Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Huup
Vandaag om 22:39:08
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 22:31:02
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 22:30:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48

Auteur Topic: Warley 2016 Birmingham  (gelezen 9073 keer)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Warley 2016 Birmingham
« Reactie #15 Gepost op: 30 November 2016, 11:20:11 »
Wie had die demo's in Birmingham georganiseerd?

Gewoon, de organisatie. Dat is zelf een club die weet waar behoefte aan is. De demo's zijn echt Engels georiënteerd.

Kijk, ik denk dat er in Nederland genoeg mensen zijn die interessante demo's kunnen en willen geven. Maak een lijstje met interessante onderwerpen en je hebt de mensen er zo bij bedacht. Het probleem lijkt me eerder dat die mensen op zeer Nederlandse wijze over meerdere clubjes zijn verdeeld met ieder hun eigen stand bij een tentoonstelling. Of dat er maar één clubje aanwezig is op een tentoonstelling. En dat er kennelijk niks wordt afgesproken, zodat bij een clubje vier man ongeveer dezelfde demo zitten te geven. Nederlandse anarchie is vaak leuk, maar bij zoiets schiet het niet op.

Waarom niet? Het gaat toch om het laten zien?

Moeten de clubjes gaan samenwerken? Moet de organisatie van de tentoonstellingen erop aandringen dat bijvoorbeeld Mitropa, Beneluxspoor en Modelspoorwijzer gezamenlijk het demowerk verdelen en niet alleen maar in de eigen stand gaan zitten hokken?

Er moet niks. Het kan een idee zijn om op een gelijke manier de demo's te verzorgen. Maar dat is iets wat een organisator van een tentoonstelling voor zichzelf moet beslissen of dat wat voor hem of haar is.
Bedenk wel dat over de hele Warley tentoonstelling op meerdere plekken demo's gegeven worden door bv clubs of society's en dat deze centrale plek niet de enige plek is. Dus wat dat betreft verschilt het niet zo heel erg veel met ons landje.

henk

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 30 November 2016, 11:31:27 »
Nou, het verschil is dus dat er hier nooit meer een centrale plek is waar een keur aan demo's wordt gegeven. En dat komt niet omdat er in Nederland geen mensen zijn die uiteenlopende bouwkunsten beheersen.

Mijn beeld van het demogebeuren op een doorsnee Nederlandse tentoonstelling? Een stand waar een paar man zo nu en dan messing zit te bakken, verderop een stand waar een paar man zo nu en dan lokdecoders zit in te bouwen en weer verderop een stand waar een paar man zo nu en dan in styreen zit te snijden. Zwaar overdreven, bij voorbaat excuses, maar er is veel minder herkenbaarheid en variatie dan zou kunnen.

Er moet niks, stel je voor. Maar ik denk dat het demogebeuren voor de bezoeker interessanter zou worden als iemand een lijst met onderwerpen maakt en daar dan mensen bij zoekt om een demo te geven. Ik denk dat het demogebeuren dan herkenbaarder en gevarieerder zou worden. Ik vroeg me vervolgens hardop af hoe dat te organiseren. Vroeger kon het in Nederland wel. In Birmingham kan dat kennelijk nog steeds.
« Laatst bewerkt op: 30 November 2016, 11:43:08 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #17 Gepost op: 30 November 2016, 12:35:09 »
Och, normaal is het Mitropa kasteel wel een aardige centrale demoplek waar meer dan messing bakken gebeurt. Maar ja, de gemiddelde NL organisator zit zo op zijn onkosten penningen dat er gewoon niet gevraagd wordt of we willen komen..Demo geven is leuk maar het moet voor mij /ons wel kosten dekkend zijn, de stand en zijn bemanning heeft zo zijn transportkosten..

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #18 Gepost op: 30 November 2016, 13:14:22 »
Beste Henk,

Nou, het verschil is dus dat er hier nooit meer een centrale plek is waar een keur aan demo's wordt gegeven. En dat komt niet omdat er in Nederland geen mensen zijn die uiteenlopende bouwkunsten beheersen.

