Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door Sven
Vandaag om 22:19:36
Stub switches door Frank 123
Vandaag om 22:04:29
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 21:57:28
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
Vandaag om 21:56:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke Ă–BB N Spoor door einte
Vandaag om 21:37:45
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door einte
Vandaag om 21:34:24
'Permaloog' met electronenbuizen door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:33:13
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 21:30:06
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 21:26:12
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 21:08:03
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 20:55:36
Spoor- en tramweg parafernalia door 1795
Vandaag om 20:52:22
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 20:45:37
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door Rick
Vandaag om 20:44:07
Roco smeerolie door gtw6016
Vandaag om 20:36:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 20:29:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 19:38:33
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 19:20:09
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:13:44
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:10:42
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
Vandaag om 17:43:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
Vandaag om 17:26:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:52:23
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 15:18:39
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
Vandaag om 15:01:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 14:11:04
Piko EUROCITY 2869 traxx door the_gold
Vandaag om 13:56:02
HO wisselnietjes gezocht..... door Jean
Vandaag om 12:17:17
  

Auteur Topic: Levensduur en onderhoud Marklin Locs  (gelezen 1158 keer)

Boelie

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Levensduur en onderhoud Marklin Locs
« Gepost op: 07 November 2016, 19:33:52 »
Goedendag,

Wat is de gemiddelde levensduur/verwachting van de nieuwere generatie digitale Marklin MFX locomotieven, bij 25-30 graden Celsius omgevingstemperatuur en gemiddeld een half uur rijden per week?
Welk onderdeel is of onderdelen zijn het meest aan slijtage onderhevig?
Welke simpel zelf te plegen onderhoudsmaatregelen kunnen de levensduur verlengen?
In welke mate speelt een hoge dan wel lage luchtvochtigheid hierbij een rol?
loont het om locomotieven na enige activiteit/inspanning op een (veel)lagere snelheid en/of met minder inspanning/belasting af te laten rijden/koelen, of maakt dit niet zoveel uit?
Met wat kan je het beste de metalen exterieur delen behandelen tegen roestvorming? Bij de modellen met roestvrijstalen delen, bijv de pantograaf, is dit minder een probleem dan bij de iets blikkige gelakte  exemplaren.

Frank103

  • Offline Offline
  • Berichten: 692
Re: Levensduur en onderhoud Marklin Locs
« Reactie #1 Gepost op: 07 November 2016, 21:11:04 »

Wat is de gemiddelde levensduur/verwachting van de nieuwere generatie digitale Marklin MFX locomotieven, bij 25-30 graden Celsius omgevingstemperatuur en gemiddeld een half uur rijden per week?
- vele jaren, afhankelijk van gebruik (zware sleep, hellingen, rijsnelheid etc.)

Welk onderdeel is of onderdelen zijn het meest aan slijtage onderhevig?
- koolborstels bij 5* motoren en anti slip bandjes

Welke simpel zelf te plegen onderhoudsmaatregelen kunnen de levensduur verlengen?
- regelmatig smeren, zie gebruiksaanwijzing

In welke mate speelt een hoge dan wel lage luchtvochtigheid hierbij een rol?
- moderne electronica kan niet zo goed tegen vocht, gooi je mobiel maar eens in een emmer water...

loont het om locomotieven na enige activiteit/inspanning op een (veel)lagere snelheid en/of met minder inspanning/belasting af te laten rijden/koelen, of maakt dit niet zoveel uit?
- heb nog nooit zelf ervaren of ergens gelezen dat dat iets uitmaakt. Als motor of decoder heel warm worden is er iets met de lok aan de hand (smering)!

Met wat kan je het beste de metalen exterieur delen behandelen tegen roestvorming? Bij de modellen met roestvrijstalen delen, bijv de pantograaf, is dit minder een probleem dan bij de iets blikkige gelakte  exemplaren.
- onder normale omstandigheden hoef je de metalen onderdelen niet tegen roesten te behandelen. Ik heb marklin locomotieven van 40 jaar oud zonder een spatje roest. Bij langdurige extreme luchtvochtigheid loop je natuurlijk wel het risico dat roest ontstaat.


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22762
Re: Levensduur en onderhoud Marklin Locs
« Reactie #2 Gepost op: 07 November 2016, 21:16:00 »
Eeeh, de metalen kappen van locs zijn in de regel van Zamac, een legering met als hoofdbestanddeel zink. Dat roest niet. Bij normaal gebruik gebeurt daar niks mee.
In hoogst zeldzame gevallen is sprake van een productiefout bij het samenstellen van de Zamac en dan ontstaat zinkpest. Daar doe je dan weer niks aan.

Moderne locs zijn uitgerust met onderhoudarme motoren. De tandwielen staan in het vet in gesloten tandwielkasten en daar gebeurt ook al niks mee. Zelf doe ik niks aan regelmatig onderhoud. Heb ook niet veel loks uit de Märklinfabriek moet ik toegeven.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.