op de toekomst, denk bij grote modelbanen met veel rijdende treinen met binnenverlichting en zo, ook aan een zwaardere hoofd zekering in je groepenkast.... ;D
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

marieke4444

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 24 November 2016, 19:55:04 »
Okey dan plus een booster, maar zonder booster kan je er dus ook stuk of 6-8 treinen wel op kunnen laten rijden. Dat lijkt me al heel veel voor zoonlief en zeker als hij ze niet op elkaar moet laten botsen enz.

komt meer bij kijken dan het lijkt denk ik. Je moet ze dan echt allemaal in de gaten houden enz daarvoor is hij nog te klein. Maar 6-8 treinen zou dus wel kunnen

Wat zijn veel bij jou veel lopende treinen met binnenverlichting? meer dan 8?

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #39 Gepost op: 24 November 2016, 20:02:06 »
Hoi,

Je kan in een multimaus 64 treinen opslaan met een naam. Daarboven mag je iedere keer een lokadres in tikken. Met de trafo die bij de startset zit kan je een trein of 6 laten rijden. Ligt een beetje aan hoeveel verlichting e.d. Maar dat is op een normale baan al heel veel. Zeker als ze allemaal rijden. Dat is niet meer met de hand te besturen. Dat houdt wel op bij een trein of 2 - 3.

Ik zie dat er een z21Start in het pakket zit. Met een kleine uitbreiding van een euro of 40 kan je modelbaan met een tablet of slimme telefoon je trein besturen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

marieke4444

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 24 November 2016, 20:06:16 »
ooh jemig dat kan ook nog allemaal met telefoon en tablet, haha waar stopt het. Nou 6 treinen lijkt me wel ruim voldoende eerst hoor. Je rijdt inderdaad toch maar met stuk of 3 max denk ik ook zoals jij al zegt.

Dan laatste vraagje hoor anders blijf ik hier vragen stellen en is ook niet de bedoeling: Ik kijk net even op trix site en dat is dus zeg maar de DC variant van Marklin wat ik zo begrepen heb. Ook behoorlijk wat keus al zijn veel ook uitverkocht maar goed.

vraag over volgende trein bijv

http://www.trix.de/de/produkte/details.html?tx_torrpdb_pi1%5Bart_nr%5D=22964&tx_torrpdb_pi1%5Brl%5D=36%2C30%2C9&tx_torrpdb_pi1%5Bbacklink%5D=36&tx_torrpdb_pi1%5Bpage%5D=2&tx_torrpdb_pi1%5Bperpage%5D=10&tx_torrpdb_pi1%5Bera%5D=&tx_torrpdb_pi1%5Bnewonly%5D=0&tx_torrpdb_pi1%5Bgaugechoice%5D=8&tx_torrpdb_pi1%5Bgroupchoice%5D=8&tx_torrpdb_pi1%5Bsubgroupchoice%5D=35

Vraag is:

Ik zie daar onderaan een lijstje staan met DCC en MFX wat is dat? Want bij sommige modellen staat ook alleen met digitale decoder maar daar staat geen MFX achter en bij sommige modellen weer wel. En deze kunnen dus ook gewoon op de Roco multimause?

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #41 Gepost op: 24 November 2016, 20:06:56 »
Je moet niet te ingewikkeld denken. Een 10 jarige zal een paar treinen laten rijden. Zelfs een 45 jarige als ik heeft maar maximaal twee of drie treinen op de baan staan. Je kúnt zeker goed uitbreiden met de z21, dus toekomstbestendig, maar is net zo simpel voor een paar locs als je net begint. Vergeet dus die booster en laat 'm lekker met de startset en wellicht een andere lok spelen. Daar is ie de komende jaren wel zoet mee.

Ook niet teveel over andere problemen denken. Die kortsluiting met keerlus is niks om je druk over te maken. Je moet er gewoon aan denken dat je niet de linker en rechterrail met elkaar in contact mag laten komen. Als je dus een enkel spoortje hebt, dan een rondje maakt en deze met een wissel terug op hetzelfde spoor voert, maak je kortsluiting. Je moet dus een rondje maken (of de vorm van een hondenbot). Genoeg varianten te bedenken dat je je over kortsluiting of keerlussen zorgen hoeft te maken. Toen ik klein was en met Lego speelde was het een vanzelfsprekendheid waar hij vanzelf achter komt.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #42 Gepost op: 24 November 2016, 20:10:22 »
MFX zijn digitale functies alleen voor het Märklin systeem. Voor gelijkstroom DCC met een niet Märklin centrale heb je hier niets mee van doen.

marieke4444

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 24 November 2016, 20:15:09 »
Ik denk er ook niet te diep over na dat valt wel mee maar het heeft ook wel een beetje mijn interesse om het nu ook beter uit te zoeken. Dat ik geen booster nodig ben dat lijkt me ook want zoveel treintjes zal hij niet zo snel hebben als ik naar de prijzen kijk.

Dat met de keerlus wil ik wel graag weten eigenlijk. Als je gewoon een rondje hebt dan is er inderdaad niets aan de hand !!
Maar als je nou een binnenbaan en buitenbaan hebt in een rondje en die verbindt je met een wissel zodat de treinen van de binnenbaan ook naar de buitenbaan kunnen? Onstaat er dan ook kortsluiting want dan verbindt je de banen wel met elkaar of moet je dan iets aanpassen ? Ik heb begrepen dat deze kortsluiting niet optreedt bij spoor van marklin maar wel bij de roco sporen kunnen onstaan ivm de gelijkstroom
« Laatst bewerkt op: 24 November 2016, 20:18:08 door marieke4444 »

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #44 Gepost op: 24 November 2016, 20:22:14 »
Uiteraard kun je gewoon van het ene spoor naar het andere spoor gaan via een wissel. Kijk maar even hier, dan zie je wat niet zonder meer kan:

http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Inleiding_Keerlus

Zolang je de rails met je vinger volgt en je kunt hetzelfde rondje nog een keer maken, zit je goed. Als je in tegengestelde richting terugkomt bij waar je begonnen bent, heb je kortsluiting.

Wat betreft de simpelheid van het systeem, kijk even hier:

https://www.youtube.com/watch?v=JsssULMrwEA

Nu gaat het hierbij wel over de z21 Start, maar je moet gewoon de z21 (zonder Start) hebben, anders kun je niet direct draadloos met tablet/telefoon aansturen (wel later uit te breiden).