Dat is ter keuze van de organisatie. Dat is ter keuze van de organisatie. Precies wat Martin al aangeeft: Heeft meestal te maken met de kosten van demo's. Het zijn geen publiektrekkers. Banen en fabrikanten spreken meer mensen aan. Workshops en lezingen werken ook niet op nederlandse beurzen. Wel op Duitse beurzen. Daar zitten mensen gewoon een halfuur te luisteren naar een verhaal van een fabrikant of een bepaald onderwerp.

Mijn beeld van het demogebeuren op een doorsnee Nederlandse tentoonstelling? Een stand waar een paar man zo nu en dan messing zit te bakken, verderop een stand waar een paar man zo nu en dan lokdecoders zit in te bouwen en weer verderop een stand waar een paar man zo nu en dan in styreen zit te snijden. Zwaar overdreven, bij voorbaat excuses, maar er is veel minder herkenbaarheid en variatie dan zou kunnen.

In de BNLS-stand zijn (onder andere op eurospoor) al heel wat variaties van demo's langs gekomen. Van messing, verweren (poeders en spuiten), lokdecoders inbouwen, sytreen klussers, scenery, huisjes bouwen, boompjes maken, 3D-printing.... Zomaar even uit het rijtje van demo's uit de laatste jaren. Dan heb ik het nog niet over de andere demo's die gegeven worden bij andere stands. Je wil als organisator ook niet ieder jaar hetzelfde laten zien. Dan lopen de vaste bezoekers ook je stand voorbij met het idee "Ken ik al.... Heb ik al gezien.... Zitten ze weer.... ". Want dat komt 100% terug op de diverse fora omdat de zeikers dan roepen "ieder jaar hetzelfde aan banen en demo's! Daarom ga ik niet meer!"

Er moet niks, stel je voor. Maar ik denk dat het demogebeuren voor de bezoeker interessanter zou worden als iemand een lijst met onderwerpen maakt en daar dan mensen bij zoekt om een demo te geven. Ik denk dat het demogebeuren dan herkenbaarder en gevarieerder zou worden. Ik vroeg me vervolgens hardop af hoe dat te organiseren. Vroeger kon het in Nederland wel. In Birmingham kan dat kennelijk nog steeds.

Denk je dat die lijst niet gemaakt wordt? Je bent als standorganisator (zoals de BNLS-stand) afhankelijk van personen die minimaal 1 of meerdere dagen dat willen doen. Die niet alleen kunnen demo'en maar ook wat meer brengen dan alleen zitten werken. Dat lukt het ene jaar beter dan het andere jaar om genoeg mensen te vinden en demo's te vinden. Dit jaar hebben de heren achter de bnls-stand behoorlijk wat verschillende demo's kunnen regelen.

Over het bemannen nog kort: Uit eigen ervaring veel mensen hebben koudwatervrees en roepen van "ik kan dat niet. Ik ben niet goed genoeg.". Bij veel mensen valt dat 100% mee. Ze kunnen wel wat en ook nog op een leuke manier. Na een eerste beurs willen ze graag nog wel een keer staan.

Maar wat zou jij nu zeggen als je gevraagd wordt wat kan jij voor een demo geven en kan je op de volgende beurzen Rijswijk 2017, Rail 2017 en/of Eurospoor 2017 aanwezig zijn? Wat is daar jouw gedachten bij?

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 30 November 2016, 13:17:46 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Gerard van de Weijer

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 30 November 2016, 13:24:22 »
Ik wil in de toekomst mij gaan richten op het demo verhaal.
Het leuke is dat het feit dat je wat laat zien de mensen een gesprek aangaan.
Sinds 2013 doe ik naast mijn tentoonstellingsbaan wat freubelen, de ene keer bomen, dan weer huisjes of muurtjes.
Altijd goed waar je ook staat van Leipzig tot Birmingham en van Roermond tot Groningen.

Gerard

henk

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 30 November 2016, 14:12:16 »
Dat is mooi Gerard.

Maar wat zou jij nu zeggen als je gevraagd wordt wat kan jij voor een demo geven en kan je op de volgende beurzen Rijswijk 2017, Rail 2017 en/of Eurospoor 2017 aanwezig zijn? Wat is daar jouw gedachten bij?

