Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek
door
Besselspoor
Vandaag
om 15:38:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
dh3201
Vandaag
om 15:32:30
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 15:32:16
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 15:23:17
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
AlbertG
Vandaag
om 15:21:13
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Pauldg
Vandaag
om 15:14:44
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Dave.......
Vandaag
om 15:09:09
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
n-driver
Vandaag
om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0
door
hervé
Vandaag
om 15:05:38
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 15:02:46
Schroefkoppeling voor H0.
door
Bahn-AG
Vandaag
om 14:58:20
TAMS PZS-2.2
door
bask185
Vandaag
om 14:41:28
Had de NS4903 rangeerlicht?
door
marco
Vandaag
om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2
door
Bahn-AG
Vandaag
om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress
door
Dirk
Vandaag
om 14:18:55
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1
door
rjr
Vandaag
om 13:50:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Gerrit H
Vandaag
om 13:43:32
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
door
Gerrit H
Vandaag
om 13:37:28
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:34:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 13:29:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
nighttrain1
Vandaag
om 13:01:15
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:53:02
Bf Kibronn
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:50:29
PB Models, ICR-rijtuigen
door
saskia
Vandaag
om 11:13:09
Yet Another Servo Decoder
door
Menno
Vandaag
om 11:04:59
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Karben
Vandaag
om 10:58:54
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 10:54:58
Loksound downloads
door
Jaelro
Vandaag
om 10:01:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
26 October 2025, 23:51:08
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Modelspoorverenigingen (MSV)
|
Modulebaan.nl
|
MB-module: "Bh0UB's"
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
...
22
Omlaag
Auteur
Topic: MB-module: "Bh0UB's" (gelezen 61608 keer)
guest7823
Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
«
Reactie #45 Gepost op:
25 January 2017, 20:17:49 »
OK. Zorgen dat er "BNLS" op komt te staan en dan komt dat automagisch goed
Gelogd
roadster36
Offline
Berichten: 5549
Team Mitropa
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
«
Reactie #46 Gepost op:
25 January 2017, 23:21:21 »
Ik ken die ringetjes ergens van
Gelogd
guest7823
Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
«
Reactie #47 Gepost op:
25 January 2017, 23:25:50 »
Vertel ...... ik heb ze niet (meer)
Gelogd
guest7823
Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
«
Reactie #48 Gepost op:
29 January 2017, 17:12:17 »
hier even een mooie overzichtsfoto over het hoe en waarom van de renovatie van de utilitaire bakken:
Dit ziet er toch aardig uit? Niet dan?
Yep. Klopt, ziet er aardig uit maar onderhuids zitten er de nodige problemen.
De geverfde toplaag is aardig, echter...... bij veelvuldig gebruik en transport (en dat gebeurt met de utilitaire bakken vele malen per jaar) lastig netjes te houden. De (behandelde) kurklaag heeft meer inkasseringsvermogen tegen gebruiks- en transportschade
Maatvoering megabiels is net niet 100%. En bij de utilitaire bakken fnuikt zich dat. Waarom: door de aard van de railgeometrie zijn er maar zeeeer beperkte stelmogelijkheden op de utilitaire bakken. En om daarbij volledig te vertrouwen op de stelmogelijkheden van de aangrenzende bak is niet altijd een optie. Dus de megabielzen moeten echt zo goed als redelijkerwijs mogelijk is aan de maat liggen
Het alleen gebruiken van Peco code 100 rails. Geen andere railhoogte en geen andere merken. Peco code 100 is goed soldeerbaar en dat is met name in bogen van belang om railovergangen zonder spattingen of knikken te krijgen. Andere merken (geen idee welke er allemaal gebruikt zijn) geven in sommige gevallen problemen met solderen en in de bogen wreekt zich dat.
