Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Piko 2200 (52868)+ uhlenbrock 76420 door Jeroen Trainz
Vandaag om 14:49:03
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door MaraNCS
Vandaag om 14:24:15
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 14:13:29
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:57:53
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 13:53:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 12:39:58
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Rob Ellerman
Vandaag om 11:14:15
bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 11:12:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:16:21
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
  

Auteur Topic: Nieuwe verzamelsoftware in ontwikkeling: Mistral Model Trein Collectie (MMTC)  (gelezen 2703 keer)

Gamau

  • Offline Offline
  • Berichten: 418
    • Harzerode 1992
Ik ben onlangs op zoek gegaan naar nieuw software om mijn collectie in bij te houden. Ik heb veel verschillende pakketten bekeken maar ze boden allemaal niet wat ik zocht. Je kunt er bijvoorbeeld te weinig gegevens in kwijt, of je duurbetaalde licentiecode kun je niet hergebruiken zodra je de software op een andere PC wilt installeren.

Ik heb daarom zelf een eigen programma ontwikkeld met daarin de volgende onderdelen:
1. Gegevens model
2. Aankoopgegevens
3. Gegevens catalogus (afdruk van de pagina in de catalogus of folder)
4. Gegevens voorbeeld
5. Mediabestanden (websites, pictures, video, pdf)
6. Onderdelen
7. Onderhoudsbeurten
8. Processor
9. Pictogrammen
10. Vrachtbrief/Waybill (bekend van de Amerikaanse NMRA-modules)
11. Kleuren
12. Treinsamenstellingen

Er zullen vier talen gebruikt kunnen worden: Nederlands, Duits, Engels en Frans. Helaas kan ik om technische redenen niet alle velden vertalen en die velden worden Engelstalig.

Ik zal de software tegen een redelijke prijs gaan verkopen en ervoor zorgen dat je de software ook op andere PC's probleemloos kunt overzetten.

Hieronder de schermafdrukken. Ik ben nu nog op zoek naar reactie van mede-modelspoorders over welke informatie nog meer toegevoegd kan worden. De gedachte daarbij is dat de database veel mogelijkheden moet bieden, maar dat je natuurlijk lang niet alles hoeft te gebruiken.

Maurice Janssen









« Laatst bewerkt op: 13 november 2016, 14:00:42 door Gamau »
H0, Tijdperk Va, Harz, normaalspoor, DCC

ave

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: Nieuwe verzamelsoftware in ontwikkeling: Mistral Model Trein Collectie (MMTC)
« Reactie #1 Gepost op: 13 november 2016, 00:41:34 »
Hallo Gamau,

Dit is een fantastisch stuk werk wat je heb geleverd, ziet er goed uit en volgens mij valt er nog weinig te wensen.
Misschien zou je nog kunnen overwegen om de mogelijkheid in te bouwen om database gegevens uit de diverse digitale centrales te kunnen importeren en exporteren via serieel en/of USB verbinding
Tams Master Control via 2x B3 booster, Roco/Peco rails, Fleischmann/Roco/Liliput/Hamo stoomloks, tijdperk 2 DRG

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Nieuwe verzamelsoftware in ontwikkeling: Mistral Model Trein Collectie (MMTC)
« Reactie #2 Gepost op: 13 november 2016, 02:03:41 »
Ziet er mooi uit. Op wat voor besturingssystemen kan je dit gebruiken? Ik heb wel interesse maar ik heb  geen Windows PC in huis (al jaren niet meer), alleen maar macOS of Linux.

Groeten,
Lolke

vt175

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Diespe
    • Model4rail
Re: Nieuwe verzamelsoftware in ontwikkeling: Mistral Model Trein Collectie (MMTC)
« Reactie #3 Gepost op: 13 november 2016, 08:31:15 »
Hallo,

ziet er goed en uitgebreid uit

welke import en export mogelijkheden zijn voorzien?
en kan je zelf ook selecties en rapporten maken?

Pjotr500

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: Nieuwe verzamelsoftware in ontwikkeling: Mistral Model Trein Collectie (MMTC)
« Reactie #4 Gepost op: 13 november 2016, 08:56:38 »
Ik sluit mij aan bij Lolke. Mac of Linux. Of beter nog een cloud oplossing tegen niet al te hoge kosten. Maar als ik de opslagmogelijkheden van je programma zie, dan zal een cloudoplossing wellicht wat meer in de papieren lopen.