Groeten Ronald.

Vaak genoeg gedaan Ronald. Het is alweer een jaar of acht geleden. Ik zit in een levensfase waarin ik met moeite tijd vrijmaak voor een ochtendje naar een beurs of tentoonstelling. Hele dagen of weekenden zit er momenteel niet in. Maar de laatste keer had ik een oproep gedaan aan mensen om met een model te komen waarop volgens hen echt geen kortkoppelmechaniek kon worden gemonteerd. En dat ging ik dan ter plekke toch doen. Erg leuk, maar met een hoge mate van vrijheid blijheid dus. Ook toen al zat er weinig lijn in het demogebeuren.

Nogmaals, ik denk dat het demogebeuren op de tentoonstellingen gevarieerder kan.
En ik denk dat het te maken heeft met versnippering en iets te veel vrijheid blijheid.

Mitropa doet het heel aardig op Ontraxs Martin. Maar ik denk dat het ook daar gevarieerder kan, gezien de vaardigheden van de heren en het enorme netwerk waarover men beschikt.
Maar wie ben ik. Het helpt natuurlijk niet als de organisatie sowieso weinig waarde aan de demo's hecht.
« Laatst bewerkt op: 30 November 2016, 16:55:39 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #21 Gepost op: 30 November 2016, 15:11:00 »
En dat laatste is nu het probleem, op Rijswijk na vinden de meeste organisatoren het kasteel met demogevers te duur. En er voor nop gaan staan zodat hun de centen in de zak kunnen steken dat zie ik en het team ook niet zitten. Maar we staan er open voor om deel te nemen aan een Rail of Eurospoor of welke beurs dan ook..

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 30 November 2016, 18:22:29 »
Nogmaals, ik denk dat het demogebeuren op de tentoonstellingen gevarieerder kan.
En ik denk dat het te maken heeft met versnippering en iets te veel vrijheid blijheid.
Eens, en je eerdere opmerking over naambordjes e.d. ook. Het kan allemaal iets beter.
Denk dat daar wel een taak ,ligt voor beursorganisatoren, zowel door aan te geven war ze willen zien aan demo's als daar ook voor te betalen. Als ik nu een demo doe, maak ik wat ik op dat moment voor mijn projectjes nodig heb. Ik wil met alle liefde een weekdn bomen gaan zitten knopen die ik niet nodig heb, maar dan zie ik die materiaalkosten graag vergoed.
No dress rehearsel, this is our life.

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 30 November 2016, 18:35:14 »
STEEF!!! ;D

Is goed hoor, krijg jij er één met 'de kop van Jut' erop. Neem ik ook de hamer mee...

Komende Eurospoor zitten er 5 Mitropianen in de demostand van BNLS.
Die zitten dan messing te braaien, kliederen met gips, en kliederen met verf en
pigment. Er word door BNLSers daar met styreen gewerkt, groenmeuk,
soldeerbout, baanbouw, 3d printen en andere electrarommel waar vraag naar is.
In totaal hebben we 15 demogevers en 4 extra baantjes naast de BNLS en BMB
baan. Genoeg dus dunkt me.

Het mooie van dit soort discussies is, dat een aantal die reageren zelf geen vinger
uit  steken aan vrije tijd om drie dagen op Eurospoor te zitten. Dus wil iemand wat
anders? Prima, stuur mij maar een pb met het idee en het aantal dagen dat diegene
beschikbaar is. Dan zal ik het met alle plezier inpassen in de tekening van de stand.

