Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 16:19:33
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:12:36
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 15:57:49
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 15:38:09
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:11:04
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
Vandaag om 14:41:08
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 14:19:21
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:21:54
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 11:06:46
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 10:43:42
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 10:35:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Rob Bennis
Vandaag om 10:29:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
Vandaag om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 03:26:20
Een nieuw begin door bask185
04 July 2025, 23:51:59
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
04 July 2025, 23:09:51
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 July 2025, 23:07:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
04 July 2025, 22:57:07
Nijmegen in h0 door raymond erdtsieck
04 July 2025, 22:05:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 July 2025, 21:10:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 July 2025, 20:20:42
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
04 July 2025, 19:23:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
04 July 2025, 17:15:32
5 juli SSN Bello festival express door Seinhuis
04 July 2025, 16:53:46
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
04 July 2025, 08:34:09
  

Auteur Topic: MB-module: "Bh0UB's"  (gelezen 58720 keer)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #45 Gepost op: 25 January 2017, 20:17:49 »
OK. Zorgen dat er "BNLS" op komt te staan en dan komt dat automagisch goed  ;D

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #46 Gepost op: 25 January 2017, 23:21:21 »
Ik ken die ringetjes ergens van ::)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #47 Gepost op: 25 January 2017, 23:25:50 »
Vertel ...... ik heb ze niet (meer)  :-\

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #48 Gepost op: 29 January 2017, 17:12:17 »
hier even een mooie overzichtsfoto over het hoe en waarom van de renovatie van de utilitaire bakken:



Dit ziet er toch aardig uit? Niet dan?

Yep. Klopt, ziet er aardig uit maar onderhuids zitten er de nodige problemen.
  • De geverfde toplaag is aardig, echter...... bij veelvuldig gebruik en transport (en dat gebeurt met de utilitaire bakken vele malen per jaar) lastig netjes te houden. De (behandelde) kurklaag heeft meer inkasseringsvermogen tegen gebruiks- en transportschade
  • Maatvoering megabiels is net niet 100%. En bij de utilitaire bakken fnuikt zich dat. Waarom: door de aard van de railgeometrie zijn er maar zeeeer beperkte stelmogelijkheden op de utilitaire bakken. En om daarbij volledig te vertrouwen op de stelmogelijkheden van de aangrenzende bak is niet altijd een optie. Dus de megabielzen moeten echt zo goed als redelijkerwijs mogelijk is aan de maat liggen
  • Het alleen gebruiken van Peco code 100 rails. Geen andere railhoogte en geen andere merken. Peco code 100 is goed soldeerbaar en dat is met name in bogen van belang om railovergangen zonder spattingen of knikken te krijgen. Andere merken (geen idee welke er allemaal gebruikt zijn) geven in sommige gevallen problemen met solderen en in de bogen wreekt zich dat.
  • Een rail maar één keer verlengen. Bij de gebruikte boogstralen is flexrail zeer gevoelig voor spatten / knikken. Bij het GOED aanleggen van de raillasen is spatten of knikken bijna altijd te voorkomen (eventueel versprongen lassen en de rail solderen (koppen goed vlak en tegen elkaar) in rechtstand) is het doenbaar om een raillas zonder knikken te maken en zo te behouden. Echter: hoe minder lassen hoe beter. Dus uit oogpunt van kortzichtige zuinigheid lijkt het leuk om een boog uit 3-4 stukken op te bouwen. Maar voor idot-proof gebruik geldt er voor BNLS modulebakken een simpele regel: een volle lengte en een aanvullengte. Hopelijk is het reststuk lang genoeg om nog een bak mee te doen, maar anders gewoon weggooien. Anders wordt het verkeerde zuinigheid



Dus daarom de renovatie van alle utilitaire bakken, incl de keerlusbakken.

Op een standaard h0 bak is nauwelijks ruimte voor zijsporen waarop treinen kunnen worden opgesteld of opzij worden genomen. Alle operationele vrijheid moet dus, in principe, gerealiseerd worden op de keerlusbakken aan de uiteinden van de baan. Op de tussenliggende bakken blijkt daar, na 3-4 seizoenen, nauwelijks de ruimte voor te zijn.

Tijdens beurzen is er de wens / behoefte om met lange treinen te rijden en veelal ook nog eens (lichte) wagens met lage flenzen (de USA container well-wagons van Pietgrasparkiet bij voorbeeld, maar ook stoomlocs met voorloopassen / draaistellen). Op de "eigen inbrengen" met veelal rechtdoorgaand spoor of hooguit flauwe bogen gaat het allemaal wel goed. Maar op de hoekbakken en keerlussen hebben we te maken met relatief scherpe bogen, die bovendien bijna altijd uit twee raillengte bestaan. Dus als het fout gaat met rollend materieel is het bijna altijd op de utilitaire bakken. En daarmee zijn de utilitaire bakken dus de belangrijkste beslissende factor m.b.t.  wat er op de BNLS modulebaan kan rijden

De ENIGE manier om zonder problemen te kunnen rijden, met zo veel mogelijk verschillende soorten materieel, op beurzen is door te zorgen dat de utilitaire bakken 100% in orde zijn en blijven. In de huidige vorm van de oorspronkelijke bakken blijft het dweilen met de kraan open. Dus: de keerlusbaken moeten sowieso gerenoveerd worden. In welke vorm, daarover zijn we nu, intern, over aan het overleggen.

