Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 20:35:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door spoorijzer
Vandaag om 20:30:34
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 19:48:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:45:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door edwin1974
Vandaag om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
  

Auteur Topic: Artitec SSym46  (gelezen 3573 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Artitec SSym46
« Gepost op: 20 November 2016, 14:50:28 »
Een mooi model, deze zesassige zwaartransportwagen van Artitec.
Net als bij de eerst verschenen vierasser zijn er weer de nodige onderdelen te plaatsen. Een pincet, vaste hand en wat cyanoacrylaat lijm zijn daarbij een garantie voor succes.

Bij mijn model ontbrak het zakje onderdelen. Dus even een berichtje naar Artitec en binnen een paar dagen lag er een onderdelenzakje in de brievenbus, klasse  (y)
De handleiding geeft aan wat waar komt. Niet alle onderdelen komen bij elke variant voor. Het verdient aanbeveling hiertoe voorbeeldfoto's te raadplegen uit de Eisenbahn Journal specials over militair vervoer en/of natuurlijk de nieuwe Carstens Deel 8, het standaardwerk over de Drehgestell flachwagen.



We beginnen onder de bufferbalk. Hier wordt een etsdeel geplaatst met daarom de kabelogen en de rangeerder handgrepen. Even buigen met een tangetje en goed kijken hoe het etsdeel geplaatst moet worden vanwege de plek van de remslang.



Het is handig om ook bufferhulsen en bufferschijven een drup lijm te geven, je kunt ze zo maar verliezen op de baan, de Chinese fabrikant is daar gemakkelijk in....

Daarna zijn de onderdelen aan de zijkanten aan de beurt. De noodremtrekker en eventueel het rongenpakket als je de wagen als platte wagen inzet, bijvoorbeeld voor het vervoer van militaire voertuigen. In dat geval vervang je ook het staande hek door een neergelaten hek, eveneens in de onderdelen aanwezig.

Plaats je wel rongen, bijvoorbeeld bij vervoer van staalproducten, marmer etc, dan zet je de lege rongenhouder aan de zijkant.







Tenslotte is het tijd voor het natuurgetrouw vervuilen van het dek en de rest van de wagen. Daarvoor kwam ik in Houten een mooi setje tegen, maar dat doen we een andere keer.


Grtz,
Wim

Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Artitec SSym46
« Reactie #1 Gepost op: 21 November 2016, 23:30:21 »
en had ik al vermeld dat de modellen voorzien zijn van strakke opschriften?
Hier de USATC versie eind jaren vijftig, als [P] wagen bij de DB geïmmatriculeerd:

« Laatst bewerkt op: 21 November 2016, 23:32:01 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Artitec SSym46
« Reactie #2 Gepost op: 27 November 2016, 14:12:00 »
De bodem is gespoten met verschillende hout tinten gevolgd door een zwartgrijze washing met Vallejo verf.


De houtnerf wordt zo weer zichtbaar en het ziet er niet zo plasticachtig meer uit.


Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: Artitec SSym46
« Reactie #3 Gepost op: 27 November 2016, 14:12:29 »
 (y)