Kom maar op dus.
Mvh Steef

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 30 November 2016, 20:05:58 »
Maarre, dat met die bordjes is leuk, het kan tenslotte altijd beter. En ik heb er bij Mitropa ook aan gedacht om eens wat meer te vertellen aan het publiek, dan alleen maar zitten en bezig zijn. Zelfde geldt voor de baan Rhenen en oosterbeek, fantastische banen, maar er kan nog meer uit gehaald worden door iemand te laten vertellen over historie, tot stand komen, maar ook over materieel wat er rijdt. Nu rijdt er alleen maar wat en de goegemeente zegt het niets. Ik ben voor en stel me hierbij ook kandidaat als opperspreekstalmeester. ;D

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk
Spoor 0 adept

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 30 November 2016, 21:21:42 »
Het mooie van dit soort discussies is, dat een aantal die reageren zelf geen vinger
uit  steken aan vrije tijd om drie dagen op Eurospoor te zitten. Dus wil iemand wat
anders? Prima, stuur mij maar een pb met het idee en het aantal dagen dat diegene
beschikbaar is. Dan zal ik het met alle plezier inpassen in de tekening van de stand.

Kom maar op dus.

(y)

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #26 Gepost op: 30 November 2016, 21:35:07 »
Da's grappig dat je dat zegt Tom. Toen we Mara-Harbor aan het opbouwen waren, probeerden de vrijwilligers de baan te voorzien van "barriers". Dat wilden we dus niet. Wij staan aan de voorkant van de baan de boel te bedienen (net als met Oosterbeek-Hoog en Rhenen) en velen wilden toch expliciet aan ons mededelen dat ze deze open manier van de baan bedienen en de mogelijkheid tot contact met de bezoeker, enorm waarderen. Overigens hebben we geen enkel moment iemand terug hoeven roepen omdat ze met hun tengels huizen aan het verplaatsen waren of de rotsen aan het indrukken waren. Maar wat ik wil zeggen is dat we het al redelijk open doen zeg maar. Contact is modelijk. Als jij pro-actief mensen met allerhande informatie wil verve, euh, vermaken, vind ik dat natuurlijk prima.

De hoge kijkhoogte en theatrale opzet (frieslijst en achtergrond alsmede de goede verlichting) werden ook gewaardeerd.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #27 Gepost op: 30 November 2016, 21:40:29 »

Kom maar op dus.
(y)
Hey, volgens mij meldt Ronald zich aan!  (y)

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #28 Gepost op: 30 November 2016, 21:43:07 »
Da's grappig dat je dat zegt Tom. Toen we Mara-Harbor aan het opbouwen waren, probeerden de vrijwilligers de baan te voorzien van "barriers". Dat wilden we dus niet. Wij staan aan de voorkant van de baan de boel te bedienen (net als met Oosterbeek-Hoog en Rhenen) en velen wilden toch expliciet aan ons mededelen dat ze deze open manier van de baan bedienen en de mogelijkheid tot contact met de bezoeker, enorm waarderen. Overigens hebben we geen enkel moment iemand terug hoeven roepen omdat ze met hun tengels huizen aan het verplaatsen waren of de rotsen aan het indrukken waren. Maar wat ik wil zeggen is dat we het al redelijk open doen zeg maar. Contact is modelijk. Als jij pro-actief mensen met allerhande informatie wil verve, euh, vermaken, vind ik dat natuurlijk prima.

De hoge kijkhoogte en theatrale opzet (frieslijst en achtergrond alsmede de goede verlichting) werden ook gewaardeerd.
Precies wat we ook bij de BNLS forum baan doen. Ervoor staan en praten. Wij merken bijvoorbeeld dat mensen ook geinteresseerd zijn in de techniek erachter. Dus dat gaan we voor aankomende beurzen ook faciliteren. DAg-nacht schakelaar aan de voorkant monteren, DR5000 aan de voorkant, keerlus modules zichtbaar neerleggen etc... Wordt erg gewaardeerd.

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 30 November 2016, 22:21:43 »
(y)

Hey, volgens mij meldt Ronald zich aan!  (y)

Als de data een beetje rekening houden met mijn werkrooster wil ik best 1 of meer dagen in de stand. EDIT ik zie dat zondag 5 november geen probleem is :)

Over de bediening; doen we al jaren vanaf voorkant. Normaal gebruik ik daarvoor geen afzetting maar op heel grote beurzen soms wel. Bij de nieuwe baan heb ik ervoor gekozen vanwege de draaibrug die buiten de bak draait. Was op Eurospoor achteraf niet nodig maar al wel besteld :)
« Laatst bewerkt op: 30 November 2016, 22:23:26 door Ronald Halma »