Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door N-Sven
Vandaag om 20:27:54
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
Vandaag om 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
Vandaag om 20:23:44
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Sven
Vandaag om 19:47:19
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
Vandaag om 19:22:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ruben90
Vandaag om 18:57:32
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Albert.H0
Vandaag om 16:32:34
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:04:52
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
LS Models 2025 door martijnhaman
Vandaag om 14:20:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12

Auteur Topic: 's-Heer Heinkenspolder  (gelezen 241445 keer)

Reinier Z.

• Offline Offline
Re: 's-Heer Heinkenspolder
« Reactie #1005 Gepost op: 18 March 2025, 13:14:06 »
's-Heer Heinkenspolder én halte Assel zijn sinds gistermiddag weer thuis, na zeer intensief weekend op On TraXS. Het was een zeer goed georganiseerd evenement, met uitstekende verzorging van de deelnemers. Allereerst dus de complimenten aan de organisatie.

Over belangstelling hadden we niet te klagen. Het was elke dag meteen vanaf 10:00 uur al druk, met regelmatig drie rijen toeschouwers voor de modules. Halverwege de middag werd het rustiger. Heel leuk om zoveel geïnteresseerde mensen te zien en te spreken. Veel vragen ook, vooral over het water, het riet, de naam, het besturingssysteem en de camera's op het schaduwstation.

Na alle drukte, maar vooral ook na al het opbouwen, afbreken en transport was ik gistermiddag wel behoorlijk gevloerd, dus ik heb er, toen alles eenmaal weer thuis stond, verder niets meer aan gedaan. Opruimen moet dus nog gebeuren.

Technisch gezien waren er wat probleempjes. Vooral contactproblemen met de drie-assige locjes en de DE-1. Ondanks regelmatig poetsen bleven die veel vuil verzamelen aan hun wielen. Dat de modules opgesteld stonden onder de loopbrug, met een open roostervloer, heeft waarschijnlijk niet erg geholpen. Alleen de Piko USATC dieselloc en de Roco BR 23 bleven onverdroten en zonder enig poetswerk gewoon doorrijden. Hun extra assen en hogere gewicht hielpen daar waarschijnlijk aanzienlijk bij.

Problemen bij het getrokken materieel waren er vooral bij de goederenwagentjes van Artitec. Zij hobbelden over de puntstukken van de Weinert-wissels en na controle bleek dat de wielen te krap bij elkaar stonden. Op de hotelkamer heb ik die allemaal op de normafstand gezet, maar toen bleken ze iets aan te lopen tegen de binnenkant van de schenen. De extra wrijving was zoveel dat de Roco-sik een treintje van vier wagentjes niet meer van z'n plek kreeg. Iets terugzetten van de wielen bleek de oplossing te zijn, ergens tussen de oorspronkelijke afstand en de normafstand. Helaas kwam het er door de drukte niet meer van om ze allemaal na te lopen en te corrigeren.

Ook de USATC-wagentjes van Sachsenmodelle waren niet vrij van problemen. Bij het wisselen van de koppelingen voor kortkoppelingen was me al opgevallen dat de kortkoppelmechanieken stroef liepen. Zodanig dat deze trein in het schaduwstation eigenlijk alleen nog maar over het het rechte spoor kon rijden. Dit ging zo het hele weekend goed, maar zondagmiddag volgde de ene na de andere ontsporing. Bij controle bleken sommige mechanieken helemaal niet meer te kunnen bewegen, dus dat vergt nog even nader onderzoek.

De besturing deed het prima. Itrain en de z21start deden hun werk zonder hikken en alle wissels bleven foutloos schakelen. Alleen de WLAN-maus had kuren. Waar deze thuis, na een jaar stilstand, zonder mankeren meteen functioneerde, gaf de maus in Utrecht meteen problemen, omdat deze niet wilde verbinden met de router. Ook opnieuw zoeken naar het netwerk en invoeren van het password hielp niets, waardoor ik vrijdag en zaterdag de treinen moest besturen met de MultiMaus-aan-een-draadje. Pas zondagochtend kwam ik op het idee om de computer af te koppelen, daarna eerst de WLAN-maus aan te zetten en pas daarna weer de computer aan te sluiten en toen was de ellende ineens over. De WLAN-maus heeft daarna de hele dag feilloos gefunctioneerd, op een batterijwissel halverwege de middag na.