  • De kurklaag is niet echt nodig/ noodzakelijk maar wel verdomd handig en netjes. En het punt is: dat kan alleen maar als de bak kaal is, dus om dat achteraf te doen is nauwelijks reëel.
  • De huidige wissels zijn op / stuk / onbruikbaar
  • Er zitten te veel korte stukjes rail / verkeerde merken rail in de huidige keerlusbakken
  • Er is nauwelijks of geen (handige)opstelcapaciteit op de keerlusbakken. Koppel dat met de praktijk om met afwisselende en lange treinen te rijden en het probleem begint zich te tonen
  • De opstelsporen hoeven niet gelijk te worden aangelegd, maar (zie onderstaande punten) het is wel verstandig om er in de basis bij de renovatie al wel rekening mee te houden als ze er eventueel gaan komen. Zoals gezegd: opstelmogelijkheid op enigerlei wijze op de inbrengen is nauwelijks realiseerbaar.
  • Van retrofits worden bakken, maar met name de rails niet beter. Hierbij zijn raillasen het gevoeligst en hebben de neiging om toch te knikken / breken en zeker in de bogen is dat uiterst ongewenst. Dus: wissels bij voorkeur in een keer op de juiste plaats leggen.  Alleen indien het wissel in het reststuk tussen volle lengte en megabiels moet komen is er een truc om e.a. heel te houden tijdens de retrofit en kan het wissel er achteraf in. Hoe ik dat weet: bij de BNUB's ben ik inmiddels aan versie 4 of 5 toe.
Utilitaire bakken kosten, helaas, de nodige tijd, geld en aandacht om goed aan te leggen, onderhouden, transporteren en opslaan. Echter.... zonder utilitaire bakken rijdt er op de BNLS module baan NIETS. En met een basale lus komen we niet verder dan de hele dag met 2-3 korte treintjes of treinstellen te rijden. Als er meer gewenst is dan die korte treintjes zullen er in het concept voorzieningen voor getroffen moeten worden. In de praktijk betekent dit dat die voorzieningen op de keerlusbakken (of de periferie bakken daarvan) aanwezig moeten zijn.

guest7822

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #49 Gepost op: 29 January 2017, 19:29:45 »
En zo is het dus.... ervaring van de laatste twee en een half jaar.... veel gekloot, veel teleurstellingen, veel opnieuw bouwen enz enz enz. En Paul heeft dat met verve opgepakt. Ik begrijp dat geld uitgeven voor elkaar misschien wel vervelend is, maar zonder gaat het niet meer.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #50 Gepost op: 30 January 2017, 15:28:47 »
Rail en aansluitbedrading klaar:



Nu nog even de zijkanten nahalen met zijdeglans zwart en ........ ook weer klaar  :D

En via On traXS 2017 naar depot Vleuten

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9396
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #51 Gepost op: 30 January 2017, 15:40:57 »
Paul is daar idd goed in, zelfs die luie flikkers van de OHMB doen een beroep op hem  ;)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #52 Gepost op: 30 January 2017, 15:50:01 »
Tussendoorprojectje ......









Binnenkort maar eens met wat spuitlijm gaan klieren  :-\


nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #53 Gepost op: 30 January 2017, 17:44:05 »
Tussendoorprojectje ......

Scotsbrite? (industriële schuurspons).

Spannend!
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #54 Gepost op: 30 January 2017, 17:49:28 »
Yep, Scotchbrite  ;)

Bramenstruiken voor "Days gone by"

Zou, in N, 1-1,5 meter hoog moeten zijn

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9396
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #55 Gepost op: 30 January 2017, 17:55:07 »
Pluketyplukpluk...nog iets meer uit elkaar peuteren...

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #56 Gepost op: 30 January 2017, 17:55:26 »
Interessant!  (y)
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #57 Gepost op: 30 January 2017, 18:11:59 »
Pluketyplukpluk...nog iets meer uit elkaar peuteren...

Yup, ben ik, deels, met je eens. Echter ....... het betreft ook N i.p.v. h0 of 0. Bij de grascursus kwam ik ook in de klier met een aantal materialen die prima werken voor h0 of 0, maar die bij N toch voor mijn gevoel de verkeerde structuur / grofheid hebben.

Scotchbrite heeft de juiste structuur, fijnheid (en ook nog kleur) die ik denk nodig te hebben.

Kortom: een voormalig draaiorgel  ;).

Maar goed, zullen we die discussie hier t.z.t. voortzetten

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #58 Gepost op: 30 January 2017, 20:37:27 »
En dus in het aflakstadium:


Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10747
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
« Reactie #59 Gepost op: 30 January 2017, 20:46:09 »
Jij blijft ook maar doorstomen hé? (ondanks alles.. )  (y)
No dress rehearsel, this is our life.