Een rail maar één keer verlengen. Bij de gebruikte boogstralen is flexrail zeer gevoelig voor spatten / knikken. Bij het GOED aanleggen van de raillasen is spatten of knikken bijna altijd te voorkomen (eventueel versprongen lassen en de rail solderen (koppen goed vlak en tegen elkaar) in rechtstand) is het doenbaar om een raillas zonder knikken te maken en zo te behouden. Echter: hoe minder lassen hoe beter. Dus uit oogpunt van kortzichtige zuinigheid lijkt het leuk om een boog uit 3-4 stukken op te bouwen. Maar voor idot-proof gebruik geldt er voor BNLS modulebakken een simpele regel: een volle lengte en een aanvullengte. Hopelijk is het reststuk lang genoeg om nog een bak mee te doen, maar anders gewoon weggooien. Anders wordt het verkeerde zuinigheid
Dus daarom de renovatie van alle utilitaire bakken, incl de keerlusbakken.
Op een standaard h0 bak is nauwelijks ruimte voor zijsporen waarop treinen kunnen worden opgesteld of opzij worden genomen. Alle operationele vrijheid moet dus, in principe, gerealiseerd worden op de keerlusbakken aan de uiteinden van de baan. Op de tussenliggende bakken blijkt daar, na 3-4 seizoenen, nauwelijks de ruimte voor te zijn.
Tijdens beurzen is er de wens / behoefte om met lange treinen te rijden en veelal ook nog eens (lichte) wagens met lage flenzen (de USA container well-wagons van Pietgrasparkiet bij voorbeeld, maar ook stoomlocs met voorloopassen / draaistellen). Op de "eigen inbrengen" met veelal rechtdoorgaand spoor of hooguit flauwe bogen gaat het allemaal wel goed. Maar op de hoekbakken en keerlussen hebben we te maken met relatief scherpe bogen, die bovendien bijna altijd uit twee raillengte bestaan. Dus als het fout gaat met rollend materieel is het bijna altijd op de utilitaire bakken. En daarmee zijn de utilitaire bakken dus de belangrijkste beslissende factor m.b.t. wat er op de BNLS modulebaan kan rijden
De ENIGE manier om zonder problemen te kunnen rijden, met zo veel mogelijk verschillende soorten materieel, op beurzen is door te zorgen dat de utilitaire bakken 100% in orde zijn en blijven. In de huidige vorm van de oorspronkelijke bakken blijft het dweilen met de kraan open. Dus: de keerlusbaken moeten sowieso gerenoveerd worden. In welke vorm, daarover zijn we nu, intern, over aan het overleggen.
De kurklaag is niet echt nodig/ noodzakelijk maar wel verdomd handig en netjes. En het punt is: dat kan alleen maar als de bak kaal is, dus om dat achteraf te doen is nauwelijks reëel.
De huidige wissels zijn op / stuk / onbruikbaar
Er zitten te veel korte stukjes rail / verkeerde merken rail in de huidige keerlusbakken
Er is nauwelijks of geen (handige)opstelcapaciteit op de keerlusbakken. Koppel dat met de praktijk om met afwisselende en lange treinen te rijden en het probleem begint zich te tonen
De opstelsporen hoeven niet gelijk te worden aangelegd, maar (zie onderstaande punten) het is wel verstandig om er in de basis bij de renovatie al wel rekening mee te houden als ze er eventueel gaan komen. Zoals gezegd: opstelmogelijkheid op enigerlei wijze op de inbrengen is nauwelijks realiseerbaar.
Van retrofits worden bakken, maar met name de rails niet beter. Hierbij zijn raillasen het gevoeligst en hebben de neiging om toch te knikken / breken en zeker in de bogen is dat uiterst ongewenst. Dus: wissels bij voorkeur in een keer op de juiste plaats leggen. Alleen indien het wissel in het reststuk tussen volle lengte en megabiels moet komen is er een truc om e.a. heel te houden tijdens de retrofit en kan het wissel er achteraf in. Hoe ik dat weet: bij de BNUB's ben ik inmiddels aan versie 4 of 5 toe.
Utilitaire bakken kosten, helaas, de nodige tijd, geld en aandacht om goed aan te leggen, onderhouden, transporteren en opslaan. Echter.... zonder utilitaire bakken rijdt er op de BNLS module baan NIETS. En met een basale lus komen we niet verder dan de hele dag met 2-3 korte treintjes of treinstellen te rijden. Als er meer gewenst is dan die korte treintjes zullen er in het concept voorzieningen voor getroffen moeten worden. In de praktijk betekent dit dat die voorzieningen op de keerlusbakken (of de periferie bakken daarvan) aanwezig moeten zijn.
