Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Br 38 Piko Superen. door Prutsert
Vandaag om 16:00:58
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Besselspoor
Vandaag om 15:43:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 15:38:17
schok bij vertrek door Hasenwald
Vandaag om 15:29:04
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 15:07:02
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:43:18
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:15:44
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:52:54
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51

Auteur Topic: Verlichting in rijtuigen inbouwen (analoog, lage rijspanning)  (gelezen 5649 keer)

Fritsprt

• Offline Offline
Re: Verlichting in rijtuigen inbouwen (analoog, lage rijspanning)
« Reactie #15 Gepost op: 20 November 2016, 15:29:23 »
Klaas, Dat klopt. Ik ging er van uit dat een LGB gaat rijden vanaf zo'n 4V en hoger. Vandaar dat ik dacht dat een step down voldoende zou zijn om de uitgangsspanning op 3,5V te houden bij een ingangsspanning van 4 tot 20V.

Als je wil dat de ledjes (witte ledjes 3,5V?) branden vanaf een spanning lager dan 4V dan zal je inderdaad een step up nodig hebben en de combinatie step up/ step down zou dan helemaal mooi zijn. Ik heb ff snel gekeken maar de meeste step up/setep down werken vanaf 5V. Dat is dan geen toegevoegde waarde.

gr. Frits
Groet Frits

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #16 Gepost op: 20 November 2016, 15:37:00 »
Ik heb die convertors nog eens bekeken, en misschien is dat toch wel de beste oplossing. Als die bij een ingang van 3V ook een uitgang van 3V weten te maken, dan moet dat toch wel lukken. Een witte led heeft bij volle stroom een spanningsval van 3,2V of zo, maar ik heb gezien dat ze bij 3V toch al acceptabel licht geven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 20 November 2016, 15:48:00 »
Ik zit nog even op Ebay te kijken en de ene shop noemt het een step down converter en een andere noemt het een step up/down converter.

Als dat laatste waar is dan is het volgens mij goed te te passen. Het voordeel is dat er een instel potje op zit dus je kan de lichtsterkte instellen naar de persoonlijke smaak. mijn ervaring is dat dat zelfs, zoals Klaas zegt, op een lagere spanning kan dan de 3,2 ~ 3,5V wat normaal gesproken de doorlaatspanning is van een witte LED. Ik heb deze eerlijk gezegd nooit geprobeerd. Vast wel iemand hier op het forum die dat wel gedaan heeft. Maakt overigens niet zo veel uit voor welke schaal het is. Voordeel van LGB is dat je het printje onder de bank kan plakken.

gr. Frits.
Groet Frits

Stainz

• Offline Offline
  • RTM in LGB
« Reactie #18 Gepost op: 20 November 2016, 16:12:50 »
Heren, het meeste van wat ik lees is abracadabra voor mij! Maar ik waardeer jullie discussie enorm en hoop stiekum dat er straks een werkbaar schemaatje uitrolt.

Vwb de gloeilampen: dat is wel een issue, omdat ik (nog) niet zo'n hele dikke trafo heb, dus in dat opzicht is het een goed idee om voor LED's te gaan.
Groeten, Henri

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 20 November 2016, 16:25:25 »
Hallo Stainz,

Is dat je echte naam trouwens? Ik wil best een schemaatje tekenen. Om e.e.a. werkbaar te maken zijn twee dingen nodig. Ben je bereid zo'n printje in China te kopen en durf je te experimenteren met elektronica? Met dat laatste bedoel ik dat je ledjes en andere componentjes moet solderen en je moet dan kijken of e.e.a. werkt naar zin. Ik denk dat dit de mooiste en goedkoopste oplossing is (en de leukste!)

groet Frits
Groet Frits

peterzoetermeer

• herbeginner
  • Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 20 November 2016, 16:27:17 »
Voor die klassieke rijtuigen kun je beter gele LED's gebruiken, althans, is mijn ervaring en die zijn meestal ca 2 V.

Stainz

• Offline Offline
  • RTM in LGB
« Reactie #21 Gepost op: 20 November 2016, 16:32:22 »
Hallo Stainz,

Is dat je echte naam trouwens?

Nope, de naam is Henri, maar die was al vergeven als gebruikersnaam. Stainz is de naam van het allereerste stoomlocje dat LGB maakte en ook in hun logo terugkomt. Deze loc zit bijna in 99% van hun startsets. Ik vond het een vreselijk lelijk ding, maar toch heb ik die ook als eerste gekocht en nu ben ik er stiekum toch wel een beetje verliefd op...