Ik gebruik nu TrainDB.nl
Dat is wat beperkt en de ontwikkeling ligt stil, maar tot nu toe kom ik er wel mee uit.

Als ik eventueel in de toekomst ga overstappen, zou een importmogelijkheid vanuit Excel ook wel prettig zijn.


Groeten,
Pieter

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nieuwe verzamelsoftware in ontwikkeling: Mistral Model Trein Collectie (MMTC)
« Reactie #5 Gepost op: 13 november 2016, 11:44:55 »
Voor zover nog niet aanwezig,is wellicht nog te denken aan locadres,aantal stappen wat je hebt ingesteld en de mogelijkheid om aan te geven welke functies je onder welke functie toets hebt geactiveerd.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 817
  • mekkerend het leven door
Re: Nieuwe verzamelsoftware in ontwikkeling: Mistral Model Trein Collectie (MMTC)
« Reactie #6 Gepost op: 13 november 2016, 12:17:07 »
Dag Gamau,

Wat biedt jouw software meer dan TrainBase©Pro ?

Groet,

Gerard

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: Nieuwe verzamelsoftware in ontwikkeling: Mistral Model Trein Collectie (MMTC)
« Reactie #7 Gepost op: 13 november 2016, 14:43:25 »
Ziet er goed uit die loc afbeeldingen zitten die reeds in het programma of moet  je deze zelf invoeren?
Groetjes
Johnny

Gamau

  • Offline Offline
  • Berichten: 418
    • Harzerode 1992
Re: Nieuwe verzamelsoftware in ontwikkeling: Mistral Model Trein Collectie (MMTC)
« Reactie #8 Gepost op: 13 november 2016, 14:58:01 »
Bedankt voor alle reacties zover. Alle ideeën zijn welkom. Ik wil zoveel mogelijk potentiële gebruikers de kans geven om hun wensen te uiten. Het moet de hobby leuker maken.
Wellicht dat ik ook meerdere lay-outs ga maken, zodat ook bijvoorbeeld scenery bijgehouden kan worden. Hierover heb ik echter nog geen besluit genomen. Misschien eerst maar eens een versie uitbrengen voor de treinen en vandaar verder kijken.
Wat ik wel merk is dat een start maken snel gaat, maar de puntjes op de i zetten kost echt de meeste tijd. Zo loop ik momenteel tegen het probleem aan dat een cirkeldiagram maar niet goed getoond wordt.
En als laatste stap moet ik er voor zorgen dat elk veld netjes uitgelijnd wordt op pixel-niveau...

Beste Ave,

Een koppeling met digitale centrales vereist technische kennis van dat gegevensprotocol. Die heb ik niet én dan schiet ik mijn doel voorbij.
Overigens snap ik zelf niet dat bij de besturingssoftware niet een uitgebreide databasemogelijkheid zit. Eén geïntegreerd programma zou mijn voorkeur hebben.

Beste Lolke,

De software is gemaakt voor Windows, maar volgens mij kun je deze ook op OS X/iOS starten. Ik zal dit t.z.t. eerst eens testen, mocht ik iemand met een Apple PC vinden.

Beste vt175,

Je kunt onder andere .csv en .xls(x) bestanden importeren en exporteren, en je kunt een selectie maken van records. Er zit geen rapporteditor bij, dus zelf een rapport maken zal niet lukken.
Wel maak ik als vast rapport onder andere een stamkaart die je als pdf kunt opslaan of printen. Zijn er andere standaard rapporten die je zou willen zien?

Beste Pieter,

Een cloud-oplossing gaat hem niet worden. Dit vergt namelijk opslagruimte in de cloud en die kan ik niet aanbieden. En als ik dat wel kon, dan krijg je te maken met de verdienmodellen van ofwel een periodieke financiële bijdrage ofwel advertenties ofwel het doorverkopen van jouw persoonlijke gegevens.
De gedachte achter de software is dat je op een eigen PC alle documentatie hebt. Je kunt natuurlijk wel gegevens exporteren en die lijst meenemen naar bijvoorbeeld een beurs.