Gelogd
guest7822
Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
«
Reactie #49 Gepost op:
29 January 2017, 19:29:45 »
En zo is het dus.... ervaring van de laatste twee en een half jaar.... veel gekloot, veel teleurstellingen, veel opnieuw bouwen enz enz enz. En Paul heeft dat met verve opgepakt. Ik begrijp dat geld uitgeven voor elkaar misschien wel vervelend is, maar zonder gaat het niet meer.
Gelogd
guest7823
Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
«
Reactie #50 Gepost op:
30 January 2017, 15:28:47 »
Rail en aansluitbedrading klaar:
Nu nog even de zijkanten nahalen met zijdeglans zwart en ........ ook weer klaar
En via On traXS 2017 naar depot Vleuten
Gelogd
Martin Welberg
FYA !!!
Offline
Berichten: 9397
OO. Organisatie OntraXS!
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
«
Reactie #51 Gepost op:
30 January 2017, 15:40:57 »
Paul is daar idd goed in, zelfs die luie flikkers van de OHMB doen een beroep op hem
Gelogd
Mvgr. Martin
https://www.youtube.com/c/martinwelbergscenicstudios
Mooie grasjes enzo
https://www.facebook.com/martinwelbergscenicstudios/
guest7823
Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
«
Reactie #52 Gepost op:
30 January 2017, 15:50:01 »
Tussendoorprojectje ......
Binnenkort maar eens met wat spuitlijm gaan klieren
Gelogd
nighttrain1
BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 5830
Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
«
Reactie #53 Gepost op:
30 January 2017, 17:44:05 »
Citaat van: Paul Bender op 30 January 2017, 15:50:01
Tussendoorprojectje ......
Scotsbrite? (industriële schuurspons).
Spannend!
Gelogd
Groeten Richard, nighttrain1
Bouw:
Modelbaan
&
modulebakken
guest7823
Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
«
Reactie #54 Gepost op:
30 January 2017, 17:49:28 »
Yep, Scotchbrite
Bramenstruiken voor
"Days gone by"
Zou, in N, 1-1,5 meter hoog moeten zijn
Gelogd
Martin Welberg
FYA !!!
Offline
Berichten: 9397
OO. Organisatie OntraXS!
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
«
Reactie #55 Gepost op:
30 January 2017, 17:55:07 »
Pluketyplukpluk...nog iets meer uit elkaar peuteren...
Gelogd
Mvgr. Martin
https://www.youtube.com/c/martinwelbergscenicstudios
Mooie grasjes enzo
https://www.facebook.com/martinwelbergscenicstudios/
nighttrain1
BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 5830
Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
«
Reactie #56 Gepost op:
30 January 2017, 17:55:26 »
Interessant!
Gelogd
Groeten Richard, nighttrain1
Bouw:
Modelbaan
&
modulebakken
guest7823
Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
«
Reactie #57 Gepost op:
30 January 2017, 18:11:59 »
Citaat van: Milocomarty op 30 January 2017, 17:55:07
Pluketyplukpluk...nog iets meer uit elkaar peuteren...
Yup, ben ik, deels, met je eens. Echter ....... het betreft ook N i.p.v. h0 of 0. Bij de grascursus kwam ik ook in de klier met een aantal materialen die prima werken voor h0 of 0, maar die bij N toch voor mijn gevoel de verkeerde structuur / grofheid hebben.
Scotchbrite heeft de juiste structuur, fijnheid (en ook nog kleur) die ik denk nodig te hebben.
Kortom: een voormalig draaiorgel
.
Maar goed, zullen we die discussie
hier
t.z.t. voortzetten
Gelogd
guest7823
Gast
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
«
Reactie #58 Gepost op:
30 January 2017, 20:37:27 »
En dus in het aflakstadium:
Gelogd
Marc tramt
Offline
Berichten: 10762
Re: BNLS-Module: "Bh0UB's"
«
Reactie #59 Gepost op:
30 January 2017, 20:46:09 »
Jij blijft ook maar doorstomen hé? (ondanks alles.. )
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
...
22
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Modelspoorverenigingen (MSV)
|
Modulebaan.nl
|
MB-module: "Bh0UB's"