Tja, en toen.... ik denk dat dit voorlopig even een einde geeft aan de berichtgeving over 's-Heer Heinkenspolder. Er staan vooralsnog geen werkzaamheden gepland en ook geen tentoonstellingen. We zien wel wat er in de toekomst nog gaat gebeuren.
Reinier

Met een sik

• NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • mekkerend het leven door
« Reactie #1006 Gepost op: 18 March 2025, 13:19:06 »
Ik heb genoten van jullie banen en ik ben blij ook jullie in levende lijve ontmoet te hebben  (y)

Groet Gerard
Groet,

Gerard

barry1972

• Offline Offline
  • A-C
« Reactie #1007 Gepost op: 18 March 2025, 17:48:54 »
Zo te lezen een leerzaam en interessant weekend geweest.

Allereerst te zeggen dat het bewonderenswaardig is wat een tijd en energie je hier hebt ingestoken.

Ten tweede zou ik het jammer vinden dat zo iets moois nu weg gestoken wordt ergens, dus is het een idee om het ergens neer te zetten bij de luifel?

MMTB

• Offline Offline
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
« Reactie #1008 Gepost op: 18 March 2025, 18:48:59 »
Welke software gebruik je om de 2 webcams op het scherm te tonen? Ik heb al op internet zitten zoeken maar niets gevonden waar dit makkelijk mee kon.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #1009 Gepost op: 18 March 2025, 19:27:31 »
Ten tweede zou ik het jammer vinden dat zo iets moois nu weg gestoken wordt ergens, dus is het een idee om het ergens neer te zetten bij de luifel?

Luifel  ???

Welke software gebruik je om de 2 webcams op het scherm te tonen? Ik heb al op internet zitten zoeken maar niets gevonden waar dit makkelijk mee kon.

met OBS Studio, https://obsproject.com/

Let op: als je twee gelijke webcams gebruikt, moet je ze elk in een andere USB hub van de computer steken. Anders ziet het programma ze niet allebei. Ik heb er daarom eentje links en eentje rechts in de laptop gestoken. Blijkbaar zijn dat twee verschillende hubs. Maar de mogelijkheden zullen wel per computer verschillen.
Reinier

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #1010 Gepost op: 18 March 2025, 23:19:41 »
Reinier, wat ik niet begrijp is dat je op Ontraxs geconfronteerd wordt met Artitec wagens met wielen die niet de juiste afstand tot elkaar op de as hebben en USATC wagentjes die problemen met de koppelingen hebben. Is dat bij het proefdraaien thuis niet aan het licht gekomen?
Tbinnebarretije…

Jelmer

• Offline Offline
« Reactie #1011 Gepost op: 19 March 2025, 08:56:29 »
Ik vond de baan mooi om te zien.  (y)

Ik kan het beeld beamen dat deze baan druk bezocht werd, vooral in de ochtend. Daar ik niet heel veel tijd had (maar 1 ochtend op de vrijdag), was mijn stop bij deze baan wat korter in tijd en verder af in afstand. Desalniettemin leuk om te zien.

Petje af voor de fraaie bouw.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #1012 Gepost op: 19 March 2025, 11:51:00 »
Reinier, wat ik niet begrijp is dat je op Ontraxs geconfronteerd wordt met Artitec wagens met wielen die niet de juiste afstand tot elkaar op de as hebben en USATC wagentjes die problemen met de koppelingen hebben. Is dat bij het proefdraaien thuis niet aan het licht gekomen?

De meeste wagens hebben thuis niet meer proefgereden. Dat de meeste Artitec-wagentjes over de puntstukken hobbelden, herinnerde ik me van de Modelbouwshow in Goes. Pas in de dagen voor OntraXS heb ik er de schuifmaat tegenaan gehouden om te constateren dat de wielen te krap stonden. In Utrecht kon ik beschikken over een wielenpers, dus ik heb het daar pas gecorrigeerd, om er vervolgens daar achter te komen dat de wielen dan gingen aanlopen.

De Sachsenmodelle-wagens hadden eerder geen problemen opgeleverd, maar toen reden ze nog met beugelkoppelingen. Pas met de kortkoppelkoppen erop moesten de mechanieken gaan zwenken en dat bleek niet heel soepel te gaan, maar pas in de loop van zondag kwamen ze echt vast te zitten.
Reinier

barry1972

• Offline Offline
  • A-C
« Reactie #1013 Gepost op: 26 March 2025, 20:30:41 »
Luifel  ???

De buffer in Hoedekenskerke ☺️ bedoelde ik 😅

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #1014 Gepost op: 26 March 2025, 20:34:00 »
Pas met de kortkoppelkoppen erop moesten de mechanieken gaan zwenken en dat bleek niet heel soepel te gaan, maar pas in de loop van zondag kwamen ze echt vast te zitten.

Dat lijkt me een taak voor een droogsmeermiddel, mijn voorkeur zou PTFE spray zijn.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.