Beste Floris,

Ik heb decoderadres en functietoetsen er al inzitten. Het aantal rijstappen zal ik gaan toevoegen. Goed idee.

Beste Gerard,

De verschillen met TrainbasePro zijn onder andere:
1. Je kunt per model ook informatie kwijt over het origineel. Ik zelf vind het erg leuk om als ik een model heb ook het nodige te lezen/zien over het origineel zodat het model gaat leven. Een koppeling met enkele video’s waarin je het voorbeeld ziet geeft mij weer de nodige inspiratie.
2. Je kunt een flink aantal documenten aan het model koppelen, zoals de pagina uit de catalogus.
3. Een onderdelenlijst
4. Je kunt de kleuren (en eventueel decalls) registreren. Dit is handig als je een model zelf een kleur gegeven hebt en wilt vastleggen wat de kleur was en welke verfsoort je hebt gebruikt.
Voor de visueel ingestelde gebruikers kun je ook pictogrammen toevoegen.

Beste Johhnytrein,

De afbeeldingen zitten er niet bij. Het is onmogelijk om van alle modellen een afbeelding toe te voegen. Wel komen van de meeste pictogrammen afbeeldingen mee. Denk aan tijdperk, schaal, land, fabrikant model, fabrikant origineel, etc.

Groet,
Maurice Janssen
H0, Tijdperk Va, Harz, normaalspoor, DCC

ceesdutch

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re: Nieuwe verzamelsoftware in ontwikkeling: Mistral Model Trein Collectie (MMTC)
« Reactie #9 Gepost op: 18 oktober 2017, 17:05:35 »
Hallo,

Ben je  nog  verder gekomen met de software?
Ik lees er niets meer over

m.v.g.
Cees

Gamau

  • Offline Offline
  • Berichten: 418
    • Harzerode 1992
Re: Nieuwe verzamelsoftware in ontwikkeling: Mistral Model Trein Collectie (MMTC)
« Reactie #10 Gepost op: 18 oktober 2017, 21:34:10 »
Ik ben wel verder gekomen. De basis staat, maar er zijn nog een aantal zaken waar ik mee bezig ben:
1. Een site met een help. Gaandeweg vul ik de helpteksten steeds aan. De help is voor een groot deel gereed en gepubliceerd. Omdat ik op dit forum geen reclame mag maken vermeld ik het webadres hier maar niet, maar is wel te vinden.
2. Ik wil icoontjes meeleveren. Een heleboel staan ook al op de site. Maar voor de spoorwegondernemingen en fabrikanten gaat het om een wel heel erg groot aantal. De webpagina werkt niet meer goed als je teveel afbeeldingen toont.
3. Het gepiel op de pixel. Ik moet alle velden nog verder goed uitlijnen. Soms staan ze nog enkele pixels 'uit het lood'.

Het meest lastige wordt de distributiewijze. Ofwel iedereen kan het programma downloaden, daarna een code aan mij mailen en daarna het werkende wachtwoord krijgen. Ofwel ik mail het programma met een code gekoppeld aan de koper. Hier ben ik nog mee bezig.

Omdat ik overdag ook al met applicatiebeheer bezig ben, heb ik niet altijd zin om hier in mijn vrije tijd mee bezig te zijn. Het gaat niet zo snel als ik zou willen maar maak zeker duidelijke vorderingen.

Wellicht dat ik nog een aantal personen ga zoeken om het programma eens gratis uit te proberen.
H0, Tijdperk Va, Harz, normaalspoor, DCC

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Nieuwe verzamelsoftware in ontwikkeling: Mistral Model Trein Collectie (MMTC)
« Reactie #11 Gepost op: 28 februari 2021, 15:52:51 »
Hi, ik ben benieuwd wat de status is van dit project.
Gr. Enrico
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1133
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: Nieuwe verzamelsoftware in ontwikkeling: Mistral Model Trein Collectie (MMTC)
« Reactie #12 Gepost op: 28 februari 2021, 18:30:45 »
Laatste keer dat TS actief is geweest is 20 mei 2020 ...

Marc