Ik wil best een schemaatje tekenen. Om e.e.a. werkbaar te maken zijn twee dingen nodig. Ben je bereid zo'n printje in China te kopen en durf je te experimenteren met elektronica? Met dat laatste bedoel ik dat je ledjes en andere componentjes moet solderen en je moet dan kijken of e.e.a. werkt naar zin. Ik denk dat dit de mooiste en goedkoopste oplossing is (en de leukste!)

groet Frits

Ja dat is geen probleem. Solderen is prima te doen, bestellen 'overseas' ook. Alleen is de kennis niet aanwezig om in geval van 'hee het werkt niet' te kunnen constateren wat er fout gaat, behalve dan wat simpel meetwerk met een multimeter.

Ik zou 't bijzonder tof vinden als je me kunt helpen hiermee!

En ZEKER gele leds! In alle rijtuigen!
Groeten, Henri

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 20 November 2016, 16:40:23 »
Hallo Henri,

Ik zal straks even iets tekenen (is toch rot weer). En zodra het niet (goed) werkt is er volop hulp hier op het forum. Ik weet nu al dat als ik een tekeningetje maak er voldoende aanwijzingen komen om e.e.a. nog verder te verbeteren.

groet Frits
Groet Frits

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 20 November 2016, 18:19:15 »
Hallo Henri,

Ik heb mijn gedachten even in een schema gezet.

Aan de linkerzijde zie je een bruggelijkrichter (U1). De twee pootjes met het ~ symbool sluit je aan op de wielen die weer zorgen voor de verbinding met de rails. Deze bruggelijkrichter zorgt ervoor dat ongeacht de richting die je trein oprijdt de plus en min voor de elektronica altijd hetzelfde zijn en je ledjes dus ongeacht de rijrichting altijd branden. De stepdown converter houdt er overigens ook vast niet van als de spanning verkeerd om gepoold is.

Na de bruggelijkrichter zie je een elco (C1) (elektrolytische condensator). Deze is niet verplicht, maakt het echter net even beter. Door een elco te plaatsen voorkom je dat de verlichting bij de minste spanningsonderbreking door slecht contact tussen bijvoorbeeld wielen en rails gaat knipperen. Let op, deze elco heeft een plus en min kant. Ik kon in het tekenprogramma geen grotere waarde kiezen dan 47uF maar mijn advies is hoe groter hoe beter. 470uF zal beter werken dan 47uF. Deze elco moet een spanning hebben van minimaal 25V maar mijn advies is 35V toe te passen. Hoe groot je de waarde van de elco maakt is overigens ook sterk afhankelijk van hoe veel ruimte je hebt om de elco te verbergen in het interieur van je wagon.

De plus en min van de bruggelijkrichter (en van de elco) (J1) gaan naar de ingang van de stepdown converter. Vanaf zo'n 4V zal deze stepdown converter zorgen voor een constante spanning op zijn uitgang. Deze is instelbaar met de blauwe instelregelaar op het printje. Afhankelijk van het gebruikte type led (geel of wit) zal je deze spanning moeten instellen op 2,5 a 3,5V. Gewoon op de laagst mogelijke spanning beginnen en kijken of je ledjes gaan branden.

De uitgang van de converter sluit je aan op de ingang van het ledprintje (J2). Ik adviseer om in de plus een weerstandje op te nemen van 10Ohm. De leds staan allemaal parallel.

Afhankelijk hoe je e.e.a. wil bouwen kan je de losse componenten op een strokenprintje solderen. Daarvoor heb ik nog een ontwerpje gemaakt, dan krijg je ook een idee hoe de componenten er uit zien. Beetje afhankelijk van het type wagon en hoe je e.e.a. wil maken kan je natuurlijk met 5mm leds ook losse lantaarntjes maken die je aan het plafond hangt.

Als er vragen zijn hoor ik het graag.

Succes, Frits
Groet Frits

Stainz

• Offline Offline
  • RTM in LGB
« Reactie #24 Gepost op: 20 November 2016, 22:21:12 »
Frits, dat is een prima beschrijving! Ik kan 'm voor een groot deel volgen, alleen wat is een step down converter? Is dat een onderdeel of een schakeling?
Groeten, Henri

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 20 November 2016, 22:33:49 »
wat is een step down converter?

Hallo Henri, Zie reactie nr 9. Daar verwijs ik naar deze stepdown converter. Een stepdown converter is een kant en klaar schakeling van Ebay die ongeacht de ingangsspanning (en die spanning die verandert met de ingestelde snelheid van je treintrafo) er voor zorgt dat de uitgangsspanning niet hoger wordt dan de benodigde spanning voor de LED's, vermoedelijk zo'n 3 a 4V.
Hierdoor blijven je LED's bij zowel lage snelheid als hoge snelheid even fel branden.

Succes Frits
Groet Frits