Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 15:51:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mitchell
Vandaag om 15:50:12
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 15:48:51
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 15:44:36
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:24:39
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Arjan6511
Vandaag om 15:02:13
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Huup
Vandaag om 14:45:23
Raadplaatje door Luit
Vandaag om 14:45:10
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pukkie
Vandaag om 13:09:20
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
  

Auteur Topic: Artitec SSym46  (gelezen 3337 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3861
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Artitec SSym46
« Gepost op: 20 November 2016, 14:50:28 »
Een mooi model, deze zesassige zwaartransportwagen van Artitec.
Net als bij de eerst verschenen vierasser zijn er weer de nodige onderdelen te plaatsen. Een pincet, vaste hand en wat cyanoacrylaat lijm zijn daarbij een garantie voor succes.

Bij mijn model ontbrak het zakje onderdelen. Dus even een berichtje naar Artitec en binnen een paar dagen lag er een onderdelenzakje in de brievenbus, klasse  (y)
De handleiding geeft aan wat waar komt. Niet alle onderdelen komen bij elke variant voor. Het verdient aanbeveling hiertoe voorbeeldfoto's te raadplegen uit de Eisenbahn Journal specials over militair vervoer en/of natuurlijk de nieuwe Carstens Deel 8, het standaardwerk over de Drehgestell flachwagen.



We beginnen onder de bufferbalk. Hier wordt een etsdeel geplaatst met daarom de kabelogen en de rangeerder handgrepen. Even buigen met een tangetje en goed kijken hoe het etsdeel geplaatst moet worden vanwege de plek van de remslang.



Het is handig om ook bufferhulsen en bufferschijven een drup lijm te geven, je kunt ze zo maar verliezen op de baan, de Chinese fabrikant is daar gemakkelijk in....

Daarna zijn de onderdelen aan de zijkanten aan de beurt. De noodremtrekker en eventueel het rongenpakket als je de wagen als platte wagen inzet, bijvoorbeeld voor het vervoer van militaire voertuigen. In dat geval vervang je ook het staande hek door een neergelaten hek, eveneens in de onderdelen aanwezig.

Plaats je wel rongen, bijvoorbeeld bij vervoer van staalproducten, marmer etc, dan zet je de lege rongenhouder aan de zijkant.







Tenslotte is het tijd voor het natuurgetrouw vervuilen van het dek en de rest van de wagen. Daarvoor kwam ik in Houten een mooi setje tegen, maar dat doen we een andere keer.


Grtz,
Wim

Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3861
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Artitec SSym46
« Reactie #1 Gepost op: 21 November 2016, 23:30:21 »
en had ik al vermeld dat de modellen voorzien zijn van strakke opschriften?
Hier de USATC versie eind jaren vijftig, als [P] wagen bij de DB geïmmatriculeerd:

« Laatst bewerkt op: 21 November 2016, 23:32:01 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3861
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Artitec SSym46
« Reactie #2 Gepost op: 27 November 2016, 14:12:00 »
De bodem is gespoten met verschillende hout tinten gevolgd door een zwartgrijze washing met Vallejo verf.


De houtnerf wordt zo weer zichtbaar en het ziet er niet zo plasticachtig meer uit.


Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: Artitec SSym46
« Reactie #3 Gepost op: 27 November 2016, 14:12:29 »
 (y)